View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 23:00



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Fender Delux Reverb Amp AB763 (SÅLD) 
Author Message

Joined: 22 Mar 2017, 19:40
Posts: 9
Post Fender Delux Reverb Amp AB763 (SÅLD)
Unik förstärkare, "den enda med rätta ljudet", enligt mig och många andra. Inköpt i Sverige på tidigt 70-tal. Nu dags att lämna den vidare. Jag servade den förra året.


Last edited by hltommy on 28 Mar 2017, 16:53, edited 3 times in total.



22 Mar 2017, 20:43
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Gör du nå't på priset?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


22 Mar 2017, 22:29
Profile

Joined: 22 Mar 2017, 19:40
Posts: 9
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Bra fråga men kanske för tidigt att ställa den? Är det många intressenter får jag väl höja priset :) annars är det först till kvarn som gäller.


22 Mar 2017, 22:39
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Halvera det så får du den såld.

_________________
Gud finns inte.


23 Mar 2017, 11:15
Profile

Joined: 22 Mar 2017, 19:40
Posts: 9
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Tack för tipset men förstärkarnas förstärkare ska inte jämföras med en billig kopia. Kvalitet kostar.


23 Mar 2017, 13:43
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Tips i all välmening: den här är SEMKO-moddad av Hagström, så den är en bit ifrån "original" redan. Nättrafon är troligen bytt, spänningsväljaren borta och bakplåten är bytt. Jag är nyfiken på vad "servad" innebär också. Vad är åtgärdat, vad är bytt?


23 Mar 2017, 17:06
Profile

Joined: 22 Mar 2017, 19:40
Posts: 9
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Tack Ballz, du kan förstärkare mycket mycket mer än undertecknad, jag spelar bara och gillar ljudet som kommer ut. Vet du om Fender sålde in Blackface till Sverige genom Hagström utan att Hagström modifierade nätanslutning m.m. till svensk standard? Ska försöka kolla med min gamle gitarrlärare som jobbade för Hagström under de gyllende åren.
Jag säljer en fantastisk förstärkare, en unik historia, en snart 50-årig trotjänare som fortfarande är bäst när det gäller.


23 Mar 2017, 22:19
Profile

Joined: 12 Aug 2009, 00:20
Posts: 255
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Fantastiska stärkare det där. Servicehistorik vore en välkommen komplettering till denna säljtråd. Önskar dig all lycka med försäljningen. Skulle du inte få ut det du begär, något jag tror kan bli ruggigt svårt då de i superfint skick brukar maxa på ca 25K, ja då skall jag gärna försöka bli nästa ägare :wink:

_________________
Peace & Music
/D

http://www.davidmorin.se


23 Mar 2017, 23:16
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Ljuvligt välljudande stärkare, helt klart. Jag har en från -66. Tänker aldrig skiljas från den.
Dock tror jag ingen lider av att se lite realistiskt på det hela.
I absolut samlarskick går de för 18 - 20 papp. I gott bruksskick 15 - 17.
Det begärda priset i detta fall är ren science fiction.

_________________
Gud finns inte.


24 Mar 2017, 22:25
Profile

Joined: 12 Aug 2009, 00:20
Posts: 255
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
DrSlim wrote:
Dock tror jag ingen lider av att se lite realistiskt på det hela.
I absolut samlarskick går de för 18 - 20 papp. I gott bruksskick 15 - 17.

Realism är bra grejer 8) Du och jag har helt olika erfarenheter när det gäller prisbilden. Kanske för att vi lägger olika värden i graderingarna "gott bruksskick" och "samlarskick"? Kanske för att du haft tur och jag otur? En sak vet jag dock: Skickbeskrivningar som de två ovan används allt godtyckligare för varje år som går. Tyvärr.

DrSlim wrote:
Det begärda priset i detta fall är ren science fiction.

Jo, så är det nog. Å andra sidan har vi inte ännu hört vad den bär på för "unik historia" :wink:

_________________
Peace & Music
/D

http://www.davidmorin.se


25 Mar 2017, 08:11
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Ursäkta kladd i tråden hltommy, men kunde inte låta bli...

