View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 18:57



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Meks Combo 50T- On hold 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Meks Combo 50T- On hold
Det e såhär va...jag har för många förstärkare. Så e det bara,så här bjuds de nu ut en å en tills beståndet kommer ner i hanterbar nivå.
(Å det värsta e ju att jag bara fortsatt tillverkar nya....)


Image


http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/1%7E28.jpg
(Förstoring av bilden ovan)

Först ut nu e alltså denna Meks Combo 50T. En riktig svensk rockklassiker på 50 watt som namnet antyder. 2 kanaler,clean å lead. Reverb,som e lika rördrivet det. Mer högljudd än mamma i vansinnestillstånd,å gain rik nog att få flickvännen att uttala hot om att flytta....

Uppriktigt talat så har denna den med marginal snyggaste cleankanal jag någonsin varken hört eller använt. Clean e helt enkelt sagolik.
Lead i sin tur e mkt Mesa,fast med bättre strängseparation. Det e åxå så att Greco/Bjarnemyr som designade den här designade in två trimpottar invändigt så man kan "diala" in hur man vill få sin egen gitarr att funka å låta. Det jobbet...skall dock göras av ngn som e insatt,OM man nu anser att det behövs.
Maskinen e som kan förstås renoverad. Det innebär att varenda elektrolyt,rör mm e friska grejer. Elementet i den e ett tidigt Celestion 80 om inte minnet sviker,men självklart låter den som bäst när man lastar den mot valfri 212 eller 412 låda.
Cabben e tillverkad av genuin svensk bok så detta e inte ett bygge som rasslar i skarvarna direkt. Baksidan av det...e att den e tung.
Slutrören e ett par JJ 6L6 å pre-amp rören en salig blandning av sådana jag tyckt låter bra. Reverbtanken e en accutronics.

Man kan ju tro att detta boutique bygge skulle kosta som ett halvt radhus,men så e icke fallet. Å som sagt...jag vill bli av med ett antal rörisar nu så det där med att "maxa" eventuellt utfall e inte så viktigt längre. Det e nu INTE detsamma som att jag skänker bort ngn av maskinerna.

Pris?
Ja,jag vet faktiskt inte, varför jag säger som så....OM man lovar att förvalta denna del av svensk rockhistoria,dvs lira levande skiten ur den,så säger jag att alla bud över 5 lappar e ok. Ngt som väl i sammanhanget får sägas vara billigt. Tråkigaste som kan hända e väl att den står oanvänd,vilket jag knappast tror var varken Grecos eller Bjarnemyrs grundtanke.
Byten?
Javisst,men inga rörisar bara...jag har så det räcker. Tro mig. :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 11 Jan 2012, 01:58, edited 1 time in total.



29 Dec 2011, 21:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
Annan Bojare var på plats idag. Stog å skoja med Meksen....å en sak e säker....den HAR verkligen en clean kanal som e helt magisk...
Faktiskt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Dec 2011, 23:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Meks Combo 50T
Den lät mycket vackert, inget snack om det.

_________________
/Anders


31 Dec 2011, 01:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Meks Combo 50T
Tar du emot skambud ? :wink:


31 Dec 2011, 18:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
:lol: :lol:

Nah. Det e inte pengar jag behöver. Det e plats. :mrgreen: :mrgreen: . Tycker nog en prislapp på en femma milt sagt e rimligt redan som det e,å eftersom det med kontanter e en bristvara för många i dessa tider byter jag som sagt gärna bort den-så länge bytet e vettigt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Jan 2012, 16:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:48
Posts: 2393
Location:
Post Re: Meks Combo 50T
du har pm

_________________
Sooner or later time is ending.........


01 Jan 2012, 23:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
..å svar... :)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Jan 2012, 00:51
Profile

Joined: 03 Nov 2011, 00:53
Posts: 16
Post Re: Meks Combo 50T
Är Presonus Firestudio ljudkort en intressant bytte objekt? :?:


02 Jan 2012, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
Näe. Det med inspelningsutrusting e inte min grej. :mrgreen:
För min del e det nog hardparts i form av gitarrer,högtalare,rör osv som e mest intressant. Förstärkare...som bekant kanske inte så mkt då...iom att jag producerar dem i rask takt själv.

Men om inte annat e det roligt att Bojare iaf e nyfikna på den. Tycker jag e lite kul iom att det ändå e svensk rocknroll historia. "Rag" här ovan har ju varit å provat den senast idag...å vad han anser,i likhet med Ferguson,får han fylla i själv... :wink:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Jan 2012, 22:29
Profile
User avatar

Joined: 19 Feb 2010, 20:30
Posts: 297
Post Re: Meks Combo 50T
Jag köpte faktiskt en sån där ny!
Custombeställde en röd och med annan pre-amp då orginalet var lite gainfattig för min del?
Undrar var den håller hus nu. Om någon träffat på en röd så var det min!
Rent ljud var faktiskt grymt!

