View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 19:57



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Austrovox Deluxe 100 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Austrovox Deluxe 100
Image

Jaha. Köpte mig en Austrovox jag. En Deluxe 100. Provade den på plats,och det var väl inte direkt det mest skönsjungande jag testat. Den gör liksom en grej,clean,å det då med tidstypisk "tysk" klang. Dvs stenhårt å glasklart.
Tydligen byggda i Wien kring brytningen -60/-70.

Tar vare ngn som heter Albert Kreuzer finns schema att ta del av online,och dessa använder då i likhet med Klemt S40 samt B40 mfl ECC-808 i preampen. Faktum e att i ren bygglayout påminner den även där om Klemt maskinerna,om än inte med samma anala approach i bygget som deras sydtyska vänner hade.

Faktum e att när man öppnar den så blir initial intrycket just att man ville skapa "en Klemt",men det sket sig på ngt vis de sista centimetrarna. Kablage osv e som sagt inte lika analt draget. Det till trots bedömmer jag byggkvaliteten som hög. Inte till "Klemt standard" men nära nog iaf.

Även en Austovox DL har då tremolo,precis som Klemt S40,bara det att i detta fallet är det transistordrivet. På gott å ont e tremolot i just detta exet dött,vilket givetvis skall rådas bot på.
Rent tekniskt innehåller då en Austro INTE de förhatliga gamla tyska kopplingskondningarna,utan där sitter i huvudsak mustarder. Antar att de e av Philips fabrikat?

Roligt nog är maskinen i fint skick för sin ålder får jag säga. Jättefint skick rent av. Alla originalrattar e kvar,den lite udda faceplaten e helt intakt osv osv. Tom cabben e hel å ren.

För er som nu inte e så bekanta med en sånhär så handlar det i effekt om en "50 wattare". Dvs två stycken EL-34 i push/pull. Trafona är av hygglig storlek och sitter på Klemt maner infällda i chassiets gavlar.

Så. Får vi se vad som går att få ut av detta :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Feb 2014, 12:55
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Austrovox Deluxe 100
En sån där hade jag ett par veckor innan den pajade..det här måste varit 1978-79 nån gång..med en gigantisk 1x18" låda av märket Selmer. Fick pengarna tillbaks på Hagströms i Skövde och inhandlade istället en sprillans Hagström BT50 med 2x12:a. Den hade nog varit bra som basstärkare om den hållit ihop. De kanske fixade den..Tommy Folkesson jobbade ju där då.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


08 Feb 2014, 15:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Jesper,

Lite historia.

Under början av 1970 talet så servade jag dessa Austrovox stärkare åt en liten Göteborgs-firma som hette Rixe som låg på Vallgatan i Göteborg.

Rixie var från början en dragspelsfabrik som startades av Arne Hansson och Bertil Månsson, men upphörde med tillverklningen i början av 1960 talet, och istället började dom importerade Italienska dragspel under namnet Rixie.

Utökade sedan sina aggenturer med en Norsk förstärkare som hette Vingtor, men efter att den fabriken upphörde så hittade dom Austrovox från Österike som ersättare.

Jag har kvar en kopia på Austrovox fabrikens orginal schema sedan denna tiden.

--Bosse

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


Last edited by Bo Hansén on 08 Feb 2014, 19:02, edited 1 time in total.



08 Feb 2014, 17:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Här har du en länk till någon som varit i dom :

http://www.albertkreuzer.com/index.htm

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


08 Feb 2014, 18:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
@Bosse. Mjo gärna!

@Antagonisten.
Doh! Läs igen flash. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Feb 2014, 02:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Fö Bosse...
Mkt riktigt. Baktill har denna dekalen från Rixe! :lol: Bilder kommer... Fö..? 55w? Öh...
RÅKKÄNRÅLL! :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Feb 2014, 02:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Image

Image

Mhhmm... Bilderna blir lite stora än,ber om ursäkt för det. Får stämma av med Oscar som hjälper mig lite under tiden vi löser vårt eget igen...

Nåja.
Det där e alltså en Austrovox Deluxe 100. Som synes dels i mkt fint skick som sagt,å dels med mkt starka kopplingar till hur en Klemt e byggd. Skulle rent av vilja kalla det en direkt kopia i det närmaste.
Något som i min bok iaf e en kvittens på att ngn tänkt rätt för byggt på det här sättet blir chassiet extremt starkt. PCB´n sitter som synes åxå mycket skyddad.

