View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 02:01



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Marshall DSL mods 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Brukar inte Marshall ha bra transformatorer? Även post 70-tal?
Tror inte det är där du ska lägga stålarna men viss skillnad kanske det blir om du överdimensionerar rejält.


01 Sep 2009, 18:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Chubby wrote:

Tubis wrote:

Brukar inte Marshall ha bra transformatorer? Även post 70-tal?
Tror inte det är där du ska lägga stålarna men viss skillnad kanske det blir om du överdimensionerar rejält.

nu är ju toppen en jcm2000 dsl jag antar att du tog det för en superlead?

så transformatorn kanske inte behöver bytas, men jag har hört att mercury magnetics är lite bättre än original
Nope, jag tog efter vad det är, en Double super lead jcm2000, och med post -70 tal så menar jag stärkare som kommit efter 70tal. Denna kom väl typ -98? Tom skitstärkarn JCM600 har mer väljudande trafos än det mesta jag hört vilket kommer fram om man dumpar originalkretsen i den för något bättre. Den kom -97 men var nog samma stuff som jtm60 som kom -95
När man har hyfsade trafosar ligger nästan allt i krets och rör. Jag skulle börja med att fundera på vilket märke av rör du har i både slutsteg och preampen, och byta ut hela fadderullan så du har fräscha förutsättningar för vidare mods. Många nyare marshalls har haft rena skitrör i preampen...gärna ommärkta med marshalloggan med så man inte vet vad för skit det är.

Inte sagt att det inte blir skillnad med andra trafos men jag tror inte det är där du kommer göra mest landvinning. Andra kan vara av en annan uppfattning som alltid när det kommer till tycke och små skillnader och placebo och mojo[:I]

Sen när du har bytt till mercurytrafosar så kan jag ta hand om det gamla skräpet innan du slänger skiten[:D]


01 Sep 2009, 19:24
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Tubis wrote:
Inte sagt att det inte blir skillnad med andra trafos men jag tror inte det är där du kommer göra mest landvinning. Andra kan vara av en annan uppfattning som alltid när det kommer till tycke och små skillnader och placebo och mojo[:I]


[:D] MOJO är viktigt!![;)]
Chubby : Jag tror också det kunde vara vettigt att börja med att testa andra rör - gärna NOS Telefunken, GE etc.
Fast först måste du nog definiera vad "det där lilla extra" är för <i>dig"] - mer punch/sprill/respons osv.

Testa en annan högtalarlåda kanske?

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


01 Sep 2009, 19:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Jag hade äran att testa med Marshalloggade preamprör och gamla väl friterade Mullard(satt i en gammal hagström så dom var gamla) och ja.... Efter att ha hört Mullardena gick det helt enkelt inte att modda fram bra ljud kretsmässigt med marshalloggorna. Tror det var sådana där kinesiska sino eller vad skräpet heter om jag inte minns fel från en gammal frågeställning om just de rören. Även JJ lät sååå mycket bättre men inte lika bra som Mullard.
Fast vissa hävdar att dom inte hör skillnad på preamrör, så där är vi....[:I]


01 Sep 2009, 19:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Chubby wrote:



så försteget får jobba lite hårdare (en tanke jag har)


Du har en mastervolym precis innan slutsteget så ställer du gain på max och sänker mastervolymen istället så jobbar försteget så hårt det kan utan att modda kretsen.[;)]


01 Sep 2009, 20:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Tycker JJ är dom varmaste nya rör som jag testat. De har mycket mid, tight bas och avrullat fizz. Precis som det ska vara förstås.

Ska säga ett par ord om kretsen.

Om jag inte tyder schemat helt fel så delar bägge kanalerna på alla rörsteg utom ett halvt rör och separat fast pre-eq och gainkontroll och mastervolym.

Post preamp eq är gemensam

Sen shiftas det in lägre resistorer som sänker signalen för att göra den ena kanalen renare.

Problemet här blir då att det inte går att göra så mycket med själva rörstegen utan att påverka bägge kanaler.

Att även köra en crunchkanal genom 4 gainsteg+katodföljare tycker jag kan bli lite moddproblematiskt för att få det väljudande.
Väldigt många parametrar i onödan så att säga.
[:)]

För de som inte vet finns schemat här.
http://www.drtube.com/marshall.htm
Och som vanligt på nyare marshall får man växla hej vilt mellan olika schemablad för att följa signalens väg.[:(!]


01 Sep 2009, 20:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Chubby wrote:


men jag har hört att mercury magnetics är lite bättre än original


MM kostar flerdubbelt mer. För det priset skall de vara mer än bara lite bättre.


------
Dom låter alla lika


01 Sep 2009, 20:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Chubby wrote:

Ocku wrote:

Chubby wrote:


men jag har hört att mercury magnetics är lite bättre än original


MM kostar flerdubbelt mer. För det priset skall de vara mer än bara lite bättre.


------
Dom låter alla lika
jag vet en polare som turnerade med en dsl den gick tydligen sönder och det är fler vad jag läst som haft problem med att utgångstrafon ger med sig, därav min rädsla för att detta ska ske, vill ju ha en arbetshäst

the-duke-666@hotmail.com


Det skall nog gå att hitta hållbara och välljudande trafon förmånligare än MM.
Men om money is not the issue så kan man ju skaffa Lundahl på en gång.

Det är ju nödvändigtvis inte så att orginaltrafon gick sönder för att den var dålig kvalitet, den kan också vara underdimensionerad för att spara pengar.

Har inte själv tittat in i en diesel-Marshall men det finns säkert de som gjort det och kan ta ställning till om det är kvaliteten eller dimensioneringen som är den svaga punkten.

