View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:10



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Telefunken LVM-60 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Telefunken LVM-60
Har som sagt laggat lite det sista av vad vi kan kalla personliga orsaker,men.dags att ta i rorstampen igen.
Helt klart.

Så nu har vi varit på tyska e-bay å handlat igen se,å det har väl iaf inte varit helt utan merit denna gången. Får vi hoppas.
Telefunken känner vi ju till allihop,å se Telefunken har inte gjort så många riktade gitarrmaskiner nä...nope det har de inte. Meeen..de har då definitivt gjort maskiner. Tyska maskiner-med allt vad det innebär i att det är genomtänkt,stämplat i tre exemplar och godkänt.

Image

Så fram hoppar detta mkt mkt välhållna exemplar av en Telefunken LVM-60. En maskin,det finns relativt sett väldigt lite att läsa online,som sannolikt varit tänkt som en form av mono PA system. DIN ingångar rakt över lag...å märkliga utgångar för högtalare.
Men.
Allt det "goa" e där.

Image

Dvs att denna ggn har vi det serverat med 4/8/16 Ohms utgångar å hela den biten. Till å med en liten ful VU meter sitter där i fronten :mrgreen:

Som i många andra fall med tyska maskiner två st EL-34 som går i push/pull. Då dessa enl de uppgifter jag raggat reda på e tillverkade kring 1965 så är det väl skäligt att anta att vi talar AB2 alt B.

Preampen sen består av 83´or och ett EF-86.
Nu har jag ju fokuserat en del på det med "old school" distande maskiner det sista varför jag känner att det e dags att ändra riktning på nosen lite,så denna vetti faen om det inte får bli lite hårigare tag med. Tycker dessutom det skulle bli en lite rolig kontrast till dess relativt sett timida yttre.

Image

Invändigt är ordningen..tysk. Bra med det,å där får man väl säga att jag idag vet vad jag har att förvänta. Lite av tricket här e att det enda schema jag hittat e till "lillebror" LVM-30,å där skiljer garanterat en hel del då lillebror arbetar med 4st EL-84´or.

Nåja. Extremt fint skick får man väl dock säga att döma av bilderna och prislappen blir sådan att det förhoppningsvis inte blir rena vansinnet av det med allt sagt å gjort iaf. På det,med lite tur,så har den samma fördelar som Klemt mfl maskiner från tiden...att den e hyggligt lätt vs sin effekt.
Eller ja..jag hoppas det iaf. Släpa på tegelstenar till Marshall toppar kan ju vem som helst ledsna på i ett nafs,så..inom rimliga gränser ju lättare desto bättre.

Dessa tillverkades tydligen inte av Telefunken själva utan av Stange u Wolfrum i Berlin. Mao vart det tal om entrepenad,men iom att Telefunken satt sitt namn på det så...ja..jag tror inte man behöver oroa ihjäl sig över kvaliten på bitarna iaf.
Storebror fanns åxå fö...då i form av LVM-120.

Nu tar det väl en liten stund innan den här pjäsen landar i Sverige,men inget e som väntans tider som det heter :mrgreen: .
So...stay tuned!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Mar 2014, 03:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Telefunken LVM-60
Ifall du har glömt:
A: If it ain't broke don't fix it
B: If you can't fix then I can fix it so nobody else can fix it.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


Last edited by VacuumVoodoo on 03 Mar 2014, 14:53, edited 1 time in total.



03 Mar 2014, 14:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Telefunken LVM-60
Det ska bli kul att se dig modda skiten ur den där tingesten! :)

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


03 Mar 2014, 14:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Alex... :lol: :lol:
Mm. E därför "vi e vi"...preciiiiiiiiiiis så... :mrgreen:

Forsman.
Ja. Tycker som du. Poängen e lite att det som sagt brukar hålla mkt hög kvalla det där,å se den biten underlättar alltid enormt mkt när man ger sig i kast med bitarna.
Att den sedan rent estetiskt ser så oskyldig ut gör då inte det hela till mindre humor! :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Mar 2014, 22:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Det kom en Telefunken LVM-60

Image

Det vi packade upp kan enklast förklaras som en maskin tillverkad 1965 (såvitt vi vet) som var i nyskick. :D
Helt otroligt fint skick.

