View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 02:10



Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur kan jag få detta ljud 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 19:17
Posts: 143
Post 
MAn bör betänka att LAnce är en jäkel på att lira också ;)
Visst den stärken låter bra, finns rätt mycket som kan låta likt MEN det beror en jäkla massa på HUR man spelar...
Btw, du har mail..


03 Jul 2009, 16:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
Ta bort alla pedaler och vrid på stärkaren högre än högst....sådär, färdigt.


03 Jul 2009, 16:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Vid 2:55 - 3:20 i det där Louisklippet låter det <u>nästan</u> precis som distkanalen i mitt hemmabygge.

Och jag kämpar som en galning att få till ett bättre ljud. [:D]


------
Dom låter alla lika


03 Jul 2009, 17:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
Tubis wrote:

Ta bort alla pedaler och vrid på stärkaren högre än högst....sådär, färdigt.


Det blir väl förmodligen ruskigt högt, men då är det ju behändigt med en combo med färre watt...

Håller helt med Tubis och Abergdahl, mer kräm och SPELET.

Eftersom du lägger ut länkar till Youtube; Ha inte fullt så bråttom, utan "känn" mer vad du spelar, liiite långsammare vibrato. Kräma på mer alternativt skaffa en mindre combostärk där du kan pressa stärken mer utan att det blir snuskigt högt.

Då är du hemma, skulle jag vilja säga...
Med risk för att låta messerschmittig, ber om ursäkt i så fall...[:I]


/Lennart

http://www.specter.se


03 Jul 2009, 17:34
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tubis wrote:

Ta bort alla pedaler och vrid på stärkaren högre än högst....sådär, färdigt.


Exakt.

Ett low gain-försteg som får pressa slutsteget. Så som många gitarrister gjort i ett halvt sekel nu. Med samma prylar, idag som förr.

Man kan nog ta vilken gammal Tweed som helst med lite lagom effekt. Chunket i botten på hög volym blir kanske svårt att få fram med en Deluxe 5E3. Men varför inte en Tweed Bassman eller kanske en Bandmaster (är nog lite segare i tonen).

Ärligt talat Chubby tror jag du har hakat upp dig och fått för dig att allt handlar om att välja exakt rätt stärkare. Det du far efter kan du få från så himla många olika stärkare, med små nyansskillnader. I slutändan sitter soundet i händerna på den som spelar, vilket är fallet med alla klipp du kastat fram.

Vill du att det ska låta <u>exakt</u> som på klippet får du be Lance spela på just en sådan stärkare. Ber du Lance spela på en annan stärkare, typ en Tweed Bassman eller en Super Reverb eller en JTM45:a eller en Orange hit och dit, kommer det låta... ungefär likadant. Men ber du mig lira på dessa stärkare kommer det låta helt annorlunda (antgligen en bit sämre och det beror då inte på att stärkaren plötsligt blivit kass).

När det gäller den här typen av enkla stärkare är det gitarristen som skapar soundet. Stärkaren erbjuder en möjlighet att uttrycka dig, med vissa små egenskapsskillnader, om man pressar den rejält. Men den leverar bara det du laddar den med. Inget får du gratis. Har man inte det som utgångspunkt kan man lika gärna köpa en Line 6-lådda eller något sådant som leverear (o-)ljud oavsett vem som håller i gitarrren.

Är du noga måste du testa dig fram. Kanske hittar du någon nyansdetalj som just du gillar och som passar ditt spel. Ingen här på bojen kan säga precis vad det är.

Du har ju liret i händerna, helt klart! Grymt fin tonbildning! Man hör det på dina klipp. Men du försöker få fram den där varma småskitiga slutstegdisten med pedaler. Det blir då stelt och stifft, lite platt. Hade du istället pressat den där Marshall-toppen så den verkligen kved (satans högt då) hade du kommit närmare. Men ännu bättre hade det varit med en Super Rev, Bassman BF, kanske en Tweed-stärkare typ Bassman, Deluxe (lite klen då) eller JTM45:a, alla lite varmare och mjukare i tonen.

Det är min syn på saken. Testa själv några av alla de förslag du fått. Gör det på riktigt rejält blås.

/Gunnar


03 Jul 2009, 18:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post 
Chubby wrote:


ja just nu så har jag ingen stärkare, och håller med om vibratot på dessa klipp på mitt spel, har tränat som sjutton för o få det mer melodiskt, är väl på väg till det bättre iallafall. Jag är ju inget proffs och kommer aldrig kunna ställa mig o jamma och veta exakt vad jag ska spela, jag försöker skriva låtar som jag själv tycker är ok, och sen anpassar jag solona efter det. Men jag vill ändå ha ett bra sound, och tycker att louis stärken har det där enkla men också "det" i grundljudet. han ser ju inte ut o sitta o spela på max volym. om ni har något intressant till salu som ni tror skulle passa mig och vara i närheten som louis stärken maila mig isåfall.

jag spelar inte arena rock, utan mest teaterscener kanske som mest utomhus gigs och klubbspelningar.

