View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 00:11

Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
EL84 och fixed bias 
Author Message

Post EL84 och fixed bias
Det här med fixed/cathode bias har ju intresserat mig sedan vi snackade om min Orange.
Jag nämnde väl någonstans också om hur jag aldrig sett fixed bias för EL84??
Har iaf hittat ett schema där någon moddat en Marshall 18W till fixed bias. Det ser ju onekligen ut att vara otroligt enkelt gjort. Nu funderar jag dock att testa på min 2061X som har diodlikriktare istället för EZ81, så exakt de värdena kanske inte funkar för själva biaskretsen?

(Kunde tyvärr inte få forumet att visa bilden, så man får klicka på länken istället)
http://mhuss.com/18watt/RichieMP3s/18wattschema2R.gif

20 Aug 2013, 23:59
Profile WWW

Post Re: EL84 och fixed bias
Rent praktiskt/empiriskt e det enklare än du tror.

Tappa av negativ spänning där du nu kan få ut det,på ena eller andra sättet. Bygg din biaskrets och var med det medveten om att biasbehovet INTE är strömberoende i så måtto.
Behåll katodbias setupen.

Labba med värdena i din biaskrets till du ser att du har ett rimligt "överskott" av biasspänning. I min mening gärna ett ställbart sådant,å då med trimpotten av rent failsafe tänkande vettande mot backen/jord.
Anledningen e enkel... Skulle din trimpott ngn ggn nerför livets väg för din lilla röris ledsna,kasta in handduken å tvärdö e det enda som händer att det blir för mkt biasspänning ut mot slutrören.
Så länge det inte handlar om vanvettiga mängder spänning...innebär det att det bara blir tyst om maskinen,tilllllllllls man har installerat en ny trimpott.
Som ofta annars e det ju just elektromekaniska detaljer man kan skruva på osv som ger sig först i en krets av det snitt vi snackar här..

Mao.
Tappa av negativ spänning.
Bygg din biaskrets. Enklast e att göra den som rippoff av redan befintlig dito. Trimma dina framför allt resistorvärden tills du ser rimliga värden på din multimeter.
Ersätt sedan din katodbias setup med negativ förspänning mot styrgallerna... :wink:

21 Aug 2013, 00:48
Profile

I schemat du länkade till ställer man biaskretsens resistans och således kretsens strömförbrukning som i sin tur leder till spänningsfallet varierar över 220k motståndet. Oftast ser man att man tar spänningen från potens löpare som en spänningsdelare som tex längst ner till vänster i länken nedan. 220k motståndet över poten i det schemat är skydd för ifall löparen tappar kontakt. Vilket sätt som är bättre kan jag inte kommentera men jag antar att det inte spelar nån större roll.

http://hiwatt.org/Schematics/BiasCkts2.gif

Last edited by Hellhammer on 21 Aug 2013, 08:30, edited 1 time in total.

21 Aug 2013, 07:04
Profile ICQ YIM WWW

Om du kollar på scheman för Peavey Classic 30 o 50 så hittar du en schema lösning för fixed bias o EL84 samt diodlikriktare.
De har visserligen 4 st EL 84, men biaslösningen funkar för 2 st EL84.
Jag har själv en KLD GT 30 ( en Peavey classic 30 clone) som har samma fixed bias lösning.
För mäta biasströmmen i EL84 rören så har jag byggt en biasprobe med ett 10 ohms motstånd mellan katod o jord. Man stoppar in biasprobe sockeln mellan röret o rörsockeln
/Kalle

21 Aug 2013, 07:47
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:
Om du kollar på scheman för Peavey Classic 30 o 50 så hittar du en schema lösning för fixed bias o EL84 samt diodlikriktare.
De har visserligen 4 st EL 84, men biaslösningen funkar för 2 st EL84.
Jag har själv en KLD GT 30 ( en Peavey classic 30 clone) som har samma fixed bias lösning.
För mäta biasströmmen i EL84 rören så har jag byggt en biasprobe med ett 10 ohms motstånd mellan katod o jord. Man stoppar in biasprobe sockeln mellan röret o rörsockeln
/Kalle

