View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 08:19



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Marshall DSL mods 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Tubis wrote:
Efter att ha hört Mullardena gick det helt enkelt inte att modda fram bra ljud kretsmässigt med marshalloggorna. Tror det var sådana där kinesiska sino eller vad skräpet heter om jag inte minns fel från en gammal frågeställning om just de rören. Även JJ lät sååå mycket bättre men inte lika bra som Mullard.
Fast vissa hävdar att dom inte hör skillnad på preamrör, så där är vi....[:I]


Jag tillhör dom som kan fråga sätta detta med: äldre rör låter bättre än nytillverkade.
Varför? Jo,olika rör dra ju olika mycket ström, så utan att man samtidigt mäter arbetsspäningarna är det väldigt svårt att veta om det är rörkonstruktionen i sig eller om det just att röret drar mer eller mindre ström förhållande till det man jämförde med.

Med att ha sagt det så vore jag väldigt nyfiken på vad som händer just med arbetsspäningarna om du bytter mellan JJ och Mullarden?
Har du lust att testa så vore det jätte intressan!!!

PS, du får gärna göra en ny tråd om detta om du väljer att testa.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


02 Sep 2009, 20:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Sven-Johan wrote:

Ocku wrote:

...Det är ju nödvändigtvis inte så att orginaltrafon gick sönder för att den var dålig kvalitet, den kan också vara underdimensionerad för att spara pengar...
De senaste två åren, typ, har jag bytt kass utgångstrafo i två DSL:er. Jag är dock inte säker på om de inte pajat p.g.a. handhavandefel "SBS". Jag misstänker att man, i de två fallen, spelat utan högtalarlast, med kass högtalare, med högtalare som bränt eller sådant, men jag vet inte. Kanske det inte är några problem alls att <u>spela</u> i stärkaren, även på full patte, om man alltid kör med rätt last. Kanske det heller inte är fel att även ha "rätt" justerad bias, så att det inte går så varmt.

Jag tycker dessutom att båda trafona i DSL:erna, i fysisk storlek är förvånansvärt små för en 100-Watts Marshallförstärkare... Men, det är ju jag det...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


Jag tycker också att DSL/TSL:s trafo:n ser relativt små ut. Med liggande trafon begränsar ju basmåtten storleken en del så just en del av Mercury Magnetics eftermarknadstransformatorer bygger på höjden (för att uppnå "samma" fysiska massa som fysiskt större trafon motsvarande de typiska i äldre Marshall.)

I samband med att jag beställt och bytt utgångstrafo i DSL har jag hört något om, ganska löst baserat att det kan vara så att en del modeller möjligen är mer representerade som mer känsliga för trafohaverier än andra. Men detta måste i så fall också ställas i relation till antalet sålda och använda förstärkare, hur de används och så vidare: För egen del har jag definitivt sett betydligt fler DSL/TSL där trafon <i>inte havererat"]![;)]


03 Sep 2009, 02:48
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
Amp Healer wrote:

Tubis wrote:
Efter att ha hört Mullardena gick det helt enkelt inte att modda fram bra ljud kretsmässigt med marshalloggorna. Tror det var sådana där kinesiska sino eller vad skräpet heter om jag inte minns fel från en gammal frågeställning om just de rören. Även JJ lät sååå mycket bättre men inte lika bra som Mullard.
Fast vissa hävdar att dom inte hör skillnad på preamrör, så där är vi....[:I]


Jag tillhör dom som kan fråga sätta detta med: äldre rör låter bättre än nytillverkade.
Varför? Jo,olika rör dra ju olika mycket ström, så utan att man samtidigt mäter arbetsspäningarna är det väldigt svårt att veta om det är rörkonstruktionen i sig eller om det just att röret drar mer eller mindre ström förhållande till det man jämförde med.

Med att ha sagt det så vore jag väldigt nyfiken på vad som händer just med arbetsspäningarna om du bytter mellan JJ och Mullarden?
Har du lust att testa så vore det jätte intressan!!!

PS, du får gärna göra en ny tråd om detta om du väljer att testa.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se
Tja. Jag byggde om en Hagström 310 till en brutal dödsmetalstärkare för hemmabruk så det är inte att jag bara bytte ut rören utan jag byggde först med Marshallrören eftersom de var nyare(trodde liksom det var en bra ide). Fick inte till det hur jag än tweakade och satte då tillbaks de uråldriga Mullardrören(haleluja moment).

Jag brukar vara ganska fanatisk med att ställa in "mina rätta" arbetspänningar med droppresistorerna i B+.

Sen om de drar mer eller mindre ström är ganska minimal skillnad på alla ecc83 jag testat.

Arbetspunkten flyttas inte jättemycket mellan olika rör men om det är denna lilla variation som skiljer rören åt så skulle jag väl hävda att det är rören som är tonalt annorlunda och inte en inställningssak av arbetspunkter.

Jag tänker inte börja använda 102k som anodresistorer tex.

Ska vi börja med sånt så får vi problem där vi måste ha en ställbar bias och anodresistor till alla preeamprören och den utvecklingen tror jag ingen rörpulare vill gå.