_________________
________________________________________________________________________________________

Hagström ---------> 60-talets Harley Benton :-D


03 Jan 2012, 00:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
Ja fan. Meksarna genomgick ju en form av utveckling med tiden som jag förstått det.
En riktig finess e att ut ur leadkanalen ligger där ett par trimpottar som man kan justera ljudbild med ganska effektivt. Ungefär som ett ställbart shelf filter eller vad man skall kalla det. Smart e det iaf,å fungerar bra gör det.
Har för mig att det ordades om att man skulle kunna justera för single coil eller humbucker den vägen. Skit sak samma,för grejen e att man iaf på ett mkt effektivt sätt kan justera grundljudet i leadkanalen där.

Ingen aning om ifall vissa levererades med annan setup vad avser gain men denna har så det räcker iaf. Just trust me on that... :mrgreen: De 4 gainstegen i lead....gör sitt varenda ett av dem.

Å ja. Cleankanalen e fan nära nog magisk.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Jan 2012, 00:18
Profile
User avatar

Joined: 19 Feb 2010, 20:30
Posts: 297
Post Re: Meks Combo 50T
Jag är lite sugen ;)
Men det gick väl inte uppbringa så mycket dist och gain på 80-talet som man ville ha då :D
Jag satt faktiskt några gånger i verkstan när de byggde min för att få ljudet som jag ville ha det.
Det skulle ju helst bräcka Van Halens ljud med hästlängder. Han gjorde nån special preamp med högre spänning i om jag fattade det hela rätt!
Men den blev lite för rå för en gammal JMP-lirare.
Den lät konstigt nog mer som dagens metal-stärkare!
Jag ska drömma om den lite!

_________________
________________________________________________________________________________________

Hagström ---------> 60-talets Harley Benton :-D


03 Jan 2012, 01:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:48
Posts: 2393
Location:
Post Re: Meks Combo 50T
Kan bara instämma att detta var en maskin som levererade :lol:

har testat allt från mesa till bogner och denna släpar inte direkt efter, slår mycket som anses vara bra idag......

e sugen så nu får jag leta i gömmorna efter sånt som racing vill ha om ingern annan hinner böre vill säga......

grym var den iaf :D

och tack för kaffet racing och en trevlig liten mini tonefest.....

_________________
Sooner or later time is ending.........


03 Jan 2012, 10:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
Tack själv Rag!
Kul att du hann med att få dig en stund bland byggena! :D (De börjar ju trots allt bli ngr stycken)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Jan 2012, 12:17
Profile

Joined: 03 Nov 2011, 00:53
Posts: 16
Post Re: Meks Combo 50T
du har pm


03 Jan 2012, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
Å du har svar. :)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Jan 2012, 22:44
Profile

Joined: 11 Jul 2006, 16:05
Posts: 341
Location:
Post Re: Meks Combo 50T
Finns det någonstans man kan höra den här stärkaren? Hittar inga demos på youtube.. söker jag fel?

Mvh,
Calle


03 Jan 2012, 23:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
Jag skall ärligt sagt säga att jag vet inte. Vette fan om de e ngn som tagit på sig ansvaret att spela in en Meks när den gör det den skall.?
Någon annan kanske vet bättre än jag?

Oavsett. Skall försöka måla i ord.
Stärkaren "serieproducerades"(nåja..) av ett par tvättäkta entusiaster i Boxholm strax utanför Mantop/Mjölby/Linköping som jag förstått det. Den ena av designerna,den som jag förstått det e den som bar den huvudsakliga elektriska kunskapen,var Jarnemyr.
En man som vid tillfällen bla har besökt Bojens rörforum varför jag aktar mig mkt noga för att härleda influenser. Det får isf han och/eller Mikael Greco stå för om de kikar in.
(Ingen av herrarna e på ngt sätt omöjlig att varken nå eller komma till tals med)

