View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:48



Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining" 
Author Message

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
God fortsättning på det nya året som vi hoppas bli brus- och brumfritt!

Tänkte ni kan hjälpa mig lite och snygga upp lite i min Boogie där det ser för djävligt ut enligt min mening. Dessutom brusar och brummar det som fan. Den här renoverade jag ju för något år sedan och det var faktiskt första gången jag på riktigt ”klättrade” in i en rörförstärkare. Har ju använt den ganska mycket men inte brytt mig så mycket då den varit pålitlig och funkat. Först nu när man förstår att det går att göra den så mycket bättre som det är dags att ta tag i det.

Jacken är jordade både i chassiet och till gemensam jordpunkt för preampen. Inte bra va? Sedan har jag konstaterat att det inte finns något gridmotstånd mellan jack och rörets ingångar och det är tydligen så på tidiga Boogies. Varför? Måste det inte vara intressant att göra om ingångarna mer konventionellt för att hindra påverkan från extern störning? Det är även problem ut från Vol 2 och in på V2 där det verkar genereras mycket störningar och det räcker bara att med handen närma sig skärmkabeln där emellan.

Sen finns det säkert att göra med jordningen av första lyt. Även högtalarjacken är jordade både med kabel och till chassiet direkt. Hur bra är det?

Skulle ni köra AT7 eller AX7 som fasvändare?

Hur skulle ni göra både avseende på brus/brumdesign samt för ”välljudets skull”? Den är väl lite stel och tråkig i karaktären kan man tycka. Vill inte göra några stora saker dock.

Nu verkar det inte gå att ladda upp bilagor så jag lägger en skydrivelänk här i stället till schema och bild.
http://sdrv.ms/1bBs3bu

Ha det bra!
Anders


02 Jan 2014, 10:11
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Jag skulle nog börja med de enkla sakerna dom du nämt, isolera ingångsjacken, sätta gridstoppers (varför de saknas har jag ingen aning om) och här kan man nog testa lite olika värden och se till att montera dom på rörsockeln, att sen se över jordningen kring 1:a elyten och isolera högtalarjacken är säkert också bra att göra. Om jag ser rätt på det lilla schemat så har du negativ återkoppling så jorda då högtalarjacken till den elyt som förser fasvändaren med spänning. Gör en ändrig i taget så har du koll på vad som ger mest effekt i brum och brusjakten.

Det borde ju vara enkelt att testa om isolering av jack gör någon effekt om jacken redan har en egen jordkabel, det är ju bara att skruva loss jacken och se till att dom inte tar i chassit.

Till fasvändaren skulle jag ta det röret som lät bäst :wink:


02 Jan 2014, 11:26
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Hej Anders !

Jag får nog börja med ställa Dig först några frågor innan jag hoppar med i "debatten" :wink:

Stämmer schemat 100%:it med din stärkare?
Vet att dessa SOB kom med en del variationer, limiter, vissa var med presenskontrol andra utan.

Varför är treble potten bytt o har den original värde?

Ser en del förslag ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Jan 2014, 22:25
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Avsaknaden av gallermotstånd har jag också undrat över i boogie. Man tycker ju att det vore god praxis. Orsaken kan väl inte vara annat än en jakt på gain som historiskt sett började i en gammal Fender. Som sådant en märklig lösning i mitt tycke.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Jan 2014, 23:30
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Amp Healer wrote:
Hej Anders !

Jag får nog börja med ställa Dig först några frågor innan jag hoppar med i "debatten" :wink:

Stämmer schemat 100%:it med din stärkare?
Vet att dessa SOB kom med en del variationer, limiter, vissa var med presenskontrol andra utan.

Varför är treble potten bytt o har den original värde?

Ser en del förslag ;)

Hej!
Bra frågor. Alla pottar är bytta till originalvärden som stämmer med schemat pga att dom var kassa. Min SOB är nog den enklaste varianten utan något av de extra tillval man kunde göra. Eftersom jag inte hade någon erfarenhet av att meka rör när jag gjorde renoveringen så vill jag påstå att kretsen är helt enligt schemat. Den hade limiter från början men jag valde presens pga att jag inte hittade ersättning till den där skumma trasiga strömbegränsningsdioden och att det dessutom var så det stod vid potten under en ful dymotejp. Satte även in en biaspot. Annars vill jag påstå att det stämmer med det schemat. Tror jag gjorde något med humbalancen också men det var nog tillbaka till original för det satt en helt uppbrunnen pot där tidigare. Alla lytar bytte jag till nya med originalvärden också.