Nån måtta får det vara.

Jag har inte kvar rören för dom följde med stärkaren. Kan notera att dom lät mycket bättre i denna pojkens Elmwood moddade 2203 med där han hade Sovtek(minns inte typen)


03 Sep 2009, 06:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
woodstock wrote:

Sven-Johan wrote:

Ocku wrote:

...Det är ju nödvändigtvis inte så att orginaltrafon gick sönder för att den var dålig kvalitet, den kan också vara underdimensionerad för att spara pengar...
De senaste två åren, typ, har jag bytt kass utgångstrafo i två DSL:er. Jag är dock inte säker på om de inte pajat p.g.a. handhavandefel "SBS". Jag misstänker att man, i de två fallen, spelat utan högtalarlast, med kass högtalare, med högtalare som bränt eller sådant, men jag vet inte. Kanske det inte är några problem alls att <u>spela</u> i stärkaren, även på full patte, om man alltid kör med rätt last. Kanske det heller inte är fel att även ha "rätt" justerad bias, så att det inte går så varmt.

Jag tycker dessutom att båda trafona i DSL:erna, i fysisk storlek är förvånansvärt små för en 100-Watts Marshallförstärkare... Men, det är ju jag det...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


Jag tycker också att DSL/TSL:s trafo:n ser relativt små ut. Med liggande trafon begränsar ju basmåtten storleken en del så just en del av Mercury Magnetics eftermarknadstransformatorer bygger på höjden (för att uppnå "samma" fysiska massa som fysiskt större trafon motsvarande de typiska i äldre Marshall.)

I samband med att jag beställt och bytt utgångstrafo i DSL har jag hört något om, ganska löst baserat att det kan vara så att en del modeller möjligen är mer representerade som mer känsliga för trafohaverier än andra. Men detta måste i så fall också ställas i relation till antalet sålda och använda förstärkare, hur de används och så vidare: För egen del har jag definitivt sett betydligt fler DSL/TSL där trafon <i>inte havererat"]![;)]
Man måste ha i åtanke flera saker här.
Transformatorplåten i dag är inte vad transformatorplåten var förr. Man kan alltså bygga mindre kärnor med samma egenskaper.
Som jag nämnt tidigare så kan man få ner kärnan om man ändrar på lindningvarven. Storleken på kärnan är alltså inte räknad enbart efter märkeffekt.
Sen ska man inte stirra sig blind på hur högt trafon tornar upp utan det är korstvärsnittsarean av kärnan som räknas och inget annat. Man kan ha en mer utsmetat låg bred kärna tex så ögat kan luras här. Man kan ha en redigt hög trafo som är tunnare eller en helt kvadratisk pjäs. Ser ofta kvadratiska pjäser nu förtiden och dom ser mindre ut trots att när man bäter korsarean så är dom inte det[:0]


03 Sep 2009, 06:45
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Chubby wrote:

är det svårt att byta rör och bias justera själv? kan man få
elektriska chocker eller är det bara o köra?...
I DSL är det hur lätt som helst att justera bias någotsånär. Man behöver inte ens öppna stärkaren. Det finns mätpunkter och justeringsmöjligheter under en liten bortskruvbar plåtbit på baksidan. Man behöver bara veta hur man ska mäta och vad man ska ställa in...

Tyvärr måste jag dra iväg i jobbet nu, så den beskrivningen får gärna någon annan gärna göra eller får du vänta ett tag [V].

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


03 Sep 2009, 08:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Bara en notering: DSL 100:s mätpunkter och trimpot:ar ger strömmen genom rören som par och det kan ge trubbel om ett rör är totalt avvikande i matchning eller fungerar annorlunda. Det innebär en viss risk för att man får ett rörpar där man justerat så att ett rör drar ström för två utan att man märker det direkt.


03 Sep 2009, 09:11
Profile ICQ WWW

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
En multimeter kan införskaffas från t.ex. Biltema, Kjell & C:o eller liknande - Kjells kostar från 200:- & uppåt.

Normalt ska du inte kunna få en stöt av att byta rör eller biasjustering, det görs ju på en juste/hel förstärkare.

Förstegsrören är som sagt bara att byta utan vidare så länge du håller dig till liknande typer d.v.s. ECC83, 81, 82 / 12AX7, 12AT7, 12AU7, 12AY7 - det finns en miljard olika beteckningar på samma slags rör beroende på tillverkare/nationalitet & ändamål, ex.vis militära/industribeteckningar etc.

Du borde kanske läsa lite om "hur & varför" i förstärkare innan du ger dig på biasjustering, iofs ingen rymdvetenskap, men det är alltid bra att ha ett hum om vad man sysslar med och varför.

Jag föreslår Gerald Weber´s "Tube Guitar Amplifier Essentials" http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0964106027. Jag vet att man kan ha åsikter om Weber, men tycker att det är en bra nybörjarbok - det kommer säkert andra förslag.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


03 Sep 2009, 21:11
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.