View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:59



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Tonartsfråga 
Author Message

Joined: 29 May 2005, 11:28
Posts: 1376
Location: Eskilstuna
Post Tonartsfråga
Hoppas det är OK att ställa litet nybörjarfrågor.

Jag har ett diatoniskt C-munspel. Enligt vad jag läst på nätet ska det även gå att spela i G-dur om man börjar med sugton vid andra hålet. Får väl testa det.

Kan ett C-munspel även funka i A-moll eftersom det är den besläktade molltonarten?
Och, om detta stämmer, skulle ett G-munspel funka i E-moll, eller är det bättre med ett E-munspel.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...


14 Mar 2009, 12:10
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Hej! Helt klart att det är OK att ställa nybörjarfrågor. Jag skall ge mig på ett svar här som jag hoppas inte är alltför krångligt. Munspel som är stämda diatoniskt är egentligen konstruerade för att spela folkmusik där tonarten anger vilket ackord som fungerar bäst. Så på ett C munspel så har du ett C ackord oavsett var du blåser i munspelet eftersom treklangen återkommer hela tiden. Tonerna C E G upprepas ju hela tiden. Ergo du har tillgång till tre blåstoner. Att spela moll mot detta ligger helt enkelt inte bra till, det går men det är svårt och kommer att låta konstigt.

Vill du spela moll så skulle jag rekommendera dig att lära dig att utgå från det som kallas tredjeposition. På ett C blir det D och då får du grundton i ettans sug och fyrans sug, samma ton men det skiljer en oktav. Här finns många fler goda sugtoner som man kan färga (böja) och det låter helt enkelt bättre om du vill lira moll. Så på ett A munspel så kan du lira B moll (tredje position). Vill du spela i E-moll så behöver du ett D spel osv... Hoppas att du blev nöjd med svaret.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


14 Mar 2009, 15:27
Profile

Joined: 29 May 2005, 11:28
Posts: 1376
Location: Eskilstuna
Post 
Mycket informativt svar! Man tackar!

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...


14 Mar 2009, 17:26
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Gör en sökning på harmonica positions så hittar du en hel del information.
Här är ett exempel
http://www.coast2coastmusic.com/diatoni ... harp.shtml

En god ton är viktigare än Watt
http://www.brosbrothers.se


16 Mar 2009, 11:21
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
klast wrote:

Mycket informativt svar! Man tackar!

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...


Tjena!
Du kan alltid gå efter kvintcirkeln. Börja med C gå sen motsols med F-Bb-Eb-Ab-Db-Fiss-B-E-A-D-G sen kommer på C som är utgångspunkt. Rita gärna upp den på ett papper som en klocka. Exemepel spelar gitarr i C, då är C förstaposition, F andraposition (där är alla toner rätt), och Bb är tredjeposition. 1:a och 3:e position kräver att man hittar rätt toner på spelet. Medans 2:a position är det bara att köra. För att lära sig tonarterna utantill så funkar detta bra för vissa. Du utgår från vad gitarren spelar i för tonart sen går du vidare och bestämmer dig vilken position du vill spela i.
Hoppas det inte är för rörig förklaring. [8D]

Blow On!


26 Mar 2009, 18:43
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.