View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:36



Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Möte för munspelare, OBS, OBS, INSTÄLLT! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Hej!

I samband med förberedelserna inför munspelsträffen under hösten där olika inblandade behöver kommunicera snabbt och effektivt är ett tips att ladda ned det fantastiska programmet ooVoo från http://www.oovoo.com. Programmet är gratis och för ett blýgsamt pristillägg kan man videosamtala med upp till sex personer samtidgt. Ypperlig video i HD kvalitet och mkt snygg grafik. Väl installerat i datorn, byter vi enkelt adresser med varandra och lägger till dessa i våra kontakter.
Rekommenderas!

Hälsnignar
Sjoeberg


26 Apr 2009, 13:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Hej alla!

Det skulle vara mkt värdefullt att få veta vad som önskas gås igenom på munspelsträffen. Jag vet ingenting om vars och ens förmåga, mer är Krister Olofssons eftersom han är den eleven som varit med längst av alla i mina kurser och numera workshops. Trots det är jag övertygad om att vi alla kan förbättra tekniker osv. Av den anledningen skulle det vara värdefullt att veta vilka önskemål var och en har på en sådan träff, exempelvis lära sig overblows, overdraws, djupa halsvibraton, halsvibraton på bänd ton, tongue slaps, pull slaps, octave pull slaps etc. Det är viktigt för programmets utforming att det täcker det som alla förväntar sig. Vi lägger alla ned tid och pengar för att förverkliga det här och då vill man ha ut maximalt förstås!

Sjoeberg


26 Apr 2009, 23:09
Profile WWW

Joined: 12 Apr 2009, 18:08
Posts: 525
Location:
Post 
Hej Dick! Har hållit på nu ett antal år på hobby nivå! Här kommer lite av som jag skulle tycka vara Kanon på träffen. Ton, djupa halsvibrato, halsvibrato med bänd ton, slaps och pulls samt octave pull slaps. Håller på med det ,men jag behöver mer hjäp så att man kommer upp på en annan nivå! Ha det Gött/Micha.


27 Apr 2009, 18:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Bluesminister:
Hjälp och idéer mottas tacksamt.
Precis som Dick säger så är det svårt att veta var man ska starta och vilken nivå man ska lägga sig på. Sen vill jag själv lära mig så mycket som möjligt under träffen..


http://www.brosbrothers.se


27 Apr 2009, 20:41
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Eftersom jag bor i Ulricehamn som är en liten håla mellan Borås och Jönköping så är det troligt att detta evenemang blir där. Detta bygger på om det är meningen att jag skall fortsätta att sjösätta denna idé? Vill ni hellre ha det någon annanstans så är ni välkomna att anmäla intresse. Min idé har jag redan presenterat och jag tror nog att jag håller mig till den. I så fall skulle programmet se ut som följer:

Ove S Mickar och element, hur mycket tid som Ove vill ha har han inte presenterat för mig men en timme borde väl räcka?

Johan H Munspelsteori där fokus kommer att ligga på första, andra och tredjeposition. Tidsåtgång max en timme.

Arne H Pratar om vilka moddar som kan göras för att förstärkaren skall fungera bra till munspel. Här tänkte jag att vi kunde visa upp våra olika förstärkare för folk. Jag har en HG II och en Bassman RI, Robban kanske kan ta med sin DT, Stefan kanske vill släpa med sig sin Meteor + diverse pedaler och tillbehör som gör livet lättare för oss munspelare. Så behöver Arne inte känna sig tvingad att hålla något längre anförande. Personligen tror jag att denna sittning kan ta en del tid i anspråk så jag uppskattar tiden här till två timmar.

Dick S Har nämnt dels meckandet med munspel samt olika speltekniker så jag tror att det är vettigt att dela upp det här i två avdelningar. I den ena lägger Dick fokus på själva munspelet och hur man på bästa sätt kan få lite mer ur sina standardspel. I avdelning två går Dick igenom de tekniker som medlemmarna här har haft önskemål om, så se till att framföra dessa. Hur mycket tid detta kommer att ta får Dick själv styra så jag vet inte.

