| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Dubbla volymkontroller i försteget
Efter att fått klar Jonkens Twin och han hämtat den i går så tänkte jag ta mig samma och fixa lite "halv färdiga" projekt åt mig själv. Först ut blir att modda mitt 5F8 tweed Twin bygge. Jag har ju egentligen bara byggt tvåstegare av olika Fendermodeller men nu tänkte jag mig ett steg till för lite mer dist. Efter som jag bara använder en kanal åt gången så tänkte jag att sätta en pull-push switch för brigthkondingen på volymen och på så sätt få både normal och brightkanalens ljud. Sen tänkte jag mig en till push-pull pot som kopplar in det extra gainsteget som jag "fått över" från den kanlen som inte används så jag i ena läget kan få orginal tvåstegaren och i andra läget en trestegare. Tänkte först att bara koppla in det extra gainsteget rakt upp och ner men efter att kolla lite scheman så verkar det som att det är klokt med en spänningdelare mellan 2:a och 3:e gainsteget om man har volymkontollen mellan 1:a och 2:a gaineteget. Hade först tänkt att ta volymkontrollen som blir över till mastervolymen men nu funderar jag på att sätta den kontrollen mellan 2.a och 3:e gainsteget istället för en fast spänningsdelare och sen försöka klämma in en mastervolym nån annanstans. Har även funderat på att klämma in en PPIMV men det får blir ett senare projekt om den inte duger som den är. Vad tror ni om detta är det överkurs med två volymkontroll i preampen och sen en mastervolym på slutet? Ett schema på hur jag tänkt det hela. [img=http://s21.postimg.org/55no7p58n/twin_5f8_Custom_schem_dubbel_volym.gif]image hosting websites
|
| 26 Aug 2013, 10:17 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Dubbla volymkontroller i försteget
Jag tillhör ju dem som gillar kapacitet att justera,så med reservation svarar jag ja. På senare tid däremot,när vi talar fåstegare,så e det sikkert bra att kunna justera men de allra flesta av oss kommer ratta in ett grundljud vi trivs med...åsså blir sannolikt pot 2 i sammanhanget stående där. I de fallen kan man som jag ser det lika gärna ersätta pot 2 med en trimpot. Funkar såväl som något,tar mindre plats å skapar mindre kablage invändigt osv.
Winston maskin tex har det så. En trimpott som "pott 2" för resp kanalingång. Funkar utmärkt. På det sitter sedan master samt PPIMV baktill. Att INTE installera en PPIMV å master på en 100w maskin? Näfan.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 26 Aug 2013, 11:33 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Dubbla volymkontroller i försteget
För at det inte skall smälla vid omkoppling måste onkopplaren vara "make before break", annars behöver du en jordad gallerläcka från vänstra ändan av 270k resistorn.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 26 Aug 2013, 12:57 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Dubbla volymkontroller i försteget
Tack för tipset Alex, vet inte om det är en "make before break" så det är väl bara att ta det säkra för det osäkra och klappa in ett motstånd. Är det nåt speciellt värde på gallerläckan eller är det bara att köra med "standard" 1M eller är det smartare att ta ännu hög värde?
Inget i övrigt att invända på då det gäller schemat?
|
| 26 Aug 2013, 13:08 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Dubbla volymkontroller i försteget
Jo...separera gärna kotoderna på ingångstegen, du kan då ge varje steg egen karakteristik och dessutom undviker risken för lågfrekvent självsvängning när de blir kopplade i serie.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 26 Aug 2013, 13:31 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Dubbla volymkontroller i försteget
Jag hade nog tänkt att separera katoderna och som första försök utgå från 2203:ans andra steg med ett 10K katodmotstånd och skippa avkopplingskondingen på det gainsteget.
|
| 27 Aug 2013, 00:02 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Dubbla volymkontroller i försteget
Första steget avklarat och om i stärkaren så nu har jag ett in och urkopplingsbart gainsteget, satte in en push-pull pot till volym som på schemat som då också kopplar in och ur det extra gainsteget. Nästa steg blir att fixa mastervolymen för det är helvetiskt högt då man driver på lite mer.
Förhoppningsvis kanske jag hinner göra mastervolymen senare i dag, sen skall hela stärkaren få en genom gång då det gäller jordningen. Konstigt att den inte brummar mer än den gör med tanke på att den är jordad hur som helst.
|
| 27 Aug 2013, 12:25 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Dubbla volymkontroller i försteget
Nu har jag fixat lite i maskinen och det verkar lovande ock så smäller det då jag switchar in det extra gainsteget trots att jag har gjort som Alex sa och satt ett motstånd, tog ett på 1M. Kan det vara så att det smäller för att gallret på det extra gainstegt saknar jordreferens då det switchas in?
|
| 28 Aug 2013, 01:33 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Dubbla volymkontroller i försteget
Ja, nog är det så.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 28 Aug 2013, 07:40 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Dubbla volymkontroller i försteget
Nu är den tyst då man kopplar in extra gainsteget, satte ett 3.3M motstånd till jord och då försvann smällandet. Separerade katodmotstånden och satte 1.5K på första och testade sen med 10K på och utan avkopplingskonding alá 2203 på det extra steget men bytte till 1.5K utan avkoppling på det vilket blev betydligt bättre.
Det jag nu funderar på är att testa labba lite med "Marshall filtret" 470K 470pF och se om jag ka tämja lite diskant eller testa en liten konding parallellt med anodmotståndet på extra steget.
|
| 28 Aug 2013, 09:11 |
|
|