Om jag förstått det rätt så var en del Meks "ändamålsbyggda". Dvs,de ändrades allt eftersom av hur kunder ville ha dem. Som sagts ovan,mer dist,mindre botten,mer skimmer osv osv osv.
Jag har originalutkastet,eller vad jag iaf TROR e det,ifrån Mikael Greco. Jag har även det senare "ritade" schema som jag fick av Amphealer(Owe) här på bojen å även om det inte skiljer friskt i specs så skiljer det iaf.
Meksarna e ganska tufft filtrerade vad gäller likspänning vilket normalt ger en ganska "stiff" stärk(läs-tråkig) men så e inte fallet rent praktiskt. Snarare tvärtemot. En Meks känns både levande å spännande i jmfrls med mkt annat,å det kan man nog säga med eftertryck idag då iaf 30 år gått sedan de byggdes.(En del av det e jag helt övertygad om sitter i den handlindade nättrafona(I denna med serienummer 391 fö))
Cleankanalen på DENNA e lite som en riktigt riktigt bra Fender Twin...bara det att den saknar lite av skimmret/strösslet längst upp. Vad den har istället,by the shitload,e en nedre mellan å en botten som jag ALDRIG upplevt i en annan röris. Det...å en dynamik av sällan skådat slag å där tror jag just mängden filtrering e till fördel för den "skiter aldrig på sig". I clean...liksom bara levererar den å det då med en anslagskänslighet som den inte delar med många andra stärkare.
Rent elektriskt/mekaniskt e den inget märkvärdigt eg. Snarare skulle vi nog idag se den som gamla nyheter,men...grejen e att karaktären i en Meks e det mkt mkt få andra stärkare som gett sig efter. Den e extremt "närvarande" å extremt direkt.

Lead så. Om jag förstått det rätt var det lead som "individualiserades" mest av div kunder (läs-Jarnemyr försökte skräddarsy). Vissa med mer dist andra med mindre-som jag förstått det av de andra ägare jag talat med(hela vägen till både Tyskland,Norge,Danmark osv). Just det exemplaret jag har...e nog mest,ur Meks perspektiv,att betrakta som ett mellanting. Funkar svinbra sett ur perspektivet dist hela vägen upp till sen 80 tals metal ung,men där tar sagan slut åxå. Som jag skriver ovan har de på utgången av leadkanalen ett mkt smart,å enkelt,tonfilter där man då som lite elektriskt kunnig kan justera "bas" tonbilden för tex olika gitarrer.
Som min står i dagsläget....skulle jag ha svårt att jmfr den med någonting ärligt sagt. Den har distmängd som en tidig Mesa...fast med mkt mer "sträng" i ljudet vilket gör att den aldrig upplevs som grötig.
Jag å "FergusonAnders" här från Bojen har tillbringat ngr timmar ikväll med att skoja runt med bluestoner från den lite djupare änden av bassängen,han då på en Fender DLR från -65 i moddad form,å Meksen rent ut sagt dränker Fendern. Där finns överhuvudtaget ingen jämförelse,så "stark" e Meksen i tonbild om man nu tittar på båda samtidigt.
(Märk då väl att Deluxe Reverben e en stärk,iofs mkt av vintage anledning,för i storleksordningen 20 papp)

Trots att tonstackarna för både clean å lead ligger på Fender maner efter första gainsteget så....känns det inte som när man justerar en Fender. Det händer MYCKET MINDRE på Meksen,vilket väl kanske skulle betraktas som dess svaghet.? Inte lika illa som presence på en Marshall,men...det e då fan inte effektivt iaf.

-"Story tells...."- att cabbarna tillverkades i Grecos fars snickeri verkstad å att samtliga tillverkade stärkare provades av bla Greco som enl sägnen inte kunde spela gitarr. Alls. Men....lika fulla fast testade varenda en av dem på fulla spjäll....ut över nejden...(Å ehuruvida det e sant eller inte...lämnar jag återigen till Bjarnemyr,som som sagt då å då gästar bla vårt rörforum)

Men att Meks ihop med Nilson´s transistor stärkare...å Halkans combos...å för ALLT i världen allas vår gode Dankos "Cuntroller"(fittrullare i folkmun) samt Tommy Elfs alster hör till svensk rocknroll historia e att ställa bortom allt tvivel.
Efter att ha testat dem allihop,ingen skugga över nån,så kan jag kallt konstatera att Meks ihop med Dankos alster samt Elfs valbara 50/100 watts monster e dem som håller måttet än idag.
De e högljudda,de e skräddarsydda...å rördrivna så IN i helvete. Perfekta? Nä fan. Inte nån av dem,de e småserie alster av entusiaster,men SATAN I GATAN de äger karaktär. Varenda en av dem.
Å INGEN AV DEM e tillverkade för att liras som "bedroom amp". Glöm det. De e varenda en..tänkta att gå på fulla blås,eller nära intill iaf. :wink: :mrgreen:
(Å ja...jag äger flera av dem..varenda en... :lol: )
De e alla gjorda för scenbruk i en tid när digitala medier fortfarande var långt borta. När musiker var musiker...å Britney Spears inte ens var påtänkt. Uttryckt på ett annat sätt,de handlar ALLA om "long live rocknroll".

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Jan 2012, 00:53
Profile

Joined: 03 Nov 2011, 00:53
Posts: 16
Post Re: Meks Combo 50T
Efter alla snacket är jag väldig suggen på den men...

1. den är för stor (50W). Har du någon erfarenhet med att installera power scaling? isf how much?

