View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 09:05



Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud 
Author Message

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Nä jag vet inte om mina teorier har något med Svullos missljud att göra, det finns mycket annat som kan orsaka knasiga ljud. Vad jag däremot vet pga jag kört mycket med attenuator är att missljud som man I vanliga fall inte hör (om man spelar högt) kommer fram mycket tydligare när man tar ner volymen med en attenuator.
Att störningar från zenerdioder skulle kunna höras när du kör förstärkaren hårt och attenuerat skulle jag inte ta för otroligt.
Just skärmgallren på EL 34 kan rassla nått rent otroligt, kör du förstärkaren in I en konstlast helt utan ljud kan du höra hur gallren "spelar". I värsta fall gungar dom så in I hel--te att dom kortsluter mot nån annan viktig pryl innuti röret med härdsmälta som följd.


05 Nov 2013, 13:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Där kan man säga att vi e helt överens.
Rent mekaniskt förorsakade oljud kan ibland ställa till ett rent helvete. Oavsett var de uppstår.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2013, 14:35
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Stort tack för bra input gossar! Befinner mig på resande fot ett par dagar & kommer knappt åt internet, än mindre stärkaren.. blir nya försök i helgen. Funderar starkt på att ta hjälp av någon vuxen, även om detta är grymt intressant så skulle jag behöva få den klar så snabbt som möjligt då jag behöver spela... Å andta sidan låter den ju fint med volymen undet 8 så det kanske fungerar tillfälligt..


05 Nov 2013, 19:51
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 137
Location: Eskilstuna
Post Re: Super Lead nätdel
Svullo wrote:
...det "buzzar" inne i själva stärkaren...


Jag har samma sak i min gamla 1986.
Den har inga zener. När jag höll på att pilla iordning den (efter nån tidigare ägares haveri med den) för ca 10 år sedan upptäckte jag samma sak, tyckte mig vara säker på att det kom från OTn (körde på konstlast på mek-bänken utan högtalare och tyckte att OTn akustiskt i princip återgav det jag spelade, fast med en konstig metallisk förvrängning) och tänkte att "jaha, så låter en OT när man spelar alltså :D , det kan man ju aldrig höra med en 4x12 ansluten...", och sen ryckte jag på axlarna åt det. Jag har gigat med den flera gånger, men jag är aldrig uppe på de volymerna då förstås.
Min 1986 är förresten numera konverterad till en 2204.

Jag ska noga följa vad ni andra kommer fram till i den här tråden... :D

//Mattias


06 Nov 2013, 23:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
som sagt jag värderar inte Marshalls transformatorjärn nåt högt har bytt mången Drake o dagnall järn mot Hammonds motsvarande o efter det har dem tystnat med diverse ljudfenomen....
tror fortfarande att din OT är mysko....

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


06 Nov 2013, 23:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Det som för mig talar emot intermittent överslag i trafon vid hög belastning är att fenomenet är starkare då jag spelar höga toner än låga. Bastoner innehåller ju högre effekt och borde ge överslag tidigare, nu är det tvärtom..


07 Nov 2013, 00:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
testa med ett annat järn.......

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 Nov 2013, 06:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Har förvisso en OT från en 67:as Super Lead liggande men om det nu skulle vara så att jag grillat OT:n så vill jag ju inte göra om det med en dyrgrip till.. En lite för ful ovana tom för mig. Skulle det funka med vilken Marshall 100W OT som helst? Typ denna: http://www.ebay.com/itm/MARSHALL-OUTPUT-TRANSFORMER-100-W-JMP-PLEXI-JCM800-NEW-/250292379937?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a4696a121

Sen är det ju svårt att beskriva symptomen skriftligt.. Jag menar den låter ju bra, ända tills över 8:an.. Börjar nog luta mer mot att leta upp någon mer erfaren pulare som kan hjälpa mig i detta läge. Mixtra är kul, men just nu är jag lite för spelsugen. Vem i 08 kan man vända sig tro???


07 Nov 2013, 13:53
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Hör efter om Izzy (Gunnar) är villig och kika på den.


07 Nov 2013, 14:01
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
JTM wrote:
Hör efter om Izzy (Gunnar) är villig och kika på den.


Tanken slog mig med, sände ett pm åt hans håll, får se om han nappar.. :D Betalar förståss för mig..


