Author |
Message |
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
4x12 med 4 olika element
Har en idé jag grunnat på: Ska göra om en Marshall 1960A så att den innehåller 4 olika element: Celestion G12M Heritage (96 dB) - ska vara som en greenback från '67 Scumback H55 (99 dB) - ska vara som ett pre-Rola G12H-30 Weber 12F150 (99 dB) - ska vara som ett 60-tals Jensen C12N Tayden Ace 25 (99 dB) - ska vara som en gammal Celestion Blue Till det kommer jag att ha 4 switchar - se nedan - så jag kan köra alla möjliga kombinationer av dessa element. Alltså en och en, 2, eller 3, eller alla 4. Tänker fixa till bakstycket så jag kan öppna det enkelt och välja mellan sluten och öppen låda. Innan folk slår bakut kanske jag ska säga att jag kommer att avända den i huvudsak för att testa element/spela in med/leka med tillsammans med flera olika stärkare - alltså inte primärt för livebruk. Jag tror jag sätter G12M uppe H55 ner till vänster och Webern och Tayden likadant till höger. Mina 2 frågor nu: 1) Går det att löda ihop 4 switchar så jag kan spela varje element individuellt eller i kombination med vilket/vilka som helst av dom andra? 1. G12M (16 ohm) 2. H55 (16 ohm) 3. Tayden (16 ohm) 4. Weber (16 ohm) 5. G12M + H55 (parallellkopplade, 8 ohm) 6. Tayden + Weber (parallellkopplade, 8 ohm) 7. G12M + Tayden (parallellkopplade, 8 ohm) 8. G12M + Weber (parallellkopplade, 8 ohm) 9. H55 + Tayden (parallellkopplade, 8 ohm) 10. H55 + Weber (parallellkopplade, 8 ohm) 11. G12M + H55 + Tayden (parallellkopplade, 5,3 ohm) 12. G12M + H55 + Weber (parallellkopplade, 5,3 ohm) 13. H55 + Tayden + Weber (parallellkopplade, 5,3 ohm) 14. G12M + Tayden + Weber (parallellkopplade, 5,3 ohm) 15. Alla fyra (serie- och parallellkopplade, 16 ohm) Kopplingsschema för en elektronikanalfabet som jag skulle uppskattas! (Läs: Förklara som för ett barn 2) Kommer G12M drunkna totalt i mix med de andra elementen eftersom det bara är på 96 dB? Har någon testat två element i samma låda med så olika sensitivity? Vi hoppar över fysiksnacket här och beskriver bara vad vi upplever att vi tycker oss hört i så fall!
|
03 Apr 2011, 20:38 |
|
|
Sustain
Joined: 02 Mar 2003, 23:01 Posts: 1934 Location: Bollnäs
|
Jösses, det där orkar jag inte ens tänka på just nu! [;)]
Men en sak du ska tänka på är, att i de lägen som inte alla element är inkopplade, så ska de som inte är det kortslutas. Annars svänger deras koner med, i motfas, och kan ge ett helt annat resultat än om de aktiva högtalarna satt i en låda som vanligt. Om man kortsluter polerna på en högtalare så bromsas konen så att den knappt kan röra sig.
/Sixten
|
03 Apr 2011, 22:24 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
OK, Sustain - Menar du att dom rör sig pga ljudtrycket av dom andra, eller? Bästa förslaget hittills verkar vara att ha en brytare för varje element och koppla alla parallellt - så här: ...och sen ett fristående jack där jag kopplat 4x12 som vanligt för att få ut 16 ohm. Vad tror ni om den?
|
08 Apr 2011, 10:04 |
|
|
Ocku
Joined: 27 Dec 2007, 13:58 Posts: 2357
|
Sustain wrote: Jösses, det där orkar jag inte ens tänka på just nu! [;)]
Men en sak du ska tänka på är, att i de lägen som inte alla element är inkopplade, så ska de som inte är det kortslutas. Annars svänger deras koner med, i motfas, och kan ge ett helt annat resultat än om de aktiva högtalarna satt i en låda som vanligt. Om man kortsluter polerna på en högtalare så bromsas konen så att den knappt kan röra sig.
