View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Jun 2026, 04:27

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Olika ingångar på Mesan 
Author Message

Post Olika ingångar på Mesan
Arbetet fortgår med Mesan och jag har bra koll på det mesta nu. Dock så har jag sett att någon moddat om ingångarna på den. Nu sitter jag och funderar på lite olika varianter som jag klipper in bilder på. Samtliga är scheman som "flaxar" runt ute i cyberspace.
Image
Det är så här den ser ut idag. (bild ovan)

Image
Så här ser det ut på ett annat vanligt förekommande S.O.B-schema. (bild ovan)

Image
Enligt schema för Mark-1. (bild ovan)

Vad finns det för för- och nackdelar med de olika varianterna. Hur skulle ni göra?
En fjärde variant kanske är att bara ha en gitarringång och använda det andra hålet till att bygga en footswitchingång så man kan växla mellan kanalerna.

Tack på förhand/ AH

19 May 2011, 10:45
Profile

Fördelen med mark 1-kopplingen är att det blir tyst och brusfritt när inget är inkopplat i förstärkaren om den samtidigt är igång. Fördel S.O.B är att man kan switcha mellan kanalerna med en A/B-box; vilket i sig blir mindre intressant då volymskillnaden mellan ingångarna blir väldigt stor. Att switcha kanalerna elektriskt blir knappast värt besväret om man inte samtidigt kan switcha minst också mellan två olika mastervolymer. Vill du göra kopplingen som mk 1 behöver du ett switchande jack förslagsvis från Switchcraft.

19 May 2011, 22:51
Profile ICQ WWW

Fördelen med mark 1-kopplingen är att det blir tyst och brusfritt när inget är inkopplat i förstärkaren om den samtidigt är igång. Fördel S.O.B är att man kan switcha mellan kanalerna med en A/B-box; vilket i sig blir mindre intressant då volymskillnaden mellan ingångarna blir väldigt stor. Att switcha kanalerna elektriskt blir knappast värt besväret om man inte samtidigt kan switcha minst också mellan två olika mastervolymer. Vill du göra kopplingen som mk 1 behöver du ett switchande jack förslagsvis från Switchcraft.

Magkänslan säger ganska tydligt att det blir som på Mark 1. Vem säljer sådana Switchkraftjack? Hittar inget på Banzai som jag brukar beställa av. Klipper in en länk med deras schemor. Visst är det en III och en XI som blir bäst? http://switchcraft.com/Documents/Jack_Schematics.pdf

AH

20 May 2011, 09:41
Profile

Jag har en Mark I typ 76/77 som jag köpte beg 79/80
(alltså innan ordet MARK I var påtänkt)
och levererades med A/B-box vilket kan vara lite bökigt eftersom den distade signalen alltid blir starkare, så:

jag satt in reläer för switchningen som kopplar ur mastern i clean-läget
och kopplar ur clean volymen i distläget

vilket gör att det låter bra i clean-läge och inte kvävt som det gör när man har en master

blir oxå bra med dist i alla fall med HB

den enda nackdelen är att vid switchningen från dist till rent får man extra signal in i reverb-fjädrarna och det "schongar" till lite. men har lärt mej att dämpa strängarna i switch-ögonblicket

beror ju oxå på hur mycket reverb man har på

Har haft så här nu i säkert 20 år

tligen

20 May 2011, 11:03
Profile ICQ WWW

tn97ahs wrote:
Magkänslan säger ganska tydligt att det blir som på Mark 1. Vem säljer sådana Switchkraftjack? Hittar inget på Banzai som jag brukar beställa av. Klipper in en länk med deras schemor. Visst är det en III och en XI som blir bäst? http://switchcraft.com/Documents/Jack_Schematics.pdf

AH

Typ III och typ V ("make circuit") skulle jag nog säga. Och indeirekt fel av mig tidigare, man kan säkert ha A/B-box med mk1 koppling också (även om volymskillnaderna vid användbara inställningar blir stor.)

20 May 2011, 13:46
Profile ICQ WWW

V är väl en dubbel closed och nog bör det väl vara en closed + make circuit för att få det att funka. Eller? Vem i sverige eller europa har ett bra sortiment av dessa

AH

20 May 2011, 22:44
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]