Fick tagit mig en första vända med maskin igår,å ngr saker utkristalliserades direkt. Bla var ena 808 flaskan,den som sitter som ingångssteg för resp kanal,ledsen på ena trioden. Provade ju aldrig båda kanalerna på plats...så jag får la skylla mig själv.
Ingen ko på isen dock då jag har ett litet lager av ECC-808....så det hela var snabbt löst. Iom installationen av en frisk flaska så sjönk givetvis drivspänningarna in mot den flaskan ganska rejält. Från ca 345VDC till 300 prick-more or less. Tonen förändrades givetvis med det..
För den som nu undrar så...ja. En Austrovox av detta slaget distar. Visst gör de det,men då rakt inte vackert.
Maskinens ingångsflaska har gemensamt katodmotstånd samt avkoppling därav. Ngt jag kommer separera.
På det sitter det såväl gemensamt katod samt anodmotstånd för nästa flaska. Även detta skall givetvis separeras. Enkelt nog att lösa.

Sista flaskan innan slutrören e då ett ECC-83 som är en concertina samt dess driver. Såväl jag nu sedan tidigare slagits med concertinas med iaf viss framgång så får jag säga att jag e lite trött på dem.
Därmed öppnar sig fältet för antingen en LTP eller en Paraphase. Den senare verkligen en lösning som inte saknar merit. Brinner dock inte med att avgöra det...

Tremolot så. Ja. PT´n har tappar som ger ca 4VAC. dessa leder ner till en likriktare som sitter skruvad mot chassiet,å därmed bla ges kylning osv.
I sin tur leder detta ut till en trio med AS-125 trissor,å jag tror att nån eller ngr av dem e lite ledsna. Skall se vad vi ev kan göra åt det.

En reflektion i sammanhanget e att man använt en viss form av e-lytar i maskin. De så e så vackert metallicblåa.. Som stående tornlytar finns där ju 3st...å se två av dessa satt inte speciellt fast. Drog då deras muttrar,å som förväntat gjorde det maskin bra mycket tystare. De två första är på 50u+50uF som länkats för 100uF totalt. Så sitter då de två tornlytarna i serie,vilket då ger nettoresultatet av totalt 50uF i första smäll.

Nu är det samtidigt så att B+ under last landar på ca 470VDC,och frågan kommer givetvis om det behöver vara så.? Skall undersöka det lite närmare idag tänkte jag. Dels vad det finns för tappar att använda på PT´n och vad vidare e då vad resp tapp ger i glödspänning.

Tankarna som tar form här är givetvis att se vad jag kan åstadkomma för lite mer modernt ryt ur maskin. Givetvis.
På det vill jag ha igång det där tremolot igen. Inte mer med det. Redan som det står är där en tydlig oscillation i kretsen,men den är svag.
I sin tur arbetar det hela optiskt,å det innebär att den oscillerande spänningen leder till en glödlampa som sitter i änden på en papptub...å i tubens andra ände sitter en fotocell. Papptuben mynnar i en svarvad mässingsbung,och jag får säga att det hela känns rätt rackligt...för det hänger mest vind för våg det där.

På det sitter det inne i maskinens krets,dvs själva förstärkaren,en oscillator av ngn anledning. Inte kikat närmare på vad den används till än så det skall bli lite spännande att lista ut!

Tornlytarna i sin tur e en sak. Värre då med de axialer som använts. Av ngn anledning har man använt axialer som har sina poler som lödöron :shock: .
Det betyder mao att det går inlödd kopplingstråd mellan PCB´n och resp axial..å se det e väl kanske inte direkt optimalt sett ur ett säkerhetsperspektiv.
Nu skall förvisso allt i e-lyter bytas ändå...så det löser sig väl med den biten antar jag.

Sammantaget,så långt,får jag ändå säga att detta rent relativt e bra skit. Som sagt,nej..där råder inte tysk "ordnung" under huven,men iaf nära nog. I det har jag för tanke att just införa lite mer "ordnung" enl tyskt perspektiv. Finns ingen anledning att kablage hänger å slänger..

