View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 02:22



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Hjälp med intro och solo 
Author Message

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Hjälp med intro och solo
Det gäller framförallt introt till Blues Annikas låt "jag bor i en kappsäck " Låten går i Dm, och jag får till något synnerligen mediokert i tredje position, men skulle vilja nå lite andra höjder. Tips emottages

_________________
Mats


15 Feb 2016, 17:48
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Hjälp med intro och solo
För att hjälpa dig på traven lite så försöker jag länka till trudelutten i fråga.
https://www.youtube.com/watch?v=XFSci9U35v0
jag har ingen koll på hur man bäddar ner den.


15 Feb 2016, 22:02
Profile WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Hjälp med intro och solo
Hm, hur vill du ha tipsen? Inspelat?
Om det inte är jättebråttom kan jag nog få till något, men måste då först koppla ihop min inspelningsanordning. Lite rörigt här hemma just nu.


15 Feb 2016, 23:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Re: Hjälp med intro och solo
Jag tar gladeligen emot alla typer av tips jag kan få

_________________
Mats


16 Feb 2016, 08:15
Profile
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post Re: Hjälp med intro och solo
Intro akord: Em Gm A Dm
Vers akord: Gm A Dm A Bb7 A Dm/Em A o.s.v.

Låten går i Gm - Saxsolot är D blues scala
"YT Vinylen är not in tune" :?

Har inte munspelen tillhands så jag skall kolla upp senare...

/Åke


18 Feb 2016, 09:52
Profile WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Hjälp med intro och solo
Släng in ett Eb7 i versen så blir det bättre. Alltså Gm-A7-Dm-Eb7-Bb7-A7. Men jag ska också återkomma när jag har instrument till handa.


18 Feb 2016, 23:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Re: Hjälp med intro och solo
Nu har jag, efter att ha försökt ta till mig alla goda tips, testat olika munspel igen, och landar återigen i C-stämt spel. Mest intressant i mina öron låter ett tremolostämt spel i C. Men med detta sagt, mina kunskaper är på gränsen till diminutiva, vill jag gärna ha tips på alternativa positioner. Stort tack för hittillsvarande råd

_________________
Mats


20 Feb 2016, 14:51
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Hjälp med intro och solo
Mats,
Nu har jag känt på låten några gånger, men jag måste säga att jag finner tyvärr ingen "magic bullet" som säger något annorlunda än vad du redan kommit fram till: C-stämt spel i 3 pos.
Alternativen, (lågt) F i 4 pos: sämre manöverutrymme; Bb i 5 pos: stora sjuan väldigt svårt att nå (C#-tonen -- ganska viktig), G i 2 pos: helt ointressant, att frivilligkastrera sig.

Det du säger om tremolospel kan vara en poäng, men dessa låter sig ju inte böjas så vidare bra så då förlorar du något av poängen med C 3 pos. Och i den positionen skulle jag därtill på introt spela i första oktaven, och sedan gå upp till andra o tredje på solot. (Vet du vem som spelar saxofonen?)
Jag testade med det enda tremolo jag äger och tycker i och för sig den där lite halvsura tonen som pianot har finns med i det soundet, även om mitt gamla instrument tremolerar oroande mycket, men Sten Broman är ju död ...
Choruseffekt kan väl annars vara en idé om du vill få fram något lite hemkokt dragspelsaktigt och fortfarande använda ett vanligt diatoniskt med böjningsmöjligheterna?

Låten biter sig fast en del och jag ska återvända, men mitt absolut starkaste råd till dig är C, 3 pos. Sorry.
/Martin


22 Feb 2016, 16:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Re: Hjälp med intro och solo
Stort tack för engagemanget! Jag kollade på Wikipedia, och där stod två saxofonister med, Kjell Henriksson på altsax och Anders Nostugg på tenor. Och visst är det en bra låt

_________________
Mats


03 Mar 2016, 15:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.