View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:02



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Modifiering HarpSheild (Om man har problem) 
Author Message

Joined: 21 Aug 2012, 09:27
Posts: 179
Post Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Hej folks!

Jag har varit i kontakt med Randy på LoneWolf för att reda ut vad som kan vara orsaken till att jag upplevde att min HarpSheild klippte ljudet på ett sånt vis att det nästan blev omöjligt att anväda den. För mig yttrade det sig som att den första millisekunden på varje ton försvann och därav gansla konstig känsla i spelandet.

Jag vet att det var någon mer som nämnde samma problem under HarpMeet Norrköping nu senast (mins dock inte vem) så nu är det läge att sprida en glädjande nyhet!

Det går att göra något åt saken!
I min HarpSheild satt ett 22k motstånd vid markeringen på bilden nedan vilken Randy ville att jag skulle byta ut till ett 100K och vips!!

Nu är min HarpSheild riktigt bra!!
Ville bara dela detta med allmänheten men var försiktiga så att ni inte bränner nåt annat när ni löder :-)


Image


24 Jan 2015, 18:03
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Är ni osäkra på hur man gör och vill ha hjälp kan ni skicka det till mig.
Ta en (skarp) bild på innanmätet och skicka till mig så kan jag avgöra om det är ett 22K eller 100K som sitter där redan.
8)


Last edited by arnenym on 25 Jan 2015, 10:20, edited 1 time in total.



24 Jan 2015, 20:40
Profile WWW

Joined: 21 Aug 2012, 09:27
Posts: 179
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Va dum jag är!

Detta är en 22K (Som satt i min och som är "fel")
Image

Och detta är en 100K (som man byter till istället)
Image


24 Jan 2015, 23:18
Profile

Joined: 30 Jul 2012, 22:12
Posts: 18
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Underbart

Då ska jag byta, för jag sitter precis o kollar innanmätet på Shielden och ser att det sitter fel motstånd
Jag har varit missnöjd med min Shield sen jag köpte den (beggad iofs) för att den just cutar tonerna på fel ställe
Nu kanske det blir skitskoj med en pedal till på golvet


25 Jan 2015, 10:55
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
http://faktabanken.nu/fargkoder.htm


25 Jan 2015, 11:34
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2012, 23:10
Posts: 211
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Skitbra! Har testat min harpshield hemma men den klipper fanimej allt. Helt omöjligt med minsta dynamik. Nu ska här lödas

_________________
Pistolkatts YT http://www.youtube.com/user/pistolkatt?feature=mhee


25 Jan 2015, 14:12
Profile

Joined: 03 Jan 2012, 20:24
Posts: 63
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Även jag har varit mycket missnöjd med pedalen....har liksom inte känt att det hände något när jag vred på ratten. Det var liksom jämndåligt. Skall undersöka om det är samma orsak. En fråga bara...är det ett fel från Lone Wolfs håll eller vad an detta?


25 Jan 2015, 14:38
Profile

Joined: 21 Aug 2012, 09:27
Posts: 179
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Loudie,

Som jag försår saken så är det en "utveckling" av produkten. Den har fungerat men tyvärr med en bi-effekt av för mycket förlorad ton.
Det kommer troligen alltid finnas ett visst bortfall med en "gate" men nu fungerar min iallafall helt tillfredställande och jag behövde bara lägga 10 min arbete på den utan att skicka den till USA :-)

Jag tycker att LoneWolf är en väldigt bra tillverkare som faktiskt bjuder på informationen vilket jag vet att inte många andra skulle göra.
Har haft en hel del strul med en produkt från DigiTech, men där kan man glömma kundservice av liknande slag :-)


25 Jan 2015, 21:50
Profile
User avatar

Joined: 21 Mar 2008, 23:41
Posts: 186
Location:
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
aha jag som tänkte just sälja den.
Tack för info
Urban


28 Jan 2015, 16:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Det är handbyggda grejer som är byggda i en relativt liten skala. Det svåra med att konstruera en pedal är att matematiken inte alltid är överens med öronen. Jag vet att tex octavern och delayet har haft en del småjusteringar över tid. Delayet fick t.om en tvilling i V2 som har en annan karaktär. Sen tillkommer det en del saker som att ingen mikrofon är den andra lik, vi honkar olika hårt osv.


28 Jan 2015, 18:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Mar 2008, 23:41
Posts: 186
Location:
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Jaaaa vilken klar förbättring
tack!!!


01 Feb 2015, 12:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
mackek wrote:
Hej folks!

Jag har varit i kontakt med Randy på LoneWolf för att reda ut vad som kan vara orsaken till att jag upplevde att min HarpSheild klippte ljudet på ett sånt vis att det nästan blev omöjligt att anväda den. För mig yttrade det sig som att den första millisekunden på varje ton försvann och därav gansla konstig känsla i spelandet.

Jag vet att det var någon mer som nämnde samma problem under HarpMeet Norrköping nu senast (mins dock inte vem) så nu är det läge att sprida en glädjande nyhet!

Det går att göra något åt saken!
I min HarpSheild satt ett 22k motstånd vid markeringen på bilden nedan vilken Randy ville att jag skulle byta ut till ett 100K och vips!!

