View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 05:30



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2
pippo meckar. 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: pippo meckar.
Tycker du gör det hyggligt prydligt jag! Keep up the good work helt enkelt,fanimig inte svårare än så. :wink:

Ta inte detta fel nu,men med de byggen du gjort här skall det bli intressant att se dig riva igång med tweakandets ädla konst.
Tro mig bara..det ligger inte bara EN hund begraven där.

Original e fan till för gubbjävlar mä keps som ägnar sig åt att berika dansbands genren. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Apr 2013, 20:18
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Inget feltaget alls, är helt med på vad du menar :)

Nu när JTM45:an är helt klar tog jag några beautyshots :oops:

Image
Image
Image
Image
Image
.. hade ingen selector i ohm..
Image
Image
Master för allas trevnad utom min..

Trevlig kväll!
PIppo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


01 Apr 2013, 21:20
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: pippo meckar.
Jaja.
På en såndäringa häck.
PPIMV FTW!! :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Apr 2013, 23:56
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Ja fast efter svullos tråd känns det som om man ska börja lägga undan lite slantar till en bra broms...

Veckans framsteg, inte utan snedsteg..
Switcharna är för djupa för den nya filterplattan, nya på g..
Kondingarna från gmf var lite väl långa, därför de övre sitter på sniskan, får leva med det har inte råd med rifas eller liknande nu. :roll:

Utöver det, rätt nöjd, tror det kommer bli bra det här. 27k nf på 16ohm tabben, ingen mixerkonding, 470k mixermotstånd.. kolfilm för det mesta till skillnad från min andra stärkare, signalkondingar är en blandning av mustards och sozos. Alla de stora burkarna är på 47 uf istället för 30/33.. Börjar där och hoppas det kommer låta ljuvligt! Har satt tillbaks andra högtalarjacket också, så jag kan köra hela stacken! :twisted:

Image



Ha en bra lördagkväll!
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


06 Apr 2013, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Image
Snubblade över denna i veckan och var tvungen att slå till. Efter ca 2 timmars jobb i eftermiddags så ser grillen helt ok ut igen, vände på den helt enkelt. Inuti sitter en matchande 4 t1281or med 102 014 koner.
Alla daterade november ´69 och troligtvis orginal. Den nu tejpade vinylen ska limmas när jag får tag på lämpligt lim.
En beater, men med ett helt underbart sound!

I övrigt är JTM100 bygget klart för uppstart, blir nog inte förrän nästa helg dock.
Stay tuned
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


19 Apr 2013, 22:48
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
JTM 100 Blackflag bygget blev klart i helgen, låter stort och elakt med "detaljerat" ljud. Helt fantastiskt!

Trevlig söndagskväll!

Image

Image

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


05 May 2013, 20:31
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: pippo meckar.
Underbara bilder Pippo, jag blir så impad över ditt tempo.. Du har inte fru/barn och husrenovering va? :lol:

Lyckost som hittade den där 69:a lådan.. grattis!


07 May 2013, 11:49
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Tack svullo! Nä ingen fru och inga barn, men en hel del intressen där musiken ligger högt upp på listan. inget hus heller men lägenhet som jag också fixar i när det blir tid över. Hade tidigare mina stärkare där också men det funkar inte riktigt.. :roll: har mina lådor och toppar hos mina föräldrar för det mesta så det är där bilderna är tagna och även där topparna är byggda. Den lille orangen som syns på några bilder tar jag med mig lite varstans, gets The job done. Nu lär denna tråden dö ut en del, har inte pengar till fler byggen och inget behov av fler stortoppar :lol:

Har du fått lirat nått på din 69a och Blev det en 200w bad cat broms till slut?

Ha det!
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


07 May 2013, 14:05
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: pippo meckar.
pippo wrote:
Tack svullo! Nä ingen fru och inga barn, men en hel del intressen där musiken ligger högt upp på listan. inget hus heller men lägenhet som jag också fixar i när det blir tid över. Hade tidigare mina stärkare där också men det funkar inte riktigt.. :roll: har mina lådor och toppar hos mina föräldrar för det mesta så det är där bilderna är tagna och även där topparna är byggda. Den lille orangen som syns på några bilder tar jag med mig lite varstans, gets The job done. Nu lär denna tråden dö ut en del, har inte pengar till fler byggen och inget behov av fler stortoppar :lol:

Har du fått lirat nått på din 69a och Blev det en 200w bad cat broms till slut?