/Chubby

the-duke-666@hotmail.com


Jag menade inte alls att du spelar dåligt, det låter riktigt bra (jag är inte bättre!) bara att om du tänker på de sakerna jag nämnde så är du helt "Hemma". Tror jag.

Precis som Gunnar/ Izzy säger, det är inte prylarna i första hand, utan gubben som håller i gitarren.

Mental träning för gitarrister är en sak man skulle kunna starta en tråd om, där sitter mycket av hemligheten.

Har en klart skum artikel i en gammal Guitar Player-bok om att man under avslappning ska tänka sig att man är en inkarnation av en gammal död, duktig gitarrist. Hendrix eller så. Sedan spelar man ungefär som den gitarristen påstås det...[:p]

En liten avvikning från ämnet kanske...[:o)]


/Lennart

http://www.specter.se


03 Jul 2009, 18:17
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Du får skaffa en stärkare som är lagom ljudstark för de situationer du spelar. Kan du inte av volymskäl pressa en Marshall JMP 50w så att slutsteget jobbar måste du ha en som inte är så ljudstark. Om det är den här typen av hela-stärkaren-jobbar-sound du är ute efter.

Om man nu råkat hitta en gammal fin favoritstärk och den visar sig vara för effektstark kan det ibland räcka med att gå ned från 4x12 till 2x12 eller 1x12.

Om det inte räcker så får man powerscala!! Det funkar väldigt bra på non-masterstärkare.

Med det spel du har kan du säkert lira rätt starkt utan att någon klagar. Spelar man illa (eller har kasst sound - hänger ofta ihop, oklart vad som är hönan och vad som är ägget) grinar publiken illa och känslig för volymen.

Jag tror inte att du behöver maxa. För den typ av sound du söker är ofta volym 5-8 fullt tillräckligt (allt godtycklig uttryckt, beorende på stärkare osv). Men varje stärkare har en slags sweet spot. Jag tycker sällan det är på max.

Storstan har sina fördelar... men det är lätt man blir lurad här också. Få ställen där man verkligen kan testa stärkare på "rätt" volym. Och hur fasen ska man kunna köpa en non-master-stärkare genom att testa den på volym 2 i en sketen musikaffär där ägaren hyschar så fort man försöker få lite häng?

Låna hem. Öppet köp.

/Gunnar


03 Jul 2009, 19:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post 
Tycker det låter som han spelar redigt högt på klippet. En skvallrare är ju det hyfsade klonket från mickswitchen.[8D]


03 Jul 2009, 20:02
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Chubby wrote:

Tubis wrote:

Tycker det låter som han spelar redigt högt på klippet. En skvallrare är ju det hyfsade klonket från mickswitchen.[8D]
finns ju en ceriatone bandmaster klon till salu om den inte är såld på 26watt, det är väl lagom att maxa, eller det skulle man inte göra nej, skulle vara kul o höra hur den låter. fast den har ju 3x10 element.

vet inte hur många watt jag brukar köra med, men med marshallen körde jag typ klockan 2 max på mastern, så det borde väl ligga runt 30 har ingen aning. jag är ensam gitarrist iallfall (än så länge)



the-duke-666@hotmail.com


Kl 2 på mastern på en Marshall? Ja du pressar väl säkert ur den 5w eller så [:)]

Skiljelinjen för din del går säkert - som för så många andra - vid om du har nytta och glädje av en 2xEL34/6L6/Kt66-stärkare på 35-55w eller om du klarar dig med en 2xEL84/6V6 på typ 14-20W. Det finns inget annat bra sätt att veta än att testa.

För mig går de svagare (2xEL84/6V6) stärkarna bort som rep- och live-stärk. Jag tycker de blir för otighta i botten när man drar på och lirar lite hårdare musik. Jag återvänder till 2xEL34/6L6/Kt66. Men min JMP 50w är nästan alltid för högljudd så den har jag powerscalat och kör den på kanske 25-30w. Men återigen, ingen annan än du kan avgöra. Du måste testa.

/Gunnar


03 Jul 2009, 20:53
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post 
Måste ju lägga mig i lite... Först av allt så måste jag säga att du har ju talang så det räcker, ljudet är kalas tycker jag, inte minst med tanke på att du uppenbarligen kör på väldigt låg volym, man hör ju plektrumet ibland... Om du minskar drive på pedalerna och sedan matar på volymen rejält tror jag helt klart att du kommer närmare... Sen förstår jag att du som oss andra aldrig är nöjd.. Så är det att vara gitarrist... ;-)

Vet inte om det passar dig, men jag fick ett betydligt mer responsivt ljud i min Super reverb (åt det dynamiska håll som jag tror att du söker) när jag minskade negativ feedback ganska rejält och stoppade in RCA 7025:or i försteget, nu får jag den att överstyra mycket trevligt på en rimlig volym.