07 Nov 2013, 15:10
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Izzy har erbjudit sig att ta en titt på den.. Känns superkul, ska bli spännande att höra vad han kommer fram till.. :D


10 Nov 2013, 00:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Svullo wrote:
Izzy har erbjudit sig att ta en titt på den.. Känns superkul, ska bli spännande att höra vad han kommer fram till.. :D


Jo Gunnar lämnade två stärkare till mig för många år sen, och han har sen dess blivet en duktig förstärkar meck.

Men det jag minns mest , är när han skulle hämta sina stärkare på väg till SRF, när hand barn knallar in med skorna på i mitt hem för att låna toalett, och i nästa sekund tycker det är helt okej att börjar använda min dator utan att fråga.
Sorry Gunnar men DET är svårt att glömma.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


10 Nov 2013, 02:46
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Kan inte hålla mig utan plockar med den på rep idag, får hålla mig från att gasa så mkt.. Blir grymt intressant att se hur den funkar i bandmixen. Ja jag kör lite monolog igen hehe.


10 Nov 2013, 11:43
Profile

Joined: 10 Jul 2013, 01:01
Posts: 316
Post Re: Super Lead nätdel
Svullo wrote:
det "buzzar" inne i själva stärkaren, ..


Känner igen det där redan från när Tom Scholz power soak dök upp för första gången.
Ett sizzlande ljud. Jag tror det kommer inifrån rören och är mekaniskt men det är en vild gissning. De flesta märker ingenting men själv blev man galen.


10 Nov 2013, 12:00
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Rapport från repan..

Hittade en Sweetspot vid kl 6 på volymen, tryckte på med en HT-Dual, blev riktigt fett och gott.. 8)
Funkade en timme, sen flög HT-säkringen. :shock: Nåja, nu ska den ju ändå till Doktor Izzy snart så jag struntar i att felsöka själv nu.


10 Nov 2013, 21:45
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Grappar, eftersom jag blir så vänligt apostroferad och tråden kan ha allmänt intresse kan jag meddela att jag grävt i apparaten i fråga en stund.

Det "enda" avvikande jag hittar just nu är att det börjar ryka kring slutrörens socklar när man pressar stärkaren en stund. Det kan vara från skärmgaller/zenerdioderna som kanske inte klarar effekten, men det verkar konstigt ändå, eller hur?

Prövar en annan kvartett rör, bias ställd kring 30mA. Har sedan mätt och mätt och spänningar och ström men det ser överlag normalt ut. Men jag reagerar på att biasspänningen sjunker en bit när man trycker på med signal (slår an på gitarren), från ca -39 till -50. Den brukar ju ligga stilla när allt är normalt, svajja någon volt eller så? Biasspäningen är dock stabil direkt efter bias-e-lytarna, det är i punkterna efter biasmatningsmotstånden som spänningen faller. Kan inte ännu se vad det är. Läckande signalkondingar efter fasvändaren verkar inte troligt. Men något drar tydligen mer ström än normalt så att den går för varmt. Kanske är det överslag i OT:n trots allt. Jag kan inte mäta mig till det, men antar att det bara är att pröva.

Det sitter bara "delvis" gridmotstånd på slutrören. Inget på mittenparet där signalen från fasvändaren går in, men var sitt 1,5k från V2 till V1 och från V3 till V4. Har inte sett det förut på SL men tänker att jag trycker dit de 5.6k som det brukar vara. Det kanske finns oscillation i stärkaren man inte hör. Har tyvärr inget skåp att kolla med. Vad tror ni om det?

Fler fräscha tankar om detta mysterium?
Vi letar vidare...

//Gunnar


16 Nov 2013, 15:28
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Update.

Bytte till 5.6k gridmotstånd. Nu blev det ingen rök i alla fall, inte så länge jag kunde köra... Men det blir så jävla varmt över zenerdioderna på skärmgallren att lödningarna mellan de dem släpper. Helt plötsligt ramlade dioderna av på ett av slutrören :o

Ni som vurmar för zenerdiodlösningen har förstås varit med om detta... eller? Är det för låg effekt på dessa i förhållande till den spänning som de sänker? Det är 27V/5W.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 0&q=1N5361.