Image

Chassie i gulförzinkad stålplåt. Å givetvis med en massa kontakter både hit å dit som är totalt ute ur matchen med moderna mått mätt.

Image

Maskinen e mkt "tysk". Dvs,där råder en helt klanderfri ordning å reda,men med den reservationen att maskinen då e helt sk hardwired.

Jag visste ju inte riktigt vad att förvänta mig...å slog igång speleverket. Knäpptyst :shock: . Inte ett pip en ggn...lite sus i högtalarna,that´s it.
Nahfan.
Inte rätt,så felsökande påbörjades.

Image

Mm. Här gäller det att ha tungan rätt i mun kan jag säga! Hur som...efter en del letande visade det sig att maskinen använder som en "buss" för att leda signalen från resp ingångstrioder till tonstacken som gemensamt mål. En av resistorerna i den bussen hade fått sig en liten smäll å vikt sig ner mot jordbussen intill...presto,all signal tvärt i jord= knäpptyst maskin.
Vek upp resistorn igen..å vi var all systems go. :mrgreen:

Den e lite lustigt kopplad. Det ligger som sagt en hel radda ingångstrioder. Dessa leder via just en gemensam buss fram till tonstacken. Innan tonstacken sitter det så ett utjämningssteg..därifrån in i James stacken och ut till ett recoverysteg. Därifrån i sin tur till ett EF-86 som agerar driver in till concertinan,som e en triod av ett ECC-83,åsså ut mot slutrören.

Å make no mistake. LVM-60...jag gissar skäligt att 60 i detta fallet e för angiven clean effekt. Mmm.. Ur 2st EL-34´or. Mmm....

Image

Mm... Maskinen arbetar alltså med stackade trafos. Ger det ni ser på bilden i B+ för anoderna,och i sin tur ligger där ~400VDC ut mot resten av maskin. Trafona i den här prylen e GIGANTISKA i ljuset av effekt och storlek.
Det medför i sin tur att maskin rent fysiskt är tung. Inte vägt den men gissar skäligt kring 15kg,vilket för att vara "en tysk" från tiden e..tungt.

Image

Där har ni diodbryggorna. Milt sagt stöddiga bitar det med,å dioderna ifråga e givetvis germanium. Fattas bara annat :mrgreen:
Till hö i sin tur kan ni se att jag moddad till vanliga telejack som utgångar direkt. Skrotade 100V utgången,men la dit de 4,8 samt 16 Ohms utgångar den har som standard på tele.

Maskin låter,som originalare,"stort". Den är frekvensmässigt,när man lirar gitarr igenom det,mkt mkt omfångsrik i vad den levererar. Mkt mkt kraftfull vad vidare är,här viker sig inte mkt vad det känns.

Så. Nu då till frågan vad göra med den.. Å jag tror faktiskt det får bli en lite vildare tvåkanalare. I detta fallet en ECC-83 dito och en EF-86 dito. Skall bli intressant att se vad som kommer ut i andra änden.
Märkligt nog saknar chassiet alla former av handtag,så ett sådant behöver givetvis dit. Den lilla charmiga detaljen med VU metern på fronten får allt vara kvar.. :lol:

Fasvändaren kommer jag sannolikt sätta om. Lurat lite på hur en mer driven 3 stegare skulle låta med en Paraphase det sista,å iom att maskin e hardwired e det ju enkelt nog att ägna sig åt klipp å klistra menar jag.
Men...börjar nog med en konventionell Paraphase. Gillar den "råhet" de tillför,och i ljuset av dels B+ och dels trafonas storlek (vilket jag nu e medveten om inte e hela sanningen) så har jag en känsla av att en Para i kombination med de förutsättningarna kan ge en maskin som blir "rapp" å med ett rent ut sagt helvetes ryt.
Kan ju bli en lite kul grej i ljuset av maskins mycket blida framtoning.?

