Author |
Message |
faellman
Joined: 12 Aug 2002, 13:11 Posts: 2030 Location: Stockholm
|
Varför enklare att spela på vissa spel?
Festligt med en ny kategori - måste bara få att komma med ett inlägg just därför [:p][8D] Jag är ingen direkt munspelare, men fixar iaf några bluesriff mot en tolva. Varför tycker jag det är enklare att lira på ett D-spel än t.ex. ett A-spel? Det är mycket enklare att liksom färga/bända tonerna på D-spelet... Finns det någon annan logisk förklaring annat än "Du inbillar dig"? För det gör jag banne mig INTE [:(!] [:D] MVH faellman <i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]
|
10 Mar 2009, 15:14 |
|
|
osandberg
Joined: 10 Mar 2009, 10:52 Posts: 284 Location:
|
Hi ! Strange[?]För mig är det tvärtom, tycker det är lättare på lägre tonarter än högre, kanske är min käft annorlunda? Hur många steg bänder du? Om du bänder 1/2 kanske den känns lättare? Men går du ner 1 1/2 måste väl ett tex. A spel vara lättare än ett D spel[8D]
|
10 Mar 2009, 15:26 |
|
|
faellman
Joined: 12 Aug 2002, 13:11 Posts: 2030 Location: Stockholm
|
Jag bänder 1/2 steg (1 1/2 är miltals bortom min förmåga [:I]). Till saken hör också att jag får jobba mer med flåset på ett lägre spel. Kanske min teknik som suger...[:I] MVH faellman <i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]
|
10 Mar 2009, 15:58 |
|
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1836 Location: Förort med Swish
|
kul med ny rubrik [:D]
håller med faellman, C och D är dom mest lättspelade när det gäller typ hål 1-4 och man lirar blues i 2:a positon
däremot är G bäst om man lirar i 1:a, 3e: eller 4:e position
men vet i katten varför [?]
tligen
|
10 Mar 2009, 16:39 |
|
|
Skogsjan
Joined: 09 Mar 2009, 22:53 Posts: 64 Location:
|
Det här kommer att bli ett bra forum. Hustrun har redan synpunkter efter mitt 3de inlägg. Ett lägre munspel har väl en längre/större tunga och blir svårare att benda, har ett lågt F då får man koppla dammsugaren där bak för att få det att böja sig lite, men höga F sticker ned direkt. Jag köpte Hohners XB 40 i C, men de e stort å klumpigt och böjer sig för lätt(även blow bend) men kanske bra att börja med så man förstår tekniken. Kul att höra att man inte e ensam i harpswampet/
|
10 Mar 2009, 21:04 |
|
|
arnenym
Joined: 01 Jan 2008, 18:58 Posts: 1476
|
Det beror lite på vilken teknik man använder. En halvtonsböj på ett C eller D gör man lätt även med lip-pursing teknik när man flyttar tungan bakåt lite i munnen. För att böja mörkare toner så är det en fördel om man blandar in strupen, diafragman och magen. jag började träna strupvibrato och la senare till böjningar. Jag har hört Ove när jag köpte min svarta 127 keramiska av honom. Det är osannolikt vilken ton du har. Jag har övat sen dess och kommit en bit på väg. En god ton är viktigare än Watt http://www.brosbrothers.se
|
10 Mar 2009, 22:44 |
|
|
Harmonica Slim II
Joined: 09 Mar 2009, 08:46 Posts: 813 Location: Västkusten
|
Jo det är nog sant att ju mer man utveclar sin teknik ju mer uppskattar man de mörkare/dovare tonarterna. Själv spelar jag sällan på något som är stämt högre än C. Då jag började spela tyckte jag att D spelet var ett av de absolut roligaste. När man sen utvecklar sin teknik så blir de mörkare spelen intressantare då det där är enklare att spela på toner ovanför hål sex. Sen finns ett annat fenomen här med att de högre stämda (C och uppåt) tonarterna slår igenom ljudbilden mycket bättre. Är man då osäker på instrumentet så tycker man säkert att det ger ett bättre stöd att tydligt höra sig själv. De lägre stämda munspelen kräver mer teknik och lite mer diskant på stärkaren. De flesta munspelare spelar med diskanten rejält neddragen för att undvika rundgång men på de låga stämningarna kan man behöva lite diskant. Nästa steg brukar vara att man lär sig olika positioner, själv nöjer jag mig med de tre första det räcker för mig, kanske kommer jag att ändra mitt ställningstagande i denna fråga i framtiden men för tillfället, nej. Med positionsspelet kommer också viljan att utnyttja hela munspelets kapacitet och därför uppskattar man de lägre stämningarna mer.
J Hörnfeldt AKA Harmonica Slim
|
11 Mar 2009, 12:21 |
|
|
osandberg
Joined: 10 Mar 2009, 10:52 Posts: 284 Location:
|
Re: Arnenym, kul att du gillade min ton, sanningen är ju att man kan ha vilken dyr stärk som helst men inte få till det om man inte har tonen i munnen.Men visst hjälper an bra stärk och mick en bit på vägen.Men ta Walter Horton tex. jag har haft nöjjet att se honom live en gång, han får fram den mest feta ton ur vilken sångmick som helst kopplad till vanligt PA-anläggning! Helt sjukt vad avund man blir.
|
11 Mar 2009, 15:20 |
|
|
osandberg
Joined: 10 Mar 2009, 10:52 Posts: 284 Location:
|
Glömde tillägga en av den viktigaste tekniken för att få bra ton, och det är hur man håller munspelet i handen, hur man cuppar den som sagt. Ju större cup och tätare desto fetare.
|
11 Mar 2009, 15:23 |
|
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2891 Location: Uppsala
|
osandberg wrote: Glömde tillägga en av den viktigaste tekniken för att få bra ton, och det är hur man håller munspelet i handen, hur man cuppar den som sagt. Ju större cup och tätare desto fetare.
Där har du väl svaret på BWH's ton... BTW: Sett honom live likaså, och groggat med honom på '70talet
|
11 Mar 2009, 22:14 |
|
|