View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:02



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Amerikaresan. 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Amerikaresan.
Hej alla!

Då jag varit på resa i det stora landet i väster så tänkte jag delge några av mina intryck från resan. Förutsättningen var att jag skulle åka till IBC i Memphis i slutet av januari. Detta är en tävling som går av stapeln en gång om året. Detta året saknades svensk representation men jag tror att intresset för att delta från vår sida är svalt då det är dyrt och krångligt för oss att ta oss dit. Det hela går ut på att det är en mängd band som tävlar i olika klasser under veckan. Sedan avslutas det hela med att finalisterna gör upp om titeln bästa bluesband, bästa solo/duoakt osv. Jag hann sprinta runt under första delen av veckan och kolla in en mängd olika akter. Tyvärr blev jag febersjuk i slutet av veckan vilket gjorde att jag missade finalen. Intrycket var i alla fall att det finns en massa bra bluesband runt vårt klot. Två saker stack ut, bra sångare och väldigt vanligt med keybordspelare i banden. Själv tycker jag att det sistnämnda är något jag saknar på hemmaplan. Gitarrister gick det som vanligt tjugo av på dussinet.

Efter IBC fortsatte jag min musikaliska resa med att åka till Clarkesdale vidare till New Orleans sedan Nashville för att avsluta med att återvända till Memphis och flyget hem. Mycket musik blev det, både lyssna och spela. Det som förvånade mest var väl utbudets mångfald. Främst i Nashville och New Orleans. Den moderna svarta bluesen har mycket influenser från funk och är inte alls särskilt munspelsorienterad. Ett faktum som jag ledsamt konstaterade. De munspelare jag såg och hörde var alla vita medelålders halvfeta män i femtio plusåldern. En beskrivning som dessutom stämmer in på mig själv väldigt bra. Var är återväxten? Sorgligt nog inte i det svarta kollektivet, kanske bland några vita unga entusiaster. Det är fortfarande ett instrument som är på undantag i stor utsträckning och när man spelar eller vill spela med folk så är de alltid lite misstänksamma mot okänd munspelare från Sverige som vill sitta in. Sen när man fått chansen att visa vad man kan får man ofta vara med på mer än en låt. Det gäller bara att ha en inträdesbiljett. För min del var detta Deak Harp och Randy Landry. I och med att folk såg mig med dessa personer så fick jag någon slags fribiljett. Jammade lite med lite olika folk och har spräckt Nashvillemödisen, det känns stort. Finns mycket att skriva om resan i sig men detta är ett munspelsforum så jag håller mig till det som känns relevant i det sammanhanget.

Jag fick dessutom chansen att spela på den nya Harp Train 40 toppen med tillhörande låsa och det var intressant. Lät fantastiskt bra, lite bassmanfeeling med med fler möjligheter att tweaka soundet. Den har tre kontroller och två känner man igen från HT10an skillnaden är att det på den här dessutom finns en tonkontroll som faktiskt fungerar och är användbar. Många av tweakmöjligheterna sitter just där. Dessutom var det bra med volym så den kommer säkert att bli en hit i munspelsvärlden. Skall se dagens ljus för oss vanliga dödliga i juni någon gång. Dessutom var det kul att se Randys verksamhet på plats utanför New Orleans.

_________________
C J Hörnfeldt


22 Feb 2016, 13:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Amerikaresan.
Rolig återkoppling. Reflektionen över keyboardspelare i bluesbanden USA jämfört med här är intressant. Kanske är det så att vi på vår sida av Atlanten återskapar amerikana i en evigt nostalgisk form. Medan amerikanerna själva lever mitt i en samtida mer dynamisk kultur som hela tiden utvecklas. Nostalgispåret och retro frusen i tiden finns även over there. Men det försvinner kanske lite i mängden av allt nytt och samtida. Jämför med amerikanska bilar, vardagsfordon där, noga utvalt exotiskt kulturuttryck här. Blues för munspelande här kanske oftare mer nostalgiskt återblickande evigt frusen i Chess Records 50-talskatalog och helst Muddy Waters med Little Walter.

