View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:39



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Custom Munspel 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Custom Munspel
Är det någon som har beställt eller tänker beställa och har någon erfarenhet av handgjorda spel. Har beställt ett Marine Band Custom av Dick Sjöberg, men har ingen aning om hur bra det kan va, väntar med spänning. Såg det här på ebay. [:p]

http://cgi.ebay.com/Custom-Hohner-Marin ... dZViewItem

Mcool


22 Mar 2009, 01:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Hi, är själv lycklig ägare till 3 st Dick Sjöberg munspel, dessa gjordes för ett antal år sedan.Han har säkert utvecklat sina spel ytterligare, det farliga med Dicks munspel är att efter du spelat på ett sådant, vill du inte spela på några andra.De skiljer sig så mycket i både ton, styrka i ljudet samt inte minst lättare att böja tonerna på, framförallt på hålen 8-9-10.


22 Mar 2009, 11:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
Låter ju riktigt lovande. Har dom hållt stämmningen under dom åren du haft dom ? I bland så har man ju råkat ut för att någon tunga helt har slutat att fungera, dom mattas väl av i materialet antar jag. Dom spelen med bäst respons och ton som jag har provat än så länge är Bushman Delta Frost och Seydel solist Pro. Marine Band spelen skiftar väldigt mycket i kvalitet, dom är väl inte så noga på tillverkningen. [8D]

Mcool


22 Mar 2009, 14:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
Om dom hållit stämningen? Tja Dick själv kanske skulle tycka att nån ton skulle behövas justeras? Men han är ju otroligt noga/petig och de diffar han hör eller mäter upp, kan nog varken du eller jag uppfatta.Däremot på A-spelet händer det ibland att sug2:an kan hänga sig om man tar i för kraftigt, men so what Blues e Blues och lite felspel har ingen lynchats för [8D]


23 Mar 2009, 11:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Kollade in Harrisons hemsida och det skall komma nya munspel från honom nu i sommar. Skall enligt ryktet gå att köpa för 100$ och han bygger bra grejer säger dom. Har själv aldrig vågat mig på att köpa några customspel av den enkla anledningen att jag förmodligen inte skulle vilja spela på något annat.
http://www.harrisonharmonicas.com/

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


23 Mar 2009, 13:21
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
Kolla in Dick Sjöbergs hemsida.
http://www.masterharp.com/

Jo det kan ju bli dyrt det här med Customspel, eller tvärtom tänk så mycket pengar man lagt ut på halvtaskiga spel som bara ligger där och så har man ju förstört några när man har försökt att modda dom själv. Jag får väl återkomma när jag testat spelet. [:D]

Mcool


23 Mar 2009, 15:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
osandberg wrote:

men so what Blues e Blues och lite felspel har ingen lynchats för [8D]

Tur dé, för annars hade man vart blåslagen många gånger[:D]
Det där munspelet på ebaylänken görs av Chris Reynolds, han som även gör lättviktsskal till Shure bullets. Det är en mässingskam på dom som ger en rätt go tyngd i spelet. Det ger en rätt så bright ton som passar bra till lägre stämda spel. Men det smakar lite metalliskt.. [xx(]


http://www.brosbrothers.se


23 Mar 2009, 19:40
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Det där med vilket material som kammen ska vara i finns det väldigt många åsikter om. Min uppfattning är att skall man bara ta hänsyn till sin egen bekvämlighet så är det plast som gäller helt klart. Sen kommer alla andra variabler in med känslan i munspelet, tonåtergivning är inte helt oväsentligt heller. Kanske därför som Special 20 och Lee Oskar spelen är kommersiellt framgångsrika. Jag gillar inte alls när munspelen smakar konstigt eller man skär sig i tungan då kammen är för dåligt bearbetad.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


23 Mar 2009, 20:36
Profile

Joined: 10 Mar 2009, 10:52
Posts: 284
Location:
Post 
För mig är det bara MarineBand som gäller, har en del Hohner Meisterclass, men gillar inte metallsmaken.Gillar inte heller plastspelen, men övar ibland på mina gamla Special 20 som i mitt tycke är hyfsad okey, Lee Oskar får jag huvudvärk av[8D]!


24 Mar 2009, 08:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Vad ligger priset på när det gäller Marine Band Custom? [8D]

Blow On!


