View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:45



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Nya stärkare till munspel 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Just nu väntar jag på en Harp Gear Double Trouble. Så vi får se om det behövs testa nån mer stärkare efter att den kommer. Skulle vara skönt om man kunde få en stärkare som är enkel och inte behöver en massa ommodifieringar innan den går att spela munspel på. Återkommer med recension. Jag tackar för alla förslag. [8D]


Blow On!


10 Apr 2009, 09:28
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd. Min HG II:a är riktigt bra!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


10 Apr 2009, 16:29
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
The Bluesman wrote:

Robert Blues Harp wrote:

Har inte haft råd att köpa nån gammal stärkare till munspel. Har några nya, och har provat en hel del, men är intresserad av förslag. För att se om jag missat något. Beskriv gärna karaktär mm.[8D]

Blow On!


Robert! Hur upplever du dom nya stärkarna du har? Några stycken! Vilka?

Någon som har något att säga om HARLEY BENTON GA5 eller EPIPHONE
VALVE JUNIOR som man kan hitta billigt på nätbutikerna.

Har en Blues Jr och en Pro jr. Har ett Vintage 30-element i Blues Jr och ska sätta ett Eminence Alpha 10 i Pro Jr. När dom behagar att skicka det. Har även en Peavey Classic 50 Top. Jag gillar dom! Men skulle vilja prova någon riktig munspelsstärkare, för att jämföra liksom! Vilket blir fakta när Double Trouble kommer. [8D]



10 Apr 2009, 17:06
Profile WWW

Joined: 17 Oct 2005, 11:27
Posts: 195
Post 
Hur mycket får du lägga ut totalt för att få hem en HG Double Trouble till Sverige?
Är den ny direkt från HG eller ett begagnat fynd?

MVH

Mattias


10 Apr 2009, 19:54
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
bluesminister wrote:

Hur mycket får du lägga ut totalt för att få hem en HG Double Trouble till Sverige?
Är den ny direkt från HG eller ett begagnat fynd?

MVH

Mattias



Den är helt ny från Harp Gear. Kostar 1190$ med vadderat cover + frakt. Kommer med gul tweed, weberhögtalare, extension-speaker istället för line-out.Hur det blir med tullen får vi se. I värsta fall blir den på 30% av helvärdet. Snacka om att förväntan är hög när man sålt allt som går för att få råd med den. [8D]

Blow On!


11 Apr 2009, 11:25
Profile WWW

Joined: 12 Apr 2009, 18:08
Posts: 525
Location:
Post 
Tjena Robban! Hoppas att du fått din Double trouble,och du är nöjd med den? Själv kör jag med en Kalamazoo model 1 från Greg Heumann. Mvh/Micha.


17 Apr 2009, 17:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Har nu fått min Harp Gear Double Trouble!!!

Lackad Tweed, 2 st Weberelement, external speaker istället för line out. Och den var helt underbar. Ett riktigt snickar-hantverk, rediga lödningar, hand wired. Inget dussinarbete av löpandebandprincip. Det räcker faktiskt att känna det grova sköna handtaget när man lyfter ur den ur kartongen för att avgöra att detta är kvalitet!!! Går att bestämma ljudet själv. Så nu behövs ingen anti-feedbackbox. Dvs vill man ha det distat går det bra utan rundgång, och vill man ha det rent så går det bra. Själv gillar jag det skitiga ljudet. Vilket innebär att man måste spela rätt högt för dessa 2*8" spelar mycket mer än man tror. Man tror som man kan säga att stärkaren är mycket större än vad den är. 2*8" är storleksmässigt lika stora som 1*10". Man behöver ingen tung 4*10" för att låta stort. DT väger runt 10 kg. Skulle man vara på ett större ställe så kan jag anluta tex en 1*12"-låda genom external speaker, och handlar det om bluesfestival eller liknande så går det att micka eller använda en red-box för att få ut det i PA:t.
Om denna stärkare inte räcker till för scenljudet, dvs medhörning, så kommer man att få tinnitus inom max 1 vecka.

Det som är ytterligare en fördel, tycker jag, är att den är grymt enkel. En Volym, en tone. Vill man sen ha exempelvis reverb, delay, octave så får man sätta till det själv med pedaler. Man behöver inte jävlas med det själv i stärkaren om man inte vill. Så enkelt som möjligt!!!

Har än så länge bara provspelat den hemma, men lirar live den 25/4 och kommer att berätta hur den lät. [8D]

Blow On!


19 Apr 2009, 10:59
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Vad kul Robban! Grattis till den nya stärkaren och välkommen i Harp Gear klubben. Visst är det skönt med en stärkare som gör det man vill när man skruvar på kontrollerna? Hoppas att jag skall få möjlighet att prova den någon gång.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


19 Apr 2009, 22:10
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Vi kanske skulle börja en klubb för Harp Gear precis som Ferrari, Porsche mm har. Eller vad tycker du Johan? [;)][:D]

Blow On!


20 Apr 2009, 16:43
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Vi blir nog inte så många. Du är den ende som jag vet har en här i Sverige förutom jag själv då. Det kanske finns fler där ute i cyberspace Hallå??[;)][;)]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim


20 Apr 2009, 18:53
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Det är ju perfekt för är det bara du och jag så har t.o.m jag råd att ha årsmötet. [;)]

Blow On!