AH


03 Jan 2014, 00:12
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Lynxtrap wrote:
Avsaknaden av gallermotstånd har jag också undrat över i boogie. Man tycker ju att det vore god praxis. Orsaken kan väl inte vara annat än en jakt på gain som historiskt sett började i en gammal Fender. Som sådant en märklig lösning i mitt tycke.


Det man läser är att vitsen var ett aggresivare sound än Fender och at det skulle räcka med skärmat Jag kan då inte se någon vits med att inte löda dit 68k på båda ingångarnas rörsocklar.

AH


03 Jan 2014, 00:15
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Okej, men hur ser din fasvändare ut nu om du kör utan TCR den är ju en del av SOB grej ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Jan 2014, 00:26
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
tn97ahs wrote:
Lynxtrap wrote:
Avsaknaden av gallermotstånd har jag också undrat över i boogie. Man tycker ju att det vore god praxis. Orsaken kan väl inte vara annat än en jakt på gain som historiskt sett började i en gammal Fender. Som sådant en märklig lösning i mitt tycke.


Det man läser är att vitsen var ett aggresivare sound än Fender och at det skulle räcka med skärmat Jag kan då inte se någon vits med att inte löda dit 68k på båda ingångarnas rörsocklar.

AH


Mja 68K kanske blir lite mycket, flesta stärkare kör ju med 33K men misstas för vara 68K pga att det är två 68:or i parallell.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Jan 2014, 00:28
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Quote:
Mja 68K kanske blir lite mycket, flesta stärkare kör ju med 33K men misstas för vara 68K pga att det är två 68:or i parallell.

Att gå från inget till 68K är väl lite väl mycket som du skriver. Jag ska prova mig fram där!

Anders


03 Jan 2014, 09:23
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
tn97ahs wrote:
Quote:
Mja 68K kanske blir lite mycket, flesta stärkare kör ju med 33K men misstas för vara 68K pga att det är två 68:or i parallell.

Att gå från inget till 68K är väl lite väl mycket som du skriver. Jag ska prova mig fram där!

Anders


Förslag: använd en 100k trimpot alt vanlig pot och sen testade dig fram med din favo gitarr vilket värde som funkar bäst till dina mickar.
Läs sen av och montera motståndet direkt på röret (där gallermotstånd ska sitta och inte på inputen ! ).

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Jan 2014, 16:51
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Quote:
Förslag: använd en 100k trimpot alt vanlig pot och sen testade dig fram med din favo gitarr vilket värde som funkar bäst till dina mickar.
Läs sen av och montera motståndet direkt på röret (där gallermotstånd ska sitta och inte på inputen ! )


Har testat lite förr också och kommit fram till att man klarar sig bra på ett ganska lågt värde typ 10K och liknande. Har även noterat att man kan generera "oljud" som ökar med ökad resistans på gridstoppern. Jodå, direkt på rörsockeln pinne 2 eller 7 vilken som nu är närmast jacket ska den sitta för att få max effekt. Och så ska det vara skärm som jordas i ena ändan. Rätt så va?

Ha en trevlig helg!

Anders


03 Jan 2014, 17:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Rätt,med undantag att du-om det skall vara helt korrekt som funktion av rörets inre egenheter-skall koppla ingående på pol 7.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Jan 2014, 23:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Racing wrote:
Rätt,med undantag att du-om det skall vara helt korrekt som funktion av rörets inre egenheter-skall koppla ingående på pol 7.


Kollade du schemat nu Jesper ;)

Detta är ju en stärk med två val av inputs , men som vän av ordingen och då pin 7 "ska vara" den "tystare" pinnen, så borde man ha kopplat input 1 till pinne 7, stället för tvärtom.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Jan 2014, 23:56
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
http://music-electronics-forum.com/t21856/

Här diskuteras just din stärkare, tyvärr kommer man/jag inte åt schemat som edge59 postade trotts jag loggade in där, syn då ser ut att ha en del modes för just denna stärkan.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


04 Jan 2014, 00:05
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Detta var nåt som jag missat att pin 7 skulle vara tystare än pin 2, se där man lär sig alltid nått nytt.

