View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 00:26



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next
pippo meckar. 
Author Message
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post pippo meckar.
Ja det är dags för en liten allmän fixtråd tycker jag, mest för att det är roligt att dokumentera sånt man gör. Kanske kan det vara till hjälp för någon också.. med allra högsta sannolikhet kommer det frågas om hjälp från mig själv.

Hur som, har lite saker att mecka med i vinter/vår och tänkte dela med mig av en del här. Det är än så länge bara förstärkare och effektrelaterat.

- Har en Metroamp ´67 Superbass som ska byggas om till JTM100. Alla delar beställda.
- Har samlat delar till ett JTM45 bygge under hösten, allt förutom rör och kabinett beställt, dock är vissa saker fortf påväg med post. Ev bygger jag klart denna innan jag börjar riva i SB:n för att inte gå marshallös.. livet är ju så tråkigt utan en marshall (.. eller duglig replika rättare sagt :lol: )
- Har 2 st wahwahs som ska lagas. En med pajad spole och en med skrapig pot samt nån sladd som är av.. Den sistnämda är en fuzzwah och ev ska fuzzkretsen lyftas ut och bli en egen pedal.
- Har under hösten köpt en 1960ax som ska "moddas" för att matcha min gamla 1982låda. Så lådan togs med till föräldrarna över jul (tillsammans med lite annan musikutrustning 8) ) och jobbet påbörjades med nytt fronttyg och en gammal logga ikväll.

Image
Lite blandad utrustning och delar.

Image
Lådan innan..

Image
"Flådd och urtagen"

Image
Baffeln naken och checkerboardbiten används som mall för att klippa ut saltnpeppern.

Image
Mallar in borrhål för liten logga.

Image
Baffeln, grill och logga på plats igen, klart för ikväll. Det som återstår är nya metallhandtag och såklart högtalarna. ev lite extra timmer på insidan..

För den som har något liknande projekt kan jag rekommendera den här guiden:
http://www.thegearpage.net/board/showth ... p?t=446688

Med nogrannhet, tålamod och en bra stridsparskamrat var det rätt enkelt faktiskt.
Guten nacht meine Herren!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


18 Dec 2012, 01:42
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
4x12an blev klar idag! Handtagen (.. samma som på marshalls HW serie) passade dåligt och jag var tvungen att förstora hålen en liten aning. De skiljer sig dessutom en del från "riktiga" metalhandles. Hursom, inget skrammel och de är stadigare än plastvarinten.

Sprayade grillen med vatten innan bingen igår också så den fick torka över natten. Nu är den riktigt tight och fin!

Image

Har också hämtat lite paket på posten med delar, bilder på det kommer allt eftersom de kommer till använding!

Hilsen
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


18 Dec 2012, 16:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: pippo meckar.
Jätte snyggt Pippo!

Trevligt med projekt trådar med bilder !

Sen får du inte misströsta om det inte är så många som kommenterar, många läser men är lite slöa med feedback .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


19 Dec 2012, 17:56
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: pippo meckar.
Ja det där var fantastiskt! sitter ju på en 1960ax själv och fundererar i samma banor.. Var fick du tag på tyget? Var det svårt att byta??


19 Dec 2012, 20:13
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: pippo meckar.
snyggt jobbat! kul med bilder :)

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


19 Dec 2012, 20:21
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Tack så mycket!

Tyget kommer från GMF, kostade nånstans runt 3-400 kr tror jag. Det är lite pilligt men så länge man har nån som hjälper till, ffa när tyget ska sträckas så går det bra. Att tänka på är att handtagen måste bort för att baffeln ska komma ut. Kan bli lite jobbigare om man har nitade handtag. För andra bra tips så kolla länken i första posten.

Kommer förmodligen dra igång med förstärkarna i mellandagarna så återkommer med bilder då.

Hilsen
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


19 Dec 2012, 20:52
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: pippo meckar.
Nej, fyfan vad snyggt! :D

Galet snygg Les paul du har också...

Har du kanske ett skitfult pedalbord för att väga upp? :wink:

_________________
http://www.voodooaudio.se


20 Dec 2012, 16:04
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Haha tackar!
..har inget pedalbord alls faktiskt, kör sällan mer än 2-3 trampor åt gången så.

Trevlig kväll
PIppo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


20 Dec 2012, 19:01
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
God kväll!

.. Var på väg ut på stan ikväll men valde att stanna hemma istället. Efter "på spåret" tänkte jag att jag kanske skulle pilla iordning lite i garaget inför kommande förstärkarmeck.. Där hade far min tydligen renoverat medans jag var borta så jag började så smått på JTM45:an.

Har allt hemma förutom ptp-brädan och transformatorerna som borde vara färdiglindade snart. Siktar på en 65a, dvs blocklogo med drake OT.. Har samlat på mig gott om "nicetohave" bitar till denna så ska bli ett riktigt kul bygge!

