NÅT!
[:)][:)]
Av jensen så är det väl C8:orna som låter bäst. Kanske lite riviga och har ett högt fräsigt bryt. På C8:orna kan du byta dustcap till en liten harpcap och dom får en mörkare rätt go karaktär, fast styva..
-Alnico 8:orna är högljudda och har ett renare lite träaktigt ljud. gemensamt för bägge Jensenhögtalarna är att de är ganska hårda i karaktäären. Det försvinner när man lirar med ett band, men om man kör tillsammans med en akustisk gitarr så kan det kanske störa lite. Webers A125:or låter ruggigt bra både med och utan Harpcap. Bra botten och snyggt spräck. Med Harpcap så blir det en ruggig botten Men det finns fortfarande diskant och mjukhet i ljudet. Och du får tillbaka diskanten om du vrider upp tonpotten lite.
En åttatummare i rätt förstärkare räcker till mycket mer än man tror.
Många förenklar feedbacksproblemet med att det vid en viss volym oundvikligen blir feedback. Men med rätt högtalare och en förstärkare som är gjord eller anpassad för munspel så kan du få en mycket högre volym än vad du får med en gitarrförstärkare, även om den är hyfsat bra till munspel.. En bra munspelsförstärkare är i allmänhet en väldgt ren gitarrförstärkare.
Om du tänker efter så ligger alltid rundgången på ungefär samma ton/frekvens. Och den skapas alltid i förförstärkaren. Därför brukar man ta ner styrkan i förförstärkaren och på olika vis ta ner den frekvensen/ ta bort förförstärkardistorsionen. Byta rör eller ta bort katodelektrolyterna är två knep.
På en Harpgear2 så är allt anpassat efter munspel. Det är en riktigt bra kvalitetsförstärkare.
Det här gäller ju naturligtvis om du vill få till ett "klassiskt" munspelsljud.
Du kan gå vägen över en het Mesa Boogie 100 wattare, en SM57:a och en massa pedaler också. Men det får Johan svara på som kompat storheter som kör på det sättet.
Jag vet att du tungblockar och att du har en bra grundton.
Men, för att alla andra som läser det här inte ska tro att allt beror på tekniken.
Det är så att 90% av munspelsljudet skapas av dig, i munnen, halsen och om du kör förstärkt, med mikteknik och cuppning.
Jag blev själv Jobbigt medveten om det när jag var och köpte en mik av Ove Sandberg. Han spelade en trudelutt och jag var hänförd. När jag tog över miken så var det tunt, mjäkigt och... Jag hade 25 års spelvana, men inte alls rätt mikteknik eller ens rätt teknik med hals osv..
En god ton är viktigare än Watt
http://www.brosbrothers.se