Dessa maskiner har till skillnad från Klemt´arna inte 1 Ohmare installerade över slutrörsocklarnas katoder utan..varsin 10 Ohmare. Bias e som sagt dels justerbart för hur mkt via trimpot,å vad vidare är för balans rören emellan. De gamla Philipsflaskorna verkar iaf trivas å må bra för högljudd är den.
Baktill anges den fö till 55w. Inte en aning om under vilka förhållanden dock.

Nåja. Kommer lite fler bilder ikväll mina vänner. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Feb 2014, 15:34
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Så.
Då har jag fått ägnat en liten stund åt denna Austrovox och får nog generellt säga att det varit på gott...å på ont.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139195206880736300_resized.jpg?width=1280&height=960

Om nu än att maskin ligger upp å ner så får man väl iaf en känsla för hur faceplaten ter sig. Som tidigare sagt,allt det väsentliga e kvar på plats.
Som ni ser e faceplaten shimsad utåt via ett par bitar furuläkt.? Märklig lösning får jag säga.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139195208227775000_resized.jpg?width=799&height=1066

Släktskapet till Klemt känns mycket påtagligt. Rent servicemässigt är maskin såvitt jag kan bedöma i stort sett orörd. På gott å ont.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139195208337362400_resized.jpg?width=1280&height=960

De båda trafona e som sagt infällda i resp gavel,precis som på Klemt det med.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139195209703087600_resized.jpg?width=799&height=1066

Å jodå Bosse. Som sagt... :wink:

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139195211066238600_resized.jpg?width=799&height=1066

Enkelt å bra.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139195211362976000_resized.jpg?width=1280&height=960

Säger det igen,det fan ÄR en Klemt rent designmässigt. Plåtarna som agerar skärm framför pottar mm e ju även dem av liknande snitt.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139195212383074300_resized.jpg?width=1280&height=960

Å de gamla Philips flaskorna känns spänstiga å bra. Mao..all systems go. Nu justerade till 37mA i tomgång vid 480VDC. Å....håll det där i åtanke för vi återkommer till det...

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139197268992259300_resized.jpg?width=1280&height=960

Å där har vi de tre AC125 transistorerna till tremolot. Jag misstänker alltså att ngn av dem e ledsen.
Själva glödlampan i bild e alltså den som pulserar ljus...som en fotoresistor agerar över.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139197269079443900_resized.jpg?width=1280&height=960

Det där känns däremot då inte helt proffsigt. Hela den där prylen fladdrar mest för vinden. I den bortre änden sitter då en svarvad mässingsbung som fotoresistorn sitter monterad i,å som ni själva förstår väger den bungen en del. Det där får helt enkelt ses över. Inte mer med det.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139197270776349900_resized.jpg?width=1280&height=960

Å det där e ju en lite cool touch. Jag tolkar det som lödfläta,å den har man då spänt runt potaxlarna för att ge pottarna rätt "dragmotstånd". I sin tur som ni ser nere till hö sitter det hela fjäderbelastat. Märkligt.. :lol:

Jag fick separerad katoderna för ingångsstegen och lagt om värdena på dem resistorerna. På det fick jag byggt om tonstackarna till lite mer normala värden som rena James networks. Det hela hade på alla vis tänkt utfall.
Andra flaskan har däremot fortfarande gemensamt anod samt katodmotstånd,och det avser jag separera det med. Ser ingen anledning till ngt annat,å den riktiga anledningen till det är ju att jag vill ha två kanaler med lite skillnad dem emellan.

B+ så.
Den som e intresserad kan ju enkelt fixa ett schema online. De e alla jag sprungit på derivat på det Kreuzer ritat. Finns bla att hitta som PDF (skall se om jag inte kan hitta länken alldeles strax).
Poängen e...dessa har en lite lustig lösning vad avser likriktning och det har i likhet med hur man gjort tex i de Italienska Mac maskinerna det med sig att dessa förstärkare sviktar rätt rejält under last.
Till den grad att på full patte,å då nu med 25VDC zeners mot skärmgallerna,så landar B+ strax över 400VDC.
Dvs,det dyker från ca 480VDC i tomgång till 400 under full last. E ett rätt rejält svikt det,men det till trots får jag säga att maskin ändå känns spänstig. Reagerar bra på tillslag osv. Nästan så det känns lite underligt,för med det sviktet förväntar iaf jag mig nån form av "sag",men...icke.
Däremot så är det givetvis så att sviktet påverkar hur den går i distortion. Naturligtvis,å med en skillnad i potential av 80VDC iaf så..mjo.
Ingångsstegen ser ju detsamma,och som effekt så vetti fan om det eg e speciellt intressant att labba FÖR mycket med railspänningar.
Får se hur jag skall hantera det.

