View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 06:50



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Övningstips någon? 
Author Message

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post Övningstips någon?
Hej

Jag tycker det vore kul att få höra lite om hur ni går till väga när ni övar för er själva.

Hur ni håller motivationen uppe och var ni håller till när ni övar?

Vad är viktigast att öva på tycker ni? Skalor, böjningsteknik, andning, vibrato, en kombination...??

Tips på bra utbildningsmaterial, böcker, cd, dvd, jamtracks, youtube-lektioner med mera.

Öva till musik eller inte?

Och så vidare...

Själv har jag äntligen kommitt igång med att jobba med en del av Adam Gussows och David Barrets material.

Jag kör hemma i ett hörn av förrådet, med Gussow och Barret i datorn, datorljudet in i en liten digitalportastudio, och munspelsmicken in en annan kanal på portan.
Det finns inbyggd förstärkarsimulering och ett hyfsat delay i portan också så munspelsljudet blir ganska ok.
Sen får man mixa nivåerna och så ut med ljudet i hörlurar.

Ett plus är ju att man också enkelt kan spela in resultatet och lyssna på sina framsteg eller missar...

Jag tycker det är ett kul sätt att kunna öva med lite tryck utan att störa familj eller grannar.

MVH
Mattias


22 Apr 2009, 16:25
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Hej Mattias, svårt att svara på en del av frågorna då det är väldigt individuellt. Det jag personligen tycker är viktigast att öva på är intonering alltså sätt böjningarna. Det är inte så kul om man är lite off, nästan jämförbart med ett ostämt instrument och vi vill inte framstå som sura nån av oss tror jag. När jag övar på detta så har jag ett annat instrument som referens oftast min Dobro, sen spelar jag en räka som inkluderar en böjning eller två och sen kör jag samma grej på munspel. När man gör såhär så har man riffet väldigt levande i huvudet och förhoppningsvis så hör man när man är off. väldigt viktigt här att variera men olika tonarter eftersom känslan och tekniken skiljer sig markant mellan de olika spelen.

Jag övar i källaren ofta med musik och då kör jag med rätt bra volym därför att jag tycker att man skall sträva efter att simulera livesituationen i så stor utsträckning som man bara kan, har inga grannar att oroa mig för och hustrun är mycket förstående. Sen om jag tröttnar på att träna på en låt som jag vet att jag behöver kunna för framtida gig så brukar jag försöka spela den i första och tredjeposition bara för att känna på den i lite olika varianter. Har trixat lite med fjärde och femte men är ganska kass på dessa. Den slutgiltiga approachen brukar bli utifrån vilket munspel som är roligast att spela på, Själv gillar jag G, A, Bb, LowF och spelar rätt mycket på dessa spel.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


22 Apr 2009, 21:40
Profile
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Hej Mattias - Jag har en 15 årig "karriär" bakom mig som "accredited harmonica teacher". Det har passerat ett "antal" munspelselever genom åren, en del har fortsatt och andra inte. Jag har fortfarande workshops med "gamla elever" var tredje vecka vilket är oerhört inspirerande. Det jag personligen med 47 år med munspelande bakom mig, kan säga är "att det går aldrig att fuska!"
För att ta till ett industriellt uttryck, där man talar om "Ständig Förbättring", kräver konsekvent övning varje dag enligt fasta rutiner. Målet måste vara att ständigt förbättra sig eftersom man avsätter sin tid varje dag måste det leda ständigt framåt annars har det ingen mening.
Det måste/bör avsättas tid varje dag till målinriktad övning.
Vad är då det? För mig personligen har det handlat om att sätta upp ett "övningshema" som man spelar igenom varje dag. Det måste inte ta lång tid i anspråk. Jag ger ett par exempel ...

TON: I allt munspelande är tonen det viktigaste man vill förmedla, det är inte antal toner per tidsenhet som är det viktigaste,har man en ton som inte innehåller annat än "oväsen" och ingen känsla, är det inte värt någonting för en själv eller för en publik som skall tvingas lyssna på det.

Att öva ton kan till exempel vara att man avsätter 3 minuter koncentrerat till att öva bara "ton". Ett sätt som används på musikhögskolorna är att man i tanken föreställer sig "världen bästa blueston", det är bara man själv som kan bestämma hur den skall låta.
Därefter ansätter man tonen på munspelet och håller andningen och blåstrycket konsekvent och värderar tonen genom att jämföra den med referenstonen som man hör inom sig. Låter den som referenstonen? Om inte så får man analysera "referenstonen" i huvudet och försöka jäföra substansen i denna jämfört med vad man presterade. Exempelvis, min referenston innehåller exempelvis mer botten, ett subtilt vibrato etc. Därefter försöker man att åstadkomma tonen igen tills att den närmar sig och kanske låter som referentonen i huvudet.

Att öva alla delmonent på detta sättet, leder en ständigt framåt. Exemepelvis kan man skapa ett program som innehåller
2 minuter halsvibrato
2 minuter andningövningar
3 minuter bändövningar
osv.

NÄr prgrammet är genomspelat, då får man som belöning spela vad man vill, genom förstärkare etc.

Dick Sjöberg


24 Apr 2009, 10:49
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.