21 Apr 2009, 09:20
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Robert Blues Harp wrote:

Har nu fått min Harp Gear Double Trouble!!!

Lackad Tweed, 2 st Weberelement, external speaker istället för line out. Och den var helt underbar. Ett riktigt snickar-hantverk, rediga lödningar, hand wired. Inget dussinarbete av löpandebandprincip. Det räcker faktiskt att känna det grova sköna handtaget när man lyfter ur den ur kartongen för att avgöra att detta är kvalitet!!! Går att bestämma ljudet själv. Så nu behövs ingen anti-feedbackbox. Dvs vill man ha det distat går det bra utan rundgång, och vill man ha det rent så går det bra. Själv gillar jag det skitiga ljudet. Vilket innebär att man måste spela rätt högt för dessa 2*8" spelar mycket mer än man tror. Man tror som man kan säga att stärkaren är mycket större än vad den är. 2*8" är storleksmässigt lika stora som 1*10". Man behöver ingen tung 4*10" för att låta stort. DT väger runt 10 kg. Skulle man vara på ett större ställe så kan jag anluta tex en 1*12"-låda genom external speaker, och handlar det om bluesfestival eller liknande så går det att micka eller använda en red-box för att få ut det i PA:t.
Om denna stärkare inte räcker till för scenljudet, dvs medhörning, så kommer man att få tinnitus inom max 1 vecka.

Det som är ytterligare en fördel, tycker jag, är att den är grymt enkel. En Volym, en tone. Vill man sen ha exempelvis reverb, delay, octave så får man sätta till det själv med pedaler. Man behöver inte jävlas med det själv i stärkaren om man inte vill. Så enkelt som möjligt!!!

Har än så länge bara provspelat den hemma, men lirar live den 25/4 och kommer att berätta hur den lät. [8D]

Blow On!

Kan bara säga att den lät grymt bra att lira live med. Kombinerade den med en 1*12"-låda med bra botten istället för att micka ut den. Bandet spelar högt/hårt men jag behövde inte micka ut den i alla fall. Lokalen rymmer ca 150-170 pers. Så nu vet jag vad DT:n går för!!! [:D][8D]

Blow On!


27 Apr 2009, 12:20
Profile WWW

Joined: 08 Mar 2010, 12:56
Posts: 1
Location:
Post 
arnenym wrote:

NÅT!
[:)][:)]

Av jensen så är det väl C8:orna som låter bäst. Kanske lite riviga och har ett högt fräsigt bryt. På C8:orna kan du byta dustcap till en liten harpcap och dom får en mörkare rätt go karaktär, fast styva..
-Alnico 8:orna är högljudda och har ett renare lite träaktigt ljud. gemensamt för bägge Jensenhögtalarna är att de är ganska hårda i karaktäären. Det försvinner när man lirar med ett band, men om man kör tillsammans med en akustisk gitarr så kan det kanske störa lite. Webers A125:or låter ruggigt bra både med och utan Harpcap. Bra botten och snyggt spräck. Med Harpcap så blir det en ruggig botten Men det finns fortfarande diskant och mjukhet i ljudet. Och du får tillbaka diskanten om du vrider upp tonpotten lite.
En åttatummare i rätt förstärkare räcker till mycket mer än man tror.

Många förenklar feedbacksproblemet med att det vid en viss volym oundvikligen blir feedback. Men med rätt högtalare och en förstärkare som är gjord eller anpassad för munspel så kan du få en mycket högre volym än vad du får med en gitarrförstärkare, även om den är hyfsat bra till munspel.. En bra munspelsförstärkare är i allmänhet en väldgt ren gitarrförstärkare.
Om du tänker efter så ligger alltid rundgången på ungefär samma ton/frekvens. Och den skapas alltid i förförstärkaren. Därför brukar man ta ner styrkan i förförstärkaren och på olika vis ta ner den frekvensen/ ta bort förförstärkardistorsionen. Byta rör eller ta bort katodelektrolyterna är två knep.
På en Harpgear2 så är allt anpassat efter munspel. Det är en riktigt bra kvalitetsförstärkare.
Det här gäller ju naturligtvis om du vill få till ett "klassiskt" munspelsljud.
Du kan gå vägen över en het Mesa Boogie 100 wattare, en SM57:a och en massa pedaler också. Men det får Johan svara på som kompat storheter som kör på det sättet.
Jag vet att du tungblockar och att du har en bra grundton.
Men, för att alla andra som läser det här inte ska tro att allt beror på tekniken.
Det är så att 90% av munspelsljudet skapas av dig, i munnen, halsen och om du kör förstärkt, med mikteknik och cuppning.
Jag blev själv Jobbigt medveten om det när jag var och köpte en mik av Ove Sandberg. Han spelade en trudelutt och jag var hänförd. När jag tog över miken så var det tunt, mjäkigt och... Jag hade 25 års spelvana, men inte alls rätt mikteknik eller ens rätt teknik med hals osv..

En god ton är viktigare än Watt
http://www.brosbrothers.se


29 Aug 2010, 09:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jan 2008, 13:27
Posts: 109
Post 
ZT lunchbox. En liten brödrost med 6,5 tums högtalare som spelar häcken av det mesta. Prova!

utbildning är ibland inbillning


30 Aug 2010, 16:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.