View unanswered posts | View active topics It is currently 13 Jun 2026, 13:36

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Peavey Valveking, NFB felkopplat 
Author Message

Post Peavey Valveking, NFB felkopplat
Jag har sett det på de två 100W topparna jag haft att göra med iaf. Man kan nog räkna med att felet finns på många VK, då den ena jag kollat på är en tidig version och en är senare, syns på ändringar i layout på kretskorten.

Felet är att man förväxlat de två ledarna, blå och brun, i den skärmade kabeln som förbinder det bakre kortet (det med Ohm-omkopplaren) med resonance- och presence kretsarna i det främre kortet. Blå, pinne 1 i kontakt P401, kommer från NFB-motståndet R9 (33k) och ska enligt schemat gå till pinne 1 på kontakt P400 och till resonance-potten. Brun, pinne 3 i P401 och P400, kommer från R10 (820 Ohm) och presence-potten och ska gå till en av katoderna på fasvändarröret V3. Men i och med förväxlingen så hamnar presence först i NFB:n. Det "fungerar" ju ändå att justera både presence och resonance, men hur skillnaden är mot om det är rätt kopplat det vet jag inte. Min egen VK är inte operativ och den andra byggdes om med annan fasvändare i samband med felet upptäcktes och provades aldrig med rätt koppling.

Nå'n annan som har en Valveking och kan verifiera felet?

Image

/Mats

09 May 2012, 17:59
Profile

Post Re: Peavey Valveking, NFB felkopplat
Hej Mats,

Det är ju en vk112 combo jag har och den saknar presence samt har en switch för resonance. Så inget som kan förväxlas.
Kanske hade varit kul att kopiera pres/res-kretsen och sätta dit kontrollerna på baksidan av combon. Men det får bli någon annan gång. En liten bump i alla fall.

Nicklas

09 Jul 2012, 13:06
Profile

Post Re: Peavey Valveking, NFB felkopplat
skumberg wrote:
Hej Mats,

Det är ju en vk112 combo jag har och den saknar presence samt har en switch för resonance. Så inget som kan förväxlas.
Kanske hade varit kul att kopiera pres/res-kretsen och sätta dit kontrollerna på baksidan av combon. Men det får bli någon annan gång. En liten bump i alla fall.

Nicklas

:) Precis vad jag nyss skrev i din tråd. Tack för bumpen iaf!

/Mats

09 Jul 2012, 13:22
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]