View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 21:18

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Protoplattform för en lat jävel.. 
Author Message

Märker att jag spenderar allt mer tid framför LTSpice för att jag är lite för lat för att laborera med riktiga komponenter. Inget ont med det i sig men märker att det börjar hopa sig med idéer som borde testas IRL. :lol:

Det är trångt i vår lägenhet som jag delar med sambo och katt, så jag måste plocka fram allt varje gång jag vill testa något och sedan städa undan efter mig. Ingenting kan bli framme och vänta på inspiration. Leder lätt till att man inte göra något alls. Så nu tänkte jag göra det lite lättare för mig. :evil:

Optimalt skulle det gå lika snabbt att testa en krets på en protoplattform som i LTSpice. Hur jag skall få till det har jag lite idéer om som jag återkommer till när jag funderat och testat lite. Tänker mig moduler i stil med detta
Förslag, idéer och delande av erfarenheter välkomnas varmt! 8)

Tänkte iaf börja med att knåpa ihop en laboratorieströmkälla. Så här tänkte jag mig:

Attachment:
2013-07-23 02.26.51 pm.png [62.03 KiB]
Not downloaded yet

Attachment:
2013-07-23 02.26.04 pm.png [28.84 KiB]
Not downloaded yet

Skulle ge 8-330VDC med den 250VAC transformator jag har liggande för nästa projekt. Tänkte göra kretsen säker för 500V iaf för framtida bruk och om den fungerar som jag hoppas kanske jag gör en ännu biffigare för stora slutsteg, men före det måste jag lära mig det här med att kyla ner mosfets.

Trimmern iLimit och transistorn Q1 begränsar strömmen kretsen kan leverera, medan poten VariVolt i samspel med M1 och M2 styr utspänningen.

Synpunkter? :mrgreen:

23 Jul 2013, 14:16
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Protoplattform för en lat jävel..
Sådär nu är strömkällan byggd och testad. Testade med 3.3k resistiv last och den fungerar som jag hoppats. 9-330VDC ut. Satt till en trimmer (Range) så jag kan ställa svepet. 6-50V vid ena ytterläget.

Använde 2st LED för att stabilisera den spänning jag behöver över poten VariVolt och fick samtidigt en visuell indikator vars intensitet varierar med spänningen. Spänningen över poten blir således aldrig mer mer än några volt. Srömbegränsaren fungerar också den utmärkt!

Skall till näst bygga ihop en prototyp av en liten push-pull stärkare med 6AK6 slutrör, då får denna strömkälla bekänna färg på riktigt. Då kan jag testa om strömbegränsaren kan användas som sag-kontroll också.

Schema:
Attachment:
VariVolt.JPG
VariVolt.JPG [ 43.04 KiB | Viewed 896 times ]

Bild:
Attachment:
photo(1).JPG
photo(1).JPG [ 182.36 KiB | Viewed 903 times ]

Byggde en prototyp av en protoboard också för två novalrör. Den har jag inte hunnit testa skapligt ännu. Men än så länge är jag nöjd. Bygger fler om den visar sig funktionell.

Bild:
Attachment:
photo.JPG
photo.JPG [ 180.37 KiB | Viewed 903 times ]

26 Aug 2013, 13:19
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 2 posts ]