DrSlim wrote:
Ljuvligt välljudande stärkare, helt klart.
Inte mycket att säga om det. Få stärkare har gjort mig lika lyrisk som Delux:en. Min är från 1966 och funkar till allt från tung 70-tals rock till visor (om man byter ut originalhögtalaren).

DrSlim wrote:
I absolut samlarskick går de för 18 - 20 papp. I gott bruksskick 15 - 17.
Berätta gärna var jag hittar en gammal Fender Deluxe Reverb-Amp i gott skick för det priset...

DrSlim wrote:
Det begärda priset i detta fall är ren science fiction.
Återstår att se...


Avslutningsvis, lycka till med försäljningen... :)


25 Mar 2017, 14:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
zoork_1 wrote:
DrSlim wrote:
I absolut samlarskick går de för 18 - 20 papp. I gott bruksskick 15 - 17.
Berätta gärna var jag hittar en gammal Fender Deluxe Reverb-Amp i gott skick för det priset...


Om vi vänder på det... Försök att få en såld för mer.
Och ja, med originalstrut så låter de skit.

_________________
Gud finns inte.


25 Mar 2017, 15:50
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
DrSlim wrote:
Om vi vänder på det... Försök att få en såld för mer.
Och ja, med originalstrut så låter de skit.
Jag har fått seriösa bud på upp till 26 000 kr. Räknas väl inte riktigt eftersom affärerna inte genomförts (pga att jag tackat nej), men ändå....

Japp, skillnaden med t ex alnico Tone Tubby, Celestion Gold, Tayden Smooth, JBL eller Jensen är dramatisk...


25 Mar 2017, 19:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
hltommy wrote:
Tack Ballz, du kan förstärkare mycket mycket mer än undertecknad, jag spelar bara och gillar ljudet som kommer ut. Vet du om Fender sålde in Blackface till Sverige genom Hagström utan att Hagström modifierade nätanslutning m.m. till svensk standard? Ska försöka kolla med min gamle gitarrlärare som jobbade för Hagström under de gyllende åren.
Jag säljer en fantastisk förstärkare, en unik historia, en snart 50-årig trotjänare som fortfarande är bäst när det gäller.

Eftersom det krävdes S-märkning för att en förstärkare skulle få säljas i Sverige, så har det knappast kommit in några Fender-förstärkare via importör utan anpassningar för den. Det förekommer ju gamla Fender-förstärkare både med nättransformator för Amerikansk nätspänning och med Export-transformator som gick att ställa om för olika nätspänningar, men då är de säkert köpta privat från utlandet.
Under ett par år i mitten av 60-talet monterade Hagströms in svensktillverkade nättransformatorer, som tyvärr bara var avsedd för 220V nätspänning, vilket medför att de idag ger lite för höga spänningar till själva förstärkarkretsen.
Nu är ju det här enligt serienumret en tidig -67:a, så den kanske har klarat sig från den "operationen". Det avgör du genom att titta på undersidan av förstärkarchassit längs till vänster bakifrån sett, där nättransformatorn sitter. Om den är svart och har en plåtkåpa på undersidan, så är det sannolikt originaltrafon. Om den har en ofärgad trafo unte plåtkåpa, så är det en "Hagström-trafo."
Så här ser det ur med originaltrafo:
Image

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


25 Mar 2017, 22:48
Profile WWW

Joined: 22 Mar 2017, 19:40
Posts: 9
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Tack Sustain,
denna förstärkare har en transformator som ser ut som på ditt kort, ska jag alltså misstänka att det är originalet. :D


26 Mar 2017, 14:26
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
hltommy wrote:
Tack Sustain,
denna förstärkare har en transformator som ser ut som på ditt kort, ska jag alltså misstänka att det är originalet. :D

Ja, men för säkerhets skull kan du kolla de siffror som är instansade i kåpan.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


26 Mar 2017, 17:05
Profile WWW

Joined: 22 Mar 2017, 19:40
Posts: 9
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Här är foto på insidan. Vad säger numret?


