View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 02:15

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Missljud i Vibro Champ 
Author Message

Post Missljud i Vibro Champ
Jag håller på bygga mig en Vibro Champ AA764 enligt detta schema: http://www.ampwares.com/schematics/champ_vibro_aa764.pdf

Provkörde förra helgen och den låter hur bra som helst utom sista millimetrarna på volymkontrollen. Där uppstår ett fult diskantigt distljud som jag inte kan beskriva bättre än "krossat glas". Jag funderade ett tag på om det kunde vara att nättrafon ger lite mer spänning än originalet (2x330v istf 2x315) och för att utesluta det så plockade jag ut likriktarröret och kopplade istället in mitt gamla Philips likspänningsagg och matade förstärkaren med korrekt spänning (355v). Exakt samma missljud men då stämmer alla spänningar i förstärkaren iaf.
Tänkte på blocking dist i slutröret och satte på prov ett motstånd i serie med ingången (visst kallas det grid stopper?). Ingen skillnad, MEN... ett 220 k motstånd på ingången i andra gainsteget löser helt problemet. Dock med vissa biverkningar som t ex lite platt och livlöst ljud och visst diskantbortfall. Däremot påverkar det just inte volymen.
Jag har byggt den ganska exakt efter originalet bortsett från att jag satt in en pot för mid istf 15k motståndet i tonstacken. Det borde dock inte påverka nå't tycker jag. Annat än möjligen mellanregistret om man vrider på den... [:)]

Så min fundering är - vad tusan har gått fel och vad kan jag göra åt det?

22 May 2011, 17:05
Profile WWW

Tycker det låter som om poten är kass. Byt o testa.

Hasse.

22 May 2011, 21:03
Profile

Tycker det låter som om poten är kass. Byt o testa.

Hasse.

Precis +1
Eller ngn konding ngnstans...>elyt,,,Hur ser jordningarna ut?

22 May 2011, 21:52
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]