View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 19:00



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Första position. 
Author Message

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Första position.
Jag tragglar lite med olika positioner och har funderat på om
det finns nån logik eller anledning till att alla som lirar första position spelar på de 6-10 blås?
Det blir väldigt pipigt och låter inte bra tycker jag. Det känns mest som en grej man ska kunna för att bli accepterad bland bluespuritanerna.[;)]


http://www.brosbrothers.se


31 Mar 2009, 09:26
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Ja du Arne, det finns fler anledningar att spela första position än för att tillfredställa puritanerna. Det som är absolut viktigast att komma ihåg är att olika positioner ger olika gôttelägen. När man spelar i första så infinner sig dessa dels i hål sex till tio då du kan böja dessa och även tre sug och två sug. Spelar du i C så kan du göra turnarounden i hål två eftersom du har både F F# G i tvåans sug. Ligger du dessutom och ylar på lätt böjd tresugton så upptäcker du att det fungerar riktigt bra över hela accordprogressionen, kan bli lite tjatigt men då böjer man lite till och sen släpper man upp lagom mycket. Ger dig en mycket klagande och uttrycksfull möjlighet i just första position = gôtteläge! Ja, jag erkänner, jag är från Göteborg. Anledning till att man med förkärlek spelar i det högre registret är främst att det går att böja tonerna där, tricket är att man spelar på relativt dova tonarter. I alla fall till att börja med för då låter det inte lika skrikigt. Du har säkert något gammalt Ab spel liggande som ändå inte gör någon nytta. Börja där och arbeta dig uppåt i tonarterna, själv spelar jag inte gärna på spel stämda högre än C i första position. Här kommer de lågt stämda munspelen in och får en helt annan dimension. Ta till exempel LF, i första position så kommer det till sin rätt på ett helt annat vis.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


31 Mar 2009, 11:51
Profile
User avatar

Joined: 16 Apr 2009, 09:12
Posts: 355
Location: Malmö
Post 
Hej!

Lär man sig dessutom overblows på hål 4-5-6 har man plötsligt ett kromatiskt mellanregister att använda i första position och helt andra möjligheter öppnar sig över I ackordet.

Vill man spela en "hel" bluesskala i andra position från hål 6 och uppåt
behöver man endast lägga till 6ob 7od och få en identisk bluesskala i det högre registret. Därefter kan man "tranplantera" sin inlärda riff i den lägre oktaven till övre oktaven och öka dynamiken betydligt.

Hälsningar
Sjoeberg


28 Apr 2009, 18:45
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.