Jaja. Det hinns med tids nog..

Referensmätt lite på de olika trioderna,och ngr av anodmotstånden har driftat helt vansinnigt mkt. De stegen som sitter kring tonstacken tex..SKALL vara 220k Ohm..nah..nej,de e de inte.
Det ena visar 2,2M Ohm..å det andra ~500k... :mrgreen:
Kan därför kanske vara intressant att byta dem så man får en bild av hur det här monstret eg skall bete sig till att börja med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Mar 2014, 15:56
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Det ser ut som om det fanns en variant med 4 el-34 , hålen för rörhållarna är klara ...

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


15 Mar 2014, 16:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Japp.
LVM-120. Helt korrekt,å att döma av de bilder som finns online hade 120´n ÄNNU biffigare trafos. :shock:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Mar 2014, 16:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Kikat vidare lite under dagen,å det får man nog säga varit ömsom vin å ömsom vatten.

Det var dessvärre inte bara några få anodresistorer i preampen samt PI´n som var ledsna,utan de facto en hel hög av dem.
Ink båda resistorerna till EF-86´an samt till concertinan. På det som sagt var de som sitter till 83 flaskan framför resp bakom James setupen detsamma..

De båda slutrören i sin tur visade sig 1/ vara mindre vettigt balanserade mot varandra och 2/ de 10 Ohms effektresistorer som sitter mellan katod och jord var då långt ifrån varken balans eller i rätt härad vad avser resistans.
Iom det installerade jag en balanspott på utgående mot slutrören om 4.7k med varsin 56k resistor mot jord som läck. Fungerade bra,så med det installerat balanserade jag av slutrören bra mkt mer exakt.

Med de bitarna åtgärdade började maskinen visa ett annat ansikte. Ett som var ÄN mer clean å lät ÄN bättre.
Har idag mailat Tfk och frågat om de ev kan ha ett schema att dela med sig av,får se var det tar vägen..

På det förefaller det som att den där VU metern har ngn egen drivning,å se den biten verkar inte funka nå vidare. Dvs själva drivkretsen. Får inte ens AC spänning in till den,så det blir att undersöka närmare.

Slutledningen jag drar av allt detta e att maskin sannolikt stått stationärt och ifred någonstans,men..säkerligen använts en del. E liksom lite för många "fel" för ngt annat.

Nåja. Återstår nu att se om där iaf kommer ett returmail från Telefunken,men bortsett från det känns det väl som det e lika bra att börja härja runt i preampen antar jag. Funderar faktiskt även på att vara så burdus att jag borrar i faceplaten för att få dit två inputjack. Jag kan förstå att man i gamla dagar,kanske mest av estetiska skäl,ville hålla en faceplate "ren" men sanningen att säga känns det inte speciellt modernt. Å..jag tror nu för en att ett par Cliff jack eller liknande kan fås att smälta in hyggligt i designen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Mar 2014, 22:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Mm.
Så vart hela preampen sopren. Mukke lödfläta vart de...
Bra.
Då vet jag vad jag har att göra :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Mar 2014, 22:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Mailade ju Tfk om schema...

"Dear Mr. Karlsson,



thank you for contacting Telefunken Licenses.



We are very sorry, but we cannot answer your question.



The former company TELEFUNKEN, which was the developer and producer of these products, stopped business completely years ago.



We as the owner of the brand TELEFUNKEN today don´t have access to the archives, that`s the reason why we cannot provide you with requested information or can support you with spare parts, schematics or manuals.



We ask for your understanding.



