View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 02:55



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Förstegs och slutrör till en Marshall DSL 100watt 
Author Message

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
Min polare har C-winged i sin DSL 100W..

De har suttit där sen han köpte stärkaren, så det kanske är rören som sitter i från fabrik?

hur som helst låter de bra... Inte vasst alls... då kör han dock med G12T-75'or som saknar den där peaken i mellanregistret, så med andra högtalare vet jag inte om mellanregistret blir vasst och jobbigt...

80's tone *blizzz*


05 Sep 2009, 14:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Jag har sett Svetlana rör i marshall från fabrik men inte vingar och c tryckt på utan den andra svetlana varianetn från annan fabrik. Dom låter dock mumma dom med så.....


05 Sep 2009, 15:22
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
OK, de kanske bytte i hans någon gång då på 4sound...

de låter bra iaf!

80's tone *blizzz*


05 Sep 2009, 15:23
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
Annars brukar JJ E34L vara väldigt populära då de har något mer och fastare botten än vanliga EL34'or... Samt att de är väldigt högljudda [8D]

80's tone *blizzz*


06 Sep 2009, 20:04
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
http://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=1424

Hade nyligen förmånen att få testa Watfords cryo-behandlade rör i en A/B-test.

Vi langade först in ett nytt par vanliga JJ E34L i en Marshall JMP. Det lät som det brukar. Bra fin klar ton. Bra botten. Distar på sitt eget sätt, inte riktigt som Svetlana, utan att kunna säga riktigt vad som skiljer.

Sedan bytte vi raskt till ett exakt likadant par, fast cryo-behandlat. Vi skrattade åt våra fånerier och tänkte att det här vågar man väl aldrig berätta för någon.

Jag ska nu inte överdriva, men det kändes omedelbart som det absolut bästa rör jag testat på mkt länge. Tonen påminde mkt om bra NOS-rör. Disten höll ihop på ett oväntat snyggt sätt. Och vi pressad stärkaren hårt under en stund. Skillnaden var uppenbar och vi som lyssnade var helt överens om saken.

Jag går inte längre i analysen. Det kan ha varit just dessa rörpar osm skiljde sig åt. Men jag ska lätt skaffa mig några par själv. Och jag hoppas fler gör det och testar seriöst.

Nu tror jag inte det spelar så jäkla stor roll om du langar dem i en DSL och sedan fläskar på en massa förstegdist. Men om du kör upp mastern på max och sedan låter stärkaren gå i slutstegsdist kan du kanske uppleva samma glädje som när vi prövade dessa rör.

Watford har fler märken som de cryobehandlar. Något som kallas Harma Retro som jag inte kunnat identifiera, om det är en kines eller ryss. Kanske ett rör att testa?

Och de har även förstegsrör. Vi testade även några cry-behandlade förstegrör, men tyckte det inte var lika uppenbar skillnad som i slutrörstestet.

Var och en får tro vad den vill.

/Gunnar


06 Sep 2009, 21:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.