View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 16:47



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
4x12 med 4 olika element 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 4x12 med 4 olika element
Har en idé jag grunnat på:

Ska göra om en Marshall 1960A så att den innehåller 4 olika element:

Celestion G12M Heritage (96 dB) - ska vara som en greenback från '67
Scumback H55 (99 dB) - ska vara som ett pre-Rola G12H-30
Weber 12F150 (99 dB) - ska vara som ett 60-tals Jensen C12N
Tayden Ace 25 (99 dB) - ska vara som en gammal Celestion Blue

Till det kommer jag att ha 4 switchar - se nedan - så jag kan köra alla möjliga kombinationer av dessa element. Alltså en och en, 2, eller 3, eller alla 4.

Tänker fixa till bakstycket så jag kan öppna det enkelt och välja mellan sluten och öppen låda. Innan folk slår bakut kanske jag ska säga att jag kommer att avända den i huvudsak för att testa element/spela in med/leka med tillsammans med flera olika stärkare - alltså inte primärt för livebruk.

Jag tror jag sätter G12M uppe H55 ner till vänster och Webern och Tayden likadant till höger.

Mina 2 frågor nu:

1) Går det att löda ihop 4 switchar så jag kan spela varje element individuellt eller i kombination med vilket/vilka som helst av dom andra?

1. G12M (16 ohm)
2. H55 (16 ohm)
3. Tayden (16 ohm)
4. Weber (16 ohm)
5. G12M + H55 (parallellkopplade, 8 ohm)
6. Tayden + Weber (parallellkopplade, 8 ohm)
7. G12M + Tayden (parallellkopplade, 8 ohm)
8. G12M + Weber (parallellkopplade, 8 ohm)
9. H55 + Tayden (parallellkopplade, 8 ohm)
10. H55 + Weber (parallellkopplade, 8 ohm)
11. G12M + H55 + Tayden (parallellkopplade, 5,3 ohm)
12. G12M + H55 + Weber (parallellkopplade, 5,3 ohm)
13. H55 + Tayden + Weber (parallellkopplade, 5,3 ohm)
14. G12M + Tayden + Weber (parallellkopplade, 5,3 ohm)
15. Alla fyra (serie- och parallellkopplade, 16 ohm)

Kopplingsschema för en elektronikanalfabet som jag skulle uppskattas! (Läs: Förklara som för ett barn ;)

2) Kommer G12M drunkna totalt i mix med de andra elementen eftersom det bara är på 96 dB? Har någon testat två element i samma låda med så olika sensitivity? Vi hoppar över fysiksnacket här och beskriver bara vad vi upplever att vi tycker oss hört i så fall!

Image


03 Apr 2011, 20:38
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Jösses, det där orkar jag inte ens tänka på just nu! [;)]

Men en sak du ska tänka på är, att i de lägen som inte alla element är inkopplade, så ska de som inte är det kortslutas. Annars svänger deras koner med, i motfas, och kan ge ett helt annat resultat än om de aktiva högtalarna satt i en låda som vanligt.
Om man kortsluter polerna på en högtalare så bromsas konen så att den knappt kan röra sig.

/Sixten


03 Apr 2011, 22:24
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
OK, Sustain - Menar du att dom rör sig pga ljudtrycket av dom andra, eller?

Bästa förslaget hittills verkar vara att ha en brytare för varje element och koppla alla parallellt - så här:

Image

...och sen ett fristående jack där jag kopplat 4x12 som vanligt för att få ut 16 ohm.

Vad tror ni om den?

Image


08 Apr 2011, 10:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Sustain wrote:

Jösses, det där orkar jag inte ens tänka på just nu! [;)]

Men en sak du ska tänka på är, att i de lägen som inte alla element är inkopplade, så ska de som inte är det kortslutas. Annars svänger deras koner med, i motfas, och kan ge ett helt annat resultat än om de aktiva högtalarna satt i en låda som vanligt.
Om man kortsluter polerna på en högtalare så bromsas konen så att den knappt kan röra sig.

/Sixten


Det där kom jag inte att tänka på när jag gjorde min 4x12" med fyra olika element.
Jag hade inte lika många kopplingsalternativ som Alias123, dock.

Men ljudmässigt lät det det bra, och det var en riktigt tacksam låda att ha med i studion.

------
Dom låter alla lika


09 Apr 2011, 06:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Alias123 wrote:


2) Kommer G12M drunkna totalt i mix med de andra elementen eftersom det bara är på 96 dB? (Såg förresten att Celestion precis börjat sälja Heritage G12H 75 Hz med 100 dB sensitivity - kanske säkrare att satsa på? Men jag har redan ett G12M jag gärna vill använda...) Har någon testat två element i samma låda med så olika sensitivity? Vi hoppar över fysiksnacket här och beskriver bara vad vi upplever att vi tycker oss hört i så fall!




Jag har kombinerat element med olika känslighet. T.ex. Centuryn är väldigt högljudd, och när jag kombinerade den med ett Fane, så dominerade Centuryn. Det som jag inte hade räknat med, var att Centuryn var så känslig, att totala ljudvolymen blev lägre med Century + Fane än med endast Centuryn ensam.