Best Regards"


Jaha. Ridå liksom.
Skit samma,det är väl ärligt sagt mindre intressant med det iaf...så samma skit annan dag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Mar 2014, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Image

Image

Fick stukat vidare lite med denna i slutet på förra veckan. Varit så mkt det sista att den helt enkelt inte hunnits med.
Bla har jag då demonterat samtliga av de gamla lödstöden. I 1a hand för att de var så klumpiga.
På det har jag demonterat en del kabel som satt kvar i "stammarna" men var nerklippta,och därmed utan funktion. I sin tur dragit om det som är AC och tvinnat detsamma.

PI´n har jag nu satt om,som en paraphase. Min grundtanke med maskinen är en tvåkanalare varav den ena är en ECC-83 och den andra en EF-86.
Styrkt av framgången,får man nog kalla det,med den lille Bogen maskinen nyligen så har jag mer och mer insett att jag gillar den bredd det ger med två såpass skilda kanaler. På det gillar jag ju just det en paraphase för med sig.
Det där lite "råa" och oborstade. Reservationen jag har i det är ifall det blir kaka på kaka med en para + en EF-86 kanal,men det lär ju framtiden utvisa antar jag.

Faktum är att jag var lite förvånad över hur mycket som behövt "städas" internt i ljuset av hur fint skick maskinen är i. Något förefaller ha hänt med den nån gång nerför vägen. Bland det som tagits bort märks bla ett par grova kablar till vad jag antar glöd.?

På det har jag iaf fått bytt de två lytar som tar första smällen,och i den vevan gått upp i kapacitans ganska avsevärt.
Original sitter där 32uF+32uF i serie med ytterligare 32uF+32uF. Mao totalt 32uF,och detta är nu ersatt med 220uF+220uF.

Maskinen arbetar ju som tidigare påtalas med stackade trafos. Alltså inte halvspänning,utan fysiskt stackade trafos. Å som tidigare påvisats är ju trafona i denna prylen inget kort på gigantiska i ljuset av effekt.
Iom det tar man ut spänning till resten av maskin på "den nedre" av dessa två trafos,och det ger för handen att man har ut de där 700VDC på topp och ca 400VDC på den nedre. Det första som sker vid det uttaget är att spänningen når ytterligare en 32uF smäll,för att direkt efter det se en keramisk resistor om 150 Ohm innan det går ner i nästa smäll om 32uF...å se där tas då spänningen ut till skärmgaller osv..
Mao drar jag slutsatsen att det där 150 Ohms motståndet sitter där för att lugna ner spänningen just mot skärmgallerna..
Iom det lurar jag nu lite på värdet av den setupen i ljuset av den kraftigt ökade kapacitansen i 1a smäll. Nåja..lär väl ge sig.

Likaledes har jag dragit om jordlayouten i den ganska påtagligt. Som det stod så vart det en rent ut sagt helsikes massa kabel genom maskinen,som i princip gick ner i chassie i en enda punkt.

Jaja. Vi lär bli varse var detta tar vägen tids nog. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Apr 2014, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Image

Hade ju helt glömt att jag faktiskt hade ngr bilder till liggande i telefon..
Nåja.
Sådär ser alltså faceplaten ut numer. Ngr rattar e adderade. Tanken e att maskin skall fungera "modernt" med allt väsentligt tillgängligt framtill sin ålder till trots.
Det handlar alltså om två helt separata kanaler ink master samt PPIMV.

Det jag funderar på lite är ifall jag skall bemöda mig med att installera en loop. Får se var det slutar med den biten.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Apr 2014, 21:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Image

Image

Jaja. Då funkar denna med.
Första intrycken är dels...gud va plåttrigt det blev som hardwire lösning...men det kan man väl leva med kanske.
Däremot så e maskin på gott å ont rent SJUKT högljudd för sina två EL-34´or. Jösses jävlar rent ut sagt,och den effekten ur ett enda sketet par ger..en annorlunda karaktär.
Vet faktiskt inte om det är bra eller dåligt än.