Om man ändå är där och löder kan man lika gärna koppla in ett fast katodmotstånd och kanske även dra fram mättutag så det blir enkelt att justera. 10 ohm ger 0.3V om man har 30mA genom röret dvs försumbart då din bias bör hamna vid c:a 8-10V

Är man riktigt på bettet kan man handla en digitalvoltmeter :
http://www.tradera.com/voltmeter-lcd-bl ... _188445450
för 49 kronor och ha den fast installerad.

21 Aug 2013, 08:18
Profile WWW

Jesper, jag förstår en hel del av vad du säger i teorin, men inte allt. Dock att placera detta i någon form av praktik så är jag ganska lost direkt.. :cry:

Kalle. Schemat över PC30 visar en låst bias, men jag hittar ett schema som någon ritat moddar på, bl.a. en justerbar biaskrets. Är det denna du menar?
http://www.blueguitar.org/new/schem/pea ... 0scmod.gif

peterh wrote:
Om man ändå är där och löder kan man lika gärna koppla in ett fast katodmotstånd och kanske även dra fram mättutag så det blir enkelt att justera. 10 ohm ger 0.3V om man har 30mA genom röret dvs försumbart då din bias bör hamna vid c:a 8-10V

Borde väl funka med 1 ohmsmotstånd också och läsa 30mV / 1R = 30mA?

Men annars borde väl jag kunna mäta mellan anod och centertap som jag gör när jag kollar bias på maskiner med EL34 också?

21 Aug 2013, 14:23
Profile WWW

Men säg såhär då. Jag bygger kretsen exakt som i schemat jag postade i första inlägget, men jag lägger till det där 220K-motståndet på trimpoten som Stefan tipsar om enligt Hiwatt-schemat.
Sedan tappar jag det andra 220K-moståndet direkt från likriktarbryggan.
Kommer det funka?

21 Aug 2013, 15:54
Profile WWW

Om det är schema i 1:a inlägget som du ämnar gå efter, fast med kisellikriktare istället för en i glasflaska, så räcker det att minska 220k i biaskretsen ner till omkring sisådär +/- 150k. Och så jordar gallerläckresitorerna, de två i blåa ramar.
Du behöver kunna justera bias mellan -10V och -18V eftersom spridningen i dagens rör är ganska stor, vanligen hamnar EL84 med runt 350V i B+ på ca -12V till -15V.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

21 Aug 2013, 16:28
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Om det är schema i 1:a inlägget som du ämnar gå efter, fast med kisellikriktare istället för en i glasflaska, så räcker det att minska 220k i biaskretsen ner till omkring sisådär +/- 150k. Och så jordar gallerläckresitorerna, de två i blåa ramar.
Du behöver kunna justera bias mellan -10V och -18V eftersom spridningen i dagens rör är ganska stor, vanligen hamnar EL84 med runt 350V i B+ på ca -12V till -15V.

Kanon.
Jag trodde gallerläckresistorerna skulle lyftas från jord när det var fixed bias? Det är ju bl.a. det som switchen gör på min Orange där jag fick brum när de inte var jordade i katodbiasläge??
Image

Och mellan vilka punkter mäter jag denna negativa spänning?

21 Aug 2013, 16:42
Profile WWW

Brainfart, sorry. KLart gallerläckorna skall anslutas till biasspänningen.
Alla spänningar mäts relativt jord/nollan.

Zagray! - test & review

21 Aug 2013, 18:33
Profile WWW

David Wikström wrote:
Jesper, jag förstår en hel del av vad du säger i teorin, men inte allt. Dock att placera detta i någon form av praktik så är jag ganska lost direkt.. :cry:

Kalle. Schemat över PC30 visar en låst bias, men jag hittar ett schema som någon ritat moddar på, bl.a. en justerbar biaskrets. Är det denna du menar?
http://www.blueguitar.org/new/schem/pea ... 0scmod.gif

peterh wrote:

Borde väl funka med 1 ohmsmotstånd också och läsa 30mV / 1R = 30mA?

