View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:03



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Tungblockering 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 22:53
Posts: 64
Location:
Post Tungblockering
Låter ovant på svenska men.. Hur kommer man igång med TB spel har provat men första tröskeln verka hög (de gör den alltid) finns det några tips å genvägar därute..[:I]


17 Mar 2009, 21:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Hej! Utgår från att du puckar till 100% i dagsläget. Eftersom jag själv gick andra vägen så kanske jag inte är rätt man att komma med visdomar men jag kan säga vad som funkade för mig. En av de största orsakerna till att få fart på tungblockandet är naturligtvis möjligheten att spela oktaver. När du som utpräglad pucker går från singelnotspel till ackord så försök att börja med att täppa till hål med tungan. Efter ett tag så märker du att du träffar något som låter bra nämligen de gånger du lyckas täppa till två hål som ligger mellan samma ton (blåstoner) men med en oktavs tonhöjd mellan. Börja med blåstoner då noterna på blåssidan ligger likadant över hela munspelet. I C så är tonerna C E G som upprepas tre gånger (=9hål)och i det tionde återkommer C. Detta gör det enkelt att hitta oktaverna. Sen är det bara att prova sig fram tills de sitter. När du hittar blåsoktaverna så är det bara att börja med sugtonerna. Dessa är stökigare då de inte ligger med samma regelbundenhet, generellt kan man säga att du behöver täppa till ett hål till för att få oktaver med vissa undantag. Nästa steg är att träna tungan genom att släppa kontakten med kammen på munspelet och sätta dit den igen, sen speedar du upp den rörelsen. När den sitter med bra fart så åstadkommer du det som på engelska kallas för flutter en kul ljudeffekt att lägga till ditt bibliotek. Tillsammans med de förhoppningsvis rena oktaverna så har du fått två av de verktyg som ger dig mycket mer volym framförallt. Dessutom så tränar du tungan och det blir enklare att böja med tungblock. Själv blandar jag hej vilt, puckar väl framförallt de låga tonerna då det är enklare att släppa käken vid puck vilket ger en mer avslappnad haka = större hålrum i munnen = större ton. Experimentera med vad som fungerar för dig men jag är rädd att genvägarna är få så det är bara att öva, öva, och sen öva lite till, kämpa på! [:p]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


18 Mar 2009, 10:49
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 22:53
Posts: 64
Location:
Post 
Tack för bra tips de e bara de där sista som e tråkigt (öva)../jan


18 Mar 2009, 19:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
No pain, no gain[}:)]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


18 Mar 2009, 20:55
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post 
Kolla in den här snubben. Listen and learn. Matte [;)]

Mcool

http://www.youtube.com/watch?v=hMZ2tdkg ... annel_page


20 Mar 2009, 23:53
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.