Samma sak med fasvändaren. En paraphase..mm... Skall ge mig lite tid att leka med maskin nu,fick precis igång den ikväll innan jag gick hem,så får vi se var det stannar.
Men. Fungerar gör den iaf och med klar karaktärsskillnad mellan de båda kanalerna.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Apr 2014, 22:28
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Hörde jag att den hade 700V B+ , eller missförstod jag texten om "dubbla trafos" ?

I så fall lämnar den väl bortåt 100w , har du mätt med konstlast och sinussignal för att se vilken effekt den ger när den klipper ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


02 Apr 2014, 23:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Japp.
Den har ett B+ på rätt exakt 700 pinnar i tomgång. Då ligger resp slutrör å drar i sig ~25mA.

Japp. Stackade trafos som är lindade på gemensam kärna. Det handlar alltså INTE om mittuttag eller liknande,utan två separata germanium bryggor som "matar i varandra".

Nope. Har inte mätt,men som sagt rent subjektivt som upplevelse..mjo. Ja. Den e högljudd.
Eller rättare sagt;
-"What do you want me to play?"-
-" I DON`T GIVE A FLYING FUCK AS LONG AS YOU PLAY IT LOUD!"-
:mrgreen:
Mm. Jo,de va änna helvete va den kan Peter. E ingen lögn..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Apr 2014, 23:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Ok.
Paraphase PI´n fick stryka på foten. Det blev helt enkelt för bra för min smak.

Men även med det gjort upplevde jag att maskin har attack så det räcker till å blir över. Iofs inte helt meritlöst,om än knappast lättspelat.

Letade en stund efter ett irriterande brum vilket visade sig sitta i ngr av pottarna.

Image

Nu bär det ju sig inte bättre än att dessa pottar e isärtagbara (vilket annars tyska pottar från tiden oftast inte är-enkelt),å iom det handlade det mest om att spänna kontaktstycket samt göra rent.

I det läget hade vi hamnat där att nu skedde det iaf ngt vettigt när man vrider på de olika gainvreden. Inte mer med det,om än att jag misstänker att det får spänningsdelas lite samt skäras lite bas. E farligt nära vad jag upplever som blocking distortion nu.
Men ryter gör den den gamle Telefunken maskin. Gör inget misstag.

Beteendet som jag tillskriver det höga B+ värdet..har inte bestämt mig för vad jag skall tycka i det fallet än.
Som sagt,högljudd e den maskin. Rent larvigt i ljuset av antal slutrör..

Jaja. E bara att trampa på i en riktning antar jag så kommer slutresultaten tids nog. Inte mer med det.
Maskin har ju vad vidare är ett antal brytare på fronten,och jag lurar på att använda dem till att "rumstera om" i James setuperna. Naturligtvis,i mitt fall då,med mer eller mindre midfokus.
Får se var det tar vägen..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Apr 2014, 22:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Under eftermiddagen/kvällen här har dels denna Tfk å dels sista Bäckisen legat på operationsbordet om varandra.
Ambitionen har varit stenklar,att lista ut var spänningarna till de respektive preamp samt PI rören behöver vara.

Kort summerat kastade jag om MYCKET i denna Tfk vad avser vad som skall vart,och den enkla summeringen är att det hela verkar ha gått i mål.
Denna maskinen då med mer klipp i nyporna än Bäckisen,om än nu att Bäckisen inte skäms för sig på ngt vis på det planet den heller.

Hur som helst. Spänningen på ingångs EF-86 flaskan landade på puttelite över 240VDC. Där kom ihop med de ca 300VDC till de efterföljande två ECC-83 stegen en mkt mkt dels vildsint,dels lättprovocerat och dels varmt övertonsbeteende så det fan rungar i skiten.
Maskin..är lättspelad helt enkelt. Den matar ur sig tonerna som det vore på G att bli omodernt. :D
Japp.
Bra skit. På riktigt.