//Gunnar


16 Nov 2013, 16:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Nope.
Ngt e fel.

Om du sätter det i perspektiv Gunnar skall skärmgaller inte tillåtas dra så mkt ström eg. Ohms 1a å andra gäller. Do the math.(Allvarigt,inte bara som uttryck).

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Nov 2013, 17:37
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Uppenbarligen är det hög skärmgallertröm.. Vore intressant att mäta den och se var vi ligger. Jag ser väl inte kopplingen mellan hög skärmgallerström och felaktig OT.. Hur skulle det sambandet se ut? Däremot tänker jag ånyo på de resistorer jag nämnde i första posten.. om man sätter mer normala 56k där så får man väl ned B+ ett snäpp, sen på med mer normala 1k på skärmgallret så torde väl gallerströmmen gå ned en bit... Vad kan annars förorsaka för höga skärmgallerströmmar? Dåliga rör? Kanske är alla mina rör kassa även de vi provat att byta till?

Hafv överseende med mina amatörfunderingar... Danke..


16 Nov 2013, 23:39
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Jag tänker att om OT:n är kass och det blir överslag i primärlindningen borde det rimligen rusa mer ström igenom rören eftersom slutrören jobbar mot en resistans i OT:n. Det borde kanske göra att tomgångsströmmen blir instabil också? Men den ligger steady på ca 30mA (mätt med bias master på alla slutrören). När man drar på med gitarrsignal och volymen högt, 7-8, sticker strömmen iväg, uppåt 180mA i topparna om jag minns rätt nu. Men det är också mätt på katoden med biasmaster. Kanske bör jag mäta spänningsfallet över såväl OT:ns primärlindning som över skärmgallermotståndet för att se om det är onormalt med ström där? Men frågan är om det går att säga om/när det är "onormalt" mkt ström, vad det skulle kunna handla om. B+-säkringen går ju inte i alla fall.
Vi söker vidare.
//Gunnar


17 Nov 2013, 14:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Izzy wrote:
Jag tänker att om OT:n är kass och det blir överslag i primärlindningen borde det rimligen rusa mer ström igenom rören eftersom slutrören jobbar mot en resistans i OT:n. Det borde kanske göra att tomgångsströmmen blir instabil också? Men den ligger steady på ca 30mA (mätt med bias master på alla slutrören). När man drar på med gitarrsignal och volymen högt, 7-8, sticker strömmen iväg, uppåt 180mA i topparna om jag minns rätt nu. Men det är också mätt på katoden med biasmaster. Kanske bör jag mäta spänningsfallet över såväl OT:ns primärlindning som över skärmgallermotståndet för att se om det är onormalt med ström där? Men frågan är om det går att säga om/när det är "onormalt" mkt ström, vad det skulle kunna handla om. B+-säkringen går ju inte i alla fall.
Vi söker vidare.
//Gunnar
grattis du har hittat felet..... en kass ot..... :( :( edit.. kolla den där odugliga impedanspluggen att det finns full kontakt ....

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


17 Nov 2013, 19:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Frågor på det...
1. Ska strömmen ligga ganska stabil även när man belastar? Jag kan teorin för dåligt, i klass A/B med en arbetspunkt mellan a och b så ska väl strömmen öka i den positiva perioden, minska och gå ner helt till noll under en del av den negativa perioden, jag tycker att summan av detta borde bli en viss ökning av strömmen ju mer man belastar. Dock inte alls till nämnda värden..
2. Den där impedanspluggen är ju föga trovärdig det är verkligen sant.. Menar du Zven att det kan ha varit den som förorsakat en skada genom att helt bryta sekundärsidan? För du menar väl inte att det är den som kan ge de symtom vi nu ser?
3. Om vi säkrar att impedanspluggen är 100% törs vi då testköra med en annan plexi-OT som jag har liggande eller finns det någon risk att ett kvarstående fel gör att vi bränner även den? :?
4. Är det uteslutet att strömrusningen är skärmgallerström?
5. Om vi antar att den senaste analysen är korrekt, kortis i OT med påföljande strömrusning vi hård belastning, då förklarar väl det att jag tycker att den distar fult vid fullt pådrag?


