View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:49



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Overdrive? 
Author Message

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Overdrive?
Är det någon som har erfarenhet av att gå via en overdrivepedal innan förstärkaren? (Med varierande mikrofoner.)
Jag vet att sådana stavas ofta rundgång och ilsket fult ljud, men jag behöver få en liten distortionsskuggning när jag spelar på lägre volymer, och har blivit tipsad om en sådan -- säkert utmärkt men den kostade gräsligt mycket (flera tusen) och var inte aktuell av det skälet; sedan fanns den inte heller på svenska marknaden och jag köper ogärna blint.

Mitt intresse är alltså en overdrive -- gärna billig! -- som går att finna i svenska butiker, inte på Thomann osv. (Jag ägde en själv för ett antal år sedan men gjorde mig av med den av nån obegriplig anledning, troligen i samband med förstärkarbyte. Fick inte många kronor för den ...)

/Martin


12 Sep 2017, 15:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post Re: Overdrive?
Det finns ju en uppsjö av bra OD/Dist för gitarrister och det är vad du söker! ?
Kostar under 500ing även för Boss, Digitech m.fl. Köp-Prova-sälj om det inte passar
Tror inte dom dyrare pedalborden gör jobbet för munspel bättre, utan tvärtom.

Denna goding är för munspel. Enda pedal+Delay på mitt bord!
Kontakta Johan H så fixar han en åt dej.

https://www.lonewolfblues.com/break.html


13 Sep 2017, 17:51
Profile WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Overdrive?
Jo, jag ser att det finns rätt många i den prisgruppen -- och visst, jag får väl ta med mig förstärkaren och testa. Ingen större sak.

Vad gäller Harp Break-pedalen så har jag en Attack -- och den är inte särskilt intressant i min förstärkare. Möjligen är HB:n bättre -- men där talar vi ju om mer pengar. (Tror också att Johan H har slutat saluföra LW-prylarna. Åtminstone framgick det av en konversation vi hade tidig i somras.) Harp Attacken är jag faktiskt inte riktigt nöjd med ... Men men.

Tackar för svar!
/Martin


13 Sep 2017, 18:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Overdrive?
Det är helt riktigt att jag inte säljer Lone Wolfs grejer längre. Med det sagt så kan jag kanske få komma med ett par noteringar vad avser pedaler som skitar till ljudet. Om jag förstod dig rätt Martin så behöver du något som ger dig lite mer Crunch på låg volym. Detta låter sig göras under förutsättning att du väljer en relativt ren boostpedal. OD och distar kan du glömma till munspel låter bara onaturligt och konstigt samt ger dig problem med rundgång. Sen är det med det som med allt annat, en smaksak. Själv ger det mig bara huvudbry. Boostpedaler däremot är konstruerade för att ge dig lite mer när du trampar igång dem. Hur och vad beror på vad du gjort med den inställningsmässigt. Finns ofta EQ möjligheter ihop med volym och även boost som smutsar till det hela. Av egen erfarenhet kan jag tala väl om Xotics RC boost där förkortningen RC står för real Clean. Vilket den är, detta innebär rent praktiskt att den faktiskt fungerar för munspelaren och hans behov. LW har kommit med Clean cat som enligt Nathan på LW skall vara bättre än RC:n. Han är väl en aning partisk i sammanhanget så ta det för vad det är. Fördelen med RC är att de finns på den svenska marknaden, de går att få tag i begagnade och är då i prisintervallet 1000-1500 kr. Köper man en billigare boost så riskerar man att få något som år brusigt och med usla pottar vilket gör att svepet på kontrollerna blir underligt. Jag har provat måååånga pedaler som skall ge komprimerat ljud och den enda jag egentligen kan rekommendera utanför de rent munspelsanpassade alternativen (läs LW) är RC:n. Det finns säkert pedaler utanför mitt medvetande som gör ett bra jobb men då gäller det att prova sig fram till något man själv gillar. Mitt förslag till dig är därför; leta efter en boost, testa den om det är något du gillar så är det bara att handla. Grundregeln är att ju renare desto bättre till munspel. Begagnatmarknaden är dessutom betydligt intressantare ur ett ekonomiskt perspektiv. Du får dock räkna med en tusing för något som är bra.

_________________
C J Hörnfeldt


14 Sep 2017, 12:16
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Overdrive?
Tack för informativt svar, Carl Johan.
Och jo, det är crunch på låg volym som var behovet. Fick på senaste spelningen på en liten krog ställa undan förstärkaren och gå via pedal rätt in i bordet eftersom förstärkaren inte uppför sig intressant på lägre volymer. Det var en tråkig lösning.
Faktum är att en "boost" hade jag väl någon gång vagt hört talas om men hade inte en susning om vad det var för pryl. Nu är jag nyfiken -- även om prisläget var rätt högt, även på de begagnade.
Fast jag tror faktiskt att en kille i ett av banden jag spelar med har en sån där lite sak, och det ska undersökas. Minns jag fel så ser jag att det ligger ett par inne på Musikverkstan här om hörnet och det kan ge mig anledning att gå dit och testa.

Jag hade alltså en overdrive en gång i tiden och det var just i det syftet, att få lite liv i en förstärkare som var aningen för ren. Som jag minns det funkade det ... hyfsat. Men jag är tämligen klar över att i pedaldjungeln är det inte OD/fuzz/tube screamer och allt vad det heter som man som munspelare i förstone ska vända sig till.


15 Sep 2017, 01:01
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.