Hursom, ikväll började jag, med hjälp av storebror, med att polera upp aluchassit. Ville inte ha någon spegelfinish, de jag har sett var inte perfekta direkt. Nöjde mig därför med 2 våtslipningar och en trissa med autosol (.. mirakelmedel!).

Image
Lite blandade bitar till båda stärkarna på arbetsplatsen, kaffemaskinen är nu bortflyttad..

Image
Började med att sätta upp lite inspiration på väggen.

Image
Så här var ytfinsihen från början, inget fel på den men inte vad jag vill ha på detta bygget.

Image
På insidan av chassit skippade vi trissan och nöjde oss med handpolering.. Hade nog gjort mer skada än nytta med en trissa där inne.

Image
Provmonterade lite hårdvara för att kolla fiten, borde vi gjort innan poleringen egentligen ifall något hål skulle behöva förstoras. Lätt att vara efterklok!

Image
Baugti (--skånska; bak till). Poten är för en master och det ensamma högtalarjacket kommer hardwiras för 16ohm då jag glömde beställa ohmswitch :roll: ..

Image
En närbild, rätt nöjd med resultatet här, som sagt ingen spegelfinish men "good enough"!


Eventuellt kommer jag löda upp rörsocklarna idagarna men efter det kommer det inte hända mycket innan järnen kommer i brevlådan, ev kommer det pillas lite på 100 wattarn.

Gutes Wochenende!
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


22 Dec 2012, 00:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: pippo meckar.
Neh. Es heiss...

Frohe Weihnachten

:mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Dec 2012, 03:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: pippo meckar.
Ser fint ut!

ptp-bräda har jag en ny fin röd en som är tillsalu, om du inte har handlat ännu?

Två tips:

Inskaffa dig en sån där inperdasnväljare med tre fasta lägen, istället för orginal, så elleminerar du just den haveriorsaken som är annas vanligt.

Paralellkoppla inputsen redan från början, blir tystare och slipper extra kabel på utsidan.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


24 Dec 2012, 16:26
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Har beställt brädor redan som är påväg i posten, men tack ändå!

Tack för tipsen, menar du de moderna ohmswithcarna?

EDIT:Beställde mickkåpor till min lespaul igår men glömde såklart att jag skulle ha en burk nitrolack också :evil:
Någon som har tips på vart man hittar det i malmöregionen? Lätt gul tint (-tänk gamla fenderhalsar) och som härdar ordentligt?

Frohes Weinachten!
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


24 Dec 2012, 16:48
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: pippo meckar.
pippo wrote:
Har beställt brädor redan som är påväg i posten, men tack ändå!

Tack för tipsen, menar du de moderna ohmswithcarna?

EDIT:Beställde mickkåpor till min lespaul igår men glömde såklart att jag skulle ha en burk nitrolack också :evil:
Någon som har tips på vart man hittar det i malmöregionen? Lätt gul tint (-tänk gamla fenderhalsar) och som härdar ordentligt?

Frohes Weinachten!
Pippo

Kolla med Metamatic här på forumet, han håller till i Limhamn.

_________________
http://www.voodooaudio.se


25 Dec 2012, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Tack för tipset!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


25 Dec 2012, 18:38
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Var väldigt sugen på att inviga min nya lödstation (tack brossan!) så Ikväll har jag gjort lite mer på JTM45:an. Ska montera och löda jordsträngen på potarna samt inputjacksen imorrn. Efter det måste jag vänta in de sista leveranserna innan jag kan fortsätta :x ..

Passade även på att fixa 2 wahwahs. En gammal Jen som skrapade lite samt hade en trasig batteri kontakt samt ett gammalt hemmabygge som varit itu länge. Passade på att true bypassa den sistnämde också.

Image

Image

Image

Hilsen
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


27 Dec 2012, 00:54
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: pippo meckar.
pippo wrote:

Passade även på att fixa 2 wahwahs. En gammal Jen som skrapade lite samt hade en trasig batteri kontakt samt ett gammalt hemmabygge som varit itu länge. Passade på att true bypassa den sistnämde också.

Image

Hilsen
Pippo


Kul med gamla wahwahs !
Ett tips som gäller mer än dessa wahwahs: som synes så har dom vanlig enkelkabel och man kan på plera ställen med fördel använda skärmadkabel istället och få en tystare pedal.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Dec 2012, 00:22
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: pippo meckar.
Tack för de inspirerande bilderna! Om jag inte säljer min 1961A-låda, så kommer jag att klä om den så den matchar min 1960AX.

/CM


29 Dec 2012, 17:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Kul att de är till nån nytta CM, bilderna alltså =)

Idag har jag spenderat nästan hela dagen med gitarr och förstärkar pul. Tog några break för att lira, käka och se semin i JVM..

Har satt mickkåpa i halsen på min les paul, RS lätt åldrade kåpor. Ser OK ut men har sett bättre..

