View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 08:48



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Marshall DSL trasig, kostnad av reperation? 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Gissning: Slutkörda slutrör eller kanske ngt haveri i bias-kretsen... vilket i sin tur kan leda till att slutrören brinner upp. Om det är på detta sätt borde det vara lätt att hitta felet och åtgärda. En timmes jobb max + nya rör. Med min feta Sthlms-timlön blir det asdyrt, men det finns säkert billigare snubbar. Åsså kan man köpa sura EH-rör för typ en hndring st [;)]
/Gunnar


21 Jul 2009, 08:40
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
DSL:erna är lite svårmeckade, eller i alla fall är det svårt att komma åt många saker i dem. Och då tar det längre tid.

På din beskrivning håller jag med Gunnar om vad som kan vara fel. Det kan bara vara slutrören som behöver bytas och sedan göra en biasjustering. Men, man misstänker att biaskretsen strular. I så fall kan man behöva plocka ner stora delar av förstärkaren för att komma åt det lilla kretskortet som de båda biaspotentiometrarna sitter på...

Fyra EL34-rör kostar väl allt från, typ, 500:- upp till 1000:- eller mer. Sedan kommer arbetet till vilket är svårt att uppskatta och beror på vad timkostnaden är och vad som egentligen är fel.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


22 Jul 2009, 00:24
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Alltså, jag tittar gärna på din stärkare, men jag finns mitt i Småland som ju är en bit från Örebro. Fast, bussgods funkar bra, om du är intresserad... Enligt din profil har du en Folkessonmoddad JCM800. Folkesson finns ju närmare dig och om du gillar honom borde han väl kunna hjälpa dig även med DSL:en.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


22 Jul 2009, 14:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.