View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:17



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Favoritelement 
Author Message

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post Favoritelement
Smaken är ju som bekant delad som baken. Vilket mikrofon element är bäst? En fråga som man ofta får Det finns ju då m ånga faktorer som spelar in här, den personliga smaken först och främst, vilket ljud man vill uppnå. Kim Wilson eller Steve Baker, Little Walter eller Sonny Boy för att nämna några. Sedan den tekniska frågan, kristall eller ceramiskt, eller dynamiskt? Om man utvecklar den frågan undrar man Astatic MC151 crystal, eller gamla Shure R7 crystal. Av många ansedd som the Holy Grail,Eller de gamla Japanska crystal elementen ex. Aiwa, Calrad och Argonne som är i samma klass som Shure R7:an, om man har lyckan att få tag på någon.Det sitter oftast ett annat utbytt japanskt element i dessa mickar, originalen är lika sällsynta som Shure R7:an Sedan är det ju en djungel med alla Shure Dynamiska, men de gamla Shure magnetiska 99A86 är ju väldigt vanligt förekommande, sen betalas det ju hutlösa pengar för Shures controlled reluctans som R5:orna och de svarta black label 99H86.Och sist inte minst beror det på vilken stärk man blåser i, vissa element passar bättre på vissa stärk, och tvärtom. Så det blir väl som för många, man provar sig fram genom åren, ständigt letande efter det ljudet som man önskar man hade, och sedan beror det nog lite på vilket humör man är på för tillfället. ena kvartalet är man insnöad på vissa prylar,munspelare för att ett 1/2 år eller år snöat in på något annat.Tror inte jag är ensam om detta, eller.............?[8D]


06 Apr 2009, 14:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Nä, det är nog ingen risk. Jag har lirat i +25 år och det jag märkt är att mitt eget humör styr valet av utrustning för kvällen. Själv har jag alltid varit svag för små förstärkare med en relativt ren mick och sen hängt en mick på stärkaren för utljud via PA. Ett tag släpade jag på en Bassman RI som fick göra tjänst under många svettiga kvällar, jag har fortfarande kvar den men den står oftast kvar när bilen åker. Man blir väl lat med åren och sen tycker jag att den låter bäst med 151 element och dessa är lite opålitliga, det jag har idag är väl mitt tredje och då kör jag aldrig med Astatic på liten stärkare. Men det är väl som Ove så riktigt påpekar smaken är som baken och med min spelstil har jag aldrig känt mig helt hundra med 151 elementen. Dessutom är det VÄLDIGT stor individuell skillnad mellan elementen. Detsamma gäller för övrigt CM och CR elementen så det enda sättet att vara helt säker är att prova sig fram. I dag spelar jag helst på min gamla 545:a eller E-V 660 där den senare är bäst för riktigt skitigt sound, bägge dessa mickar är dessutom relativt okänsliga för rundgång, en inte helt oväsentlig faktor i sammanhanget.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


06 Apr 2009, 20:04
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Smaken växlar ju som sagt! Jag har bara tutat i 30 år och har inte hunnit bestämma mig än..[:D]
JUST NU, är jag till 100% dynamisk. 545 och 585 mikarna är kanon. Dom är pålitligare och hållbarare än kristallen, och har ett mjukare sound än CR och CM. Man får ur mer volym, mer botten och mindre feedback med dom. Sen är dom inte så streamline som bulletmikarna utan har en lite mer utstickande attityd som jag gillar. Men det växlar hela tiden och efter vilken stärkare jag kör på. Jag kan fortfarande förfalla till ett CM som jag f.ö. köpte av herr Sandberg samtidigt som jag köpte ett keramiskt 127 element. Särskilt i kombination med min 2 x 5881 25watts champ. Men 545:an låter gudomligt även på den.
Fördelen med JT30 eller bulletmikar är att de inte har stomljud på samma sätt som stickmikarna om packningarna är okey..
F.Ö. har jag en black label till salu på Vendolin.[8D]


http://www.brosbrothers.se


06 Apr 2009, 20:39
Profile WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Skönt då sitter vi i samma båt, förutom att jag kör på min favoritmick en gammal chromad Shurebullit med R7 element. Men intressant att ni båda fastnat för Shure 545:an.Det var väl Paul Butterfields arbetshäst på 60-talet? Förövrigt var det Paul Butterfield som fick mig att börja lira munspel på allvar,fast det var ju Rolling Stones som va först, Brian Jones hanterade munspelet på inspelningarna och Mick live. Det var en jävla skillnad, Brian Jones kunde verkligen lira.Men Butterfield var min stora idol när det gällde munspel, och på min första spelning med SouthSide BB kändes det jävla fint och inleda med " Born In Chicago " Ja det var tider det.[8D]


