View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 09:19



Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Jahapp, dag för en liten återkoppling.. Äntligen fick jag igen trafon från Ingo.. Efter nästan två år. Och han hade inte ens påbörjat arbetet, den låg orörd i samma förpackning som jag sände den.

Nåja, skam den som ger sig.. Kollade med den legendariske Merren, han var inte intresserad. Nu har jag fått kontakt med Brian Wallace på Marstran som nog ska göra ett försök. Vill ju ha den 100% korrekt men original lamineringarna kvar osv.


24 Oct 2015, 16:52
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Ok.. Det går snabbt och bra för mig.. NOT...

Så fick jag då äntligen besked från Marstran:

" I checked the primary impedance using my signal generator and normal wall voltage and everything seems normal for every secondary tap."

WTF? Ska det betyda att den ändå är hel? Vad i hela friden gör jag? Extremt tacksam för tips i detta läge.. Vill ju inte att de sänder tillbaks trafon om den ändå inte är hel, och vill inte heller att de lindar om den om den är hel.. Men om den är hel hur kan jag då haft såna problem? Som blev lösta genom att byta trafo.. Kan det ha varit någon dålig lödning som löste sig genom att trafon löddes loss och byttes? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:


Till saken hör att jag ånyo fått likande problem som förr att ena rörhalvan "flashar upp" och redplatar. Trots NOS Mullards som efter kontrollmätning visar sig friska. Känner för att banka huvudet mot något hårt.


10 Apr 2016, 12:34
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Märkligt att ingen reagerar.

Om vi ser till siffrorna ifrån Gunnar.
Dvs ~300mA över anoderna och ytterligare ~70mA över g2...åsså säger vi ett spänningsfall till 400VDC.

Do the math. Ohms andra. Mao är det så att vid de utslagen skall det enl Ohms andra lag passera knappt 150 watt. Per rör,om jag fattat mätandet korrekt. Det är ju rent vansinne.

Isf får ni ju inse att ngt är åt helvete. På allvar. Att lödningar smälter och prylar trillar av blir helt plötsligt mer naturligt kan vi kanske konstatera. Är liksom inte riktigt varken designat eller tänkt för de effekterna och de stackars slutrören skall vi isf inte ens tala om.

Rätt fråga är mao vad som kan förorsaka den formen av effektåtgång. Bias som fullständigt kollapsar?
Överslag i OT? Javisst,men om det nu är konstaterat att så inte är fallet får vi ju rent logiskt se till vad som är alternativen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Apr 2016, 20:01
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Skönt svar Racing! :lol:

Nej något är ju helt åt fanders.. åtminstone var det så från början när Gunnar fick dessa mätresultat..

Just nu behöver jag ju svara Marstran, vad tror ni om beskedet jag fick: Har kollat med signalgenerator och normal väggspänning (alltså 120v) Jag förstår ju inte hur denna koll går till, men har jag anledning att ifrågasätta att den är hel med detta svar?


10 Apr 2016, 21:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Nej,men det gör jag och kan nog inte annat än kvittera det han beskriver.

Isf hade jag iaf börjat med att backa lite i tråden. Gunnar skriver ju rakt upp och ner att ngt falerar i biaskretsen under last. Om du inte hittar ngt rent logiskt som e kass i kretsen när du kikar och mäter utan ström på....
...förnya det som sitter där. Ner till ref motstånden om 220k (eller vafan de nu e på). Rubb å stubb bara,nytt. Ink dioden.
Biasspänning skall inte reagera som Gunnar beskriver.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Apr 2016, 22:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
felet avhjälptes ju med byte av trafo..... och jag har ju en SL 69 a som uppför sig exakt likadant... funkar klockrent på tomgång........ skicka in signal och fanskapet soppade ut 260 watt på konstlasten.... ampere mätarn på vridrtrafon for upp på 5 A.....


för att tésta en utgångstrafo krävs det samma volt som skiten jobbar I... givetvis kommer den förmodlingen fungera på 200 volt... men inte 517 volt !!


jag skiter totalt I original järnet och kommer linda upp den trafon för att indentifiera problemet kan lägga upp bilder här senare :)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


10 Apr 2016, 23:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Nah Sven.
Om jag fattade det hela rätt drog den MER ström med en ersättningstrafo. En som är känt frisk.

Men..rätta mig gärna om jag har fel.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Apr 2016, 23:36
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Antar att det är denna text med mätresultat som åsyftas: bytte de där 470k till korrekta 56k. Lödde dit zenerdioderna igen och provade lite. Mätte ström. Det var svårt bedöma. Anoderna drog ca 300mA var på fullt blås och de åkte 70mA genom 56R-mostånden vilket föreföll mkt. Det går bara några mA i tomgång genom dem.

Efter en liten stund lossnade lödningarna igen på zenerdioderna. Gav upp.

Kopplade ur OT:n och hängde på din gamling. Körde igång. Och stärkaren lät nu helt annorlunda. Friskare. Distade tidigare. Eller kanske snarare den kom upp i full effekt tidigare på volympoten och distade mer normalt för en SL. Nu blev inte zenerdioderna så varma heller, som jag kunde bedöma, trots att jag spelade på rejäl effekt en lång stund."


