View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 23:15



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Nice med munspel 
Author Message

Joined: 13 Mar 2003, 00:26
Posts: 2693
Location: Solna, Sweden
Post Nice med munspel
Hej,

Finns det nån som känner sig manad att skapa en tråd för oss som fattar noll på munspel?

Typ, hur det funkar, vilka/vilken typ av munspel man skall köpa om man är en noob, var hittar man matnyttig information.

Jag har sneglat på munspel länge men har aldrig tagit steget riktigt. Detta skulle kanske få en som jag att hoppa på tåget [8D]


11 Mar 2009, 19:11
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Hej Kkrans! Det absolut enklaste sättet är att surfa in på tuben och söka på kudzurunner. Det som då kommer upp är ett antal träffar på hur man lär sig att lira munspel. Killen som är din lärare heter Adam Gussow och han är en fena, det tycker även jag som har lirat i över 25 år! Om du tycker att det är överkurs så finns det en massa beginnerstuff också så surfa runt!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


11 Mar 2009, 19:19
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Har inte kollat så noga men här har du lite info på svidisch..

En god ton är viktigare än Watt
http://www.brosbrothers.se


12 Mar 2009, 20:20
Profile WWW

Joined: 12 Apr 2009, 18:08
Posts: 525
Location:
Post 
Hej! Här är en liten fråga till er som spelat 15-25 år eller längre. Om ni vill att Munspel skall leva vidare speciellt i Sverige! Så tycker jag att ni skall skapa en plats som Nybörjarare o Medel nivå kan gå till, Typ harp-clinic!!. För ni vet ju att det finns ingenstans att lära sig Munspel, jag har gått på Kurser på ABF, 2 st nybörjare o avancerade. Sen när man är klar, hänger på dig själv?? Det är mycket man undrar över när man är klar med kurserna, eX Tungblockeringar,tungslap,etc, etc. PS: Ingen kritik till er ,som är ute och spelar! men om det inte finns nån som lär ut och har tid för det här i lilla Sverige! Så dör allt ut, alla har inte råd att åka till Trossingen eller vad det nu är någonstans eller USA!! Det jag tycker är kanske drastiskt men Sverige, Är pyttlitet om du ser på USA.Jag får säkert mycket "SKIT" för det jag skriver här! men om Munspel spelandet skall överleva så måste ni som är ute o spela ställa upp så att dom som börjar har ett ställe att komma till eller en mail som dom kan ta privata lektioner,ni alla vet här på detta forum att det är så!! PS: Vill Ni kasta Skit på mig Så SMS mig på min Mail och inte på detta Forum, Tack för visat intresse! Mvh/Micha.


12 Apr 2009, 19:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Hej Micha

Tror väl inte att nån här skulle kasta skit på dig för detta - det du skriver är ju helt rätt!

Det finns ju bara ett fåtal möjligheter att hitta munspelslärare eller kurser i Sverige. Och bor du inte i en storstad är det ändå svårare.

Jag hoppas att detta forum kan leda till att det blir fler träffar och clinics i Sverige där vi kan ses och lära av varandra någon-några gånger om året åtminstone.
Jag var ju själv i HMW i Trossingen i fjol och vet hur mycket inspiration man får av en sån grej, men det vore trevligt att få möjligheten på närmare och billigare håll...

MVH
Mattias


12 Apr 2009, 19:51
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.