View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:01



Reply to topic  [ 5 posts ] 
-=Kabelmagi=- 
Author Message

Joined: 21 Aug 2012, 09:27
Posts: 179
Post -=Kabelmagi=-
Jag har en frågeställning som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med att förstå.

Det finns kablar av så många olika slag, jag förstår att det egentligen är två olika som benäms som balanserade eller o-balanserade (tre och två poliga).
Utöver det ett antal olika kontakt-don.

XLR - TSR (Omkoppling från 3 polig XLR till 3 polig instumentkabel)
TSR - TSR (Tre polig instrumentkabel
XLR - 1/4" (Omkoppling från XLR 3 pol till 2 polig instrumentkabel)
1/4" - 1/4" (2 polig instrumentkabel)
Switchcraft - ??

Som jag förstått så är den 3 poliga gjord för att med magi "cancelera" eventuella störningar som kan hoppa in i signalen på väg till destinationen och detta kan jag acceptera.

Men vad är egentligen en "Switchcraft" och vad är det för skillnad på dessa kablar vad det gäller ljud, ton, volym, motsdtånd eller vad är hela grejen helt enkelt?
Vad som föranleder frågan är att jag märker en avsevärd högre volym input i PA när jag kopplar in en Beta58 med XLR-XLR till skillnad mot XLR-1/4".

Någon som kan vara gullig och berätta för en förvirrad men vetgirig? :D


Last edited by mackek on 28 Jan 2015, 09:46, edited 1 time in total.



27 Jan 2015, 21:30
Profile

Joined: 21 Aug 2012, 09:27
Posts: 179
Post Re: -=Kabelmagi=-
Vid närmare eftertanke skulle jag kanske lagt denna i en annan avdelning??


27 Jan 2015, 21:31
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: -=Kabelmagi=-
Ingen magi, tyvärr. :wink:
Enligt Wikipedia:
"Balanserad kabel
En balanserad kabel är en typ av elkabel där signalen skickas i två separata ledare där den ena ledaren bär en direkt spegelbild av originalsignalen. Det finns två stora fördelar med balanserade signaler:

Skärmningen av kabeln behöver inte agera referens för signalen, och kan därför vara galvaniskt isolerad från ljudkretsen. Detta innebär att eventuella störningar som skärmen fångat upp har mindre chans att smitta av sig. Man minskar därmed oönskat brus och andra störningar.
Eventuella störningar som tagit sig igenom skärmen släcks ut när signalen avkodas genom att den spegelvända signalen vänds tillbaka och blandas med den rättvända. Eftersom de båda ledarna färdats samma väg, har de utsatts för samma störningar. När de två signalerna blandas blir den önskade signalen dubbelt så stark, medan störningarna, som nu är spegelvända mot varandra, tar ut varandra. I ett väl fungerande balanserat system kan störningarna vara upp till 60 decibel svagare än i ett likvärdigt obalanserat system."


Enklare uttryckt: En balanserad signal består av en signal, en inverterad signal och en jordad skärm. En obalanserad signal saknar den inverterade signalen. På en mixer eller annan ljudingång brukar den balanserade ingången har en nominell nivå på +4 dBu medan en obalanserad har en på -10 dBV, men för att vara korrekt har inte balanserat/obalanserat med signalnivån att göra, endast hur det är kopplat in i mixern/ljudkortet. Med samma mikrofon är den balanserade signalen starkare p.g.a. summeringen. Ingångarna brukar dessutom ha olika impedans, anpassade för olika ändamål, men det kan anses som överkurs.

Switchcraft är ett varumärke för amerikanska kontakter, brukar hålla bra kvalitet. Kan vara både balanserat och obalanserat, XLR eller tele.

_________________
Image


28 Jan 2015, 14:23
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: -=Kabelmagi=-
Klockrent Kjelle.
Jag lägger bara till att en 1/4 - 1/4 (tele-tele) gitarrkabel är obalanserad liksom den XLR-Tele som tex En Hohner eller Astatic bluesblaster använder.

Munspelarna från amerikat brukar kalla den där adaptern som vi skruvar fast på våra mikrofoner för att använda tele-tele sladd för Switchcraft, lite slarvigt.
Ungefär som en del säger Vespa om scooter..

En annan grej som är intressant för munspelare är kapacistansen i olika kablar. Det är hörbar skillnad på en bra kabel, typ george.L , Lava La grange, Planet Waves och en billig kabel.
Framförallt om man använder kristallmik.


28 Jan 2015, 19:09
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: -=Kabelmagi=-
Får väl lägga till att även telekontakter kan vara balanserade, s.k. TRS-kontakter (Tip, Ring, Sleeve). Kolla hur en stereokontakt för hörlurar ser ut. För rena signalkablar använder man den tele "stereo" kontakten för de tre komponenterna i balanserad överföring.
Många bättre mixers har balanserade in- och utgångar med telejack.

_________________
Image


29 Jan 2015, 11:54
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.