17 Nov 2013, 22:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Svullo wrote:
Frågor på det...
1. Ska strömmen ligga ganska stabil även när man belastar? Jag kan teorin för dåligt, i klass A/B med en arbetspunkt mellan a och b så ska väl strömmen öka i den positiva perioden, minska och gå ner helt till noll under en del av den negativa perioden, jag tycker att summan av detta borde bli en viss ökning av strömmen ju mer man belastar. Dock inte alls till nämnda värden..
2. Den där impedanspluggen är ju föga trovärdig det är verkligen sant.. Menar du Zven att det kan ha varit den som förorsakat en skada genom att helt bryta sekundärsidan? För du menar väl inte att det är den som kan ge de symtom vi nu ser?
3. Om vi säkrar att impedanspluggen är 100% törs vi då testköra med en annan plexi-OT som jag har liggande eller finns det någon risk att ett kvarstående fel gör att vi bränner även den? :?
4. Är det uteslutet att strömrusningen är skärmgallerström?
5. Om vi antar att den senaste analysen är korrekt, kortis i OT med påföljande strömrusning vi hård belastning, då förklarar väl det att jag tycker att den distar fult vid fullt pådrag?

svar... ja om sekundären glappar" impedanspluggen" så uppstår oändlig omsättning vilket får röret att skena
o kortis överslag uppstår imellan katod o galler o det kan bli rejäl flybacks som bränner hål på lindning i ot = kortis

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


17 Nov 2013, 23:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Låter ju som att vi har en rimlig hypotes... Även om jag inte är så förtjust. :|

Någon som har en OT liggande som vill tjänstgöra i vetenskapens namn?


17 Nov 2013, 23:37
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Liten update!

Dr Izzy testade med min 67:as OT och då blev det lite resultat...

"Bytte de där 470k till korrekta 56k. Lödde dit zenerdioderna igen och provade lite. Mätte ström. Det var svårt bedöma. Anoderna drog ca 300mA var på fullt blås och de åkte 70mA genom 56R-mostånden vilket föreföll mkt. Det går bara några mA i tomgång genom dem.

Efter en liten stund lossnade lödningarna igen på zenerdioderna. Gav upp.

Kopplade ur OT:n och hängde på din gamling. Körde igång. Och stärkaren lät nu helt annorlunda. Friskare. Distade tidigare. Eller kanske snarare den kom upp i full effekt tidigare på volympoten och distade mer normalt för en SL. Nu blev inte zenerdioderna så varma heller, som jag kunde bedöma, trots att jag spelade på rejäl effekt en lång stund.
"

Jag tror vi kan konstatera att Zven haft rätt redan från första stund.. Även om jag nog trott det så ville jag inte... :wink:

Siktar på att sända till Ingo: https://www.ig-transformatoren.com/rewinding.html vi får se om han behagar ta emot.. Under tiden blir det nog 67:ans OT som får tjänstgöra..


25 Nov 2013, 23:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
om du nu envisas med original lösning av impedansomkopplare.. löd då dit ett 270ohm 5-10 watt motstånd över 8 ohms tappen o signaljord på utgångstrafon...... då är du safe...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


Last edited by zven on 26 Nov 2013, 19:51, edited 2 times in total.



26 Nov 2013, 00:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Bra tänkt Zven, klart läge att få dit ett skyddande motstånd på utgången.. En bränd trafo räcker för mig..


26 Nov 2013, 13:33
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Har kollat med Ingo i Tyskland och han gör gärna en rewind... Då är frågan hur man säkrast skickar ned en trafo till Tyskland, vill ju ha spårbart & försäkrat osv.. Posten? DHL? Vad ska vi tro på?


04 Dec 2013, 09:46
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Hej Svullo!

Hur gick det med din OT? Har du fått den omlindad vad kostade det? Har en SL från 70 med samma symptom som din.

Med vänlig hälsning, plexi


01 Sep 2014, 14:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Super Lead nätdel + felsökning mystiskt missljud
Jahapp, dag för en liten återkoppling.. Äntligen fick jag igen trafon från Ingo.. Efter nästan två år. Och han hade inte ens påbörjat arbetet, den låg orörd i samma förpackning som jag sände den.

Nåja, skam den som ger sig.. Kollade med den legendariske Merren, han var inte intresserad. Nu har jag fått kontakt med Brian Wallace på Marstran som nog ska göra ett försök. Vill ju ha den 100% korrekt men original lamineringarna kvar osv.


24 Oct 2015, 16:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.