Ha det!
Pippo


Bra jobbat hursomhelst... Ja som svar på dina frågor, 69:an står fortfarande hos en kompis i Luleå, jag blev tveksam till att skicka den med bussgods utan case, så jag var i vanlig ordning lite överambitiös och beställde ett skräddarsytt case från: http://www.theflightcasecompany.com dom skickade det enligt uppgift i fredags, det ska gå till Luleå, sen ska kompisen sända hela paketet till mig via bussgods.. Jag håller förståss på att dö av väntan.. Vad gäller Bad Cat unleash:en så enades jag med Bad Cat om att de bygger en extra kraftig broms, ordern är lagd och den byggs just nu.. Så, det hela drar ut lite på tiden, men det kan nog bli rätt ballt i slutänden.. Antar att det lär dyka upp en tråd :D


08 May 2013, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Här har varit tyst väldigt länge, trots att jag fortfarande meckar en hel del. Allt från vanligt underhåll till
mixtrande med rör, tonestacks osv...

Senast nu i veckan har jag slutgiltigt löst förarglig oscillation i min JTM 45a och sett över min Hiwatt dr103a.
Som bekant är biaskretsen i de här inte så funkis med många moderna el34or vilket leder till att de ofta modifieras ur just den aspekten. Just mitt ex hade jag svårt att se vad som försiggick när jag först fick den.. Hur högt jag än ställde upp den gick rören lite för kalla. Nåja, ljud kom och inget verkade direkt "hafsgjort". Utöver tveksamt bruk av 1/4 watt motstånd var allt prydligt gjort så som snabblösning bytte jag till redigare motstånd och lät det vara tills nu.

Efter att jag öppnat igen här om dagen visar det sig att biastappen klippts och gömts undan.
Istället matas spänningen för bias från en av HT tapparna via diverse kondingar.. Jag är endast bekant med äldre marshalls och hiwatten (fixat lite gammalt orange också) men är detta vanligt förekommande på andra håll?

Hur som, den kom ju som sagt inte upp i range och jag hade svårigheter att följa kopplingen för att komma till rätta
Med vilket motstånd som skulle justeras. Det som satt i serie med potten gjorde föga.. Jag valde då att slita ut rubbet av modden och bygga om enligt orginal. I med ett par schletna el34or som används för test. Gick hett.. Fan, PTn matar bara 50V till bias så det finns inte så stor justeringsmån att leka med (446vdc b+). Provade med ett 6.8k i serie med 47k och där var det, jämnt och fint på 65% för el34or! Det är skönt när saker och ting inte jäklas mer än det behövs eller hur!?

Image

Image

Har tidigare bytt alla lytar och har nya rör på väg så denna gosingen är snart helt på rätsida igen! Sprang dock på ett drivet/dött motstånd runt V4 och stoppade i vad jag hade hemma så länge. Så till frågan, om någon har ett 1meg 1/2watt Piher on hand skulle jag vara väldigt tacksam om jag fick köpa ein stück. Har NOS .1 uF mustards att byta mot annars :)

Trevlig kväll!
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


Last edited by pippo on 19 May 2016, 11:13, edited 1 time in total.



18 May 2016, 21:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: pippo meckar.
har nog pier´motstånd liggandes är det de gulaktig cylindriska ?

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


19 May 2016, 00:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Tack zven! De är nog piher de med men jag söker ett av de "brunröda"

Image

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


19 May 2016, 11:11
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: pippo meckar.
Jag har det Piher motstånd du söker, du har inte en 0.022 Mustard att erbjuda istället :wink:


19 May 2016, 16:28
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
Quote:
Jag har det Piher motstånd du söker, du har inte en 0.022 Mustard att erbjuda istället :wink:


Gött! Tyvärr endast .1 uF på mustard fronten.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


19 May 2016, 18:21
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: pippo meckar.
OK, PM:a din adress så postar jag resistorn i morgon


19 May 2016, 21:16
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: pippo meckar.
JTM wrote:
OK, PM:a din adress så postar jag resistorn i morgon


Schysst!!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


20 May 2016, 00:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.