Det behöver inte låta dåligt bara för att ett element dominerar. Century + Fane-kombinationen lät bra.

------
Dom låter alla lika


09 Apr 2011, 06:47
Profile

Joined: 07 Jul 2008, 21:34
Posts: 223
Location:
Post 
Om du vill kortsluta polerna på dom du kopplar ur som Sustain rekommenderar kan du ju koppla såhär: Image


/Stefan


09 Apr 2011, 09:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
Tack för bidragen!

Hellhammer - så får det bli! Men skulle även vilja ha 4x12, 16 ohm - hur löser jag det?

Ocku - vilka element använde du i din 4x12?

Image


09 Apr 2011, 10:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Alias123 wrote:


Ocku - vilka element använde du i din 4x12?



Åtminstone Celestion Century och Fane AX.12.150.

Sen tror jag att de två andra var Fane AXA.12.100 och Celestion Blue.

------
Dom låter alla lika


09 Apr 2011, 12:29
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
Hur mycket "bättre" blir det egentligen om man kortsluter för att få konerna stilla när andra element är på? Är det inte fysiskt ljudtryck som gör att dom rör sig ändå?

Skulle dessutom tro att lådan kommer att vara öppen - utan bakstycke - 90 % av tiden, så ljudtrycket från det/dom spelande elementen på dom urkopplades koner måste ju vara minimal väl?

Dessutom är det ju lo-fi gitarrljud vi pratar om, inte high end hi-fi precis...

Har nån tips på hur jag kopplar för att dessutom få till 16-ohmsvarianten med alla fyra elementen - om man utgår från första bilden kanske?

Image


10 Apr 2011, 20:40
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
Fick det här på ett annat forum om att kortsluta högtalare:

Quote:
Shorting them is probably not a good idea as it will act as a reasonable brake on the motor, or in this case the voice coil, but you'll still have a pressure wave trying to get the cones to move, so you could end up putting additional wear and tear on the drivers as the cone is trying to move and the voice coil is trying to stay still.

Of course the voice coil will give up and move, but the resistance it imparts will still stress the join with the cone.


Verkar alltså inte vara så bra idé? Tycker det borde vara marginell inverkan dock - speciellt om jag mest kommer köra lådan öppen?

Image


11 Apr 2011, 17:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Alias123 wrote:


Verkar alltså inte vara så bra idé? Tycker det borde vara marginell inverkan dock - speciellt om jag mest kommer köra lådan öppen?



Jag tänker i samma banor, att i en öppen låda så borde det inte spela någon avgörande roll.

------
Dom låter alla lika


11 Apr 2011, 18:01
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
Vilka brytare och vilka kablar ska jag satsa på (dvs. bra kvalitet) om jag kör enligt den här skissen:

Image

Image


30 Apr 2011, 11:39
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
OK - nu har jag skaffat 5 st dpdt switchar. Borde det inte vara möjligt att lägga till en switch mellan switch <b>2 och 3</b> (edit) (i diagrammet ovan) som ändrar kretsen där till serie?

Så att när jag slår om den switchen så får jag "högtalarpaketet" 1 and 2 (som sinsemellan är kopplade parallellt) att kopplas i serie med "högtalarpaketet" 3 och 4 (som också är parallellkopplade sinsemellan)...?

Poängen är att jag, när jag kör alla 4 högtalare, vill kunna få ut 16 ohm (som en vanlig 4x12) - och inte bara 4 ohm som diagrammet är nu.

Hur ska den switchen i så fall lödas?

Image


21 May 2011, 11:08
Profile

Joined: 15 Dec 2008, 02:22
Posts: 153
Location: Göteborg
Post 
En fördel med att som här koppla två eller fler , olika element i parallell är att resonanstopparna i viss mån tar ut varandra . Det beror på att resp. element har sin resonanstopp vid en viss , speciell frekvens . Den totala impedanskurvan blir relativt jämn .
( Hämtat ur en gammal "Electronic Experimenters Handbook " )


21 May 2011, 20:56
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
Så här ska jag tydligen kunna få både 4 och 16 ohm när jag kör alla 4 element samtidigt.

Kan någon verifiera innan jag drar fram lödpennan?

Image

Image


22 May 2011, 09:32
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post 
Alias123 wrote:

Så här ska jag tydligen kunna få både 4 och 16 ohm när jag kör alla 4 element samtidigt.

Kan någon verifiera innan jag drar fram lödpennan?

Image

Image


Det här blir ju bara en fasvänding mellan dom 2 paren av högtalare,

<i><font color="blue">
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag

"]</font id="blue">


22 May 2011, 11:33
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
Jo, men är inte just fasvändning skillnaden mellan parallell och serie?

Så ser det ju ut t ex här - eller missar jag nåt?

Image

Image


22 May 2011, 19:50
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
Tror jag fattar nu - ja, det blir bara en polaritetsvändning...[xx(]

Men hur faan ska man göra då - för att få ut 16 ohm med alla!?