"Gamlingen" som omnämns är min 67:as OT. De300mA som uppmättes ovan var med 69:ans trafo, dvs den jag nu har hos Marstran.


10 Apr 2016, 23:57
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
zven wrote:
felet avhjälptes ju med byte av trafo..... och jag har ju en SL 69 a som uppför sig exakt likadant... funkar klockrent på tomgång........ skicka in signal och fanskapet soppade ut 260 watt på konstlasten.... ampere mätarn på vridrtrafon for upp på 5 A.....


för att tésta en utgångstrafo krävs det samma volt som skiten jobbar I... givetvis kommer den förmodlingen fungera på 200 volt... men inte 517 volt !!


jag skiter totalt I original järnet och kommer linda upp den trafon för att indentifiera problemet kan lägga upp bilder här senare :)



Vansinnigt intressant Zven, vore verkligen intressant att se vad du kommer fram till.. Tänker du linda om den själv sen eller bara byta mot ny?


10 Apr 2016, 23:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
har redan fått tag I en korrekt 1968 SL omlindad trafo så nöjer mig så :)

skall dessutom återställas till originalskick dock med ppimv... 100 watt är ju total löjligt möe effect....

ett oborrad chassie och paneler är påväg ifrån usa.. senapskondingar ifrån grekland... bulgin kontakter hona hane spänningsväljare osv..... av gamla chassiet bygger jag en 2 kanalig cameronkiller fast 50 watt och 6v6 I arslet

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


11 Apr 2016, 00:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Svullo wrote:
Antar att det är denna text med mätresultat som åsyftas: bytte de där 470k till korrekta 56k. Lödde dit zenerdioderna igen och provade lite. Mätte ström. Det var svårt bedöma. Anoderna drog ca 300mA var på fullt blås och de åkte 70mA genom 56R-mostånden vilket föreföll mkt. Det går bara några mA i tomgång genom dem.

Efter en liten stund lossnade lödningarna igen på zenerdioderna. Gav upp.

Kopplade ur OT:n och hängde på din gamling. Körde igång. Och stärkaren lät nu helt annorlunda. Friskare. Distade tidigare. Eller kanske snarare den kom upp i full effekt tidigare på volympoten och distade mer normalt för en SL. Nu blev inte zenerdioderna så varma heller, som jag kunde bedöma, trots att jag spelade på rejäl effekt en lång stund."


"Gamlingen" som omnämns är min 67:as OT. De300mA som uppmättes ovan var med 69:ans trafo, dvs den jag nu har hos Marstran.


Ah! Då e jag med igen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Apr 2016, 10:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Bara för att anknyta till svaret från USA att transformatorn var frisk.
Den testmetod som användes visar bara att järnklumpen beter som en transformator.
Det saknas mätning av primärlindiningens induktanser (separat för varje halva) och kapacitanser mellan lindningar.
Kontroll om det finns kortslutna lindningsvarv inuti någon lindning. (farbror google känner till en enkel testmetod)
Kontroll av isolation vid 3500VDC / 2500VAC
Får man ok på alla punkter så kan klumpen vara en frisk transformator.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


11 Apr 2016, 12:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
VacuumVoodoo wrote:
Bara för att anknyta till svaret från USA att transformatorn var frisk.
Den testmetod som användes visar bara att järnklumpen beter som en transformator.
Det saknas mätning av primärlindiningens induktanser (separat för varje halva) och kapacitanser mellan lindningar.
Kontroll om det finns kortslutna lindningsvarv inuti någon lindning. (farbror google känner till en enkel testmetod)
Kontroll av isolation vid 3500VDC / 2500VAC
Får man ok på alla punkter så kan klumpen vara en frisk transformator.


Verkar fullständigt rimligt.. Jag mailade och bad om ytterligare tester för att verifiera att den faktiskt är trasig, för det tror jag att den är.. och då vill jag ju ha den omlindad på en gång, är ju inte betjänt av att få den hemskickad igen om den inte är 100%.

Synd att det inte finns någon kompetent trafolindare att få tag på i Sverige... :(


11 Apr 2016, 15:53
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Nu fick jag svar att han kan prova mäta med 240v... Känns meningslöst, det motsvarar ju ändå inte verklig driftsituation. Eller hur?


12 Apr 2016, 23:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
nope snarare 1000 volt dc och 1000 volt ac

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


13 Apr 2016, 00:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Förvånar mig lite att han som ska vara kung på trafos inte testar på rätt spänningar. Nåja, jag tror jag ber honom linda om hur som helst, den kan ju inte vara hel.


13 Apr 2016, 01:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Zenerdioder kan brusa om de inte får tillräckligt med ström. Då uppnår de inte Zenerspänningen fullt ut och hoppar in och ur knäet i U/I kurvan.
Sådant kan inte ske så som de används på skärmgaller. Även om det skulle hända så vore det icke hörbart då det knappast ngn förstärkning värd tala om för signal inijcerad via skärmgaller, Zenerbruset skulle i alla fall ligga långt under förstärkarens egenbrus.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


16 Apr 2016, 12:31
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.