Last edited by hltommy on 28 Mar 2017, 16:54, edited 1 time in total.



26 Mar 2017, 19:32
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Siffrorna på trafon säger att det är en original exporttrafo, tillverkad vecka 16 1966. :-)
I raden med siffrorna 606616 står 606 för tillverkaren, 6 är året och 16 är veckan. Du kan kolla motsvarande rad på de övriga transformatorerna, som också bör vara tillverkade under -66 eller möjligen tidigt -67.
Enligt serienumret är den som sagt tillverkad tidigt -67, innan man ändrade till Silverface-utförandet samma år.

F.ö. säger motsvarande kod på högtalaren att det är en Oxford, tillverkad v. 34 -66. Som kuriosa noterar jag dessutom att det är en likadan högtalare, tillverkad samma vecka, på fotot som jag länkade till! :shock:

Lycka till med försäljningen! Men jag tror de flesta skulle vilja veta mer om den, se bilder av innanmätet o.s.v. för att kunna bedöma om den är i originalutförande eller inte.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


26 Mar 2017, 21:53
Profile WWW

Joined: 22 Mar 2017, 19:40
Posts: 9
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
Tack för informationen, intressant.


27 Mar 2017, 04:04
Profile

Joined: 26 Jul 2011, 11:09
Posts: 33
Location:
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763 22.000 kr
Hoppsan, prissänkt 10K i ett nafs ? Men fortfarande,"unik med det rätta ljudet", antar jag ?
Vi är många intresserade som undrar vad som sker ? 22K är fortfarande i "det övre prisskiktet" för en BFDR i Sverige. Men nu händer det ju i alla fall grejer :D
Jag följer med spänning...!


27 Mar 2017, 10:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763 22.000 kr
Reagerade också på denna stora prisjustering.
Men oavsett så är dom ju grymma stärkare!!

https://www.blocket.se/stockholm/Fender_Delux_Reverb_Amp_AB763_72324839.htm?ca=16&w=3

En liten bump!!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


27 Mar 2017, 11:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763 22.000 kr
Nu kommer den att bli såld! Hade jag inte haft en -66:a redan hade jag slagit till...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Mar 2017, 11:43
Profile

Joined: 26 Jul 2011, 11:09
Posts: 33
Location:
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763 22.000 kr
Konstigt ändå, att alla vill hylla en förstärkare som enligt mig åtminstone inte låter bättre eller för den delen,sämre än nån annan blackface. Att man enligt många måste byta högtalaren "som låter piss" gör ju det hela lite lattjo, i alla fall i vintage-nörd kretsar. Extremt ovanliga är dom inte, extremt unika är dom inte ,extremt mer välljudande än andra blackface 63´-67´är dom inte heller...belive me, i´ve tried a few. Låter jävligt bra, det gör dom, men att det skulle vara "the voice of AMP-GOD"..."THE HOLY GRAAL" eller nåt ?
Nu får vi hoppas den blir såld och det tror jag den gör, så slipper Admin gripa in och flytta oss till Rörsnacket eller nåt. Det är ju fler än jag som klampat runt i denna säljtråden med skorna på :D


27 Mar 2017, 13:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763 22.000 kr
Tommie wrote:
Konstigt ändå, att alla vill hylla en förstärkare som enligt mig åtminstone inte låter bättre eller för den delen,sämre än nån annan blackface. Att man enligt många måste byta högtalaren "som låter piss" gör ju det hela lite lattjo, i alla fall i vintage-nörd kretsar. Extremt ovanliga är dom inte, extremt unika är dom inte ,extremt mer välljudande än andra blackface 63´-67´är dom inte heller...belive me, i´ve tried a few. Låter jävligt bra, det gör dom, men att det skulle vara "the voice of AMP-GOD"..."THE HOLY GRAAL" eller nåt ?
Nu får vi hoppas den blir såld och det tror jag den gör, så slipper Admin gripa in och flytta oss till Rörsnacket eller nåt. Det är ju fler än jag som klampat runt i denna säljtråden med skorna på :D

