View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 05:33



Reply to topic  [ 19 posts ] 
förestegsrör Bassman 59 RI med 6v6 
Author Message

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Tolkar jag rätt att vill du ha renare ljud?
12AY7 satt som original i 1:a förstegssockeln.
Du kan testa med alla 12A*7-typer.

12AY7 gain = 44
12AT7/ECC81 gain = 60
12AX7/ECC83 gain = 100
12AU7/ECC82 gain = 20
5751 gain = 70(?)


Om du tycker förstärkaren låter för lågt har det troligen med 6V6:orna att göra - högt ställd bias kanske, eller så behöver du 6L6/5881 i stället.
Ev. intressant : http://thetubestore.com/earfenam.html#tweed%20Bassman%205F6A

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


29 Nov 2009, 23:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Preamp-rören är det inga problem att prova att byta, hur olika rör låter i en tweed Bassman har jag ingen erfarenhet av, så något mer exakt råd har jag inte.
Om du har sådana rör hemma skulle jag gissa att det vore vettigt med ett 5751 eller 12AT7 baserat på förstärkningsfaktorn(gain). De brukar ge lite mer "klirr" i ljudet än 12AX7 IMO. Det finns heller inget som hindrar att du byter <i>alla"] förstegsrör om du skulle gilla ljudet.

Jag gissade att volymen räckte till - jag kör ju med ett klenare likriktarrör i DeLuxe Reverben, dels gillar jag ljudet, dels blir volymen något lämpligare i förhållande till trummorna.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


30 Nov 2009, 18:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Chubby wrote:
Jag måste säga att volymen räcker till gott och väl än så länge. det som jag försöker förklara är att när jag spelar utan pedalerna så låter stärkaren som den ska göra, men när jag kickar in pedalen så känns det som om den inte orkar med volyökningen som blir in, tonen likson blir lite grötig och svarar inte riktigt distinkt som den gör utan pedaler. Jag har försökt använda LGW som en booster istället för OD men det känns fortfarande som att den inte klarar av den pushen som det blir med pedalerna. Ska prova ställa pedalerna på onsdag, men tror inte det kommer hjälpa till fullt ut.

tanken som jag hade med tråden var om det kan bero på preamprören? eller om det är 6v6 rören. om det skulle vara preamprören så kan jag man väl prova lite själv? eller behövs det nån mod också

the-duke-666@hotmail.com


Men det du pratar om handlar ju om att du helt enkelt skickar in för stor signal med dina pedaler och pre-amprören blir mättade/slår i taket.
Lite som försöka hälla en lite vatten i ett glas som rymmer 2dl.

Det du kan göra är att strama till basen lite så det inte geggar till sig där.

1, Sätt konding på 1,2,2uF över motståndet R15, detta kommer visseligen ge dig lite mer gain, men kommer även strama upp basen.

2.Byt C12 och C13 till 22n, man tappar lite det större ljudet på lägre volym, men håller ihop bättre på högre.

För övrigt skulle jag byta R44 och R45 till 1,5-2,2K, och kan du sätta motstånden direkt på rörhållarna så är det bättre.
Detta mod förbättrar ditt skydd mot osilering något 47 ohm inte bidrar mycket till, och tycker du stärkan är vass i tonen kan du gå upp till 47-68K

Byt även R32 och R33 till 1K/2-5W, specielt nu när du kör med 6V6, så håller dom bättre.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


30 Nov 2009, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Chubby wrote:

ja det där säger ju inte mig ett smack :)

klapprutten på förstärkare..men som du säger så är det väl så att det matas in för mycket, men tycker det är konstigt, för dom ska ju ta pedaler bra?

the-duke-666@hotmail.com


Men du vet väl att man inte kan hälla i en liter vatten i ett glas som rymmer 2dl [B)][:0]
Enklare en så går det ju knappas förklaras!

Okej vad vill du mena att:
"men tycker det är konstigt, för dom ska ju ta pedaler bra"

Du har ju just beskrivet motsattsen tidigare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


30 Nov 2009, 20:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Du ska väl ha Mindre gain någonstans i försteget (om du nu inte vill vrida ner pedalerna...) lämpligtvis så tidigt som möjligt i kedjan.
Då grötar inte slutrören heller för den delen.


30 Nov 2009, 21:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Chubby wrote:

rudmark wrote:

Du ska väl ha Mindre gain någonstans i försteget (om du nu inte vill vrida ner pedalerna...) lämpligtvis så tidigt som möjligt i kedjan.
Då grötar inte slutrören heller för den delen.
ja, då kanske det borde funka med andra ord o prova med andra förstegsrör?

the-duke-666@hotmail.com

Jo

och att ta pedaler syftar väl mer på att de inte låter för jävligt ljudmässigt - än att de pallar mkt volym in....
Lycka till, ska snart sätta ihop min eget Bassmanbygge.


