Ljudbojen.com
http://ljudbojen.com/

Music-man med 6V6 rör
http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=58081
Page 1 of 1

Author:  pudas [ 20 May 2011, 14:03 ]
Post subject:  Music-man med 6V6 rör

Jag är tämmligen okunnig om förstärkares inkråm! Men i bland så händer det att jag får för mig saker endå!
Så för några år sen så provade jag att stoppa in 6V6 i stället för EL-34 i min gammla Music-man 65W! Dels för att se om tonen blev annorlunda och för det andra att få ner volymen en aning. Det här med bias gjorde jag som vanligt med, dvs struntade i! Det fina i detta är att den nu låter betydligt bättre en innan och att volymen har blivit lägre, om en inte så mycket som man skulle kunna tro!
Hur kommer det sig att den funkar så fint med 6V6 trotts att många nät-eksperter påstår att 6V6 rör ska brinna upp i Music-man?

pudas

Author:  Ocku [ 20 May 2011, 20:28 ]
Post subject: 

Är det JJ:s 6V6:or??

------
Dom låter alla lika

Author:  pudas [ 21 May 2011, 00:22 ]
Post subject: 

Nej, det var Electro-Harmonix 6V6EH.

pudas

Author:  Sustain [ 22 May 2011, 09:44 ]
Post subject: 

Viken förstärkare är det? Alla Music Man har väl inte sådär tokhöga spänningar?
Att bias för EL34 passar även till 6V6 har jag också erfarit, men det är inte säkert att det alltid stämmer.

/Sixten

Author:  Ocku [ 22 May 2011, 11:45 ]
Post subject: 

Jag kommer ihåg att någon redan tidigare påpekat att många tv-apparater har kört skyhöga spänningar på 6V6:or.

Det är väl inte bara B+ som är det kritiska när det gäller hållbarheten?

------
Dom låter alla lika

Author:  David Wikström [ 22 May 2011, 18:45 ]
Post subject: 

Sustain wrote:

Viken förstärkare är det? Alla Music Man har väl inte sådär tokhöga spänningar?

Jag har alltid hört att Music man har högst spänningar av dem alla..?

David

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/