View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 10:26



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Nyinköp munspel 
Author Message

Joined: 28 Sep 2009, 21:32
Posts: 32
Location: Vikbolandet
Post Nyinköp munspel
Är en återfallsbesökare här (periodare?), men i och med att vi lyckats sparka igång bandet efter ett par vilande år så insåg jag att min lilla skara munspel reducerats till ett (1!). Gissar att ungarna grävt ned dem, matat katterna med dem etc. Nåja, har hittills spelat på Hohner bluesharp samt ett Lee Oskar, vilket jag minns att jag alltid tyckt lite bättre om att spela. Börjar surfa runt och inser att det är lite av en djungel med ex fender Blues Deville (googlade och det fanns iaf någon på youtube som var rätt förtjust i dem) eller seydel Session (hur låter och känns steel-varianten) att spela på?

Är som sagt tacksam för tips, är inte heltidsmunspelare, men tänker att en bråkdel av vad jag kostat på gitarrparken är det lätt värt att investera på några sjyssta munspel.


02 Oct 2018, 18:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post Re: Nyinköp munspel
Här får man inga svar längre. Det är Facebock som gäller nu för tiden.

Vill du ha bra munspel och ändå bara i prisklass med en bra gitarrpedal.
Då köper du munspelet av Joel - Slå en signal idag och beställ din Julklapp!
www.jaharmonicas.com

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... kONvy9qOZs


05 Oct 2018, 07:20
Profile WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Nyinköp munspel
Kan rekommenderas Lee Oskar, huvudsakligen p g a att du lätt kan få tag på nya stämplattor när behovet uppstår. Ska du leta i budgetsegmentet tycker jag Easttop (de fem-sex jag har ägt) presterade bättre än Fender (de två-tre jag ägt). Seydel Session Steel uppgavs hålla stämningen länge men det har tyvärr inte hjälpt mig (jag blåser hårt).
Hohners S20 var under en period väldigt usla, men inte så längre. De är inte det bästa uthållighetsalternativet men generellt tycks spelen som kommer från det gamla företaget numera vara täta, välstämda och med bra kompromiss på aktionsnivå.
Att köpa customspel är säkert ett utmärkt alternativ -- om man har pengar.


08 Oct 2018, 23:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Sep 2009, 21:32
Posts: 32
Location: Vikbolandet
Post Re: Nyinköp munspel
Tack för tipsen! Blir nog en uppsättning Lee Oskar. De kostar ju inte heller skjortan...

Martin O wrote:
Kan rekommenderas Lee Oskar, huvudsakligen p g a att du lätt kan få tag på nya stämplattor när behovet uppstår. Ska du leta i budgetsegmentet tycker jag Easttop (de fem-sex jag har ägt) presterade bättre än Fender (de två-tre jag ägt). Seydel Session Steel uppgavs hålla stämningen länge men det har tyvärr inte hjälpt mig (jag blåser hårt).
Hohners S20 var under en period väldigt usla, men inte så längre. De är inte det bästa uthållighetsalternativet men generellt tycks spelen som kommer från det gamla företaget numera vara täta, välstämda och med bra kompromiss på aktionsnivå.
Att köpa customspel är säkert ett utmärkt alternativ -- om man har pengar.


09 Oct 2018, 19:57
Profile WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Re: Nyinköp munspel
I den lägre prisklassen är Lee Oskar definitivt ett bra val, så också special 20.
Ett litet snäpp upp hittar du Golden Melody och för ytterligare en peng Hohner Rocket.
Allt är en smaksak men man får vad man betalar för

_________________
Mats


11 Oct 2018, 18:38
Profile

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Re: Nyinköp munspel
Och så detta med riktiga budgetspel. Jag har testat några, inte alla, men nej, det är faktiskt bara skräp.
Stämmer illa och läcker som såll. Så Lee Oskar och Special 20 är faktiskt de som är billigast men spelbara.

_________________
Mats


11 Oct 2018, 18:53
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Nyinköp munspel
Här skiljer jag mig från Matsk, för jag tyckte att de Easttop jag köpte häromåret för 100 kr/st inkl frakt var de mest prisvärda munspel jag har ägt. (I konkurrens med Huang Silvertone, medan de ännu stod att finna.) Men det blev mindre attraktivt att handla med Kina, och jag tror Easttop har höjt priset med några tior.
Emellertid, om man som OP är deltidsmunspelare skulle jag nog kolla upp dem om jag ville köpa på mig ett gäng.


Matsk wrote:
Och så detta med riktiga budgetspel. Jag har testat några, inte alla, men nej, det är faktiskt bara skräp.
Stämmer illa och läcker som såll. Så Lee Oskar och Special 20 är faktiskt de som är billigast men spelbara.


14 Oct 2018, 23:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Re: Nyinköp munspel
Jag var nog väl generaliserande där, Easttop har jag faktiskt inte provat, och när jag tänker efter så är Suzukis Folk Master faktiskt spelbara, om än inte särskilt roliga.

_________________
Mats


16 Oct 2018, 18:15
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Nyinköp munspel
Tack Matsk för att du påminde mig om Folk Master. Nej, inte överdrivet roliga att spela på -- men billiga, och de jag har ägt har faktiskt varit väldigt uthålliga vad gäller stämning. Mycket bang for the buck, som man säger i USA.


17 Oct 2018, 13:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post Re: Nyinköp munspel
Är det billigast som gäller??
Jag tycker att under 5-600kr får man ett hyggligt spel till barnbarnen.

Att spela på dåliga spel ger inte mersmak! Svårare att lära sig teknik som bends m.m.
Mitt öra skadas av sura toner och min luft tar slut då det läcker som ett såll.
Dessutom fick jag blåsor på läppen och en vidrig smak i munnen av Herring.
Gitarristen blir förbannad då han hela tiden får stämma om gitarren då ni byter tonart.

Släng ciggen, ta cykeln och skippa Wiskyflaskan i helgen och köp ett RIKTIGT BRA DYRT munspel!
Det vinner i längden.


19 Oct 2018, 09:27
Profile WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Nyinköp munspel
Det handlar om hur mycket pengar man har att röra sig med, hur hårt man spelar, och hur betydande skillnaden är. Själv skulle jag utan ett ögonblicks tvekan direktkonvertera till Huang Silvertone om de stod att uppbringa till det pris jag gav för dem på 90-talet. Kanske sedan hålla mig med ett GM el S20 för varje tonart. Om jag la ett par tusen på ett munspel skulle jag inte våga använda det.


21 Oct 2018, 16:02
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.