Inte nödvändigtvis i den ordningen. Dessutom tänkte jag att vi kunde avsluta med lite loppis, ta med er grejer ni vill bli av med eller kan tänka er att byta bort så ägnar vi en stund åt köp o sälj alternativt byta grejer.

På kvällen blir det jam på lokal sylta och för att detta skall fungera utan allt för mycket anarki så tänker jag fixa ihop ett band. Vi repar in ett ex antal standardlåtar, sen får hugade spekulanter sätta upp sig på vilken låt/ar de vill spela med i. Vore också kul om någon kunde tänka sig en vokal insats.

Kostnad för detta har jag uppskattat till 500 kr per person. Jag vill poängtera att detta är en gissning från min sida i dagsläget då jag inte vet vad hyra av lokaler o´dyl kommer att gå på. Förhoppningsvis kan vi vara i den skola som jag arbetar vid och detta kommer att ge mycket goda utrymmesmöjligheter. Det datum jag för tillfället har tänkt mig är slutet september börja oktober. Möjligheter till ett hyfsat billigt boende finns på sporthotellet och vandrarhemmet i Ulricehamn, ni får kolla själva. Hur låter då allt det här tycker ni?

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


01 Jun 2009, 10:59
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Låter bra! Självklart kommer jag upp med DT:n. Så att du får provspela. [;)] [8D]

Blow On!


01 Jun 2009, 11:16
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
<font color="purple"><font size="3"><font face="Georgia">Tar med mig 2 st Premier stärkare samt ett gäng ruskigt bra Mickar, kul om det kan bli av.</font id="Georgia"></font id="size3"></font id="purple"> [8D]

Mcool


01 Jun 2009, 13:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Jag kommer gärna om det bara är på en dag som fungerar med tanke på familjelivet och jobb...

Gör väl i så fall som er andra, plockar med några olika stärkare och mickar som kan vara av intresse att analysera eller testa i skarpt läge.

Kul idé också med ett litet swap meet för att sälja/byta/köpa grejer av och med varandra.

Jammet känns väl som en klockren höjdpunkt på träffen. Perfekt om det finns en lista på inrepade låtar från bandet, helst utmailad eller upplagd här i forumet lite i förväg så man kan fundera lite på vilken/vilka låtar man vill ge sig på.

Jag har inget emot att stå för lite vokala insatser heller om det behövs, efter min förmåga...

VAd gäller ämnen att gå igenom i olika workshops håller jag med föregående talare, tex Micha... Jag behöver mer kunskap om det mesta, och massor av inspiration och övningsuppslag...

MVH

Mattias


01 Jun 2009, 17:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Jag har bestämt mig för att komma till träffen och jag ser verkligen fram emot det hela. Jag skall även ta med mig några customspel som deltagarna kan testa (hygienproblemet löser man med ytdesinficeringmedel mellan varje testpilot)samt Pro-Tunern, programvaror osv osv. Jag deltager däremot inte i kvällens jam mer än som åhörare pga att jag har förhållningsorder från läkarhåll som jag måste följa, kanske en låt eller så kan klämmas fram ...
Vill föreslå att det kommer upp en anmälningslista så småningom. Jag skall även rota bland mina "gamla grejor" för "munspelsloppisen"!

Sjoeberg[:o)]


01 Jun 2009, 17:42
Profile WWW

Joined: 12 Apr 2009, 18:08
Posts: 525
Location:
Post 
Hej! Jag kommer! Skall bli skitkul att träffa alla som jag har sålt grejor och pratat med. Och att få lära sig av er som har spelat med band! Ha det Gött/Micha.