/Sixten
Det där kom jag inte att tänka på när jag gjorde min 4x12" med fyra olika element. Jag hade inte lika många kopplingsalternativ som Alias123, dock. Men ljudmässigt lät det det bra, och det var en riktigt tacksam låda att ha med i studion. ------ Dom låter alla lika
|
09 Apr 2011, 06:43 |
|
|
Ocku
Joined: 27 Dec 2007, 13:58 Posts: 2357
|
Alias123 wrote:
2) Kommer G12M drunkna totalt i mix med de andra elementen eftersom det bara är på 96 dB? (Såg förresten att Celestion precis börjat sälja Heritage G12H 75 Hz med 100 dB sensitivity - kanske säkrare att satsa på? Men jag har redan ett G12M jag gärna vill använda...) Har någon testat två element i samma låda med så olika sensitivity? Vi hoppar över fysiksnacket här och beskriver bara vad vi upplever att vi tycker oss hört i så fall!
Jag har kombinerat element med olika känslighet. T.ex. Centuryn är väldigt högljudd, och när jag kombinerade den med ett Fane, så dominerade Centuryn. Det som jag inte hade räknat med, var att Centuryn var så känslig, att totala ljudvolymen blev lägre med Century + Fane än med endast Centuryn ensam. Det behöver inte låta dåligt bara för att ett element dominerar. Century + Fane-kombinationen lät bra. ------ Dom låter alla lika
|
09 Apr 2011, 06:47 |
|
|
Hellhammer
Joined: 07 Jul 2008, 21:34 Posts: 223 Location:
|
Om du vill kortsluta polerna på dom du kopplar ur som Sustain rekommenderar kan du ju koppla såhär: /Stefan
|
09 Apr 2011, 09:12 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
Tack för bidragen! Hellhammer - så får det bli! Men skulle även vilja ha 4x12, 16 ohm - hur löser jag det? Ocku - vilka element använde du i din 4x12?
|
09 Apr 2011, 10:55 |
|
|
Ocku
Joined: 27 Dec 2007, 13:58 Posts: 2357
|
Alias123 wrote:
Ocku - vilka element använde du i din 4x12?
Åtminstone Celestion Century och Fane AX.12.150. Sen tror jag att de två andra var Fane AXA.12.100 och Celestion Blue. ------ Dom låter alla lika
|
09 Apr 2011, 12:29 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
Hur mycket "bättre" blir det egentligen om man kortsluter för att få konerna stilla när andra element är på? Är det inte fysiskt ljudtryck som gör att dom rör sig ändå? Skulle dessutom tro att lådan kommer att vara öppen - utan bakstycke - 90 % av tiden, så ljudtrycket från det/dom spelande elementen på dom urkopplades koner måste ju vara minimal väl? Dessutom är det ju lo-fi gitarrljud vi pratar om, inte high end hi-fi precis... Har nån tips på hur jag kopplar för att dessutom få till 16-ohmsvarianten med alla fyra elementen - om man utgår från första bilden kanske?
|
10 Apr 2011, 20:40 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
Fick det här på ett annat forum om att kortsluta högtalare: Quote: Shorting them is probably not a good idea as it will act as a reasonable brake on the motor, or in this case the voice coil, but you'll still have a pressure wave trying to get the cones to move, so you could end up putting additional wear and tear on the drivers as the cone is trying to move and the voice coil is trying to stay still.
Of course the voice coil will give up and move, but the resistance it imparts will still stress the join with the cone. Verkar alltså inte vara så bra idé? Tycker det borde vara marginell inverkan dock - speciellt om jag mest kommer köra lådan öppen?
|
11 Apr 2011, 17:17 |
|
|
Ocku
Joined: 27 Dec 2007, 13:58 Posts: 2357
|
Alias123 wrote:
Verkar alltså inte vara så bra idé? Tycker det borde vara marginell inverkan dock - speciellt om jag mest kommer köra lådan öppen?