Till att börja med nu blir det iaf frisk glättning som jag hoppas kunna plocka upp redan imorgon med lite tur. Iom det halvhöga B+ värdet i tomgång så tror jag att jag gör så att jag följer originalidén å stackar ett par kondningar. 2st 350V blir väl bra antar jag...
Sen skall sägas att PI´n får i min mening mkt mkt höga spänningar med,å det tror jag vi får göra ngt åt.
Min tanke e ju vad vidare e att rumstera om i det där till en annan lösning,men redan som den står så får alltså även drivern rejält med spänning...på gränsen för spec i det närmaste. Vi snackar här ~475VDC innan anodresistorn.

Men..redan som den står duger den faktiskt att lira rocknroll med nu i min mening. Meeen...mer skall helt klart till.

Schema så...

http://www.albertkreuzer.com/pics/el/av_bass150/schem/av_b150_pre_sch.gif

Preamp

http://www.albertkreuzer.com/pics/el/av_deluxe/schem/av50_pwr_sch.gif

Slutsteg.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Feb 2014, 22:04
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Likriktningen är en "klassisk spänningsdubblare", du hittar en sådan i braun CSV-60 också.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


09 Feb 2014, 22:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Jesper,

Jag har mailat dig orginal-schemat, lägg ut det här om du har lust.

--Bosse

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


09 Feb 2014, 23:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
@ Peter.
Jag vet,saken e bara den att vid det här laget har man (läs-jag) sett dess baksidor åxå. Genomgående förefaller det producera stora svikt under last. Om det sen är bra eller dåligt låter jag vara upp till var och en att bedöma.
Ett är säkert och det är att efter dagens sladdande med lödpennan låter denna gamla Austrovox iaf bra fan mkt mer råkkänråll.
Men..mycket arbete återstår.

@Bosse.
Stort tack! I fix...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Feb 2014, 23:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139198091482785400_resized.jpg?width=1280&height=905

Så. På allmän begäran då,original schemat.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Feb 2014, 23:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Pusslat vidare.
Glättningen ersattes helt,å jag klev upp rejält i kapacitans. Såpass att OT´n samt skärmgallerutgång nu ser 110uF styck.
Därefter separerade jag fasvändaren och skärmgallerutgången från varandra med en dropresistor om 4,7k.
Ett värde jag nu såhär i efterhand inser att jag borde satt till 10k. På det rensades det upp enl "the golden rule",och div kabeldragning överlag sågs över.

PI´n sattes nu i 1a vändan om till en LTP med skall vi kalla det Marshall liknande värden.
Ngt jag är osäker på om det får stanna. Den som lever får se...

Det adderades signalkondensatorer samt skärmat kablage så att en master och en PPIMV kan användas,och dessa båda pottar installerades baktill.

I den formen drog jag i spaken igen,å för det första har B+ hoppat upp en ganska bra bit. För det andra e maskin tyst som en mus i tomgång.
Den tonala sidan tycker jag då fortfarande lider av att jag inte separerat anod samt katodmotstånden för resp kanals andra steg.
Förstå mig rätt,för det låter på inget vis illa. Inte alls,det svarar bara inte mot hur JAG vill att det skall låta.

På det lyckades jag faktiskt få ta i 3st AC-125 transistorer och dessa kommer jag byta redan imorgon. Förhoppningen e givetvis att få fart i tremolot då.
Appropå det..den där mässingsbungen var gängad med M3 i botten,å hål i kortet fanns där...men ingen skruv. Så svårt var det med den sagan! :mrgreen:
Fick kollat fotoresistorn iaf,å den ger typ 220k i ljuset i verkstan. Får väl se om den reagerar nog när jag väl får fart i kretsen igen.
Det hör till saken att den 2200uF kondning som satt där hade gjort sitt och ripplet i de där sketna typ 5VDC var inget man skojar bort.
Ersatte den som snabbast med en större historia om just 2200uF redan igår,å mkt riktigt..mkt mkt mer stabil spänning,men eftersom kretsen handlar om så låg spänning så skaffade jag en axial med lite mer rimlig spänningstålighet när jag ändå var i farten idag.
Jag räknar kallt med en del intrimmande av det där tremolot innan det hela e i hamn.