Din reseskildring är minst sagt rationell. Men det är ju egentligen rätt stora avstånd du rest. Hur skulle du säga att musikkulturen förändrades från exempelvis Nashville till New Orleans och Clarksdale? Hade du några förväntningar här och infriades dom?


24 Feb 2016, 00:28
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Amerikaresan.
Skillnaderna mellan de olika orter du nämner är ytterst påtaglig. Mina egna förväntningar och förutfattade meningar fick sig en rejäl känga i fler avseenden. Min uppfattning om amerikansk countrymusik var väldigt mycket stor hatt och boots. I Nashville funkar det inte riktigt så. Mera rutig skjorta och truckerkeps. Att jobba som musiker i Nashville innebär att man spelar mycket och ofta. På huvudgatan för musikställen (Broadway) ligger ställena packade efter varandra. På många av dessa är det livemusik från 12 på förmiddagen. De flesta ställen har tre olika akter som vardera delar på tiden så att de lirar i tre timmar sedan kommer det ett nytt gäng och tar över. Innebär att du kan sitta på samma sylta och höra livemusik hela dagen plus tre olika orkestrar. Roterar du då runt på exempelvis sex olika ställen kan du rent matematiskt klara av arton band under en dag. Det blir för mycket, i alla fall för mig. De flesta musiker som jag snackade med hade dessutom ofta ytterligare minst ett gig utöver det de höll på med just då. Rent musikaliskt så höll de sig mer i traditionell populärmusik än i någon renodlad countrytradition. I USA är det dessutom så att publiken ofta lämnar små lappar med requests på och de flesta banden gör sitt bästa för att uppfylla önskemålen. Blir mer pengar i hinken (tip jar) då. Utbudet i den här miljön är naturligtvis enormt och det är omöjligt att tillgodogöra sig allt. För mig var Nashville så mycket mer än country vilket väl egentligen var det jag förväntade mig. Gillar man musik skall man definitivt åka dit.

Clarkesdale var en helt annan grej. Staden är en produkt av bomullsodling och dess storhetstid är sedan länge passerad. Mycket mer basic blues och ruffligare ur ett rent visuellt perspektiv. Orättvisorna i det amerikanska systemet lyser igenom på ett helt annat vis, staden är väldigt liten och spelställena få. Ändå finns det levande musik varje kväll. På våren är det flera bluesfestivaler och staden har två museum inriktade på rootsmusik. Min största behållning med besöket där var mötet med Deak Harp. En kille som har världens enda fysiska affär för enbart munspel och tillbehör för detsamma. Han bygger om och customizerar dessutom samt ger lektioner och spelar på instrumentet. Nördnivån var rätt hög där ett tag...

Mardi Gras i New Orleans, vad kan man säga? En gryta av människor, instrument, parader, hög volym och klassiska turistfällor. Fler band ute på gatorna jämfört med Nashville, hela känslan var att allt var spontant och hände i stunden. Här och nu. De jänkare som var bofasta här menade att staden har förändrats oerhört efter Katrina. Mycket renare mer uppstädad, boendet har blivit våldsamt mycket dyrare vilket ger att många av de som tidigare bodde centralt numer måste ägna mycket tid till resande då de ställen de idag har råd med ligger en bra bit utanför staden. New Orleans var nog den staden som uppfyllde mina förväntningar i högst grad. Festival, färger, fest, god mat, jazz och hög volym. De gamla franska kvarteren är de som är mest kul ur turistsynpunkt. Resten av NO påminner ganska mycket om traditionell amerikansk stad, på gott och ont.

_________________
C J Hörnfeldt


24 Feb 2016, 17:01
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Amerikaresan.
Kanonskildring :D


24 Feb 2016, 21:04
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.