Nu är jag inne på ett ytterligare brytande jack (+ den här switchen) och plocka ut signalen längst till vänster i diagrammet... Kan jag inte få ut serie då?



Image


22 May 2011, 20:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Alias123 wrote:


Men hur faan ska man göra då - för att få ut 16 ohm med alla!?



Du ska vid ingångsjacket koppla elementparet till vänster i serie med elementparet till höger. Då får du 16 ohms parallell-serie (eller blir det serie-parallell, whatever).

Edit: Och du måste bryta x-kopplingen i mitten.

------
Dom låter alla lika


23 May 2011, 09:05
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
Så här då?

Image

Image


23 May 2011, 11:12
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
Kan nån verifiera att kopplingen ovan funkar som tänkt?

Dvs. alla är parallellkopplade om jag inte switchar om mittenswitchen - då ska det bli högtalare 1 och 2 parallelltkopplade, och dom i serie med dom parallellkopplade 3 och 4 - som i en vanlig 4x12 alltså.

Image


31 May 2011, 12:27
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post 
Alias123 wrote:

Kan nån verifiera att kopplingen ovan funkar som tänkt?

Dvs. alla är parallellkopplade om jag inte switchar om mittenswitchen - då ska det bli högtalare 1 och 2 parallelltkopplade, och dom i serie med dom parallellkopplade 3 och 4 - som i en vanlig 4x12 alltså.

Image


Jag tycker det ser rätt ut, prova och sedan ohmar du och ser om det verkar rätt.

<i><font color="blue">
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag

"]</font id="blue">


31 May 2011, 17:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Hur funkar omkopplarna?

Är det för elementen:

läge 1: vänster uppe + vänster mitten / höger uppe + höger mitten
läge 2: vänster nere + vänster mitten / höger uppe + höger mitten

Och för den separata omkopplaren likadant, men liggande?

------
Dom låter alla lika


02 Jun 2011, 08:55
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Kanske feltänkt, granska några först [:I] ?
Sw = Ritad i 16Ohms läget
Lade till R1 också då det finns möjlighet att koppla så ingen last finns [:0]
R1 = Ohm och Watt ?

<b>EDIT:</b> Kom på en förenkling V1.1 och lade till V2.0 med broms enl. Sustain's förslag

Image

Image


<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]


http://www.ralvejd.se/


02 Jun 2011, 12:36
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
Tack för svar!

Ocku:
Det är en switch för att koppla in varje element för sig (parallellkopplat) - och sen är switchen i mitten till för att göra om kretsen till vanlig 4x12 (parallell + serie) så jag får 16 ohm.

ralvejd:
Har redan skippat högtalarbroms - måste bli överkurs när lådan kommer vara öppen 95 % av tiden. Dessutom - funkar inte schemat jag postade med 5 switchar?

Mrcool:
Hoppas du har rätt [:)] - ska naturligtvis mäta av allt ordentligt innan jag kör. Har dessutom en halvglapp, billig transistorförstärkare hemma som jag ska testa med sen - innan jag blåser på med mina rörhäckar.

Image


03 Jun 2011, 09:04
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Alias123 wrote:



ralvejd:
funkar inte schemat jag postade med 5 switchar?



jo det tror jag, jag var bara tvungen att rita en egen för att förstå att din förmodligen funkar på samma sätt som min fast <font size="1">lite</font id="size1"> annorlunda[:I]
* Du behöver inte använda dubbelpoliga brytare till högtalarna om du skippar bromsen
* Någon form av last bör du ha utifall att du råkar ställa brytarna så ingen högtalare är inkopplad (Gäller endast föt rör-slutsteg)

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]


http://www.ralvejd.se/


03 Jun 2011, 17:20
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
ralvejd:
Så egentligen skulle jag bara kunna lägga till ditt R1 på 13 ohm (motsvarar i motstånd vad ett 16-ohmsimpdedanselement ger när jag mäter upp det)?

Image


03 Jun 2011, 21:37
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Alias123 wrote:

ralvejd:
Så egentligen skulle jag bara kunna lägga till ditt R1 på 13 ohm (motsvarar i motstånd vad ett 16-ohmsimpdedanselement ger när jag mäter upp det)?

Image

<b>NEJ!</b>

du ska ha ett högre värde på R1 (tresiffrigt skulle jag tro), det ska bara förhindra härdsmältan i OT'n om du råkar fippla till det.

Finns lite tips här i rörsnack om lämpligt värde, jag tror Amphealer/Owe brukar tipsa om det flitigt.

Sök [;)]

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]


http://www.ralvejd.se/


03 Jun 2011, 22:34
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
Jo, jag kom på inatt när jag skulle sova [:)] att det går ju inte med 13 ohm, för då blir det ju bara som om det alltid ligger ett 16-ohmselement inkopplat parallellt väl?

I see - så ett högt värde på R1 ska i princip hindra strömmen från att gå den vägen, utom om man gör fel och inte har ngn last alls...

Vad ska man ha för värde på R1 då?

Image


04 Jun 2011, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
[:)]

270/5W


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


04 Jun 2011, 12:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.