Återstår nu att dels kirra ett handtag till den,den behöver ju ändå kunnas roddas omkring. Åsså skall jag ge mig på att försöka lista ut hur kretsen kring VU metern arbetar. Hade varit förbannat roligt att få den lilla fula nålen att dansa omkring därinne i sitt hus.

Rent musikaliskt/instrumentalt e den då klar.
Å vet ni vad? SATAN I GATAN va högljudd den e för sina sketna 2st EL-34´or :shock: :lol:
E ju rent perverst! 8)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Apr 2014, 22:38
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Racing wrote:
Under eftermiddagen/kvällen här har dels denna Tfk å dels sista Bäckisen legat på operationsbordet om varandra.
Ambitionen har varit stenklar,att lista ut var spänningarna till de respektive preamp samt PI rören behöver vara.

Kort summerat kastade jag om MYCKET i denna Tfk vad avser vad som skall vart,och den enkla summeringen är att det hela verkar ha gått i mål.
Denna maskinen då med mer klipp i nyporna än Bäckisen,om än nu att Bäckisen inte skäms för sig på ngt vis på det planet den heller.

Hur som helst. Spänningen på ingångs EF-86 flaskan landade på puttelite över 240VDC. Där kom ihop med de ca 300VDC till de efterföljande två ECC-83 stegen en mkt mkt dels vildsint,dels lättprovocerat och dels varmt övertonsbeteende så det fan rungar i skiten.
Maskin..är lättspelad helt enkelt. Den matar ur sig tonerna som det vore på G att bli omodernt. :D
Japp.
Bra skit. På riktigt.

Återstår nu att dels kirra ett handtag till den,den behöver ju ändå kunnas roddas omkring. Åsså skall jag ge mig på att försöka lista ut hur kretsen kring VU metern arbetar. Hade varit förbannat roligt att få den lilla fula nålen att dansa omkring därinne i sitt hus.

Rent musikaliskt/instrumentalt e den då klar.
Å vet ni vad? SATAN I GATAN va högljudd den e för sina sketna 2st EL-34´or :shock: :lol:
E ju rent perverst! 8)

Du har alltså ingen konstlast där du kan kräma på och se hur mycket effekt den ger ?
En bekant till mig har just en konstlast till salu ( en sån där med utgång till mixbord ) Är du intresserad ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


10 Apr 2014, 15:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Jo jag har faktiskt en Peter.
En liten ful grå låda. Den står mest under arbetsbänken å skäms.. :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Apr 2014, 00:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Obskyra e dem,men efter mycket letande så...

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/10/141742572636311800_resized.jpg?width=1280&height=930

Originalschemat. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Dec 2014, 11:24
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Telefunken LVM-60
Jag förstår inte ett skit men det är intressant som fan! :oops: :P


01 Dec 2014, 23:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
:D :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Dec 2014, 03:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-60
Holy thread revival Batman! :shock:
Jo.
Så e re.

Nu e ´re såhär dåva...

Image

I verkstan står sedan länge en LVM-30. Bra skit

Image

Å där står en LVM-60,som alltså e storebror.

LVM-30 och lillasyster LVM-15 delar chassi. LVM-15 står där faktiskt en med i verkstan sedan en tid,som tillhör en tysk vän.
På det fanns LVM-8. En mindre maskin igen,i sin tur.

Image

Å om det nu funkar som tänkt har jag vunnit auktionen för "farfar". Dvs LVM-120,och detta idag. Återstår att se vad som ev dyker upp och eftersom jag är cyniker och auktionen slutade mkt billigt...tror på det när skiten landat här.

LVM-60 samt LVM-120 delar alltså chassi. Antingen 2 alt 4 EL-34´or,som får spänning så de stackars EL-34 flaskorna går på gränsen vs datablad.
Så 60 resp 120 watt stämmer säkert. Vid "ojåingenting" dist.
800 volt på anoderna brukar tala sitt tydliga språk se och tyskarna har en tendens att inte jiddra mer än nödvändigt i sammanhanget.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Oct 2017, 20:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.