Den spole som jag i första läget vid snabb okulärbesiktning misstog för att vara en oscillator e...en induktans. Som på Orange maner sitter i feedbackloopen upp mot presence potten. Den sitter i nuläget kvar,men NFB är inte återinkopplat än. Vissa andra bitar behöver komma på plats först känner jag.

I samband med att den friska glättningen installerades,å vad vidare e ökades,så dels hoppade som sagt B+ upp rediga 30VDC men på det så sviktar inte maskin lika jävligt längre. Kanske stog att vänta som reson iofs..
Men..det känns ändå lite som att detta kan landa väl. Kalla det magkänsla,men så e ´re.

Nu skall det som sagt ses över en massa smågrejer. Dels skall andra stegen "separeras",det skall installeras en liten keram mellan anoderna på PI´n,jag skall lattja lite med ingångsimpedans samt gridresistorer..osv osv.

Skall bli både kul å intressant.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Feb 2014, 00:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139214740235211500_resized.jpg?width=799&height=1066

Får bli URL´er tills vidare... Hoppas ni har överseende med det en liten tid.

Fick så hanterat det jag skriver om ovan. Allt väl å patienten har vaknat till liv :mrgreen: :mrgreen:
Sagt det förr,säger det igen.. Dessa FANFUCKINTASTISKA ECC-808 flaskorna.. Den ena av dem som satt där var ju ledsen. Oki.
Satt ju å provade lite emellan varven när jag reagerade på att...det fattades ngt. Bytte så den andra flaskan som var originalet med,å jo. Tjena! :shock:

Inte mkt mer med det.
Fick pillat isär pottar å gjort rent osv...draget ihop trafona..installerat en balanspott till glöd...osv osv. Ni vet. Alla de där smågrejorna som oftast tar en helsikes massa tid i anspråk. Resultatet var dock värt det.
Som sagt,dessa FANTASTISKA ECC-808 flaskor. Jaaaa...jaaahaadå. De ÄR dyra som snor att ersätta. Det SKITER jag i. Två sketna steg per kanal. Den vildare av dem håller ton tills fan avlöser en,och det med en mkt komplex övertonspalett.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139214739115341100_resized.jpg?width=1280&height=960

Jodå. Den låter så jävla bra att får jag bara hanterat de sista småbitarna e det en av maskinerna som följer med mig på gig på lördag. Inte mer med det.

Det med tremolot har jag fortfarande inte fått ordning på,men...yeeeees...you guessed it. We can chalk another one up for Mr Handyman!! :mrgreen:
Bytte ngr av trissorna i kretsen när det precis slog mig å jag stannade upp... Hm? Varför sitter den primära glättningslyten sådär snett egentligen? E ju fan inte speciellt "tyskt".

Kommer ni ihåg att jag ovan reflekterar över att bla den lyten satt på trekvart? Oki? Mmm...Mr Handyman fix.
Jag antar att det e så att när ena benet till den lyten gått av så har Mr Handyman lödat dit lyten igen där han tyckte att det passa,för jordningen av den satt rätt ner i basen på sista trissan.
Öh...så kan man åxå göra,men de e fan inte helt rätt.

Fick flyttat det,å..HÖR å häpna! Kan ni TÄNKA er att det var just den trissan det var kortis i?!?! WAHHHHHHHH!!!!
Jaja.
Fick rätat ut det där,men det e fortfarande ngt jag missat gissar jag. Vidare tycker jag kretsens spänning e låg(3.7VDC neg),så det finns nog anledning att kika ännu närmare på det där.

I stort e jag dock mkt mkt nöjd över utfallet med maskin. Den överträffar nu vad jag förväntade mig får jag säga. Något jag till grad tillskriver de där 808´orna..

På det har den efter en del lattjande blivit "studio tyst" i tomgång. Vid stora påställ e där fortfarande sådär...tyst,tills man ber den om ngt annat.