Keep it up!


03 Jul 2009, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Custom Sam wrote:
Har en klart skum artikel i en gammal Guitar Player-bok om att man under avslappning ska tänka sig att man är en inkarnation av en gammal död, duktig gitarrist. Hendrix eller så. Sedan spelar man ungefär som den gitarristen påstås det...[:p]

Vintage på hög nivå. [:D]


03 Jul 2009, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Chubby wrote:

tänkte jag lägger en tråd här på rörsnack också

Jag har 16-17000 som budget, och har terroriserat en del på bojen om olika stärkare o dylikt.

Detta klipp gjorde att jag tappade hakan, låter fett, gott häng, dynamik ja allt som jag vill att det ska låta i grundljudet.
det låter nästan som han har nån overdrive på men det verkar bara vara stärkaren. coolt även med känslighets ratten
http://www.youtube.com/watch?v=MCeOgBAaD7A


Min gitarr låter som detta akustiskt i karaktären, men jag har aldrig fått det ut i en stärkare till fullo, jag kör Van Zandt vintage plus mickar för nuvarande och en amerikansk standard strata från 06

gamla klipp på hur jag spelar lite licks från olika låtar osv

http://www.youtube.com/watch?v=vDwh1ccvfFA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-HrBizKnAWk&feature=related

Nån som har bra ideer på hur jag ska kunna få en liknande stärkare för den budget jag har.

Kolla på louis electric hemsidan där står det lite om den.
har bland annat celestion gold högtalare vilket jag tycker verkar låta riktigt bra.

om jag får en combo att låta som louis stärken så kan jag skippa topp o låda stuket, det vore skönt

/chubby

the-duke-666@hotmail.com

Jag tycker ärligt att det dina klipp låter bättre än Lance Keltner.
Ditt anslag är mycket smakfullt.
Samtidigt kan jag förstå vad du letar efter. Du har inte vägarna neråt Skåne?
Här finns en del att testa och inspireras av.


03 Jul 2009, 22:17
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Chubby wrote:
tack vad snällt, nja skåne är ju en bra bit, :) vad har ni för smått o gott där?
the-duke-666@hotmail.com


Jag har bla.
'59 Fender Tweed Tremolux
'60 Gibson GA20T Ranger, snarlik en Tweed Deluxe.
'61 Fender Brown Priceton.

Framörallt Tremoluxen kan nog ge dig en känsla av hur en tweedförstärkare känns att att spela i.

Du är mycket välkommen.


03 Jul 2009, 22:39
Profile
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Har en tweed Super och finns i Karlstad om du vill testa. Den är dock inte till salu;-)
/Thomas


04 Jul 2009, 06:52
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Håller med Sven. Lance är grym och får det mesta att låta bra men DU har verkligen inget att skämmas över. Dina klipp lät i mina öron väldigt bra och bättre än Lance.


04 Jul 2009, 10:07
Profile
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Min Tweed Super är byggd av Woodstock här på Bojen. Ingen byggsats tror jag utan han har själv plockat ihop de bästa delarna till den.
Sitter Allen Bradley NOS resistorer, Mustard Caps, Mercury Magnetics trafos, Jensen P10N mm.

Hade jag cashen skulle jag bygga ytterligare en låda till den med endera 1*15" eller 2*10" till. Och då helst med Tone Tubby högtalare som jag tycker är grymt bra. Tycker att i Fender så slår dom Celestion Gold med hästlängder. Tyckte Gold:en hade en tendens att bli lite för bright i min smak.

Kan varmt rekommendera Woodstock-Peter som byggare, ytterst välbyggt och det finns säkert ett flertal på bojen som bygger lika bra som han.
Har satt i EL34 i min för mer punch och det är ytterligare en sån grej som Peter annpassat att man kan byta rörtyper bara man ställer bias.
Och utgår du inte från byggsats så blir det antagligen billigare men det blir billigare och enklare att customisera.
Du kan ju maila mig om du är intresserad av att komma och testa så kan vi säkert ordna något.
/Thomas


04 Jul 2009, 10:17
Profile
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
vet inte wattalet helt säkert. 26 W ska det vara enligt specarna. Men tror det blir betydligt mer med de Sovtek 5881 och Svetlana EL 34 som jag kört. Det kan säkert någon annan på rörforumet tala om för dig.
/Thomas


04 Jul 2009, 10:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.