View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 13:38



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Avänder någon overblows/Draws? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post Avänder någon overblows/Draws?
Jag undrar hur många av er munspelare som använder overblow/draws i ert spelande? Var/Hur har ni skaffat era kunskaper i så fall?

Sjoeberg


26 Apr 2009, 14:03
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Hej Dick! Har hållit på med det här och försökt att få till det ganska länge. Det var först då jag såg en video på Tuben med Chris M som jag väl började få lite bättre kläm på det. Då pratar vi OBs främst på 5 och 6 då jag tycker att det är de som jag kan integrera i mitt spel på ett hyfsat vis. Är väl i ärlighjetens namn inte helt fluent men ibland får jag till det och då känner jag mig riktigt duktig! Har även en video med Howard L där han pratar om OB och OD. Så när jag känner mig kaxig så tittar jag bara på den videon, sen är jag tillbaks med sulorna fast förankrade på jorden (igen).

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


27 Apr 2009, 00:29
Profile
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Jag lyckades för först gången i går att få till overblow. Har kikat lite på Adam Gussow på Tuben! Men vill inte påstå att det är så lätt, så jag har inte fått till det riktigt ännu. Blir mest typ vibrato/svajande. Men får ju till klockrena böjningar ibland. Så jag känner att det finns där i munhålan =) Trodde aldrig i livet jag skulle lyckas!
Men jag övar vidare...


27 Apr 2009, 00:55
Profile WWW

Joined: 15 Apr 2009, 23:11
Posts: 8
Location:
Post 
Jag använder 4,5,6 overblow om låtarna kräver det,om jag improviserar då är det bara 6 och 7 over draw som dycker up. Jag tycker att overdraw är jätte svårt ,jag lyckas inte att stämma the reeds rätt för overdraw. Började spelar med OB med Adam G youtube vids ,watermelon man kräver 6 OB and cissy strut 5OB.


Chris


27 Apr 2009, 16:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Nov 2002, 19:37
Posts: 154
Post 
Har precis plockat upp munspelet igen och tänkte göra det till en sommargrej att få lite fason på't, men det här med owerblows o overdraws känns jävligt långt bort måste jag säga. Hur fan gör man??

Har ni några tips på sajter med bra tips/trix kring munspelande??

//R


09 May 2009, 18:58
Profile
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Hej!

Prova med http://www.overblow.com som har mycket att ge i ämnet! Lyckas du ändå inte få kläm på hur du gör för att lyckas, är du välkommen att köpa en eller två lektioner av mig. Men som sagt, overblow.com är det bästa stället!

Sjoberg


09 May 2009, 19:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Förresten ... världens främsta overblow munspelare alla kategorier är ju Howard Levy! Jag vill minnas att han har en del om overblowteknik på http://www.levyland.com

Om där är någon som inte ännu har hört Howard Levy sök på youtube och lyssna! Det han åstadkommer på ett diatoniskt munspel finns egentligen inte ... hur det nu kan vara så eftersom han gör det ..

Lyssna och hänförs!

Sjoeberg


10 May 2009, 14:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Jag fann en video på youtube där Howard Levy talar om overblows

http://www.youtube.com/watch?v=4QcFgCv0tBo

sjoeberg


10 May 2009, 15:01
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.