Ni som har mer erfarenheter blir det hörbart tystare att skifta ingången mellan pin 2 och 7 i kretsar med mer dist?


04 Jan 2014, 00:06
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
busse wrote:
Detta var nåt som jag missat att pin 7 skulle vara tystare än pin 2, se där man lär sig alltid nått nytt.

Ni som har mer erfarenheter blir det hörbart tystare att skifta ingången mellan pin 2 och 7 i kretsar med mer dist?


Nu är det så länge sen jag lärde mig att "det är så", vill minnas det har med glödens mindre påverkan på pinne 7 att göra.
Har gjort så sen jag lärde mig det, har inte gjort A/B tester.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


04 Jan 2014, 00:15
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Valet av strappa feedback loopens kabel tajt till en konding var inte så smart.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


04 Jan 2014, 00:32
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Amp Healer wrote:
Racing wrote:
Rätt,med undantag att du-om det skall vara helt korrekt som funktion av rörets inre egenheter-skall koppla ingående på pol 7.


Kollade du schemat nu Jesper ;)

Detta är ju en stärk med två val av inputs , men som vän av ordingen och då pin 7 "ska vara" den "tystare" pinnen, så borde man ha kopplat input 1 till pinne 7, stället för tvärtom.


Sant!
Det har du lärt mig Jesper att sjuan är mer skyddad från omvärlden än tvåan. Och så blir det när jag ändå håller på. Det är ju faktiskt rejäla grejor överallt i den här apparaten så det finns potential vad jag kan förstå. Har ju alltid gillat den rena "fenderingången" men hatat input 1 och dess hemska dist. Vet inte vad jag ska hitta på där riktigt men i min värld oduglig och brusig.

Förresten: så här på fredagskvällen då tankarna blir lite som dom blir kommer lite funderingar kring att ta bort presens potten och i stället stoppa dit en ppimv för det är något jag gillar. Helst skulle man också byta ut den svårrattade tonstacken och byta ut den mot en james men då är det vÄl knappast en boogie längre.

Ha det!
Anders


Last edited by tn97ahs on 04 Jan 2014, 00:39, edited 1 time in total.



04 Jan 2014, 00:36
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Amp Healer wrote:
Valet av strappa feedback loopens kabel tajt till en konding var inte så smart.

Nej helt sant och inte funkar den heller.

/Anders


04 Jan 2014, 00:38
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Amp Healer wrote:
http://music-electronics-forum.com/t21856/

Här diskuteras just din stärkare, tyvärr kommer man/jag inte åt schemat som edge59 postade trotts jag loggade in där, syn då ser ut att ha en del modes för just denna stärkan.


Tack för att du försökte i alla fall :D. Det var tydligen ett val man kunde göra mellan presens och det dom kallar limiter. På faceplaten står det alltid presens men dom med limiter hade mesas "patenterade dymo". Limitern har fått mycket kritik och verkar inte så uppskattad. Min har presens men jag kan då inte höra att den gör något så där ska göras något.

Ha det!
Anders


04 Jan 2014, 00:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
tn97ahs wrote:

Förresten: så här på fredagskvällen då tankarna blir lite som dom blir kommer lite funderingar kring att ta bort presens potten och i stället stoppa dit en ppimv för det är något jag gillar. Helst skulle man också byta ut den svårrattade tonstacken och byta ut den mot en james men då är det vÄl knappast en boogie längre.

Ha det!
Anders


Vad är det för fel på nuvarande master?

Vad är det som är svårrattat med den tonstacken ??? Samma tonstack som sitter i alla fender och en uppsjö av andra :shock:
Vad jag minns så fick väl Mesa inte ryckte om sig om att vara svårrattade fören dom blev två kanaliga och man swithade in en annan konding när man bytte kanal.