Jag tänker i samma banor, att i en öppen låda så borde det inte spela någon avgörande roll. ------ Dom låter alla lika
|
11 Apr 2011, 18:01 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
Vilka brytare och vilka kablar ska jag satsa på (dvs. bra kvalitet) om jag kör enligt den här skissen:
|
30 Apr 2011, 11:39 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
OK - nu har jag skaffat 5 st dpdt switchar. Borde det inte vara möjligt att lägga till en switch mellan switch <b>2 och 3</b> (edit) (i diagrammet ovan) som ändrar kretsen där till serie? Så att när jag slår om den switchen så får jag "högtalarpaketet" 1 and 2 (som sinsemellan är kopplade parallellt) att kopplas i serie med "högtalarpaketet" 3 och 4 (som också är parallellkopplade sinsemellan)...? Poängen är att jag, när jag kör alla 4 högtalare, vill kunna få ut 16 ohm (som en vanlig 4x12) - och inte bara 4 ohm som diagrammet är nu. Hur ska den switchen i så fall lödas?
|
21 May 2011, 11:08 |
|
|
tette
Joined: 15 Dec 2008, 02:22 Posts: 153 Location: Göteborg
|
En fördel med att som här koppla två eller fler , olika element i parallell är att resonanstopparna i viss mån tar ut varandra . Det beror på att resp. element har sin resonanstopp vid en viss , speciell frekvens . Den totala impedanskurvan blir relativt jämn . ( Hämtat ur en gammal "Electronic Experimenters Handbook " )
|
21 May 2011, 20:56 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
Så här ska jag tydligen kunna få både 4 och 16 ohm när jag kör alla 4 element samtidigt. Kan någon verifiera innan jag drar fram lödpennan?
|
22 May 2011, 09:32 |
|
|
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
|
Alias123 wrote: Så här ska jag tydligen kunna få både 4 och 16 ohm när jag kör alla 4 element samtidigt. Kan någon verifiera innan jag drar fram lödpennan? Det här blir ju bara en fasvänding mellan dom 2 paren av högtalare, <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue">
|
22 May 2011, 11:33 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
Jo, men är inte just fasvändning skillnaden mellan parallell och serie? Så ser det ju ut t ex här - eller missar jag nåt?
|
22 May 2011, 19:50 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
Tror jag fattar nu - ja, det blir bara en polaritetsvändning...[xx(] Men hur faan ska man göra då - för att få ut 16 ohm med alla!? Nu är jag inne på ett ytterligare brytande jack (+ den här switchen) och plocka ut signalen längst till vänster i diagrammet... Kan jag inte få ut serie då?
|
22 May 2011, 20:51 |
|
|
Ocku
Joined: 27 Dec 2007, 13:58 Posts: 2357
|
Alias123 wrote:
Men hur faan ska man göra då - för att få ut 16 ohm med alla!?
Du ska vid ingångsjacket koppla elementparet till vänster i serie med elementparet till höger. Då får du 16 ohms parallell-serie (eller blir det serie-parallell, whatever). Edit: Och du måste bryta x-kopplingen i mitten. ------ Dom låter alla lika
|
23 May 2011, 09:05 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
Så här då?
|
23 May 2011, 11:12 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
Kan nån verifiera att kopplingen ovan funkar som tänkt? Dvs. alla är parallellkopplade om jag inte switchar om mittenswitchen - då ska det bli högtalare 1 och 2 parallelltkopplade, och dom i serie med dom parallellkopplade 3 och 4 - som i en vanlig 4x12 alltså.
|
31 May 2011, 12:27 |
|
|
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
|
Alias123 wrote: Kan nån verifiera att kopplingen ovan funkar som tänkt? Dvs. alla är parallellkopplade om jag inte switchar om mittenswitchen - då ska det bli högtalare 1 och 2 parallelltkopplade, och dom i serie med dom parallellkopplade 3 och 4 - som i en vanlig 4x12 alltså. Jag tycker det ser rätt ut, prova och sedan ohmar du och ser om det verkar rätt. <i><font color="blue"> - vem vet, inte du - vem vet. inte jag "]</font id="blue">
|
31 May 2011, 17:29 |
|
|
Ocku
Joined: 27 Dec 2007, 13:58 Posts: 2357
|
Hur funkar omkopplarna?