Återstår nu bortsett från det med tremolot att fixa en omgång nya gummifötter till den (de e helt enkelt slut) och att ge cabben en liten stunds kärlek.
Sen tror jag fan vi e i mål.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Feb 2014, 22:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Racing wrote:

@Antagonisten.
Doh! Läs igen flash. :mrgreen:


Jo jag missade lite att du nämnde hans namn, men åt andra sidan la jag till en länk :wink:

Sen förstår jag inte varför du kallar den för Austrovox Deluxe 100, det står ju till o med 50 på stärkan :?:

Jag har slaktat en ovan stärkare (pga brända trafos) så behöver du rattar o kanske nått annat?
Så har jag lite delar liggande.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Feb 2014, 22:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Så....

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139223501640517800_resized.jpg?width=1280&height=960

Lite mer ordning och reda samt ett fungerande tremolo. Visade sig sent om sider att lampan var lite halvledsen.
På det var fotoresistorn gone by west,vilket man väl i det närmaste hade kunnat lista ut av faktumet att dess kägla i glas var sönder.
Hur som,ersatte med en annan,modernare,dito och det hela lullar å går. Inte mkt att orda om eg. Det jag ev funderar på e ifall man hade kunnat göra en lösning med LED istället för lampa. Får för mig att fotoresistorn hade reagerat annorlunda på det.?
Jaja,skit samma. Tremolot funkar å funkar riktigt vettigt.

Därefter har det som sagt varit lite allmäna smådetaljer.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139223503779922200_resized.jpg?width=1280&height=960

Å sådär ser det då ut färdigt. Fasvändarens gainkontroll å PPIMV´n sitter då på baksidan som ni kanske förstår.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/1/139223503867741200_resized.jpg?width=1280&height=960

Å sådär ser de nya dekalerna ut fö :mrgreen: .

Summering? Mm. Skall leka med den lite nu. Jag gissar att jag kommer engagera mig mer i det med presence kontrollen. Får se var det tar vägen,men skulle nog vilja ha mer svep i den.
Bortsett från det är det "inga anmärkningar funna" än så länge. Två kanaler som sagt,en mild å en vild,som kan pedalstyras från golvet vid behov.
Ska jag säga?

Likheterna med en Klemt e så stora rent design och topologimässigt att jag ändå undrar om detta inte kan vara gjort av avhoppare från Klemt rent av.
Skall se vad som kan vaskas fram i den riktningen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Feb 2014, 22:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
http://www.ebay.de/itm/1965-Rohrenverstarker-Austrovox-de-Luxe-50-DEFEKT-/161240615414?pt=Radio_TV_Musik&hash=item258ab089f6

För den som skulle kunna tänka sig ett projekt. Gissar att den där kommer bli billig.
Har fortfarande inte en aning om vad som e skillnaden mellan en 50 å en 100,om det nu finns några.
Ligger faktiskt en till på tyska e-bay men den e av annan art. 4 kanaler och saknar tremolo. Förefaller springa iväg lite i pengar med..

Hur som. Det där kan jag rekommendera. Austrovox maskinerna e rent byggmässigt bra skit. Helt klart,och om den där kan bärgas till Sverige för en rimlig peng är det mkt pang för pengarna.

Frakt från tyskland för en sådan topp hamnar FWIW kring 30euro+. Ngt som givetvis bör räknas in.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Mar 2014, 14:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Den där i länken ovan har ngn öppnat med kofot och rivit ut slutsteget. Defekt? - snacka om blygsamhet :!:
Bjud 10€ men då får frakten ingå i priset.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


07 Mar 2014, 19:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Huh?
Slutrören saknas förvisso,men bortsett från det.?
Missar jag ngt?

OT´n e där. PI´n e där. Kringkomponenterna e såvitt jag kan bedöma där? Kablaget e där? Så...i med friska lytar,i med ett par slutrör så har man en fungerande Austrovox på 50w.?
Huh?

Ett par JJ EL-34 löser man ju för 250:- + moms över disk i stan?

10 Euro?

Huh?

Sen e förvisso sant att den knappast e från -65 utan snarare -69,meeeeeeen...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Mar 2014, 03:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Det där ser ju ut som skrattspegel från skräckkammaren på någon cirkus i Bayern. Ljusreflexer? Spår efter oprovocerad våld! Nåja. Priset borde nog vara 1000€ eftersom den är relikad.


Attachments:
austrovox_skrattspegel.JPG
austrovox_skrattspegel.JPG [ 57.28 KiB | Viewed 9762 times ]

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review
08 Mar 2014, 18:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Ah :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Mar 2014, 13:34
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
70 Euro.
Mao ung 650:-
...just sayin... :wink:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Mar 2014, 03:10
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Hejsan allesammans, länge sen jag var här å postade men med en sån skönhet på display kan jag inte hålla mig.