Nu är min HarpSheild riktigt bra!!
Ville bara dela detta med allmänheten men var försiktiga så att ni inte bränner nåt annat när ni löder :-)


Image


Nathan, Lonewolf´s tekniker tycker att man ska byta till ett 150K motstånd. Eller fattar jag helt fel... :oops:

Läst detta på: http://www.lonewolfblues.com/forum/view ... f=7&t=1234

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


10 Feb 2015, 15:20
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Jag har snackat med Nathan, och han tycker att man ska byta till ett 150K motstånd. För att risken finns att "klickljudet" finns kvar med 100K motstånd. :)

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


10 Feb 2015, 17:46
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Ja. Robban. du har rätt.
Kolla här får ni se. http://www.lonewolfblues.com/forum/view ... f=7&t=1234
Är ljudet bra med 100k så behåll det.
Men om ni inte bytt ännu så kan ni lika gärna peta in ett 150K från början.
Vad jag förstår så hamnar pedalen helt i bypass med ratten helt nerdragen med 150K.


10 Feb 2015, 19:44
Profile WWW

Joined: 29 May 2014, 21:51
Posts: 22
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Si där! Tyckte väl att den betedde sig märkligt. Svår att justera in nivå på. Men var hittar jag motståndet? Classe har en hel dj-vla påse för 29.- Men den kostar ju inte mer än en krona om man hittar rätt. Jag är i huvudstaden - var hittar jag ett 150K?


11 Feb 2015, 19:02
Profile

Joined: 21 Aug 2012, 09:27
Posts: 179
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Aha!

Jag fick informationen om 100K från Randy men hur som helst så verkar det finnas hopp om saker och ting :-)
Då ska även jag byta till 150K för jag har nog en nyans av "klick" kvar också.

Bara å löda lite igen :-)


11 Feb 2015, 23:25
Profile

Joined: 30 Jul 2012, 22:12
Posts: 18
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Så kackade man i det blå skåpet, tog bort det gamla motståndet och skulle sätta i det nya...som då är för stort i trådarna, det är ju micromotstånd i pedalen
(Bra observerat där fr början....NOT)
Tur i oturen när man sen läser här på forumet att det är bättre att byta till ett 150 än ett 100 ohms
Nu får man jaga micromotstånd ngnstans istället då :D

Edit: Jagade reda på både 100 o 150 ohmare, provat båda men det klipper lika mkt, om inte värre, ändå och sensetivity står på "lägsta"

*Bummer* :cry:


12 Feb 2015, 14:39
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Jag tror att de små motstånden är 0,25W
Ha det som ledtråd så hamnar ni rätt i storlek.


13 Feb 2015, 00:07
Profile WWW

Joined: 04 Dec 2012, 18:30
Posts: 54
Location: Norrbotten
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Men...varför sätter ni inte in en trimmpotentiometer och rattar/justerar tills ni är nöjda och sen fixa ett fast motstånd på det uppmätta resistansvärdet!! då slipper ni att löda för mycket på kretskortet och därmed riskera att förstöra ledare och eventuella genompläterade hål.
Om det sitter mini resistorer så är det antagligen ganska små hål "diametern" på kortet för resistorn. När man sedan byter resistorn så finns det lödtenn kvar i hålen, och då är det lätt att man trycker ner resistorn med våld och kan då förstöra tryckta ledare på kretskortet.
Jag har gjort denna tabbe när jag har haft för bråttom! och lärt mig förhoppningsvis?...ett tips om man är nybörjare.

Raymond


13 Feb 2015, 11:55
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Bra ide. Man kan ställa in den och sen när man är nöjd sätter man dit locket.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20218

Eller så köper någon upp några såna här och säljer vidare.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19781


13 Feb 2015, 12:30
Profile WWW

Joined: 04 Dec 2012, 18:30
Posts: 54
Location: Norrbotten
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Mitt syfte med inlägget i tråden..var att man skall vara försiktig när man ger sig på att löda och experimentera för mycket på kretskort.
Och en ide var att just använda sig av en trimmpotentiometer, som är en relativt billig komponent som de flesta kan förstå sig på när det gäller dess funktion!. Jag har inte sett detta kort i verkligheten så jag improviserar lite med tanken hur det ser ut och är konstruerat utifrån uppgifter som finns i denna tråd.... efter många år från elektroniktillverkningsbranschen har jag sett ett och annat !!!.

Raymond


13 Feb 2015, 18:49
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Jag har inte sett det här, men andra kort från lone wolf är rätt stabila och det ser rätt enkelt ut. För er som inte vet så är det en fläta som suger upp tenn han använder.
https://www.youtube.com/watch?v=_zitRokfogg


13 Feb 2015, 19:54
Profile WWW

Joined: 04 Dec 2012, 18:30
Posts: 54
Location: Norrbotten
Post Re: Modifiering HarpSheild (Om man har problem)
Tack för Youtube länken! Det är kopparfläta som han använder för att suga upp tennrester, som är ett annat sätt än att använda en tennsug.
Men han gör precis det som jag flaggade för!.. och man bör vara försiktig så att inte ledartrycket släpper från kortets undersida när man trär in
och ut resistorn från kortet.... men det fungerar säkert en gång. Men om man skall ändra lite då och då så kan man få problem.
Det är konstigt att inte pedalen har ett valbart läge med t.ex en trimmpotentiometer, om detta är ett uttalat problem för munspelaren.

Raymond


14 Feb 2015, 00:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.