Gav min Srata en ordentlig uppfräschning med nya strängar och justering av trussen, trodde jag skulle behöva lämna iväg den men bestämde mig för att försöka göra det själv. Hittade en bra guide på ett fenderforum och letade fram alla verktyg. Blev sjukt nöjd och gibban har inte fått mycket speltid sen i förmiddags. Är ju en stratagrabb i grunden! Dumt nog sparade jag inte länken, den hade varit riktigt bra till någon som kände sig manad att ge sig på det.. Får se om jag hittar den.

På förstärkarfronten har det hänt en hel del. Fick PTP brädorna igår till både JTM100:n och JTM45:an. Fick besked idag att transformatorerna till JTM45:an skickas på måndag, så jag kommer hålla mig till planen att bygga den helt klart innan jag börjar riva i min SuperBass. Har dock färdigställt flterbrädan och likriktarbryggan.. den såg stor ut men kondingarna var också rätt feta och det blev snabbt slut på "real estate"..

Bilder!

Image
Nya PTP-brädorna och lite annat krafs..

Image
8 burkars filterbräda ala Blackflag! (.. med något improviserad koppling, samt enkel likriktarbrygga förstås)

Image
Nu när även stratan blivit fin nog att vara med på bild blev det en ny rigbild, saknas gör min B låda.

Image
Kretsen till JTM45:an börjar ta form..

Image
Här går det undan, kretsen klar och provmonterad.


Det var alles, nu blir det nog ingen uppdatering förrän transformatorerna dimper ner i lådan..
CM, om du ger dig på omgrillning och har frågor så skriv här eller PMa

Hilsen
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


03 Jan 2013, 23:31
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1792
Location: Röven
Post Re: pippo meckar.
WOW :shock: Här går det undan !
Rolig tråd !

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


04 Jan 2013, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
I väntan på nya delar och fortsättning på förstärkarna vill jag dela med mig av denna,

http://www.youtube.com/watch?v=ol4QqKBkAgQ


Hilsen
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


07 Jan 2013, 21:18
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
.. Här har det legats på latsidan. Har haft mycket på annat håll men nu är det dags för en snabb uppdatering.
Järnet kom i lådan som planerat och är kopplat så långt att det som återstår nu är att stoppa i PTP- brädan och en elyt till.
Därefter inleds nästa väntläge, rören som är beställda.

Här kommer 2 snabba bilder på framsteg sen sist, kabeldragningen kommer snyggas till allra sist när allt är kopplat, testat och klart.
Image
Image
Om ngn är i behov av .1 mustards har jag ett gäng som ev kan säljas, PM:a.


Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


18 Feb 2013, 18:03
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
JTM45:an är klar! Låter helt underbart, lite trubbel med pyttelite oscillation på High Treble I men ska se över det i helgen.
Vit blev den.

Image

Hilsen
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


27 Mar 2013, 23:49
Profile
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 962
Location: Eskilstuna, Sweden
Post Re: pippo meckar.
Image

_________________
/Bengt


28 Mar 2013, 09:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: pippo meckar.
pippo wrote:
JTM45:an är klar! Låter helt underbart, lite trubbel med pyttelite oscillation på High Treble I men ska se över det i helgen

Hilsen
Pippo


Men om du skippar det "anala" :wink: med att det ska se ut exsakt som Marshall byggde och sätter in skärmade kablar och grindmotstånd där dom ska sitta = på ginden och inte på kortet så slipper du problem med detta (eller fipla med nuvarnde kabel o flytta runt den), Att man byggde på detta viset på den tiden handlar inte om att dom letade det "perfekta ljudet" utan kostnad mm.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Mar 2013, 18:47
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Owe, duly noted :lol:

Ska rota runt imorrn och se till att få rätt på det.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


28 Mar 2013, 22:44
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: pippo meckar.
pippo wrote:
Owe, duly noted :lol:

Ska rota runt imorrn och se till att få rätt på det.


Så hur gick det? Vad blev lösningen?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


29 Mar 2013, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: pippo meckar.
pippo wrote:
JTM45:an är klar! Låter helt underbart


Å snygg är den också! Bra jobbat!


30 Mar 2013, 19:26
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Tackar Overdriver!

Det enda jag gjort var att värma på två lödningar på nytt som såg lite snåla ut. Oscillationen är iaf borta, för att hålla mig säkra sidan kommer jag skärma botten i lådan, hur mycket det egentligen hjälper vet jag inte.

Har idag börjat på min JTM100. Rev först ut i princip allt ur stärkaren och rengjorde chassit lite inuti. Satte en krans på insidan under PT:n, flyttade en skruv som fäste för filterbrädan samt provmonterade korten. Sen åkte panelen på plats och jag började bocka komponenter till brädan. Precis nu innan middan
"flatlippade" jag mitt gamla cabinet.. råkade dra lite hårt i vilnylen på ena sidan så får nog bli en relic... Skämt å sido, ska beställa en ny baffle bara.

Image
Image
Image
Image
Image

-Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


01 Apr 2013, 19:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: pippo meckar.
ser ut som du vändit en diod fel i likriktaren

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


01 Apr 2013, 19:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Ja, den översta i mitten! Tack zven

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


01 Apr 2013, 19:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.