Har en likaledes i stärkarhögen som inte säljs, helt fantastisk stärk tycker jag och jag håller med dig fullständigt racing om 808'orna, bara klingar snygga övertoner i dessa när man kör cleant. Har väl inte kapacitet att utnyttja clean ljudet fullt ut själv men jag lånade ut den till en av blues gubbarna hjalmar kings som hade trött fender som behövde recap som någon inte fick fingrarna ut å gjorde i tid. Jädrans vad den gick, gillade munspel också tydligen. =) Själv har man mest suttit och draget en å annan moloken melodi på den när man inser att man inte har tid att pula som dig Racing. Skulle vara roligt att höra ditt resultat efter lite pul.

Bra stärk helt enkelt.

/Peder

_________________
Signature deleted due to offensive remarks


28 Mar 2014, 17:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Mm.
E återigen ett halvt koppel med maskiner som e klara för att användas i denna änden,så det blir till en samling YT klipp det närmaste.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Mar 2014, 14:34
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 00:47
Posts: 406
Location: Strangeness
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Tja, skaffade en sådan här nyligen och har öppnat den.
Lite moddad bland annat vad gäller jord. På Bosses schema saknas jordreferens på PS för B+. Är det ett misstag eller ska det vara så? I exemplaret jag har någon skurit av kopparbanan till jord från första glätting. På Kreutzers schema finns jordreferens, men alltså inte på Bosses. Vad gäller?

_________________
"Man är inte bättre än sitt senaste solo."


07 Oct 2016, 00:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Dessa maskiner använder sk spänningsdubblering,vilket kanske inte gör det så konstigt att det kan vara förvirrande.
Kortets "nolla" skall sitta där första lyt möter nedre diod-på schemat.

Att ngn kapat en sådan jordbana,då torde man gjort det av en god anledning.? Oavsett skall,som alltid,ingenting emellan den diodens nedre punkt och just jordningen av första lyt. Punkt och slut.

Fö är det bara att gratta till inköpet. Är bra skit detta. Precis som Klemt maskinerna.

Ett par välmenade råd på vägen.
1/Installera en "master". Så länge concertinan sitter i funkar det bra som reglering av utvolym. En sådan pott kan med fördel installeras baktill.
2/Sätt om ingångsjacken så de blir "high/low" enl konventionellt Marshall/Fender osv manér.
3/Sätt om tonstackarna. Eller iaf den ena. Iom att det är bas och diskant hade iaf jag övervägt en James.
4/Separera katoderna för såväl 1a som 2a steg för respektive kanal. För gitarrbruk i sin tur är 100µF rena dumheterna. Räcker gott och väl med 4,7µF-10µF

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Oct 2016, 11:09
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 00:47
Posts: 406
Location: Strangeness
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Tack Jesper!

Racing wrote:
Dessa maskiner använder sk spänningsdubblering,vilket kanske inte gör det så konstigt att det kan vara förvirrande.
Kortets "nolla" skall sitta där första lyt möter nedre diod-på schemat.


Alltså ska det vara en jordpunkt där som på Kreutzers schema?

Quote:
Att ngn kapat en sådan jordbana,då torde man gjort det av en god anledning.? Oavsett skall,som alltid,ingenting emellan den diodens nedre punkt och just jordningen av första lyt. Punkt och slut.


Med tanke på att jag har negativ potential där det borde vara positiv vittnar om att något inte är som det ska.

Quote:
Fö är det bara att gratta till inköpet. Är bra skit detta. Precis som Klemt maskinerna.


Tack. Har varit inne i en BS40 också och de är väligt snarlika även om byggkvalitet i den senare är mer ambitiös.

Quote:
Ett par välmenade råd på vägen.
1/Installera en "master". Så länge concertinan sitter i funkar det bra som reglering av utvolym. En sådan pott kan med fördel installeras baktill.


Gick du tillbaka till ursprunget efter att ha labbat med en annan lösning?

Quote:
2/Sätt om ingångsjacken så de blir "high/low" enl konventionellt Marshall/Fender osv manér.


Har gjort detta.

