View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:52



Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hur kan jag få detta ljud 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Det gör det definitivt åtminstone enligt mig:-)
Jag kör den i mitt soul/funkband där den får kriga med både blås och keyboards och det funkar bra. Får iofs micka upp den och späda på med lite medhörning men inga problem.
Nu har jag ju även bytt till EL 34 sen jag spelade sist och det gjorde den betydligt kraftfullare.
Du kanske även skulle ta en fieldtrip till BG (Bbenderman) som bor ca 10 mil från mig, han har ett skönt stärkarstall. Han får berätta mer själv om han är intresserad:-)
/Thomas


04 Jul 2009, 11:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
annars finns ju en gibson ga-40 som låter jävligt bra [:D][:D] o utan pedaler så ger den en ton som klår alla tweeds fender jag har hört o med så kan jag lira allt från cleen till mega rock

kan vara till salu [;)] om du är man nog att bemästra den...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage


04 Jul 2009, 13:09
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Chubby wrote:

http://www.youtube.com/watch?v=VvddbEbs7p8

hittade ett klipp till med en 1x12 stärk, men den låter fet och mumma.

ser dock inte om han använder nån pedal framför.. och en deluxe borde vara lite för lite watt för mig

the-duke-666@hotmail.com


Om du skall ha en Tweed Deluxe så rekommenderar jag Edgar D-lux.

När det gäller effekten så skall du inte stirra dig blind på hur många watt en förstärkare har.
Det beror på en massa olika saker. Det beror på hur du använder förstärkaren och hur mycket du pressar slutsteget.

Det beror också på hurudant sound du använder. De högre frekvenserna av ditt sound kräver endast en bråkdel av den effekt som basfrekvenserna kräver. Så om kärnan i ditt sound är högt mellanregister så kommer du att klara dig med en bråkdel av den effekt jämfört med någon som skall ha väldigt låg odistad bas.

En tamburin eller en crash har bara några bråkdels watts effekt, men fan vad dom hörs bra.

När jag hört igenom en del av de youtubeklipp du refererat till så tycker jag att i de som du postat tidigare handlar det mera om Stevie Ray-aktigt ljud medan dessa som du postat senare har varit mera tweedaktiga sound.
De Stevie Ray-aktiga handlar mer om att ha en större och neutralare förstärkare som gör att ditt anslag och spelstil kommer tydligt fram.


------
Dom låter alla lika


04 Jul 2009, 18:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
Image
Image
Image

tjaba kan fixa ljudklipp under dagen
den är från 1959 o är genomgången o renoverad av mig ...
det sitter ett jensen neo jävligt hög verkningsgrad så den räcker garanterat till i live konstellationer ( har provat den på en bluesspelning live utan uppmickning no problemos)

den är till salu för 14000:-

vill man ha den sjunga lite extra så kan jag rekomendera en T-rex muddhoney med den pedalen så har man allt från cleen country-blues- till AC/DC rock med endast volymen på guran.....
stärkarn finns i eskilstuna o kan provspelas där... ( bor i hus så du kan verkligen testa den)

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage


05 Jul 2009, 10:02
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Zven, har du hund?

Beklagar trådkapningen, Chubby [:I]


------
Dom låter alla lika


05 Jul 2009, 11:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
Ocku wrote:

Zven, har du hund?

Beklagar trådkapningen, Chubby [:I]


------
Dom låter alla lika

japp 2st pyrreneer hundar som är stora som fan typ kraftigaste (största) hundrasen enligt uppfödaren 2 st sådan här hundar motar utan vidare bort en brunbjörn o en vargflock
undrar varför inte dem FÅR/boskap-uppfödarna använder dessa urhundar vaktar sina djur med Image

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage


05 Jul 2009, 15:07
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
Chubby wrote:

zven wrote:

Image
Image
Image

tjaba kan fixa ljudklipp under dagen
den är från 1959 o är genomgången o renoverad av mig ...
det sitter ett jensen neo jävligt hög verkningsgrad så den räcker garanterat till i live konstellationer ( har provat den på en bluesspelning live utan uppmickning no problemos)

den är till salu för 14000:-

vill man ha den sjunga lite extra så kan jag rekomendera en T-rex muddhoney med den pedalen så har man allt från cleen country-blues- till AC/DC rock med endast volymen på guran.....
stärkarn finns i eskilstuna o kan provspelas där... ( bor i hus så du kan verkligen testa den)

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage
är det en 12 tums element? ser ut som lite större på bilden 15"? jag ska till eskilstuna zoo nu i veckan så man kanske skulle kunna passa in det i samband med det? Torsdag är det prat om är du hemma då? Ja Mudhoneyn är en bra pedal skull dock önska en till fottswitch till boosten, vet att nån har gjort det, men jag kan inte sånt själv, går det att få lite skön overdrive som på Louis stärk klippet med bara stärken?? Ljudfiler uppskattas absolut för o få ett hum om ljudklangen. Skulle väl egentligen velat ha 2x12, men man kan ju alltid prova med 1x12

the-duke-666@hotmail.com


om man säger det så ... denna 12" räcker jag lovar......
o japp det går att få stärkarn att sjunga mer än dem länkar du länkar till .... jag är igentligen lite si o så med att sälja av denna..

men lovar du att använda den mycket ...så är du välkommen att testa den för ev ett avyttring( HATAR VINTAGE NÖRDAR SOM SAMLAR FÖR SAMLANDES SKULL) grejorna är till för att användas

o angående mudhoney så har ju en sådan + en massa mer gött från t-rex he he... (tyvärr är dem dyra som fan men man överlever nog )
o jag kan fixa om en sådan .. ganska enkelt ingrepp om man är beredd på att göra 2 nya hål o plugga igen den mittre

tips om du ändå skall till eskilstuna så kan du ju hälsa på för att lyssna/testa... bor på vägen mot parkenzoo närmas folkesta köpcentrum ( din väg till e-tuna) har två bra strattor.. en japan contemporary med alnico (original ) o en usa -96 jubileum stratt med rio grande mickar + en seymor duncan mini humbucker (stallmick)(jävligt hotta mickar ) he he.. som du kan få prova på

skall lira in lite grann i kväll o se vart det bär an

japp jag är hemma i 3 veckor till ( semester) så det går att komma när du känner för det


<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage


05 Jul 2009, 15:22
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
så jdrans bra...det låter lovande.. om du nu blir sugen
jag blir glad i fall nån använder denna o lirar in med...

skall göra en snabb översyn o göra en glödspännings modd (minskar glödbrummet med över 30dB (mycket studiovänlig alltså) påverkar inte tonen alls
skulle ha gjort det för ett år sen då jag färdiställde renoveringen men var för sugen på att testa den .. o sen har den trallat i 1 år nu CA 36-50 timmar ... max 2 timmar åt gången dvs alldeles för lite

en sak dessa är jädrans ovanliga stärkare hittas knappt på ebay... så värdet på dessa kommer bara att stiga så du har nog dubbelt upp om 5-10 år om du någonsin avyttrar den vidare
den är 50 år gammal redan nu...



<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage


05 Jul 2009, 15:57
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
ja har inte räknat med någonting[;)]

utan hoppas bara att du kommer att tycka om bettan [:D][:D]
för det gör jag ....

men jag har bla en traynor ygm-3 som nu skall bli en GA-40 har jag bestämt..... så nu skall lödkolven fram o där med basta

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage


05 Jul 2009, 20:58
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.