View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:56



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Ombyggd Traynor Reverbmaster 
Author Message

Joined: 02 Mar 2003, 16:58
Posts: 305
Location: Stockholm
Post Ombyggd Traynor Reverbmaster
Tweakad Traynor Reverbmaster (45 watt), Byter eller Säljer en handlödd PtP rip off på Fender super-reverb tillverkad 1975. All info jag har här kommer från tidigare ägare.
Den var i original 4x10” men är av snickare omgjord till 2x12”, sitter 2st Celestion Greenbacks Uk 12:or i den. Rörbestyckning är 2st 5881 (6L6) och 4st 12ax7 och ett el84 för reverbet.
Den är tweakad i 2 omgångar
1:a tweakningen gjordes av Owe Johnson, amphealer, för att komma ännu närmre en Super-reverb där han har lugnat ner reverbet, tremolot ersatt av en cut control liknande de på en ac30 samt att det finns en switch på baksida som lugnar ner försteget lite om man vill öka på headroomet.
2:a tweakningen gjordes av Ola Lehnert (Lehnert Amps) några år senare. Det ska vara någon mindre tweak i slutsteget och han satte även in en switch där man kan välja på antingen grundljudet i förstärkaren,Ett normalt läge, ett katodbiasläge med ca 30w och lite mer komprimerat ljud och det ett 3:e läget är med halv effekt på ca 22 watt. Han bytte även ut treble-boost switchen till mid-boost switch.
Förstärkaren är låter magiskt och har så länge jag haft den endast använts i studion. Vill ha kring 9000:- om den ska säljas men då jag har en deluxe-reverb i studion som gör lite samma sak vill gärna hellre byta den mot en topp, gärna något åt Marshall eller Vox hållet.
Finns för att syna och testa i Solna och skickas inte.

Image

_________________
"There's only two kinds of music... The Blues and Zip-a-dee-doo-dah." -

https://soundcloud.com/milkweed-mud


Last edited by krister on 20 Oct 2020, 12:34, edited 1 time in total.



05 Dec 2017, 19:45
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Tweakad Traynor Reverbmaster
Kul Att se den igen !
Även om det är 10 år sen jag moddade den, så vill jag fylla i det som saknades i din beskrivning (ur minnet).
Att den skulle vara någon "Super-reverb" så var nog originalet närmare, jag gjorde den betydligt betydligt mer flexibel o utan det negativa man ibland kan förknippa med en Super-reverb.

Men i grunden är den en Super-reverb med många tweaks som : Dumble EQ vilket är mer justerbar o har mer mid än vad en vanlig fender har.
Helt ny jordning (ingen mer huller om buller jording)och isolerade jacks , stärkan är mer tajt än en Super-reverb (inge bas pruttande med booster eller distpedal framför), Mastern vill jag minnas är av modell helt transparent (som jag var först med att erbjuda I Sverige på den tiden) påverkar tonen noll och är skitbra för dom som vill boosta stärkan för solo. Och mid-boost switchen vill jag mena tillhörde min modd då den tillhör Dumble EQ:n .

När stärkan lämnade mig så var den helt ombyggd från grunden, med nya lytar, pottar o nya EL34:or (som stärkan ska ha) mm o det jag skrivit ovan, gör inte såna ombyggnader längre pga då det är tidskrävande o få vill betala för det, så priset är mycket bra.
Men " jag har en deluxe-reverb i studion som gör lite samma sak " får man nog trycka på samma sak ;)

Men som sagt allt är skrivet ur minnet, skulle behöva mer bilder på framsida, baksida o främst från insidan för säga helt säkert.

Men bra stärkare minns jag klart !

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


12 Dec 2017, 20:02
Profile

Joined: 02 Mar 2003, 16:58
Posts: 305
Location: Stockholm
Post Re: Tweakad Traynor Reverbmaster
Tack för informationen Owe, du har sannolikt galet mycket bättre koll på förstärkaren än jag :-)

Mvh Krister

_________________
"There's only two kinds of music... The Blues and Zip-a-dee-doo-dah." -

https://soundcloud.com/milkweed-mud


12 Dec 2017, 21:30
Profile

Joined: 02 Mar 2003, 16:58
Posts: 305
Location: Stockholm
Post Re: Tweakad Traynor Reverbmaster
Bump på gammal säljes annons. Ångrade mig lite förra gången och har stärkaren kvar, dock står den i Bagarmossen numera :-) Byter den gärna mot en mindre kombo, typ champ eller en topp av något slag

_________________
"There's only two kinds of music... The Blues and Zip-a-dee-doo-dah." -

https://soundcloud.com/milkweed-mud


20 Oct 2020, 12:33
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Ombyggd Traynor Reverbmaster
PM!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


21 Oct 2020, 07:35
Profile

Joined: 03 Nov 2011, 00:53
Posts: 16
Post Re: Ombyggd Traynor Reverbmaster
Finns den kvar?


15 Jan 2021, 00:51
Profile

Joined: 02 Mar 2003, 16:58
Posts: 305
Location: Stockholm
Post Re: Ombyggd Traynor Reverbmaster
telespaul wrote:
Finns den kvar?

Det gör den du är välkommen att komma och testa :-)

_________________
"There's only two kinds of music... The Blues and Zip-a-dee-doo-dah." -

https://soundcloud.com/milkweed-mud


15 Jan 2021, 12:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.