View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:42



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Skumma annonser? 
Author Message

Joined: 17 Nov 2009, 21:14
Posts: 147
Location: Lund
Post Skumma annonser?
För en tid sen svarade jag på en dansk annons om en Gibson LP CC #2 Goldie för ca 28000. Sen kom vi överens om 22000 vilket var i mitt tycke billigt men inte osannolikt billigt. Sen berättade han som hette Dean Muench, att han egentligen flyttat till Tyskland men att jag skulle skriva på engelska i fortsättningen och deponera pengar på Deutch Post så skulle han skicka gitarren, och om jag var nöjd så skulle betalningen genomföras. Det kändes inte bra så jag föreslog att han skulle skicka till The Fellowship Of Acoustics istället så kunde jag betala dit när gitarren var framme, men det ville han inte så jag hoppade av.
Nu dök det för några veckor sen upp en svensk annons på antingen Blocket eller Vend på en 68 Telecaster från en Viktoria Maria H. När vi började komma överens så berättade hon att hon flyttat till Tyskland och att jag i fortsättningen skulle skriva på engelska. Då kände jag att det inte bara var ett sammanträffande utan jag frågade om hon tänkte be mig att sätta in pengar på Deutche Post precis som Dean Muench, men jag har inte fått nåt svar. Skumt? Vet inte helt säkert.


14 May 2014, 15:56
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Skumma annonser?
Bluff så det sjunger om det, vi har diskuterat dom där annonserna otaliga gånger och jag hoppas ingen går på den bluffen!


14 May 2014, 16:05
Profile

Joined: 17 Nov 2009, 21:14
Posts: 147
Location: Lund
Post Re: Skumma annonser?
Oj då , gamla nyheter alltså. Jag har bara sett de där annonserna på stapplande engelska med skitbilliga vintagegitarrer som ska finnas på ett lager i England eller liknande.


14 May 2014, 16:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Skumma annonser?
I princip 100% av dessa annonser där personen bor utomlands men annonserar på Vend är bluff.
Oftast är själva upplägget att Du ska betala frakt i förskott eller ditåt. Eller hela summan till något fake förmedlingsföretag.

Det finns nästan aldrig några gitarrer ens.

_________________



16 May 2014, 09:34
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Nov 2009, 21:14
Posts: 147
Location: Lund
Post Re: Skumma annonser?
Jovisst, det brukar se skumt ut från början, med konstig engelska och "produkten" istället för gitarr etc. I detta fallet rörde det sig om Deutche Post vilket egentligen skulle kunna vara lika säkert som att sätta in pengar på Blocket tills man fått och godkänt gitarren. Äh, vete tusan.


16 May 2014, 10:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Skumma annonser?
boptillyoudrop wrote:
Jovisst, det brukar se skumt ut från början, med konstig engelska och "produkten" istället för gitarr etc. I detta fallet rörde det sig om Deutche Post vilket egentligen skulle kunna vara lika säkert som att sätta in pengar på Blocket tills man fått och godkänt gitarren. Äh, vete tusan.


Inte vete tusan, Det är garanterat ett scamupplägg dom kör.

_________________



16 May 2014, 16:35
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Skumma annonser?
boptillyoudrop wrote:
Jovisst, det brukar se skumt ut från början, med konstig engelska och "produkten" istället för gitarr etc. I detta fallet rörde det sig om Deutche Post vilket egentligen skulle kunna vara lika säkert som att sätta in pengar på Blocket tills man fått och godkänt gitarren. Äh, vete tusan.



Testa köp då och berätta hur det gick :lol:


16 May 2014, 16:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.