View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:12



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Pyle-mikrofon och/eller billig choruspedal? 
Author Message

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Pyle-mikrofon och/eller billig choruspedal?
Det finns en billig Shurekopia som heter Pyle på marknaden, har jag sett, klonade 57:or och 58:or. Däremot har jag inte sett den på just svenska marknaden. Är det möjligen någon som känner till en detaljist? (Thomann har den väl, men jag tycker att deras fraktkostnader är aningen styva.)

Undrar också om någon kan tpsa om en åtminstone hyfsad choruspedal till likaså billigt pris. Jag har försökt mecka fram ett passabelt ljud på min RP-pedal, men det har väl gått si så -- finner den dock i brist på annat användbar när man vill ha ett slags dragspelsljud om man kompar. Har också en Zoom reverb/chorus, men vill gärna att effektpedaler ska ha ett hanterligt, "analogt" utseende. Det går fan inte att stå på scenen och trycka fram och tillbaka på en massa knappar och programmera något jävelskap för att hitta rätt ljud: det ska vara reglage som man vrider på. (Som när jag var ung!)
/M


05 Nov 2015, 18:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post Re: Pyle-mikrofon och/eller billig choruspedal?
Hej Martin!

Då det gäller Pyle så finns det mig veterligen ingen svensk detaljist i dagsläget. Enligt en kamrat till mig som bor i Tyskland så är det en mycket bra mick och ett fullgott alternativ till att köpa Shure. Framtiden får utvisa om någon vill ta hem dessa mickar.

Choruspedal är ett besvärligt kapitel då de flesta låter skit till munspel. Enligt skvallret så håller Randy på LWBC på att utveckla en pedal i samarbete med Jason Ricci. Hur det går vet jag egentligen inget om mer än att den finns på planeringsstadiet. Själv tycker jag att det som fungerar bäst om man vill modulera tonen åt orgelhållet är E-Hs Pitch Fork. Den kan en massa knäppa saker och väldigt många av ljudalternativen är tämligen ointressanta men det finns ett par pärlor. Jag använder den med i princip en inställning vilket gör den till en på och av grej. Själv trivs jag bäst med det, har aldrig varit mycket för att ligga på knä och skruva på rattar. Tog mig en stund innan jag hittade rätt men nu har jag ett anständigt orgelljud som är kul att använda någon gång. Blir riktigt fett då man kompar framförallt. För att då återvända till chorus, nej! inte som det ser ut i dag. För framtiden kanske det dyker upp något kul. Som det är nu så låter det mesta rätt trist. Lev väl /C-J

_________________
C J Hörnfeldt


09 Nov 2015, 12:18
Profile

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Pyle-mikrofon och/eller billig choruspedal?
Tack Carl Johan,

Billigt och bra är ju ingen vanlig kombo, men intressant om den gäller för Pyle. Min nyfikenhet stegras; ska gå bort och fråga på Musikverkstan här i Gbg om de kan tänka sig att ta in den.

Håller med dig om att chorus på munspel låter räligt -- för det mesta. Tycker mig dock ha hört undantag, men vet inte vad som använts. (Vad gäller Mickey Raphael, som alltid hörs bakom Willie Nelson, är jag alltid osäker på när han spelar på tremolomunspel och när han går genom effektpedal, men han har lite av det sound jag vill åt.)
EHX-pedalen satt jag med i en musikaffär i hopp om att finna det där orgelljudet, men endera p g a min egen fumlighet eller otålighet i största allmänhet kom jag ingen vart med den. Allt lät skit. Musikaffärssituationen är oaptitlig i sig, men ska överväga ett nytt försök, efter vad du skriver. Jag kompar en del i olika sammanhang, icke överdrivet bluesiga, och borde väl egentligen kolla en sån där EHX C9-pedal -- hörde något som lät rätt bra med den och munspel häromdagen -- men den kostar.
/Martin


10 Nov 2015, 00:55
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.