Men annars borde väl jag kunna mäta mellan anod och centertap som jag gör när jag kollar bias på maskiner med EL34 också?

Självklart duger 1 ohm också ( fast mätfelet blir större)
Att mäta på katodmotståndet har den oändliga fördela av att man inte mäter på farliga spänningar. Om fingrarna slinter till mätspetsen så blir man inte blöt i byxorna :-)

Och att dra fram mätpunkterna till t.ex. en kontakt i bakstycket gör det ännu enklare.

21 Aug 2013, 20:33
Profile WWW

peterh wrote:
Att mäta på katodmotståndet har den oändliga fördela av att man inte mäter på farliga spänningar. Om fingrarna slinter till mätspetsen så blir man inte blöt i byxorna :-)

Ah, du menar som den gången jag skulle mäta B+ i en JCM800 och sätter sidan av mätstickan mot anoden och råkar köra ner spetsen ner i chassit!? :shock: :lol:

21 Aug 2013, 20:57
Profile WWW

Då är det nog bara en sak som förbryllar mig. På schemat i första inlägg så är 220K motståndet kopplat till likriktaren, men också till mainstrafot. Varför är det så? Jag trodde det räckte med likriktaren?

21 Aug 2013, 22:24
Profile WWW

Det går två ledare från PT till likriktaren. Från ena stjäl du spänning till biaskretsen. Om den är kopplad till likriktare eller trafo kvittar eftersom det är samma punkt elektriskt.

21 Aug 2013, 22:43
Profile ICQ YIM WWW

Vad betyder PT?

En annan sak jag började fundera på när jag hade lagt mig igår. Om jag skulle sätta in 10 ohms motstånd på katoden för att mäta bias på, kommer inte dessa bli parallellkopplade med katodbiasmotståndet då, eftersom att det aldrig kommer kopplas ur i fixed bias-läge?

22 Aug 2013, 08:58
Profile WWW

PT står för Power Transformer. Alltså nättrafo.

Sätt 10ohm motstånden mellan respektive katod och katodmotståndet alternativt jord.

22 Aug 2013, 10:22
Profile ICQ YIM WWW

Hellhammer wrote:
PT står för Power Transformer. Alltså nättrafo.

Sätt 10ohm motstånden mellan respektive katod och katodmotståndet alternativt jord.

Aha, jag trodde det var MT, för Mains Transformer.
Men den ska alltså vara kopplad till AC-sidan av likriktaren?

Jag hänger inte med det här med katodmotstånden. I katodbiasläget styr ju katodmotståndet (150 ohm) biasen. Om jag har lött in två stycken motstånd på varje rör till jord så lär väl dessa parallellkopplas med katodbiasmotståndet och bli jätteknasigt.
Jag klurade lite och lyckades komma på en idé om att lyckas switcha ur dessa katodmotstånd i katodbiasläget, men då återstår problemet att parallellkopplingen kommer ske i fixed bias-läget istället eftersom att katodbiasmotståndet inte kopplas ur i fixed bias-läge. Problemet som uppstår då i min mening är att jag mäter en spänningsförlust över ett 10 ohmsmotstånd som i själva verket har helt annan resistans och biasjustering blir helt fel.. Eller är jag helt ute och cyklar? (1/150 + 1/10 = 1/0,106 = 9,375 ohm)

22 Aug 2013, 10:58
Profile WWW

Mains är väl ett bättre ord men PT mer allmänt förekommande förkortning. Iaf på andra sidan atlanten. Ja från AC sidan snor du spänning till bias.

Bilden kanske visar vad jag menar ang. katodmotstånden.

Attachments:
photo.JPG
photo.JPG [ 71.35 KiB | Viewed 7060 times ]

22 Aug 2013, 12:08
Profile ICQ YIM WWW

Tack Stefan.