Det där med svårrattat är något jag aldrig förstått ?
Minns när Mark 4 kom ut o jag testade en i S-holm, gick in i deras "testrum" o lirade lite på den, när jag kom ut fick jag frågan: "hur rattade du den för att låta så där bra ?"
Inte för att vara nervärderande eller påstå jag är någon jädrans bra gitarrist, men äger en mark 3 o har testat mark 4 o 5 , och min personliga reflektion om dessa är att dom är gjorda för en mer "på" spelstil .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


04 Jan 2014, 08:02
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Ok!
För att dra en lång historia kort eller hur man nu säger. Den här stärkarn har varit stående länge utan att bli använd och det är för att jag inte får till det på den så det låter som jag vill. Har varit oerhört nära att sälja den för skitpengar men det har bara skitit sig pga fraktproblem, För mig har det suttit i att det hela tiden varit ett evigt skruvande på middle och diskant och jag har fortfarande inte hittat min inställning. Även provat med olika element. Vad gäller mastern så händer allt vid 2 och över 4 är det ospelbart högt. De stärkare som jag gillar bäst har ppimv i kombination med den här enklare mastern och det tilltalar mig. Tonstacksmässigt så har jag lyckats bäst med jamestypen eller dom som bara har en ton. Det är min upplevelse. Det sitter säkert i hela stärkarens design hur jag vill ha det och vad som passar mig. jag tänker ta det steg för steg med början att få den tyst och fin och uppstädad. Sedan får vi se men ppimv är jag inte alls främmande för så det testar jag nog. När jag kommit dit så hoppas jag det räcker för jag vill ju egentligen ha kvar den som en gammal boogie.


04 Jan 2014, 08:50
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Det där är vi i stora drag en vibrato kanalen (utan reverb och tremolo) på en Fender med möjligheten att koppla in ett extra gainsteg före.

Jag är ju ingen större fan av Fenders 3.3M 10pF filter i vibratokanalen, i ditt fall är det ju något bättre 2.2M 10pF. Här skulle jag testa att sänka motståndet och plocka bort kondingen och sen får man kanske man också får justera gallerläckan till sista gainsteget (ser inte vad det står på schemat) för att få lämplig signal in till det gainsteget. Dessa motstånd och kondingen är ju som en fast volymkontroll med treblebleed. Det allra bästa vore ju att byta ut dessa två motstånd mot en pot och testa sig fram till lämpligt värde. Sen kan man ju också testa med att ha en treblebleed konding men jag skulle nog ha nåt större då 100-680pF.

Om man har vass hård diskant kan man ju tämja den lite med en konding över anodresistorn kanske lämpligt att testa med 250-1000pF, kan ju också vara värt att testa om nu det skulle vara problemet.

Har som ingen aning om detta skulle hjälpa dig till ett bättre ljud men kanske värt ett test om du har svårt att hitta hem i diskanten.


04 Jan 2014, 09:45
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
busse wrote:
Det där är vi i stora drag en vibrato kanalen (utan reverb och tremolo) på en Fender med möjligheten att koppla in ett extra gainsteg före.

Jag är ju ingen större fan av Fenders 3.3M 10pF filter i vibratokanalen, i ditt fall är det ju något bättre 2.2M 10pF. Här skulle jag testa att sänka motståndet och plocka bort kondingen och sen får man kanske man också får justera gallerläckan till sista gainsteget (ser inte vad det står på schemat) för att få lämplig signal in till det gainsteget. Dessa motstånd och kondingen är ju som en fast volymkontroll med treblebleed. Det allra bästa vore ju att byta ut dessa två motstånd mot en pot och testa sig fram till lämpligt värde. Sen kan man ju också testa med att ha en treblebleed konding men jag skulle nog ha nåt större då 100-680pF.

Om man har vass hård diskant kan man ju tämja den lite med en konding över anodresistorn kanske lämpligt att testa med 250-1000pF, kan ju också vara värt att testa om nu det skulle vara problemet.

Har som ingen aning om detta skulle hjälpa dig till ett bättre ljud men kanske värt ett test om du har svårt att hitta hem i diskanten.


Kollade på gallerläckan på sista och det sitter en på 220k idag.

Anders


04 Jan 2014, 12:33
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Jag skulle nog testa med en 1M pot och justera och lyssna vad som händer då man vrider på den. Minskar du bara 2.2M motståndet så lär ju signalen in till sista steget öka så då får du nog minska galler läckan också. Löder man in en pot så man ju testa olika värden på spänningsdelaren och också testa med olika potar ex 1M och 500K för att lyssna på skillnader. Olika treblebleed kondingar och ju också lätta att testa då då man bara löder in dom på poten. Om man hittar nåt läge som man gillar så är det ju bara att mäta upp poten och sen ta närmaste fast motstånd.

