View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:43



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Harp Train 40 (Nu med videoklipp) 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Harp Train 40 (Nu med videoklipp)
Nu så finns den i Sverige för den som vill testa. Jag sitter på ett ex, bara toppen då jag har en bra låda att köra den igenom. Troligtvis första exet i Sverige. Om du är intresserad av ett eget ex så får du beställa från Harmonicas Direct i England så skickar han. Smidigt och inte alltför blodigt rent kostnadsmässigt. Jag har inte tänkt att sälja mitt ex men allt är till salu som dom säger. Detta är en riktigt bra munspelsstärkare designad av Randy på LWBC och det enda som är i närheten av att konkurrera är väl ett bygge av Arne om vi nu pratar svensk marknad. Den har nätswitch vilket gör att man inte behöver oroa sig för stepup transformator el dylikt bara att plugga in och åka. Jag återkommer med en mer utförlig recension när jag testat den ordentligt på lite olika lådvarianter.

_________________
C J Hörnfeldt


Last edited by Harmonica Slim II on 13 Mar 2017, 15:02, edited 1 time in total.



04 Mar 2017, 12:41
Profile

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Re: Harp Train 40
Fyrtio watt, blir det inte väldigt väldigt högljutt innan den spricker upp?

_________________
Mats


06 Mar 2017, 19:07
Profile

Joined: 04 Dec 2012, 18:30
Posts: 54
Location: Norrbotten
Post Re: Harp Train 40
Det står på deras hemsida att den är bygd på PCB kort och har dioder som likriktare i nätdelen plus en fat overdriven tone.
Undrar om det finns en massa IC kretsar i den också som tonen måste passera? Skall bli intressant att läsa och se recensionen,
för effekt kommer det att finnas och kanske bli över också!...


07 Mar 2017, 18:46
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Re: Harp Train 40
Kul Johan, har hört mycket bra om den däremot inga vidare demos. Gör gärna en dom svenska brukar ju vara bäst. Ser framemot detta 8)

_________________
Mcool


07 Mar 2017, 21:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 09:33
Posts: 426
Location:
Post Re: Harp Train 40
Vad väger den?

_________________
Mcool


07 Mar 2017, 21:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Harp Train 40
IC kretsar vet jag inget om. Den låter bra redan på svag volym Mats. Den väger 8,6 kilo och är stor som en skokartong (lite högre).

_________________
C J Hörnfeldt


10 Mar 2017, 21:42
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Harp Train 40
Här kommer då stora tyckarrecensionen. Vill du veta mer om teknisk spec o dyl. rekommenderar jag LWBC hemsida där det mesta står. Jag har nu kört den här några timmar med olika lådor och högtalarelement. Bäst låter tior med öppen baksida, ju fler desto bättre. Ampens karaktär är åt det mörka lite murriga hållet vilket gör att den fungerar bäst med relativt diskantrika mickar. Pottarna (bas, ton, volym) är mycket responsiva vilket gjorde att jag i början skruvade lite för mycket på dem. Efter en stunds fiddlande så insåg jag att det krävdes relativt modesta förändringar för att hitta sweetspots. Jag tycker inte att den spelar särskilt starkt egentligen. Inte alls så att man omedelbart tänker SHIT vilken volym! Den reagerar däremot starkt på vilka trattar man använder. Trattarnas verkningsgrad är det som påverkar styrkan i volymen mest. Går att spela redigt starkt på den men den är främst designad för sound och i och med pottarnas känslighet så kan man hitta många användbara ljud. Detta är dock främst en förstärkare inriktad på bluesskolan. Det går att spela rent med den men det har inte varit designerns främsta mål.

De mickar jag tycker funkar bäst med den är relativt heta cykellyktor. Kristall har jag inte provat då jag inte äger något men mitt hetaste keramiska gjorde inte bort sig på något vis. Väldigt viktigt att ha sin cuppingteknik fungerande då stärkaren svarar riktigt bra på spelarens attack och man kan gå från relativt clean med öppen hand till skitigt och hårt komprimerat med thigt cup. Allt utan att behöva peta på förstärkaren. Alla som lirat live vet vad det innebär. Ljudet har en väldigt egen karaktär, tänk gammalt men ändå med bättre uttryck, svårt att beskriva men jag tycker att Randy lyckats med sin lilla förstärkartopp, du får en förstärkare som är designad för munspel och med ett traditionellt ljud med personlighet. Dessutom med flera varianter på ljud beroende på hur du rattar och vilken mick du kör med. Prismässigt landar det på ca 5.600 sek (då jag skriver detta 11/3 2017) med frakt och allt från England. Är du intresserad av att handla får du beställa av Harmonicas Direct. Vill du testa innan så är det bara att kontakta mig så löser vi det på något vis.

Åsså några videoklipp från tuben

https://www.youtube.com/watch?v=fWzNTvQrzow

https://www.youtube.com/watch?v=-zn1RQJDjGI

https://www.youtube.com/watch?v=LLKcUfH9Ypo

https://www.youtube.com/watch?v=ewVE1n6uhVM

_________________
C J Hörnfeldt


11 Mar 2017, 23:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.