29 Mar 2009, 15:04
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Jag tror att du menar Marine Band deLuxe som är ett mycket trevligt spel. Hohner hävdar själva att det skall vara en bättre kvalitetskontroll på dessa något som jag själv inte håller med om. Det är som det brukar vara, man får börja med att fixa till dem och kolla stämning och gappning. Det tycker jag är lite dåligt då man skall betala närmare 500 spänn, de kan säkert fås för en billigare peng hos tüsken men ändå!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


30 Mar 2009, 07:05
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
MB deluxe är verkligen inte prisvärt, med lite enkla verktyg och lite gapping så får man ett vanligt marine band på 20 min att bli minst lika bra. Kan rek än en gång om det är någon som vågar att köpa ett Seydel 1847, makalöst bra och jag har provat dom flesta spelen som finns där ute. Inte för att jag är något proffs på något vis, men efter allt testande så kan jag avgöra vad som är kvalitet och inte. Har haft som favorit Bushman Delta frost, Honher Marine Band men nu så känns dom rätt så mjäkiga. [}:)]

Mcool


31 Mar 2009, 18:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Nå, det där med customspel verkar kunna bli en kostsam affär. Jag har faktiskt beställt ett från Harrison men det tar väl ett år innan det dyker upp, måste bara prova. Annars så håller jag mig till mina gamla Special 20, sätter man dessutom på MB kåpor så får man ett i mitt tycke riktigt trevligt munspel. Ni vet väl att de gjorde ett test på SPAH för några år sedan där man jämförde plast och trå. Resutatet? Inga skillnader! Det tog ett tag för en gammal träkamsentusiast som jag att acceptera det med det ligger nog något i det. Plastkammar är dessutom väldigt mycket bussigare mot tungan.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


11 Apr 2009, 23:10
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
Harrisson ? nu har jag nog missat något ![;)]

Mcool


12 Apr 2009, 00:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
googla Matte googla och du skall finna. Har även sett någon video på tuben. Jason Ricci promotar hans grejer också.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


13 Apr 2009, 19:24
Profile
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Harmonica Slim II wrote:

<font color="red">Jag har faktiskt beställt ett från Harrison men det tar väl ett år innan det dyker upp, måste bara prova.</font id="red">
J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


Gogglade i dag och hamnade på Harrisons site och ser här att du beställt ett B-Radical för ett tag sedan. Du bör ju ha fått det nu och vi vill höra vad du tycker!


27 Jan 2011, 10:18
Profile WWW

Joined: 18 Apr 2010, 12:15
Posts: 21
Location:
Post 
Tjena,
Jag beställde mitt B-radical Bb-dur 091203! Jag väntar fortfarande på det. Enligt Harrison så bör det skickas snart, men det det har de sagt sedan sommaren -10 Hoppas att det är lika bra som sägs om det.

Muddie[:p]


27 Jan 2011, 10:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Apr 2010, 12:15
Posts: 21
Location:
Post 
Tjena,
Jag betällde 2st Joe Spiers custom Marine Band 135$ stycket. De levererades på ca 4 månader och är riktigt bra munspel(som att få köra racerbil)jämfört med " vanliga Marine Band.
Det enda "problemet" är att man blir bortskämd och bekväm.

Muddie


27 Jan 2011, 10:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Jo, det är likadant för mig. Har inte dykt upp ännu och jag har väl mer eller mindre gett upp hoppet. Fast det går rätt bra ändå jag bygger mina egna med MB som utgångspunkt och dessa är jag nöjd med. Kan för övrigt tillägga att jag i somras hade det stora nöjet att träffa Mäster Dick. Då passade jag på att provspela ett av hans ombyggda Golden Melody och det var mycket stor skillnad, jämförelsen med racerbil är säkert adekvat även om jag aldrig kört någon (racerbil alltså).

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


27 Jan 2011, 23:04
Profile

Joined: 20 Oct 2009, 11:45
Posts: 78
Location:
Post 
Hej!
Jag är ochså en av de som har skaffat spel från Dick Sjöberg. Jag är i stort sett nöjd? Det verkar som om de flesta av er som har införskaffat munspel från Dick är helnöjda. Jag har ett Bb-spel som inte är helt ok, det har ett biljud (rington) på 3:ans insug. Har väl försökt att fixa det själv men inte lyckats helt. Jag har försökt att få tag i Mr Sjöberg, men det verkar omöjligt att nå honom. Är det någon som vet var man kan få tag i karln?
Stefan[8D]


29 Jan 2011, 10:30
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.