01 Jun 2009, 18:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jun 2009, 20:27
Posts: 12
Location:
Post 
Skulle vara grymt


01 Jun 2009, 20:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
...Låter ju väldigt trevligt...men orkar Ulricehamn med så många munspelsnördar samtidigt[:D]


01 Jun 2009, 21:51
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
harmonica57 wrote:

...Låter ju väldigt trevligt...men orkar Ulricehamn med så många munspelsnördar samtidigt[:D]


Det återstår att se![:D]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


02 Jun 2009, 09:21
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Senaste nytt!

Först och främst datum lördag 26 september 2009 i Ulricehamn. Träffen äger rum i skolans lokaler, kvällens gig är inte spikat lokalmässigt men jag återkommer.

Låtar som funkar bra att lira munspel på och som man får anmäla sitt intresse för är följande;
Can't be satisfied
Honey Bee
Rock me baby
Call me the breeze
Automatic
Got to find my baby
I'm Ready
Checkin up on my..
Mind your own bizniz
Rock this town
Long gone blues
Statesburo B
Born in Chicago
Easy
Help me
Moja working
Messin with the kid
Kansas city
Good mornin little schoolgirl

Som ni märker har jag tagit standardlåtar som många känner igen. Ni får göra så att ni tingar vilken låt ni vill lira, hör av er till mig. Vi får börja med en låt per gubbe och sedan fylla på beroende på intresse.

Boende är enklast och billigast med vandrarhem har telnr 032110550 faxnr 032114802 och som vanligt när det gäller vandrarhem så får man ta med egna lakan och handduk. Är man dessutom medlem i Svenska Turistföreningen så blir det billigare. kolla även deras hemsida
http://www.hotellnyboholm.se

Tänk på att det är dyrare att bo i hotellavdelningen jämfört med vandrarhem, ni får själva avgöra hur mycket deg ni vill lägga på att sova.


J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


09 Jul 2009, 21:15
Profile

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Detta med Ulricehamn låter ju väldigt kul, själv är jag väl egentligen sångare men haft munspelet som biinstrument i rätt många år, har inte känt till detta forum, har väl nåt tusental frågor kring munspeleriet och är med andra ord seriöst intresserad av en dylik träff. Mats

mk


10 Jul 2009, 13:29
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Datumet är inskrivet i kalendern.
Balla låtar!! De flesta har man ju varit och tafsat på nån gång.
Jag slänger väl in några stärkare och matscool i bakluckan och ramlar över! [8D][8D][8D][8D][8D]


http://www.brosbrothers.se


10 Jul 2009, 19:54
Profile WWW

Joined: 24 May 2009, 20:21
Posts: 389
Location: Kalmar
Post 
Datumet verkar som gjort för min almenacka....känner mig till och med frestad att ta med några munspel..[8D][;)]...Th


11 Jul 2009, 09:03
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Finns det någon intresserad som bor i Blekinge??? Skulle behöva kunna samåka med nån.

Blow On!


11 Jul 2009, 12:28
Profile WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Hej alla

26 september ser ut att passa mig bra så jag tänker hänga på träffen.
Ska bli riktigt kul!

MVH

MAttias


14 Jul 2009, 15:13
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Hmmm, det blev lite komplicerat för mig. Jag fick nyligen reda på att jag gjort en blunder när jag trodde att det fungerade. Både jag och Matte är lite inblandade i Jazzåbluesfestivalen den 26:e.


http://www.brosbrothers.se


19 Jul 2009, 00:10
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Uppdatering av läget tisdagen den 4 augusti.

Efter ett flertal påstötningar med önskemål om ett annat datum har jag nu den tionde oktober som förslag. Jag ändrar ogärna detta då det innebär en hel del arbete med att ordna det rent praktiska. För de som skall hålla föredrag så fungerar denna datum Ove är enda frågetecknet men det löser sig säkert. Dick har i dagsläget inga problem med detta datum och han hoppas och tror att han skall kunna få med sig lite customspel och verktyg. Arne får ta semester men det kan det väl vara värt?