07 Apr 2009, 08:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Nostalgisk Ove? Det är rätt lustigt men det var samme Butterfield som fick i gång mitt munspelande från att vara mycket sporadiskt till brinnande. Först därefter började jag leta mig bakåt i historien för att hitta och upptäcka (för mig) de gamla mästarna. Detta var i början av åttiotalet och min omgivning betraktade mig med misstänksamma blickar då jag försökte förmå mina bandkamrater att spela blueslåtar som jag kuunde tuta lite munspel på. För att återvända till ursprungstråden så kan det väl vara på sin plats att påpeka, särskilt för alla som inte spelat så länge, det är en bra idé att ha mer än en mick! Försök gärna hitta mickar med diverserande karaktär och en backup till gig är aldrig fel. En gång i tiden så fick jag för mig att jag skulle byta mick mellan låtarna på samma flashiga sätt som gitarrister byter gura men det har aldrig blivit så. Jag testade någon gång och då var jag tvungen att ratta om ljudet och det tog alldeles för mycket tid, opraktiskt. Men att ha med sig mer än en mick är en bra idé dels för backup och dels för att olika mickar funkar olika bra i den miljö man befinner sig i för kvällen. Sen när man gjort sitt val på soundcheck så brukar i alla fall jag köra med den micken hela kvällen. Ni får väl prova er fram vad som funkar för er!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


07 Apr 2009, 09:44
Profile

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Hi ! Förresten vilken modell av 545:an kör ni med, unidyne med pistolgreppet, eller 545S?
Nyfiken[V]


07 Apr 2009, 13:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Min är en 545 med pistolgrepp original, har byggt om den så att jag har vanlig telejackhona med volymkontroll. Dessutom blev jag av med en del vikt då pistolhandtaget försvann.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


07 Apr 2009, 20:08
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Jag har en av varje. Fick för mig att bjuda på en till eftersom det var en snubbe som la ut 4 st samtidigt på ebay. Med den mängden till salu så fick jag den för 30 dollar. kunde inte motstå.
Pistolgreppet har hängt med ett tag och är mycket fetare och finare. Den andra sitter i en ultimatebotten med en volymkontroll. Som jag f.ö har bytt till en 500k istället för 100k. Då silas det inte bort en massa go botten och nedre mellaregister.
Paul Butterfield va mannen som startade processen hos mig med. Jag har nyligen plockat fram en del gobitar han gjort. Live versionen på drifting and drifting är inte dum, eller Evrything's gonna be alright! Svänger på duktigt! Han gjorde ju en del mysko prylar också. -En del riktigt dåliga enligt min smak...Antagligen var det dåtidens inmundigande av olika substanser som framkallade dessa skumma alster.
Om ni gillar Paul B.. Har ni lyssnat på Pat Ramsey nånting?


http://www.brosbrothers.se


08 Apr 2009, 23:56
Profile WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Pat Ramsey låter bekant? Lirade han inte munspel på en del Alligator Jonny Winther plattor?


09 Apr 2009, 08:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Glömde att gratulera till Shure R7:an. Dom är inte helt lätta att hitta! Ska vara en grymt ljud i dom, sägs det!
Pat slog knockout på mig med "Last Night" på Johnnys LP "White Hot and Blue". Ruskigt tungt lir! Han gav ut en del eget material också. Jag fick köpte några skivor av honom för nåt år sen och han blev så glad att sälja till Sverige så han skickade med en tredje skiva gratis. Vi hade lite mailväxling och han tipsade lite om hur man lirar fort, men sen avbröts allt abrupt. Tyvärr var han en av alla som trilla av pinnen under 2008. Han hade hepatit sen det drogliberala -70 talet och levde på övertid.
Han hade bla Billy Gibson som elev och Jason Ricci var som en adoptivson, enligt Jason själv.
Man kan ladda ner lite från hans hemsida- Helt legalt! -Klicka på "Listen" -knappen till vänster.
http://www.patramsey.com/index.htm
Stöd gärna hans familj med att köpa en skiva.



http://www.brosbrothers.se


09 Apr 2009, 09:00
Profile WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Ser man på, då hade jag rätt. Ja Shurès R7 i gott skick är väldigt sällsynta och dyra.Jag har köpt ett antal, innan jag fick denna som levde till 100%.De andra var döda, eller döende men enligt säljaren i perfekt skick när han testade den! Vad skall man säga då, ljög han, eller dog dom i frakten, eller en kombination? Desto bättre har jag kommit över ett antal Aiwaelement som är minst lika bra, och det bättre med dom är att dom har bättre och stryktåligare kristaller, med andra ord lever dom ett långt liv. Och med tanke på att de till dags datum torde vara ca 50 år och harväldigt strong output, borde de klara en 50 år till?


09 Apr 2009, 09:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Ove,, du skulle inte kunna tänka dig att sälja ett av de där japanska Aiwa elementen?

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


11 Apr 2009, 23:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.