Det skulle inte vara första gången som en tillverkare kör med underdimensionerad trafo.


------
Dom låter alla lika


01 Sep 2009, 21:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Chubby wrote:

Ocku wrote:

Chubby wrote:


men jag har hört att mercury magnetics är lite bättre än original


MM kostar flerdubbelt mer. För det priset skall de vara mer än bara lite bättre.


------
Dom låter alla lika
jag vet en polare som turnerade med en dsl den gick tydligen sönder och det är fler vad jag läst som haft problem med att utgångstrafon ger med sig, därav min rädsla för att detta ska ske, vill ju ha en arbetshäst

the-duke-666@hotmail.com
Är det verkligen ett typiskt DSL symptom? Första gången jag hört talas om att det skulle vara typiskt och känner till en hel del som kör på den och storasystern TSL. Dock så behöver man inte köpa jättedyra mojosaker för att garantera hållbarhet. Överdimensionerar man lite för att tex vara säker på att man kan botta slutsteget utan att trafon brinner så finns det andra märken som inte kostar skjortan skulle jag tro. Eller köpa en beggad pjäs. Glöm inte skicka mig den gamla nu[:D]


01 Sep 2009, 21:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Chubby wrote:

jag vill iallafall inte stå med skägget i brevlådan på scen, har ingen backup.

the-duke-666@hotmail.com
Det finns en hel del komponenter i denna stärkare som kan ge sig "at any given moment". Det är inte de simpla kretsarna från 60-70 talet längre utan massor med potentiellt haveribröte i denna.[B)]
Skaffa en backup.


01 Sep 2009, 21:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Chubby wrote:
backup får väl bli en <font color="red">peavey bandit</font id="red"> i värsta fall.

the-duke-666@hotmail.com
ush, då förstår jag att du vill gardera dig[B)]


01 Sep 2009, 22:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post 
Chubby wrote:
haha, <font color="red">dom låter ju faktiskt riktigt bra</font id="red">... det finns många rörstärkare som låter sämre..men det är inget jag föredrar :)

the-duke-666@hotmail.com
[:0] Okej, jag tror inte några av mina råd är rätt för dig. [:I]

([:D])


01 Sep 2009, 22:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Appropå trafon är jag beredd att instämma med Tubis tidigare inlägg här. Det finns inga dolda drömljud att plocka fram bara genom ett trafobyte. Dessutom är det knappast läge att investera ytterligare runt 2000:- i något du känner dig tveksam kring redan från början?

Landa lite, lira på och behåll toppen orginal och gilla läget. Och förr eller senare dyker alltid något bättre upp. Då är pengar i näven och en lättsåld förstärkare bättre än ett söndermoddat vrak man lagt lite onödiga pengar på.

Det finns kanske en viss problematik med DSL:s utgångstrafo, vad jag har hört gäller det mest kanske 50 wattaren? Men det är långt ifrån så att de går sönder systematiskt och varför ta ut något i förskott som absolut sannolikt inte kommer att hända? Och om det händer mot all förmodan att utgångstrafotskulle ryka, se det som att <i>då"] är det läge att få testa något annat, möjligen och i så fall.


01 Sep 2009, 23:30
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Gillar man Peavey Bandit är inte bra transformatorer en förutsättning för ett ljud man gillar[;)]


01 Sep 2009, 23:34
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
woodstock wrote:

Men det är långt ifrån så att de går sönder systematiskt och varför ta ut något i förskott som absolut sannolikt inte kommer att hända? Och om det händer mot all förmodan att utgångstrafotskulle ryka, se det som att <i>då"] är det läge att få testa något annat, möjligen och i så fall.




Kloka ord!


------
Dom låter alla lika


02 Sep 2009, 18:07
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Ocku wrote:

...Det är ju nödvändigtvis inte så att orginaltrafon gick sönder för att den var dålig kvalitet, den kan också vara underdimensionerad för att spara pengar...
De senaste två åren, typ, har jag bytt kass utgångstrafo i två DSL:er. Jag är dock inte säker på om de inte pajat p.g.a. handhavandefel "SBS". Jag misstänker att man, i de två fallen, spelat utan högtalarlast, med kass högtalare, med högtalare som bränt eller sådant, men jag vet inte. Kanske det inte är några problem alls att <u>spela</u> i stärkaren, även på full patte, om man alltid kör med rätt last. Kanske det heller inte är fel att även ha "rätt" justerad bias, så att det inte går så varmt.

Jag tycker dessutom att båda trafona i DSL:erna, i fysisk storlek är förvånansvärt små för en 100-Watts Marshallförstärkare... Men, det är ju jag det...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


02 Sep 2009, 18:36
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Jag skulle nog skippa trafosarna ett tag & testa rör först, till försteget kan du hitta lätt begagnade ECC83/12AX7 för en spottstyver - jag har plundrat ett antal radioapparater & tv:ar i mina dagar[;)]

När det gäller nya rör skulle jag också peka mot JJ som de varmaste, slutrör ska <i>alltid"] biasjusteras/kollas vid byte - "feljusterade" rör låter helt enkelt inte roligt.

När det gäller SRV & hans förstärkarmoddar (eller snarare Diaz) bytte han även 1:a preröret mot ett 5751 & bytte ett antal kondingar mot större. Allt i syfte att få rena, feta toner = utan bitoner.



You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


02 Sep 2009, 19:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
För den som är nyfikon finns lite info om SRV-moddarna på sidan 4 i denna pdf http://www.cpthorntonguitars.com/TQRAug07.pdf

Gällande rör kan du hålla ögonen öppna för Philips, General Electrics, Telefunken för att nämna några av de NOS som oftast är till salu.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


02 Sep 2009, 19:17
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.