Quote:
3/Sätt om tonstackarna. Eller iaf den ena. Iom att det är bas och diskant hade iaf jag övervägt en James.


Kan vara kul att ha två olika stackar.

Quote:
4/Separera katoderna för såväl 1a som 2a steg för respektive kanal. För gitarrbruk i sin tur är 100µF rena dumheterna. Räcker gott och väl med 4,7µF-10µF


Har gjort men tänker om och hur förändras värdena på C/R, när man separerar dem?

_________________
"Man är inte bättre än sitt senaste solo."


08 Oct 2016, 10:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Ja,om vi talar glättningen för B+ skall där som i Alberts schema vara chassinoll i den punkten. Korrekt.
Som sagt,det sitter ju stackade lytar i dom.

Ja. Negativ potential i den punkten,om vi nu talar om samma sak,blir inte rätt isf. Ta gärna ngn bra bild och posta. Saknar du kapacitet att lagra så säg bara till. Jag har.

PI.
Det jag gjorde var ju att sätta om den till en LTP. Alltså en långsvans. Två gainsteg som får sträcka ut rakt in i en långsvans som i sin tur dels har en "master" (för kontroll av upplösningen på disten i fasvändaren) och i sin tur en PPIMV räcker länge.
Inget fel i en concertina i sig,är inte det jag säger. Är/var bara vid tiden inget för mig.

När du sätter om komponentvärdena för preampstegen innebär det givetvis en annan tonal bild. Inte mkt att orda om.
Jag vill mena att det hela handlar om vad man jagar,vill efter. Var oxå medveten om att det går alldeles utmärkt att kaskadkoppla de två kanalerna,vilket med sina då 4 gainsteg resulterar i en ren highgain maskin-per definition.
Originalets 220k anodresistorer anser jag ger en lite "svampig" maskin varför jag tex satte om det till mer konventionella 100k. Skillnaden i förstärkning är högst begränsad medans skillnaden i spelkänsla,attack och attityd är påtaglig. I min mening.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Oct 2016, 13:16
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 00:47
Posts: 406
Location: Strangeness
Post Re: Austrovox Deluxe 100
Jesper,

Quote:
Ja,om vi talar glättningen för B+ skall där som i Alberts schema vara chassinoll i den punkten. Korrekt.
Som sagt,det sitter ju stackade lytar i dom.


Jag har kollat en extra gång och förstår nu att den kapade banan till jord var för att åstadkomma the golden rule. Jordpunkten är nu mellan lytens jordring och punkten mellan lyten och dioden på PCB (en isolerad jordbuss på PCB helt enkelt).

Quote:
Ja. Negativ potential i den punkten,om vi nu talar om samma sak,blir inte rätt isf. Ta gärna ngn bra bild och posta. Saknar du kapacitet att lagra så säg bara till. Jag har.


Som sagt jag förstod vad som var orsaken och har fått maskinen att ge korrekta värden. :P

Quote:
PI.
Det jag gjorde var ju att sätta om den till en LTP. Alltså en långsvans. Två gainsteg som får sträcka ut rakt in i en långsvans som i sin tur dels har en "master" (för kontroll av upplösningen på disten i fasvändaren) och i sin tur en PPIMV räcker länge.
Inget fel i en concertina i sig,är inte det jag säger. Är/var bara vid tiden inget för mig.


OK, får se vad jag gör. Testar den som den här. LTP kräver mer mod antar jag.

Quote:
När du sätter om komponentvärdena för preampstegen innebär det givetvis en annan tonal bild. Inte mkt att orda om.
Jag vill mena att det hela handlar om vad man jagar,vill efter. Var oxå medveten om att det går alldeles utmärkt att kaskadkoppla de två kanalerna,vilket med sina då 4 gainsteg resulterar i en ren highgain maskin-per definition.
Originalets 220k anodresistorer anser jag ger en lite "svampig" maskin varför jag tex satte om det till mer konventionella 100k. Skillnaden i förstärkning är högst begränsad medans skillnaden i spelkänsla,attack och attityd är påtaglig. I min mening.


Jag labbar lite med värdena för att få ut ett mer Marshall-aktigt sound. Tonestacken gör jag om enligt James hur som haver. Hoppas kunna presentera något hörbart inom kort.

Tack för tipsen!

_________________
"Man är inte bättre än sitt senaste solo."


08 Oct 2016, 18:39
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.