Är det för elementen:
läge 1: vänster uppe + vänster mitten / höger uppe + höger mitten läge 2: vänster nere + vänster mitten / höger uppe + höger mitten
Och för den separata omkopplaren likadant, men liggande?
------ Dom låter alla lika
|
02 Jun 2011, 08:55 |
|
|
ralvejd
Joined: 15 Jan 2008, 22:13 Posts: 1849 Location: skaraborg
|
Kanske feltänkt, granska några först [:I] ? Sw = Ritad i 16Ohms läget Lade till R1 också då det finns möjlighet att koppla så ingen last finns [:0] R1 = Ohm och Watt ? <b>EDIT:</b> Kom på en förenkling V1.1 och lade till V2.0 med broms enl. Sustain's förslag <b>ralvejd@pc010:~$</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
02 Jun 2011, 12:36 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
Tack för svar! Ocku: Det är en switch för att koppla in varje element för sig (parallellkopplat) - och sen är switchen i mitten till för att göra om kretsen till vanlig 4x12 (parallell + serie) så jag får 16 ohm. ralvejd: Har redan skippat högtalarbroms - måste bli överkurs när lådan kommer vara öppen 95 % av tiden. Dessutom - funkar inte schemat jag postade med 5 switchar? Mrcool: Hoppas du har rätt [:)] - ska naturligtvis mäta av allt ordentligt innan jag kör. Har dessutom en halvglapp, billig transistorförstärkare hemma som jag ska testa med sen - innan jag blåser på med mina rörhäckar.
|
03 Jun 2011, 09:04 |
|
|
ralvejd
Joined: 15 Jan 2008, 22:13 Posts: 1849 Location: skaraborg
|
Alias123 wrote:
ralvejd: funkar inte schemat jag postade med 5 switchar?
jo det tror jag, jag var bara tvungen att rita en egen för att förstå att din förmodligen funkar på samma sätt som min fast <font size="1">lite</font id="size1"> annorlunda[:I] * Du behöver inte använda dubbelpoliga brytare till högtalarna om du skippar bromsen * Någon form av last bör du ha utifall att du råkar ställa brytarna så ingen högtalare är inkopplad (Gäller endast föt rör-slutsteg) <b>ralvejd@pc010:~$</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
03 Jun 2011, 17:20 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
ralvejd: Så egentligen skulle jag bara kunna lägga till ditt R1 på 13 ohm (motsvarar i motstånd vad ett 16-ohmsimpdedanselement ger när jag mäter upp det)?
|
03 Jun 2011, 21:37 |
|
|
ralvejd
Joined: 15 Jan 2008, 22:13 Posts: 1849 Location: skaraborg
|
Alias123 wrote: ralvejd: Så egentligen skulle jag bara kunna lägga till ditt R1 på 13 ohm (motsvarar i motstånd vad ett 16-ohmsimpdedanselement ger när jag mäter upp det)? <b>NEJ!</b> du ska ha ett högre värde på R1 (tresiffrigt skulle jag tro), det ska bara förhindra härdsmältan i OT'n om du råkar fippla till det. Finns lite tips här i rörsnack om lämpligt värde, jag tror Amphealer/Owe brukar tipsa om det flitigt. Sök [;)] <b>ralvejd@pc010:~$</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
03 Jun 2011, 22:34 |
|
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 706 Location: Karlstad
|
Jo, jag kom på inatt när jag skulle sova [:)] att det går ju inte med 13 ohm, för då blir det ju bara som om det alltid ligger ett 16-ohmselement inkopplat parallellt väl? I see - så ett högt värde på R1 ska i princip hindra strömmen från att gå den vägen, utom om man gör fel och inte har ngn last alls... Vad ska man ha för värde på R1 då?
|
04 Jun 2011, 11:18 |
|
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
[:)] 270/5W Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
04 Jun 2011, 12:15 |
|
|