Ja, det där löser ju problemet, men nu uppstår väl ett annat problem istället och det är att katodbiasmotståndet är på 10W. Måste dessa mätmostånd också vara på 10W då? Annars brinner väl de upp när jag kör katodbias?

22 Aug 2013, 14:29
Profile WWW

P=U*I
Anta 100mA -> 1V
0.1A*1V=0.1W

22 Aug 2013, 14:48
Profile ICQ YIM WWW

Hellhammer wrote:
P=U*I
Anta 100mA -> 1V
0.1A*1V=0.1W

Givetvis. Har inte funderat på matten i detta fall. Tänkte bara så långt som att katodbiasmotståndet faktiskt är på 10W och blir het som en platta när stärkaren körs. Om det inte är p.g.a. hög effekt som strömmar genom motståndet, vad är det då?
Annars hade man ju inte behövs använda såhär effekttåliga motstånd to begin with..

22 Aug 2013, 14:54
Profile WWW

Du har betydligt mer än 1V över 150ohmsmotståndet. Om du har så mycket som 100mA vid fullt spätt så har du ju P=I^2xR vilket blir 1.5W och det förslår ju inte för vi vill ju inte ha ett glödhett motstånd därav tar man till lite granna....

22 Aug 2013, 15:27
Profile

OK, så eftersom att motståndet är mindre så flyter mindre effekt (I+U) genom motståndet vilket betyder att det inte behöver vara lika effekttåligt? Am I right?

22 Aug 2013, 15:35
Profile WWW

David Wikström wrote:
OK, så eftersom att motståndet är mindre så flyter mindre effekt (I+U) genom motståndet vilket betyder att det inte behöver vara lika effekttåligt? Am I right?

Det är strömmen som flyter. Effekten utvecklas pga strömmen i relation till motståndet. Ju mer motstånd till samma ström ju högre effekt.
Se det som att ju trögare det är för strömmen att tränga sig igenom ju mer svettigt blir det.
Och ja ju lägre motstånd med samma ström ju lägre effekttålighet behövs på motståndet.

22 Aug 2013, 15:37
Profile

http://madmodders.se/formelsamlingen/ohmslag.html

22 Aug 2013, 15:45
Profile

Makes sense. Dags att börja labba.
Men förresten. Visst är väl detta felritat?

Image

Han har väl satt plus och minustecknet på fel sida om dioden?
Alex försökte ju för inte så länge sedan banka in i huvudet på mig att katoden är strecket på symbolen.. :)

Tubis wrote:
http://madmodders.se/formelsamlingen/ohmslag.html

Tack för peaken.. :P :wink:

22 Aug 2013, 15:48
Profile WWW

David Wikström wrote:
Makes sense. Dags att börja labba.
Men förresten. Visst är väl detta felritat?

Nej du ska ha minusspänning här. Precis som kondingens minus.
David Wikström wrote:
Tack för peaken.. :P :wink:

Ingen peak bara ett nyttigt redskap.

22 Aug 2013, 15:51
Profile

Katod betyder för övrigt inte =koppla till minus. katoden är där den positiva spänningen skjuter ut. Alltså ska den kopplas med icke katod till din biasmatning.

22 Aug 2013, 15:56
Profile

Egentligen är "anod" en förkortning av "antikatod" - jag är nog bland de få sista levande att använda denna antika benämning.
För att det skall flyta ström mellan anod och katod måste katoden ha lägre potential än antikatoden.
Altså, anti-katod, inte antik-atod. :mrgreen:
I fallet med biaskretsen så är jord/nollan positiv relativt diodens katod. Strömmen flyter från jord, inte till den.

Zagray! - test & review

22 Aug 2013, 17:12
Profile WWW

Jaha, ni menar att plus- och minustecknena i bilden inte symboliserar diodens placering utan hur strömmen rör sig..? (Lite förvirrande kan jag tycka)

22 Aug 2013, 17:47
Profile WWW
Reply to topic   [ 61 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next