View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:37



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Arnes ordning på torpet box. 
Author Message

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Arnes ordning på torpet box.
Släpps i Augusti!

A.o.p.t. box.( Arnes Ordning På Torpet Box)

Ja,,,, nån jävla ordning måste det vara!!!
När man som munspelare kommer till ett ställe och tvingas använda en Hot Rod Deluxe eller Hot Rod Deville bara för att arrangören har fått för sig att en Fender ska vara bra för munspel.
Ingen arrangör vet hur man skaffar fram en gammal förstärkare med grid leak bias och en väl inkörd Jensen numera. Inte ens en bassman -59 eller Super Reverb är som de brukar. En Tremolux Brown era kan man titta i kikaren efter och ändå aldrig hitta.
Eller har du kommit över en billig liten rörförstärkare? 10-15W och den verkade så lovande. Sen kommer du hem och du får rundgång så fort du drar upp volymen.
Jag har provat fram Arnes OPT Box på stora och mindre förstärkare. En Blues junior i originalskick låter riktigt bra helt plötsligt!
Arnes OPT Box är ingen magisk låda som förvandlar ljudet på En Laney, eller annan ny modell av förstärkare, till Premier 88 eller en Supro av ädlare årgång. Du kommer att tappa lite av Mojon från din Hi-z mik eftersom det fortfarande inte är den ultimata kombinationen förstärkare/mikrofon. Men det låter ganska bra och den gör de flesta nya modeller av förstärkare spelbara. En stel och tråkig förstärkare blir mindre stel och tråkig.
Vad gör man för att få ordning på torpet?
Jag försöker anpassa vår älskade Hi-z mikrofon till de moderna hemskheterna. Det är en del i lösningen. En av de viktigaste sakerna som skiljer dagens hemska skrikframställare från en varm, rund och go 50-talsförstärkare är gainen. Kan man få ner den är man åtminstone halvvägs. Därför har jag och Lone Wolf Blues Company tagit fram en dämpning, en Box som tar ner mikrofonens volym innan den går in i tjutlådan.
Du kan sätta in och utgångssladden hur du vill den fungerar lika bra på båda håll. Aopt-boxen gör att du måste använda tonkontrollerna på förstärkaren på samma sätt som gitarrister gör. Diskantkontrollen blir plötsligt en mycket trevlig bekantskap.
Ratten ökar på motståndet för jordningen och blir på så sätt en fettkontroll. Egentligen en anpassning för kristallmikar, men den fungera lika bra på alla mikrofoner.
Du får prova dig fram och sen göra en markering där du tycker det låter bäst.

Upptäck en ny värld av pedaler!
Kombinera Aopt-Boxen med andra pedaler går alldeles utmärkt.
Du kan sätta den före eller efter en annan pedal. Om du sätter den först så kommer pedalerna efter fram på ett bättre sätt. Min favoritkombination är Aopt- Harp Octave- Delay.
Tillsammans med Harp Octave får du en kombination som har bottencrunch och en fantastisk möjlighet för fininställning av ljudet.
Du får tillbaka Mojon i ljudet, som är väldigt likt det man får med en Kinder AFB pedal. Det kostar mindre än hälften av en Kinder AFB och har 5 års garanti.

Lägger du till en Harp Tone+ så kan du justera bas och diskant också.
Eller varför inte ”allt-i-ett-pedalen” Lone Wolf Boogieman?

En distande gitarrdelay slutar att dista helt plötsligt. Det gör den för att du har dämpat styrkan i din mikrofon. Tänk hur många beg gitarrpedaler det finns att köpa för ingen kostnad alls!!!!!!!
Du kan prova alla nu!

Arne


Last edited by arnenym on 25 Jul 2016, 18:12, edited 1 time in total.



25 Jul 2016, 13:51
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Arnes ordning på torpet box.
Länkar till dokument

Test av antifeedbackboxar:
https://www.dropbox.com/s/pi3krvc8g1p0h ... .docx?dl=0
AOPT
https://www.dropbox.com/s/ynsi5r70ztrfv ... .docx?dl=0


Last edited by arnenym on 25 Jul 2016, 18:12, edited 1 time in total.



25 Jul 2016, 14:06
Profile WWW

Joined: 04 Dec 2012, 18:30
Posts: 54
Location: Norrbotten
Post Re: Arnes ordning på torpet box.
Har testat en blues junior och den funkar inte med min mic (shure green bullit). Även testat en Peavey classic 20
som också den är på 15 W pushpull 2 x EL84, som inte heller funkar tillsammans med min mic!.
Är det inte så att munspelare letar det rätta ljudet oavbrutet..vad nu det rätta ljudet består av..!?
Din nya pedal A.O.P.T, har den några transistorer eller IC kretsar
som bland annat kanske färgar ljudet???? eller är den helt passiv.
P.S Jag får tacka så mycket för det intressanta du skriver om dessa pedaler...jag förstod, nästan allt...


25 Jul 2016, 17:48
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Arnes ordning på torpet box.
Inga ic-kretsar mosfets eller annat som kräver ström. Egentligen en mycket enkel och självklar lösning när man väl kommit på den (Tack Randy) och den består bara motstånd och en pot. Den dämpar insignalen mellan 9 och 20 db. När man vrider på "Fett" ratten minskar dämpningen och då ökar även bottentrycket.
Jag har använt den på en original Blues Junior och den blev bra helt plötsligt.
Om du sätter den mellan din mikrofon och en sparsamt inställd Harp Octave så får du ett ljud som är exakt lika det som en Kinder AFB ger - fast till mindre än halva priset.


25 Jul 2016, 18:11
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Arnes ordning på torpet box.
Meningen är att de skall säljas genom min försorg och det går bra att höra av sig om intresse finnes. Tänk nu på att om ni redan har en bra munspelsanpassad förstärkare så är det här inget för er. Vill du däremot ha en alltid tillgänglig back up så är det en bra idé att ha en sån här liggande i caset. Blir det knas så blir det mycket lättare att hitta något som det går att spela igenom med ett anständigt ljud. Bara att veta att man kan lira på det mesta i gitarrstärkarväg utan att det blir jobbigt är värt en del, åtminstone i min bok.

_________________
C J Hörnfeldt


27 Jul 2016, 19:23
Profile
User avatar

Joined: 17 Mar 2010, 09:07
Posts: 252
Location:
Post Re: Arnes ordning på torpet box.
Ja... ordning på torpet vill man ju ha.
vad kan en iordningställare tänkas kosta?

//Krister

_________________
I couldn't possibly fail to disagree with you less.
http://www.bestbefore.se


28 Jul 2016, 21:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Arnes ordning på torpet box.
Jag återkommer med pris då vi har listat ut vad den kostar att göra.

_________________
C J Hörnfeldt


28 Jul 2016, 23:10
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Arnes ordning på torpet box.
Dåså, priset på OPT-Boxen landar på femhundra kronor är man intresserad av lineboxen så är det samma pris. Men då blir det ingen fancy lack eller tjusig pappkartong, pedalen som den är bara.

_________________
C J Hörnfeldt


28 Jul 2016, 23:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.