Jag hänvisar till tidigare mail om ni har önskemål om att jamma det finns en lista med låtar som sagt. <font color="red">Jag måste få in intresseanmälningar nu så att jag vet hur många som dyker upp.</font id="red"> Blir det färre än femton så måste vi tyvärr avblåsa det hela men det skall vi väl inte tro. Likadant med boende, vandrarhemmet är hyfsat billigt och i Ulricehamn är det inte långt till något[:)]

Det kommer att vara en avgift inkluderad i evenemanget men jag hoppas att vi skall klara oss med en femhundring per gubbe. För detta får man seminarier, fika och inträde till kvällens spelning.

Dessutom så skall vi naturligtvis ha en avslutande loppis efter seminarierna. Har du då något som du känner för att avyttra och som du tror kan vara av intresse för andra munspelare? Ta med och sälj, om inte annat så kommer det säkert att finnas grejer att byta med. Själv kommer jag att ha lite mickar till salu och eventuellt någon pedal.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


04 Aug 2009, 18:32
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
Toppen 10 okt blir kanon. Jag kommer, spelar gärna Honey Bee på jammet. [:p]

Mcool


05 Aug 2009, 20:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Finns "Tingeling" med på jamlistan?


http://www.brosbrothers.se


05 Aug 2009, 22:34
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
arnenym wrote:

Finns "Tingeling" med på jamlistan?


http://www.brosbrothers.se


Om du med detta avser Chuckens gamla "My Dingeling" så är svaret nej.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


06 Aug 2009, 11:14
Profile

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Givetvis kommer jag till Ullricehamn, Jag åker från Lysekil och om det finns nån längs vägen som vill ha skjuts så går det bra, nu är ju jag som sagt ingen ekvilibrist på munspel men om ni kan tänka er stå ut med mitt tutande någtra minuter så tar jag gärna messin with the kid. Sedan sjunger jag gärna på några av låtarna om det behövs.

mk


06 Aug 2009, 12:25
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Matsk wrote:

Givetvis kommer jag till Ullricehamn, Jag åker från Lysekil och om det finns nån längs vägen som vill ha skjuts så går det bra, nu är ju jag som sagt ingen ekvilibrist på munspel men om ni kan tänka er stå ut med mitt tutande någtra minuter så tar jag gärna messin with the kid. Sedan sjunger jag gärna på några av låtarna om det behövs.

mk

Skulle behöva sång på "Born in Chicago". <u>OM</u> jag får spela den. Sjunger ju inte själv. [8D]

Blow On!


06 Aug 2009, 12:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Anmälan skickad! Ser fram emot detta och tar med min kamera. Men undrar om ingen tänker/kan filma spektaklet?

Inte mycket jag har att erbjuda/tillföra men Ampeg -59 kan få följa med. Men spelandet får ni erfarna stå för jag är där för att lära!

Åke Svedlund


06 Aug 2009, 22:18
Profile WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post 
Robert Blues Harp wrote:

Matsk wrote:

Givetvis kommer jag till Ullricehamn, Jag åker från Lysekil och om det finns nån längs vägen som vill ha skjuts så går det bra, nu är ju jag som sagt ingen ekvilibrist på munspel men om ni kan tänka er stå ut med mitt tutande någtra minuter så tar jag gärna messin with the kid. Sedan sjunger jag gärna på några av låtarna om det behövs.

mk

Skulle behöva sång på "Born in Chicago". <u>OM</u> jag får spela den. Sjunger ju inte själv. [8D]

Blow On!
Jag tar och tar med texten och klarar strupen, visst är det märkligt att man behöver ha texterna framför sig på snart varenda låt nuförtiden

mk


07 Aug 2009, 06:57
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Automatic är ball!


http://www.brosbrothers.se


07 Aug 2009, 09:18
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Vilket av datumen det blir spelar ingen roll. Kan även den 10 oktober.

Blow On!


07 Aug 2009, 14:19
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 88 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.