Som sagt inga garantier att detta gör att du får bättre ljud men är ju hyfsat enkelt och kan ju vara värt ett test.


04 Jan 2014, 13:03
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Amp Healer wrote:
tn97ahs wrote:

Förresten: så här på fredagskvällen då tankarna blir lite som dom blir kommer lite funderingar kring att ta bort presens potten och i stället stoppa dit en ppimv för det är något jag gillar. Helst skulle man också byta ut den svårrattade tonstacken och byta ut den mot en james men då är det vÄl knappast en boogie längre.

Ha det!
Anders


Vad är det för fel på nuvarande master?

Vad är det som är svårrattat med den tonstacken ??? Samma tonstack som sitter i alla fender och en uppsjö av andra :shock:
Vad jag minns så fick väl Mesa inte ryckte om sig om att vara svårrattade fören dom blev två kanaliga och man swithade in en annan konding när man bytte kanal.

Det där med svårrattat är något jag aldrig förstått ?
Minns när Mark 4 kom ut o jag testade en i S-holm, gick in i deras "testrum" o lirade lite på den, när jag kom ut fick jag frågan: "hur rattade du den för att låta så där bra ?"
Inte för att vara nervärderande eller påstå jag är någon jädrans bra gitarrist, men äger en mark 3 o har testat mark 4 o 5 , och min personliga reflektion om dessa är att dom är gjorda för en mer "på" spelstil .

Jag har lirat på en MkIV i ca 20 år, och förstår inte heller det rätt vanliga påståendet om att dom skulle vara svårrattade. Det är klart, rattar man dom som en Marshall blir det ju inte bra, men det är ju inge Marshall heller. Är nu inne på min tredje Mesa, en RA100, fortfarande inte svårrattat.

_________________
Image


04 Jan 2014, 13:34
Profile WWW

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Quote:
Jag har lirat på en MkIV i ca 20 år, och förstår inte heller det rätt vanliga påståendet om att dom skulle vara svårrattade. Det är klart, rattar man dom som en Marshall blir det ju inte bra, men det är ju inge Marshall heller. Är nu inne på min tredje Mesa, en RA100, fortfarande inte svårrattad[


Ja men då finns det ju förutsättningar då :) Utan att härja för mycket. Då handlar det om att snygga till den och se till att den blir tyst och fin och att allt funkar som det är tänkt. Därefter prova sig fram. Som den är nu har ingen lyckats få till ett bra ljud genom alla gainsteg utan bara ett hyffsat rent ljud via input 2.

AH


04 Jan 2014, 22:52
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Har precis bytt till mig en SoB och gillar den. Verkar rätt enkelt konstruerad jämfört andra, som har 4-5 pcb t ex. Byte de tre volympotarna, som var kass (ska byta alla)
Så nu undrar jag hur det har gått med denna? Vad ändrade du till slut?

_________________
##################


01 Sep 2017, 17:15
Profile

Joined: 05 Aug 2008, 08:51
Posts: 757
Location: Mora Sweden
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
valvetubes wrote:
Har precis bytt till mig en SoB och gillar den. Verkar rätt enkelt konstruerad jämfört andra, som har 4-5 pcb t ex. Byte de tre volympotarna, som var kass (ska byta alla)
Så nu undrar jag hur det har gått med denna? Vad ändrade du till slut?


Det är ett tag sedan nu men det gick bra. Ändrade inget i kretsen har jag för mig men jag gjorde om allt vad gäller jord och skärmade signalkablar. Använder den väldigt sällan för den är alldfles för ljudstark när den låter bra. Låter bra till bas om man kör den i baslådan. Trevlig att ha kvar dock.


01 Sep 2017, 19:21
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Mesa Boogie S.O.B och förslag på "förfining"
Bra tips! Jag är lite skeptisk till högtalarn (black shadow? ), så jag har köpt hem ett Texas Heat. För övrigt har jag bytt alla rören. 2x5751, 1 at7 lugnade ner försteget en hel del.

Funderar starkt på en bias krets med trimpot. Sen såg jag i en annan tråd om att koppla bort ground switchen.

_________________
##################


01 Sep 2017, 20:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.