View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 18:15



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Marshall JTM 60 SÅLD 
Author Message

Joined: 06 Mar 2008, 09:15
Posts: 1072
Location: Gottröra
Post Marshall JTM 60 SÅLD
Så då var det dags då att försöka skiljas från min kära sidekick.
Marshall JTM 60.
Den är fnv bestyckad med 2 st 12" Celestion creambacks. men jag levererar också med Original 15" Celestion tratten inkl original baffeln.

Den låter numera precis som en Marshall skall låta. Tar pedaler utan prut. Den är klädd med en tweedliknande brun toolex och har definitvt en bluesbreaker vibe. Jag har varit otroligt nöjd med den efter att Izzy/Gunnar har gjort vad som behövdes för att ta den från en oberäknelig, opålitlig men ändå vettig 60 watts Marshall helrörscombo till en som jag med glädje och utan fruktan har giggat och repat med under det senaste året. Jag kommer även att kunna redogöra för vad som gjorts om intresse för att återställa den till originalskick skulle finnas.
Vill nu bara kolla av om det finns intresse för en jäkligt bra Marshall helrörs combo för runt 5000:-

Orsaken till att jag vill sälja den är att jag till slut kom över en Laney VC30 2x12 combo (VOX AC-30 clone) som stal mitt hjärta.
Så nu står JTM`n bara i ett hörn och gråter.
Skicket? Det är ingen möbel och den som tänker sig den som en lämplig sovrumsstärkare behöver kanske en riktigt ful fru att jämföra med för att den skall bli snygg eller har behov av att frekvent behöva väcka djupt sovande personer med en kraftfull trudelutt, så några dings och battlescars har den allt skaffat sig men inget trasigt.

Bo-Conny Skruvlin


17 Oct 2008, 14:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Quote:
behöver kanske en riktigt ful fru att jämföra med för att den skall bli snygg


*ASG*...kan va så....kan va så...[:D]
Underbar beskrivning.


17 Oct 2008, 21:10
Profile

Joined: 10 Jan 2008, 20:04
Posts: 146
Location:
Post 
Ursäkta kladdet men denna stärkaren är riktigt bra om man gillar Marshall. Den kan låta allt ifrån Plexi till JCM 800. Har en själv och kan intyga om att det är en riktigt bra rockstärkare. 2 kanaler som båda går att överstyra samt separata reverb. Ett klipp.


20 Oct 2008, 11:51
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Mar 2008, 09:15
Posts: 1072
Location: Gottröra
Post 
Tackar för bumpen.[:)]
Kul att höra att det finns någon annan som också har goda erfarenheter av JTM 60:or
Och du har helt rätt det är en otroligt underskattad kanoncombo.
Den här låter dessutom extremt bra efter Izzys magiska handpåläggning.

Hade jag inte varit en AC 30 torsk så hade jag aldrig gjort mig av med den.

Måste erkänna att man blir förvånad när intresset är noll för en Marshall 60 watts helrörscombo för runt 5 loppor.

Bo-Conny Skruvlin


21 Oct 2008, 10:12
Profile WWW

Joined: 23 Sep 2004, 09:41
Posts: 74
Location:
Post 
Fotogeno wrote:



Jag har varit otroligt nöjd med den efter att Izzy/Gunnar har gjort vad som behövdes för att ta den från en oberäknelig, opålitlig men ändå vettig 60 watts Marshall helrörscombo till en som jag med glädje och utan fruktan har giggat och repat med under det senaste året. Jag kommer även att kunna redogöra för vad som gjorts om intresse för att återställa den till originalskick skulle finnas.



Skicka ett mail till mig på vad som har gjorts och gärna en bild om du har!

/stefan


21 Oct 2008, 18:34
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Mar 2008, 09:15
Posts: 1072
Location: Gottröra
Post 
Quote:
Skicka ett mail till mig på vad som har gjorts och gärna en bild om du har!