Tycker inte det är så konstigt. Om man jämför med andra "blackface förstärkare" så har ju denna enligt många den perfekta storleken. En 12:a(som många förvisso byter ut)som tillsammans med 2 x 6v6 rör ger den det "headroom" man behöver för att kunna matcha ett komp med trummor och bas. Vibrolux reverb är väl tillsammans med Princeton reverb de som kommer närmast och dom har ju en del beundrare dom med...
Nu kladdar jag också i denna tråd med se det som lite god reklam för en fantastisk förstärkare!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Mar 2017, 14:03
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763 22.000 kr
<<fortfarande nyfiken på vad "servad" betyder. Vad är gjort/vad är bytt etc och av vem?


27 Mar 2017, 15:04
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763
hltommy wrote:
Bra fråga men kanske för tidigt att ställa den? Är det många intressenter får jag väl höja priset :) annars är det först till kvarn som gäller.


Ok, då vet jag! :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


27 Mar 2017, 15:05
Profile

Joined: 26 Jul 2011, 11:09
Posts: 33
Location:
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763 22.000 kr
Egentligen vill jag bara kyla ned upphaussningen lite bara :D . Citat som
"förstärkarnas förstärkare" , "den enda med det rätta ljudet", "fantastisk förstärkare" , "bäst när det gäller", "unik", samt "grymma förstärkare"...kan ju göra att vissa får tunnelseende och tappar verklighetsanknytningen helt. Tänk vad många TwinReverbs och SuperReverbs och ProReverbs, osv som blir ledsna...fast dom har sina originalhögtalare !
Nästa vecka kanske vi talar om en Vox AC30 , då låter det nog likadant från en del...UNIK,FANTASTISK,BORDE HÄNGA PÅ LOUVREN !!!


27 Mar 2017, 15:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763 22.000 kr
Tommie wrote:
Konstigt ändå, att alla vill hylla en förstärkare som enligt mig åtminstone inte låter bättre eller för den delen,sämre än nån annan blackface. Att man enligt många måste byta högtalaren "som låter piss" gör ju det hela lite lattjo, i alla fall i vintage-nörd kretsar. Extremt ovanliga är dom inte, extremt unika är dom inte ,extremt mer välljudande än andra blackface 63´-67´är dom inte heller...belive me, i´ve tried a few. Låter jävligt bra, det gör dom, men att det skulle vara "the voice of AMP-GOD"..."THE HOLY GRAAL" eller nåt ?
Nu får vi hoppas den blir såld och det tror jag den gör, så slipper Admin gripa in och flytta oss till Rörsnacket eller nåt. Det är ju fler än jag som klampat runt i denna säljtråden med skorna på :D

Nej, så jävla unika är de inte. Och det finns ett hyfsat antal av dem som inte är helt sönderspelade. Men: De låter skitbra på användbar volym. Utmärkt "pubstärkare" skulle jag säga.

_________________
Gud finns inte.


27 Mar 2017, 15:25
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Delux Reverb Amp AB763 22.000 kr
Tommie wrote:
Konstigt ändå, att alla vill hylla en förstärkare som enligt mig åtminstone inte låter bättre eller för den delen,sämre än nån annan blackface. [...]... extremt mer välljudande än andra blackface 63´-67´är dom inte heller...belive me, i´ve tried a few. Låter jävligt bra, det gör dom, men att det skulle vara "the voice of AMP-GOD"..."THE HOLY GRAAL" eller nåt ?
Efter att ha ägt och giggat med gamla Super Reverb, Pro Reverb, Bandmaster, Twin Reverb, 70-tals Twin Reverb och Dual Showman Reverb tycker jag att Deluxe:en har något speciellt. Det gäller i synnerhet när man man vrider på fullt (jag har alltid vol. på 10 och rattar på guran)...
Har även haft flera 60-tals Marshall, VOX AC30 (en Top boost o en vanlig) och VOX AC50, men favvisen är Delux:en... :mrgreen:


27 Mar 2017, 21:46
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.