2. Jag finns i (norr)peking. vet du vad kostar bussgods eller något annat sätt att transportera starken?

Yaki


05 Jan 2012, 22:46
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
Jag TROR bussgodsfrakten hamnar strax under 400 spänn. Den e iofs tung,för å va en combo,men det e trots allt "bara" en 112a.

PS.
Du frågar fel man. Jag skall precis nu till att labba med det för första ggn i mitt liv har jag tänkt,i mitt nya bygge,men jag har absolut ingen egen erfarenhet att dela med mig av.
Det jag förstått e att det fungerar å fungerar bra,men då endast av vad jag läst mig till. En sak e säker å det är att om man e lite elektriskt kunnig e det i vart fall inte dyrt.

http://www.hallamplification.com/main.html?src=%2F#2,2

Å jag ser inga som helst hinder i att installera det i Meksen heller. Kan rent av vara en god ide för som den står e den INTE gjord för lägenhetsvolymer. Den gillar,i likhet med andra stärkare av samma snitt,fullt blås.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Jan 2012, 00:23
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
Om du vill kan jag iofs kolla frakt med en polare vars firma kör mellan Gbg-Stkhlm. Borde bli billigare

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Jan 2012, 00:25
Profile

Joined: 03 Nov 2011, 00:53
Posts: 16
Post Re: Meks Combo 50T
Har den effektloop? kanal omkopplare? har du bilder på backsidan?
många frågor...

förresten, kan du kolla med kompisen om pris på frakten?

tack,
yaki


06 Jan 2012, 08:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
Skall ut å leka lite med mitt sista påhitt i verkstan idag,kan ta lite bilder av baksidan då.

Ja. Den har effektloop. Ja. Den har footswitch för kanal samt reverb. Kollar med polarn om det e lösbart med frakt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Jan 2012, 13:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
Som utlovat;

Image

Image

Image

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Jan 2012, 21:19
Profile

Joined: 03 Nov 2011, 00:53
Posts: 16
Post Re: Meks Combo 50T
Tack! :D


07 Jan 2012, 14:14
Profile

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: Meks Combo 50T
En sån köpte jag 1986 av gitarristen i bandet Baden-Baden som vari med i Melodifestivalen med en låt som hette något i stil med "Jag har en dröm"...

En lustig detalj i sammanhanget var att jag gjorde lumpen och kom in på luckan med förstärkaren och sedan träffade den ende person som var inne över helgen förutom jag. Berättade att jag precis varit och köpt en förstärkare varpå han frågade: "Är det en Meks?".

En annan blev ju lite förvånad iom att märket var rätt ovanligt. Det visade sig iaf att det var det enda förstärkarmärke lumparkompisen kände till iom att han inte spelade själv men väl kom från Boxholm och hade jobbat med att löda ihop dem.

Han berättade f ö att det var någon som testade alla stärkare genom att dra över strängarna (utan att kunna spela) på fullt ställ så det stämmer ju väl överens med vad som skrivs ovan.

Efter ett tag sålde jag min eftersom jag tyckte clean-kanalen var lite för direkt och okomprimerad för min smak. Köpare var Berndt Jarnemyr i sällskap med en kompis...

Harald


09 Jan 2012, 00:39
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 933
Location:
Post Re: Meks Combo 50T
Racing wrote:


Stärkaren "serieproducerades"(nåja..) av ett par tvättäkta entusiaster i Boxholm strax utanför Mantop/Mjölby/Linköping som jag förstått det. Den ena av designerna,den som jag förstått det e den som bar den huvudsakliga elektriska kunskapen,var Jarnemyr.
".


Meks började först i Motala faktiskt och Bernt "Bengan" Jarmyr bör väl vara rätta namnet.


09 Jan 2012, 00:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Meks Combo 50T
Kan mkt väl vara att du har rätt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Jan 2012, 02:24
Profile

Joined: 10 May 2008, 09:59
Posts: 86
Post Re: Meks Combo 50T- On hold
Tack för denna lektion om Meks! Mycket intressant.

Jag har kompisens Combo T hemma nu som jag bytt reverbtank och alla elektrolyter i. Har inget schema men var noggrann och märkte upp allt. Den funkade fint innan, förutom reverbet. Har även installerat 1-ohms motstånd på katoderna.
När jag drar igång den så rusar katodströmmen över 100 mV (d.v.s. 100mA) och det kan väl inte vara korrekt?
Jag mäter ca.560V på anoden med rören isatta. Då borde anodströmmen ligga runt 37-38 mA om det ska ligga på ca. 70% av max. effekt?
Alltså: 30*0,7/560 = 37,5 mA. Eller är jag alldeles ute och cyklar? Tacksam för hjälp! /JEH

[Edit] Ingen minusspänning på 220 ohmarna... Biaskretsen verkar död. Får undersöka. [/Edit]


05 Apr 2020, 12:40
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.