Missförstå mig rätt nu[:)].
Jag blir nämligen lite osäker på om du är intresserad av att köpa stärkaren eller om det handlar om hur den ser ut och hur man moddar en JTM 60:a.
Bilder på den kommer senare när jag lägger ut annonsen och modifieringen (hemligheterna) är Izzys på bojen. Om han vill sprida sina kunskaper är upp till honom och då föreslår jag i så fall att lägga upp en tråd på rörforum alt ta kontakt med honom direkt. Själv saknar jag kompetens att redogöra för vad som är gjort. Kan bara rent lekmannamässigt säga att den är "städad" och det vassa 80 tals soundet numera är ersatt av ett klassiskt Marshall sound.
Kan bara förtydliga att Izzy har örnkoll, vilket jag misstänker att andra på bojen också kan intyga. Den låter helt enkelt svinbra[:p].
Självklart kommer den eventuelle nye ägaren att bli informerad om vad som har gjorts om man skulle vara intresserad av att återställa den i original utförande.

På länken http://www.geocities.jp/darling_toyama/g-marshall.jpg ser du hur en JTM-60 kan se ut. Misstänker dock att bilden är på det mindre kabinettet med en 1x12". Den jag har ser lite högre ut och 12 orna sitter diagonalt i baffeln.

Bo-Conny Skruvlin


22 Oct 2008, 09:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Okej då, utan att bli alltför tekniskt detaljerad... [:)]

Distkanalens diodklippning är borttagen. Med den kanalen låter stärkaren mer som en JCM800 2204 istället för något slags transistor-surr. Det blir sjävklart inte exakt som en 2204 då stärkarens design i försteget skiljer sig en del. Men åt det hållet.

Clean-kanalen är lite öppnare i tonen. Varmare, bättre botten och krisp på toppen.

Åsså har jag ändrat lite i slutsteget så att den är mkt lik en klassisk Marshall 50w.

Trevlig stärkare det där.

/Gunnar


22 Oct 2008, 10:01
Profile

Joined: 06 Mar 2008, 09:15
Posts: 1072
Location: Gottröra
Post 
[:)][:)][:)]
Tack Gunnar, du är en sann pärla!!

Bo-Conny Skruvlin


22 Oct 2008, 11:12
Profile WWW

Joined: 23 Sep 2004, 09:41
Posts: 74
Location:
Post 
Tack för redogörelsen Izzy!

Fotgeno:
Nädå, jag försökte inte komma åt några "moddnings-hemligheter"[:)]
Snarare syftet med dem. Jag är övertygad om att Izzy har gjort ett bra jobb!

Jag har redan en 2204, så jag ska tänka på saken!

/stefan


22 Oct 2008, 11:16
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Mar 2008, 09:15
Posts: 1072
Location: Gottröra
Post 
Quote:
Nädå, jag försökte inte komma åt några "moddnings-hemligheter"


Måste erkänna att jag var orolig ett tag där.
En mullvad på bojen vore rent ut sagt förskräckligt.

Med tanke på hur intresset är så tror jag inte att du förlorar något på att ta tid på dig att fundera. Kan bara konstatera att om du bestämmer dig för at ta den så kommer du att bli glatt och positivt övereraskad.


Bo-Conny Skruvlin


22 Oct 2008, 11:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tudor wrote:

Tack för redogörelsen Izzy!

Fotgeno:
Nädå, jag försökte inte komma åt några "moddnings-hemligheter"[:)]
Snarare syftet med dem. Jag är övertygad om att Izzy har gjort ett bra jobb!

Jag har redan en 2204, så jag ska tänka på saken!

/stefan




Har svårt för hemligheter. Mina mods brukar ske rätt offentligt och då gärna på rörforat där man kan bolla idéer. Om du söker på JTM600 kan du få mer detaljer från moddning av en liknande stärkare. Till och med i pickofarader och mäggaåååm. [:)]
/Gunnar


22 Oct 2008, 14:34
Profile

Joined: 24 Aug 2008, 15:40
Posts: 525
Location:
Post 
Fotogeno!!!
Du har mail.
KOB.


30 Oct 2008, 10:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Mar 2008, 09:15
Posts: 1072
Location: Gottröra
Post 
Det har du med

Bo-Conny Skruvlin


30 Oct 2008, 11:08
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.