View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:22



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Kromatiskt 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Kromatiskt
Är det någon som kan ge lite tips ang kromatiskt munspel. Har ett stort Honher i C men har inte riktigt komit överens med det, och till vilken tonart medmusikanterna ska spela i för att det ska passa ?. Har sett att det fins mindre kromatiska 10 och 12 hål, är dom lättare att spela på ?. Hur som helst tacksam för svar. Matte [?]

Mcool


28 Mar 2009, 15:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Med stort förutsätter jag att du avser ett spel med sexton hål. Det enda som händer om du spelar i ett kromatiskt munspel av mindre storlek är att du får ett smalare register och det är kanske inte riktigt lika klumpigt att lira på, rent tekniskt, samma grej. Däremot kan olika munspel och olika märken variera precis som men diatoniskt. Det som gör det svårt för en som är van vid att spela diatoniskt är att tonerna ligger inte riktigt likadant vilket gör att man faktiskt kan tala om ett annat instrument. Dessutom är det mycket svårare att böja tonerna om man vill få den där riktigt bluesiga feelingen. Visst det finns knapp som ger dig alla halvtoner men det blir lätt lite kliniskt. Vill du spela blues på kromatiskt munspel så skall du försöka i D på ett C stämt spel. Då får du tredjeposition och det är det som lille walter kör. då behöver du inte stöka till saker med att använda knappen, börja där så kommer storyn att fortsätta, nu skall jag nämligen dricka kaffe[:D]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


28 Mar 2009, 19:00
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Nu är javan nersköljd och jag är mer tillfreds med livet, var var jag? Jo, alltså tredjepositionsspel gör att du utgår från tonen D på ett C spel och det som är riktigt fett på ett kromatiskt är naturligtvis oktavspelet. Här gäller det att vara stor i käften och vissa munspel är besvärligare än andra. Själv spelar jag gärna på Hohners CX 12 som är ett kromatiskt munspel med få rörliga delar och därför relativt stabilt. Det är mycket vanligt att man i början av sitt musicerande på kromatiskt tycker att det geggar igen och tonerna dör för dig. Jag har ingen bra medicin mot detta mer än att spelet bör hållas välservat och att man tittar över de små plastflärparna som täcker över hålen inne i munspelet. På utrikiska kallas dessa för windsavers och de har en obehaglig tendens att klibba ihop. Fördelen med CX 12 då är att det går att slita isär utan verktyg och du kan mecka med det på scen i princip. Nackdelen med detta spel är att du måste vara duktigt stor i käften då den gjutna plastkåpan över spelet är relativt omfattande. När man väl vant sig vid det så är det ett bra spel och klart lämpligt för nybörjaren. Lycka till[:)]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


28 Mar 2009, 20:03
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
jhornfeldt wrote:

Nu är javan nersköljd och jag är mer tillfreds med livet, var var jag? Jo, alltså tredjepositionsspel gör att du utgår från tonen D på ett C spel och det som är riktigt fett på ett kromatiskt är naturligtvis oktavspelet. Här gäller det att vara stor i käften och vissa munspel är besvärligare än andra. Själv spelar jag gärna på Hohners CX 12 som är ett kromatiskt munspel med få rörliga delar och därför relativt stabilt. Det är mycket vanligt att man i början av sitt musicerande på kromatiskt tycker att det geggar igen och tonerna dör för dig. Jag har ingen bra medicin mot detta mer än att spelet bör hållas välservat och att man tittar över de små plastflärparna som täcker över hålen inne i munspelet. På utrikiska kallas dessa för windsavers och de har en obehaglig tendens att klibba ihop. Fördelen med CX 12 då är att det går att slita isär utan verktyg och du kan mecka med det på scen i princip. Nackdelen med detta spel är att du måste vara duktigt stor i käften då den gjutna plastkåpan över spelet är relativt omfattande. När man väl vant sig vid det så är det ett bra spel och klart lämpligt för nybörjaren. Lycka till[:)]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


Mcool. Tackar för tipsen Johan. [;)]


29 Mar 2009, 00:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
No worries mate!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


29 Mar 2009, 01:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.