View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 02:15



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Vilken spelstil har du? 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Vilken spelstil har du?
Tänkte fråga om nån mer än jag har koll på vilken spelstil man har själv? Är själv en "slugger" eller "energispelare" som man brukar säga, som alltid ger allt på en live-spelning. Baserar mycket på att "less is more" i spelstilen. Om det sen är fullsatt eller om lokalerna ekar tomt spelar ingen roll. Däremot kan det vara svårt att tända till på en repa om alla andra är slöa.

Tycker också att det är jävligt svårt att spela helt själv. Blir mycket imponerad på dessa man ser på youtube mm som lirar helt själva och får det att svänga. Behöver lite komp. Sen spelar det ingen roll om det handlar om en ensam trummis, pianist, gitarrist som ger tempot. Kom ihåg när jag var nere hos Dick Sjöberg i Malmö och hälsade på. Han ville höra mig spela. Vilket jag var tvungen att göra ensam. Hur det lät??? Han bara tittade på mig och sa inte ett ljud. Av blicken att tyda tyckte han INTE det var bra. Har enligt vad andra sagt stil lik Jalle Lorentson fast i skala 1:100.

Nu får vi se om andra vågar vara ärliga! Kom ihåg att ska ni vara självkritiska så ska det ligga befog bakom. Inte bara vara självkritisk för att man ska vara det, typiskt svensk, så att säga. [8D]

Blow On!


15 Apr 2009, 11:50
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Det här är alltid svårt då man väl egentligen behöver någon annan som tar ett steg bakåt och lyssnar på en men jag skall göra ett försök. När jag började lira så fick jag veta att du måste kunna spela rytm annars kan du inte spela något! Detta har nog påverkat mig så till vida att jag spelar mycket oktaver och ackord samt pustar och stånkar en del i munspel och mick för att försöka hjälpa till med beatet och tempot i låtarna. Spelar jag däremot med helt band med rytmsektion så är jag nu för tiden mycket mer sparsmakad och försöker mer lägga i de där sista duttarna i en låt för att låten skall framföras på ett så bra vis som möjligt. Alltså det är resultatet av låten som styr mitt val av spelstil men det är jag det, finns säkert många olika varianter,

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


16 Apr 2009, 20:36
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Hårt, fort och fel!
Jag är ju en rockenråll-sångare som har trynat lite för att inte gitarristen ska få för mycket uppmärksamhet. Sen har det fortsatt med mer munspel och mindre sång.. Chicago och Västkust kör alla andra så det behöver inte jag göra utan håller mig till mitt bluesrockande.


http://www.brosbrothers.se


20 Apr 2009, 00:10
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.