30 Nov 2009, 22:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Chubby wrote:

(AMPHEALER)

jo jag förstod ordvitsen, men inte all förstärkarguru prat.

eftersom jag inte kan meka så vore det ju kul om det gick på ett lätt och smidigt sätt få till det lite bättre än vad det är nu, därav tråden



Det INGEN ordvits !
Det var ett seriöst försök att förklara vad som händer i ett rör när man gör som du gör,,,,

Jag försöker många hitta paraleller till typ bilar,vatten, vattenslanga, som kan var mer förståligt för någon som inte är insatt i hur ett rör funkar, men det ska jag tydligen sluta med, när man får det här bemötandet för att man andstränger sig,,,

För övrigt har du redan fått ditt "lätta" svar av PGW
Efter det blir det mer inveklat, och när du inte förstår att det enkla exsemplet med hälla i mer vatten i ett glas än det rymmer,,,vad mer göra???

Man kan inte ha kakan och äta den åxså, det är det du försöker med när du vill att din stärkare ska låta på ett speciellt sätt utan pedaler och inte ska förändras när du kör med TVÅ pedaler ovanpå det.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


30 Nov 2009, 23:06
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
rudmark wrote:

och att ta pedaler syftar väl mer på att de inte låter för jävligt ljudmässigt - än att de pallar mkt volym in....



Jo,men det fixsar ju dom flesta stärkare ju, utan det är ju när man börjar driva på signalen dom stora skilladerna blir.

Det du skriver ovan har jag bara varit med om i en stärkare, som för övrig hade en helknäpp lösing i pre-ampen.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


30 Nov 2009, 23:12
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Chubby wrote:

jag vet inte hur du fick mitt svar till dåligt bemötande, jag kanske skrev ordvits, hade inte rätta ordet i huvudet och skrev fel, förstår inte varför du blir så upprörd, vilket jag tolkar att du blev.



Väldigt enkelt!
Jag anstänger mig att skriva så begripligt som det bara går och ge en förklaring, vad får jag för det?

Får man ett tack? nä,,,istället beklagar du dig över hur lite du begiper,,,,
Well, nu var det ju mina ord du inte begrep,,,
Sen blir det jag försökt förklara på din nivå: En ordvitts????

I min bok blir det: dåligt bemötande,,,
Någon försöker hjälpa dig och ditt sätt att tacka för det är att beklaga dig,,,,Hummm

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


01 Dec 2009, 00:16
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Chubby wrote:

jo men det är jätte bra att du skriver ett grundligt svar, jag har redan förstått att den får för mycket volym in, men jag förstår inte dina r2, r3 o allt du skrev, och det är inte så konstigt eftersom jag inte kan dom termerna i förstärkarvärlden. måste man vara proffs för att få skriva en tråd på rörsnack.




R2 o R3 är refrenser till schemat på din stärkare, närmare bestämt motstånd.
Om du nämt detta hade även fått ett svar på det!
Det är MYCKET vanligt att jag/vi pratar utifrån ett schema, då vi inte har stärkan framför oss.
Och att skriva typ R2 gör jag/vi för att inte använda förstärkar termer och att det är lättare att hitta på scheman och layouter.



Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


01 Dec 2009, 01:12
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Amp Healer wrote:
Jag försöker många hitta paraleller till typ bilar,vatten, vattenslanga, som kan var mer förståligt för någon som inte är insatt i hur ett rör funkar

Vettigt tänkt IMO - just vattenledningar tycker jag är en väldigt bra liknelse när det gäller effekttålighet & liknande.

Chubby inte ska du säga upp medlemsskapet, ni har bara tolkat varandra fel - vilket inte är konstigt alls på ett forum, hade Owe stått bredvid dig när han svarade hade du garanterat tolkat honom annorlunda. Tyvärr finns det för stort utrymme för feltolkning när man håller sig till textat format. Det får vi dras med eller ha hela uppsatser för minsta fråga, vilket blir orimligt i längden.

Enkel förklaring:
R* syftar på ett motstånd som på schemat fått "positionsnummer" i brist på bättre ord - numreringen skiljer från schema till schema.
C* är en kondensator numrerad enligt ovan.
D* är en diod numrerad enligt ovan.
Eller som rören har fått numren V1, V2 etc.

Om man använder dessa nummer/komponentbenämningar blir det enkelt för även den som inte är expert att leta reda på rätt komponent att byta.

Jag tycker du kan prova att ha olika rör i försteget, ger det inte önskat resultat tror jag att Owe´s tips är vad du är ute efter.

Peace & luuuuuv boys!!! Det är ju snart jul..........

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


01 Dec 2009, 11:08
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.